Kopátsy Sándor ET 2017 08
15
Technikai forradalom
Villanymotorral
hajtott gépkocsi
A folyamatban lévő felmelegedés,
a klímaváltozás elsődleges oka, hogy a közúti közlekedés nyersolajra épül. Az
okozott levegőszennyezés évente 3.7 millió halált okoz a közúti balesetek
nélkül. Ez tízszer annyi, mint a második világháború óta a háborúkban elesettek
száma. A klímaváltozással ijesztgető tudósok erről említést sem tesznek.
Annak a gondolata, hogy közúti
közlekedésben a robbanómotorokat villanymotorokra kellene lecserélni, az
elektromos áramnak a korlátozott tárolhatósága volt az akadálya. Ezért
terelődött a figyelem az akkumulátorok tökéletesítésére. A korábbinál sokkal
könnyebb, nagyobb hatékonyágú és könnyen újratölthetőségét a kommunikációs
forradalom oldotta meg. A hordozható számítógépek és televonok ugyan viszonylag
szerény energiafogyasztók, de az elemük könnyűsége és kicsisége alapvető
követelmény volt. Ugyanakkor a könnyű és hatékony akkumulátorok óriási piaca
gyors kutatási eredményeket követelt.
Az erőművek hatékonysága lassan
változik, de arra nem gondol senki, hogy az Egyesült Államokban a személy és
teherautók tízszer annyi olajt használnak fel, mint az erőművek.
A megújuló energiák
felhasználhatóságát a termelt energia nagyobb távolságokra történő szállítása
és tárolhatósága korlátozza.
Ezért vált világossá, hogy a
megújuló energiák térhódításának a szűk keresztmetszete az energia
tárolhatósága és szállíthatósága. Európa közelében, alig néhány ezer
kilométerre van a napenergiában bővelkedő Szahara. Ráadásul ezt a távolságot is
a Földközi Tengeren keresztül kellene megoldani. Jelenleg még az is probléma,
hogy az Atlanti Óceán parti övezetéből az iparosodott térségekbe vigyék a széllel
termelt áramot. A jelenleginél kisebb áramveszteséggel történő áramszállítást
az áramszolgáltatók csak lassan tudják fejleszteni. Az áram tárolhatóságában
azonban néhány évtized alatt is forradalmi változás következett be. Ezt azonban
a kommunikációs ágazatok oldották meg.
Az egységnyi áramot tárolható
kapacitás ára tíz év alatt az ötödére esett. Ugyanakkor az egy literben
tárolható áram mennyisége megkétszereződött, és a következő öt évben ez a
növekedés újra kétszereződik. Ha ez nem történik meg, sehol nem lennének a
villamos árammal hajtható autók.
A hatékony akkumulátorok
gyártásában is a távol-keleti három ország, Kína, Japán és Dél-Korea, a motor.
Ma már tudomásul vett tény, hogy a közúti közlekedésben a jövő a
villanymotoroké. A megelőző száz évben a robbanómotoros gépkocsi volt a
technikai haladás szimbóluma, a következő száz évben a villanymotoros közúti
járművek veszik át a stafétabotot. Ez a váltás önmagában többet jelent a
légszennyezés csökkentése érdekében, mint a felmelegedéssel történő tudományos
és politikusi jesztgetés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése