Kopátsy Sándor PH 2017 08
10
Szárazföldi
összeköttetés a Távol-Kelettel
Kínában divattá vált a Selyem út
felvirágoztatása. Mintegy ezer éven keresztül, egészen a Szuezi Csatorna
megépítéséig a világgazdaság legfontosabb, kontinenseket összekötő szárazföldi
útja a selyem út volt. Ezt a nevét arról kapta, hogy a selyem volt a
legfontosabb áru, amit szállítottak. Nem ismerek az egy kiló áru szállítási
költségéről adatokat, de minden bizonnyal a selyem kínai árának többszöröse
volt. Ezért a selymen kívül legfeljebb drágakövet, aranyat és akkor még nagyon
drága fűszereket szállítottak. Nem véletlen, hogy ma is boros ár alatt a nagyon
magas árat értenek.
Ezért aztán Afrika megkerülése
után a fűszereket hajókkal hozták. A borsot már a lakosság is meg tudta
fizetni. A gőzhajók megjelenése és Szuezi Csatorna megépítése után ezerszer
annyi áru jött a Távol-Keletről hajóval, mint teveháton, később vasutakon. Ezen
az sem változtatott jelentősen, hogy a 20. század elején megépült a szibériai
vasútvonal, mert a tangeri szállítás még olcsóbb lett.
Hatvan éve értetlenül látom, hogy
a közvélemény, de még a közgazdaságtan sincs tájékozva arról, hogy mennyibe
kerül ma egy tonna/kilométer szállítás a tengeren, vasúton és közúton. Amikor
ezt először a hatvanas években kiszámoltam, alig hittem az adatoknak. A világ korszerűen felszerelt kikötői közti
szállítás több ezer kilométerről is olcsóbb, mint vasúton a száz kilométer. Nehéz
megemészteni, hogy egy tonna árunak, vagy egy konténernek a hajókról történő
ki- és berakodása tizednyinél is kevesebbe kerül, mint a vagonoké és a
teherautóké. Egy zongora átszállítása az üzletből a velő lakásába, többe kerül,
mint egy konténer Sanghajból Rotterdamba szállítása.
Véleményem szerint a Selyemúton
szállított áruk szállítási költsége ezerszer nagyobb volt, mint hajókon
jelenleg.
Ezért tartom a vasúthálózat
korszerűsítését a Kelet-Ázsia Nyugat-Európa között agyrémnek. Ez ugyan nem azt
jelenti, hogy az érintett térségek fejlődése szempontjából nem kell szinte
minden térségben a vasút. Az ezer kilométernél kisebb távon a munkamegosztás
kiépülhetősége szempontjából nélkülözhetetlen a vasút és a közúthálózat. Ezt a
jelenkorban Kína ismerte fel a legjobban. A nemzetgazdaságokon belül a
személyek és áruk racionális mozgatása elsősorban a vasútra és közutakra
épüljön.
A kontinensek közti személyek szállítása pedig repülővel, az áruké
pedig hajókkal történjen. Ezért a Kelet-Ázsia és Nyugat-Európa közti
munkamegosztást nem vasúton, hanem tengeren kell bonyolítani. Ez
szárazföldön százszor annyiba kerül, mint hajókkal. Ezért, ha megépül a
megálmodott vasúti összekötetés, század annyi árut sem fog szállítani a két
végpontja között, mint a hajókkal.
Becsléseim szerint.
A szárazföldi úton történő szállítás során mintegy 4 ezer méternyi
magasságot kell legyőzni. A tengeren ilyen akadály nincsen. Ezért a fuvar
üzemanyag igénye is százszoros lesz.
A vasúti szállítás és pályafenntartás személyzetigénye százszor nagyobb.
A tengeren egy tucat legénység annyi
konténert, vagy tömegárut szállít, amihez a vasúton több száz, közúton több ezer
emberre van szükség.
A korszerű vasút kiépítése több százmilliárdos beruházás, a tangeri
útvonal adott. A szükséges hajópark olcsó,
és bárhol, bármikor felhasználható.
Ezért nehezen tudnák hasonló
ostobaságra másik példát találni, mint a Selyemút felélesztése.
Ilyen óriási feladat esetében azt
is figyelembe kellene venni, hogy a felmelegedés és az atom-jégtörők lehetővé
fogják tenni az Északi Jeges Tenger hajózhatását. Ez nemcsak tört részére
csökkentené a szállítási távolságot, de óriási nyersanyagforrásokat is
feltárna. A repülők már ötven éve ezen az úton járnak.
Huszonhét éve Kína csodálója
vagyok. Ez alaklommal a butaságán csodálkozom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése