Kopátsy Sándor EG 2018 08
10
Az állami szektor
megítélése
A rendszerváltás előtt nem
képzeltem el olyan ágazatot, amiben az állami vállaltokra van szükség. A magyar
rendszerváltás és a kínai reform azonban megváltoztatta a véleményem.
Megtanultam, hogy amíg a foglalkoztatás nem éri el az optimális szintet,
szükség van a veszteséges vállaltok működtetésére is. A magas foglalkoztatás
akkor is társadalmi érdek, ha ezt csak a veszteséges vállaltok működtetése
képes megoldani.
A magyar rendszerváltás legnagyobb bűne a veszteséges vállatok
felszámolása volt. A liberális közgazdászok a veszteséges vállaltok létét
eleve társadalmi károkozásnak tekintették, és minden vállalatot, ami
veszteséges volt, felszámoltak.
A kínai reform eredménye azon is múlt, hogy a veszteséges vállatokat
fenntartották és ma is fenntartják. Kisebb károkozásnak tartották és
tartják a veszteséges vállaltok működését, mint a munkaerejük elbocsájtását.
Szívesen fogadnák olyan adatokat,
ami azt bizonyítaná, hogy volt olyan veszteséges vállalat a szocialista
rendszerben, aminek a leállítása gazdagította, nem károsította a
nemzetgazdaságot.
A kínai állam vállaltok feletti
háborgás még mindig tart, mert az állami vállaltok eredménye veszteséges. Senki
sem gondol arra, hogy 240 millió munkás munkájának megszűnése mekkora
veszteséget okozott volna az országnak. De nincs a világon olyan demokratikus
ország, amelyikben olyan gyorsan növekszik az egy laksora jutó jövedelem és
vagyon, a várható életkor, az iskolázottság, és hozzáteszem, növekszik a
testmagasság. Márpedig azt az országot, amelyikben 26 éve ezek a mutatók minden
országnál gyorsabban javulnak.
A sportban nem fordul elő, hogy
aki sorra döntögeti a világrekordokat, az általa alkalmazott tréning okán elmarasztalnák.
Most a The Economist azon
kesereg, hogy Macron az új államelnök a legnagyobb francia hajógyárat
államosítani akarja. Az ugyan köztudott, hogy a francia nép nacionalista, tehát
érzelmi oka van annak, hogy ott erősebb az állami szektor. Ezt azzal illusztrálja,
hogy felsorolja néhány országban, hogy mennyi munkás dolgozik az állami
vállalatokban. Ritkán találok ennél ostobább statisztikai hivatkozást, mint a
világ legjobb gazdasági hetilapjában. Amire az adatokat használja, annak csak
akkor van értelme, ha a gazdasági szektorokban dolgozók arányát közli. Amit
közöl az primitív szamárság. Az még elmegy, ha a közel azonos nagyságú
országokat hasonlít össze, Franciaországgal Németországot, Nagy Britanniát, Olaszországot,
talán még Japánt is, de ha az Egyesült Államokat és Norvégiát is közéjük rakja,
értelmetlen. Az előbbi sokkal nagyobb, az utóbbi sokkal kisebb lakosságú.
Maradjunk abban, hogy
Franciaországban 800 ezer dolgozót alkalmaz az állami szektor, Németországban
és Nagy Britanniában 350 ezret, és Japánban csak 70 ezret. A létszámok
összevetésének csak akkor volna értelme, ha az állami szektorban dolgozó
munkások arányát a gazdaságban dolgozók arányában vetnék össze.
De még így is csak annak van
értelme, ha az összevetett országok egy
lakosra jutó jövedelme, vagyis a gazdaságok fejlettsége és kultúrája közel
azonos. Ez ugyan az idézett országok esetében közel így van. Minden ország
a Nyugat fejlettei közé tartozik, csak Japán a kivétel, mert annak nagyon más a
kultúrája.
Még nagyobb torzítást jelent, hogy
a közgazdaságtan nem veszi tudomásul, hogy a tulajdonosi szektorok aránya
felépítmény, amit a társadalom alépítményéhez kell igazítani. Ebből a
szempontból pedig az alépítmény két legfontosabb eleme a gazdaság fejlettsége
és a lakosság kultúrája. Márpedig a felsorolt nyugat-európai országok
fejlettsége ugyan közel azonos, de a latin és a puritán országok között óriási
a kulturális különbség. Értelme csak annak volna, ha Franciaországot
Olaszországgal állítanák szembe.
Franciaország és Németország
gazdasági fejlettsége között ugyan nincs nagy különbség, de a kultúrájuk nagyon
eltérő. De Gaulle és Adenauer súlyosan tévedtek, amikor olyan Európai Uniót
alapítottak, amiben az országaik felépítménye azonos. Ebbe előbb-utóbb
Franciaország beleroskad.
A felsorolt országok
alépítményének harmadik eleme viszonylag közös, nem túlnépesedők,
Kína pedig egy másik világ,
1990-ben az egy lakosra jutó jövedelmük ötöde volt a franciákénak, ráadásul a
lakosságuk évente közel 3 százalékkal gyarapodott. Ezért nem sok köze van a
társadalomtudományokhoz annak, aki azt ajánlja Kínának, hogy azt tegye, ami az
ötször gazdagabb és nem túlnépesedő Nyugat-Európa fejlett országaiban beválik.
Nem volna nehéz megérteni, hogy
Kína példátlan sikerének voltak feltételei.
Piacosítani kellett a gazdaságot, ami a világ népességének ötödét
jelenti. Ez csak azért nem okozott anarchiát, mert 26 éve példátlan
mértéken növelni lehetett az egy lakosra jutó jövedelmet és vissza lehetett
adni Kína sok ezer éves világpolitikai rangját.
Az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, az iskolázottság és a várható
életkor csak akkor lett gyorsan növelhető, ha a lakosság növekedése leáll. Ezt
csak nagyon szigorú diktatúra volt képes megvalósítani. Ideje volna
megérteni, hogy ehhez és az ország egyben maradásához nagyon kemény diktatúrára
volt szükség. Azon ugyan lehet vitatkozni, hogy valóban szétesik Kína, ha nincs
kemény diktatúra, de azon nem, hogy az egyetlen gyermekvállalás kikényszerítése
lehetetlen lett volna demokrata rendszerben. Márpedig, ha Kína lakossága évente
30 millióval, illetve annál is többel nő, a reformeredmények elmaradnak. Az
éves 30 milliós növekedés az 1990-es várható életkor mellett volt, a jelenlegi
mellett már meghaladná a 40 milliót. Jelenleg Kínának 700 millióval több lakosa
lenne, vagyis szó sem lehetett volna az eredményekről, Kína India színvonalán
maradt volna.
Sajnos, a közgazdaságtan a tőkés osztálytársadalom színvonalán maradt,
pedig ma tízszer magasabb az emberiség száma, és százszor nagyobb lett a
világgazdaság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése