Kopátsy Sándor EH 2017 07
30
A magyar társadalom csak két alkalommal polgárosodott.
Először a 16. és 17. században,
Erdélyben, de főleg a Muzulmán Hódoltságban. Másodszor a kiegyezés és az első
világháború közötti fél évszázad alatt.
Történelmi előzményeink.
A magyar feudális államnak a honfoglalást követő átalakítása Géza
fejedelem és Szent István zseniális műve volt, aminek teljes kifejtése máig nem
történt meg. Ebben joggal hangsúlyozzuk annak a jelentőségét, hogy az európai
kereszténység első szakadása küszöbén, egyértelműen a nyugati kereszténység
mellett döntöttünk. Azt ugyan vitatom, hogy szerencsésebb lett volna a Német
Római Császársághoz csatlakozni. Egyetlen magyar történész sem akadt, aki
felvetette, hogy mennyivel kedvezőbb lett volna a császár egyik fontos,
legnagyobb választófejedelmének lenni. Ez azért nem vetődött fel, mert a magyar
nacionalizmus és a katolikus klérus hatalma nem engedte meg.
Túlértékeljük a magyar állam
önállóságának a jelentőségét. Ma is azt állítják, hogy ez esetben szűkebb lett
volna az ország szuverenitása, talán a nyelvünket is elvesztettük volna. Ezt
cáfolja Csehország történelme. Annak ellenére, hogy sokáig a Német Római
Császárság választófejedelemsége volt, sokáig fővárosa. Aztán a Habsburg
Monarchiában Magyarországnál kisebb rangja volt. Ennek ellenére Csehország az ezer év során mindig Magyarországnál
fejlettebb, gazdagabb, és inkább nyugat-európai volt és maradt, a nyelvét pedig
megőrizte.
Ennek ellenére, ezt a tényt a
magyar történészek soha nem említik. Pedig tény, hogy a velünk párhuzamosan feudális földművelővé és nyugati kereszténnyé
váló nem germán nép, a csehek, a lengyelek és a magyarok közül, csak a csehek
lettek szlávságuk ellenére a leginkább nyugat-európaiak.
A legfontosabb társadalmi
döntésről azonban meg sem említik a történészeink. Az államalapítással, a földművelésre és a kereszténységre történő
áttérés során dönteni kellett, hogy a jobbágyrendszerünk kis- vagy nagycsaládos
legyen. A kiscsalád melletti döntést a római katolikus kereszténység választása
jelentette. Ennek ellenére említését sem
találtam annak, hogy lehetett a nagycsaládos pásztortársadalmat kiscsaládossá
átalakítani. Amennyire spontán folyamatnak lehet tekinteni, hogy a nomád
pásztor, ha áttér a földművelésre, ezzel az is jár, hogy állandó falvakba
költözik, és a pogány vallását felcserélni kereszténységre, de nem annyira
egyértelmű, spontán, hogy a nagycsaládról áttér a kiscsalásra.
Márpedig a legnagyobb életforma
változás nem is a vallás, hanem a családforma megváltoztatása jelentette. Ez
európai történelem egyértelműen azt bizonyítja, hogy a nagy kulturális
különbséget nem a kereszténység, hanem a családforma választása okozta. Európa első kulturális megosztottsága a
nagycsalád és a kiscsalás alapján történt. Arról, hogyan született ez a
döntésünk, még említés sincs a történelmünkben, pedig szinte minden ebből
fakadt.
A magyar történészek csak a
földművelésre való átérést, a falvakba települést és a keresztény vallás
felvételét hangsúlyozzák, a nagycsaládtól
a kiscsaládra való átállást, az urbanizáció és a városi polgárság hiányát meg
sem említik.
Számomra a magyar történelem
megértéséhez a kulcsot az adott, amikor az 50-es években a fiatal marxista
történészek közölték a nyugat-európai és a magyar feudális társadalmak
osztályainak a struktúráját. Nyugat-Európában
a társadalom egyetlen százaléka volt a nemes, azaz földesúr. Hat százaléka
viszonyt városlakó polgár, kereskedő, iparos volt. Ezzel szemben a magyar állam
lakosságának 6 százaléka volt nemes, de ezek aránya a magyar etnikumban 12
százalékát tett ki. Lengyelországban eleve nem volt urbanizáció, Magyarországon
viszont ugyan volt, de a Római Birodalom szétesésével eltűnt. az ugyan tény,
hogy a sötét középkorban egész Európában tört részére zsugorodott az
urbanizáció, de a városok mégis fennmaradtak.
Ezért hangsúlyozni kellene, hogy
mi, de már a hunok és az avarok is, nem a két római provinciába, Pannoniába, és
Dáciába, hanem egy olyan Kárpát Medencébe jöttünk, ahol nem volt egyetlen
városnak nevezhető település. Ehhez
képest egyetlen keresztény politikai birodalom létezett, a Nagy Károly által
alapított Frank Birodalom, ami ekkora már nem annyira frank, mint germán
kultúrájú lett. Ebben fennmaradt a Nyugat Római birodalom városhálózata. Ismereteim szerint, ekkor Ausztria,
Csehország és Lengyelországnak sem volt fővárosa, nemcsak a Kárpát Medencének.
De amíg a mai Ausztria
a Német Római Birodalom germánok által lakott, visszaesett keleti térsége lett,
Csehország pedig a Császár Választó Fejedelemségévé vált, Lengyelország és
Magyarország városi hálózat nélküli, a pápák által elismert földművelésre,
letelepedésre átállt, keresztény királysággá vált.
Ezt a magyar és a lengyel történészek máig a nagyobb állami
szuverenitásunk érdekében tett bölcs döntésnek minősítik. Talán, ezen a
döntésen múlott, hogy az osztrákok és a cseh ezer éven keresztül, mindig
előttünk járhattak. Ezen ugyan lehet vitatkozni, de figyelmen kívül hagyni,
nem a tudományra jellemző módszer.
A magyarok által elfoglalt Kárpát Medencében alacsony volt a lakosság
száma, és nem volt urbanizáció, nem találunk itt élő polgárokat. A bevonuló
magyarságban pedig nem voltak polgárok. Ehhez még azt kellene hozzátenni, hogy akkor
a nyugat-európai feudális társadalmakban, például Franciaországban, a lakosság
egyetlen százalékát jelentő nemesek sok jobbággal élő fölesurak voltak. Sajnos
arról nem találtam adatot, hogy egy földesúrnak hány jobbágya, és mekkora
birtoka volt a magyar nemességéhez viszonyítva. Magyarország azért sem lehetett nyugat-európai társadalmú, mert
aránytalanul sok, és ebből fakadóan többségük szegény nemese, és nagyon kevés
polgára, azok között magyarul beszélő, magyar módra gondolkodó nem is volt. Csak
két közép-európai államalkotó nép, a lengyel és a magyar, volt ilyen betegesen
polgársághiányos, ugyanakkor nemességük aránya sokszorosan nagyobb volt.
Szent István Intelmeiben ugyan
hangsúlyozza a további népek befogadásának a szükségességét, de említést sem
tesz arról, hogy ez elsősorban polgárok betelepítése legyen. E kor magyar
történészei inkább azt sugallják, hogy elsősorban nehéz lovasságra gondolt. Ez
ugyan nem igényel indoklást, mert korának a legnagyobb katonai forradalmát a
nehéz és már patkolt lovakon harcoló páncélos lovag volt. A társadalmi
átalakulást ellenző Koppány könnyű lovasságának legyőzéséhez elsősorban erre
volt szüksége.
Alig volt visszhangja annak a
tények, hogy a 20. század második felében, Itáliában, egy kolostorban találtak
említést arról, hogy István király a német nehézlovasságnak köszönhetően
legyőzi Koppány könnyű lovas magyar seregét. A magyar történészek mindig
hangsúlyozzák, hogy Magyarország katonai ereje viszonylag nagy volt. Arról
azonban említést sem találtam, hogy a kor hadseregének élcsapata akkor már a
nemesek, azaz lovagok, patkolt, páncélozott nehéz lovas csapata volt. A magyar
nemesek azonban könnyű, patkolatlan lovakon harcoltak. Az egy idejét múlt
felszereléssel harcoltak. A magyar haderő tehát technikai tekintetben
elmaradott volt.
Ezért csodálkoztam, hogy
árpád-házi királyaink Ukrajna térségéből, jelentős számú kun, besenyő könnyű
lovasságot fogadtak be. Ezeknek ugyanis nyugat felé nem volt hadászati
jelentőségük. Rájuk sokkal inkább a belső hatalmi viszonyok alakításában volt szerepük.
Ezzel szemben a Kárpát Medence
ásványi kincseinek kitermelése és a Selyemút bekötése észak-nyugat felé szempontjából
germán szakemberekre volt szükség. Ezek azonban csak az önkormányzatuknak a
megtartását biztosítva települtek be. Ezt Trianonig megőrizve szakadtak el az
országtól. A germánok második, népesebb betelepítése az oszmán uralom után a
sváb jobbágyság volt. Ez a betelepítés ugyan pozitív hatású volt, mert puritán
parasztságot jelentettek a svábok a magyarokhoz képest. Azonban itt is történelmet
hamisítottunk. Azt tanították, hogy az elnéptelenedett földekre nem volt magyar
jobbágyságra jelentkező, a svábokra szorultunk.
Ennek ellenkezője az igazság. A jobbágyrendszer eleve, mindenütt olyan
volt, ami csak a legidősebb jobbágyfiú számára biztosította a telekhez jutás
lehetőségét. A többi fiú számára nem volt biztosítva a szülők
jobbágyéletének folytatása. A tény, hogy a
svábok betelepítésével párhuzamosan tilos volt a magyar jobbágyok fiainak
toborzása. A földesurak vigyáztak arra, nehogy a magyar jobbágyok iránt
kereslet alakulhasson ki. A Hódoltság területe messze nem volt elnéptelenedett,
ahogyan a történészek állítják. A magyar városok, falvak, tanyák tele voltak
munkátlanságra ítélt lakossággal. A magyar földesuraknak azonban jobban megfeleltek
a nyelvet sem ismerő, de szorgalmasabb svábok. Nem is a svábok betelepítése volt a társadalmi kár, hanem a második
világháborút követő kitelepítésük.
A magyar parasztpolgárosodás.
A bolsevik rendszerben bennünket
irigylő német és cseh kollégák irigykedve nézték a mi vidám barakkunkat. Ennek magyarázatát az oszmán megszállás
alatt tanultakban láttam. Erdei Ferenchez kötődő, életre szóló
kapcsolatomnak köszönhetően, dunántúli kisnemesként, átélhettem a különbséget.
Erdei volt az első, és máig mellőzött, aki feltárta a magyar
parasztpolgárosodást.
Ezt először az 1848-as
népszámlálás adatiban tárult fel előttem. Ebből kiderült, hogy a magyarországi
városokban csak ott volt magyar etnikumú lakosság, ahol az Oszmán Birodalom
tartotta megszállva. A Hódoltságban és Erdélyben. Parasztpolgárság pedig csak
az előbbiben volt.
Azt a magyar történészek ugyan
hangsúlyozzák, hogy a földesuraknak és a
katolikus klérusnak, a legnagyobb földbirtokosnak, nem volt maradása. A
jobbágyok pedig a szultán bérlői lettek. Azaz a földeket államosították. Azt
azonban elhallgatják, hogy a földesúr és a főpapság jobbágyai szabadon
költözködők, kereskedők, ingatlant tulajdonlók lettek. Azt ugyan nem vitatom,
hogy a bérleti díjak a tiednél és a szolgáltatásoknál kisebbek lettek, de azt
tanítani kellene, hogy annak következtében, hogy költözhettek, kereskedhettek,
vásárolhattak ingatlant, végső sorban jobban jártak.
Azt még a gazdaságtörténészek sem
hangsúlyozzák, hogy a földesurak volt
jobbágyainak többsége önkormányzati városok parasztpolgár lakosa lett. A
Magyar Királyság városai felett a legnagyobb arisztokraták, a főpapok voltak a
kegyurak, a Hódoltságban azonban Debrecen, Szeged, Szabadka, Kecskemét, stb. a
maguk büszke urai lettek.
A hódoltsági jobbágyokból
szelektálódtak ki a gazdag marhakereskedők. Még azt sem írta le senki, hogy Buda elfoglalása után egy generáció
alatt közel tízszeresére nőt a nyugat-európai piacokra lábon elhajtott marhák
mennyisége. Ezzel a lehetősséggel a Bécsi Udvar is élt, a budai basával
lelkesen együtt működött. Jellemző módon azt sem verjük nagydobra, hogy ez
egyik legjobban meggazdagodott tőzsér, marhakereskedő Tököli Imre jobbágy apja
volt, akinek a nemességét a budai basa intézte el Bécsben.
Még Erdei sem írta le, hogy
Közép-Európában ismeretlen volt a parasztpolgárosodás, ezt a szultán
uralkodásának köszönhetjük. Azt ő sem írta le, hogy a nyugat-európai polgárság a Római Birodalom városainak az iparosi,
kereskedői voltak. Ezzel szemben a skandináv és az alpi országok polgárai a
mezőgazdaságból élő parasztok voltak. Azt én is most írom le először, hogy jelenleg Európa hat legfejlettebb
társadalmú országa közül öt, Norvégia, Dánia, Svédország, Svájc és Finnország a
politikai hatalom a parasztpolgároké volt.
Azt pedig az Országos
Tervhivatalban tanultam meg, hogy a bolsevik rendszeren belül ott volt erősebb a
privátszféra, elterjedtebbek az álszövetkezet, virágzóbb fóliázás, ahol a
Hódoltság idején a Szultáné volt minden föld.
Most a reformáció 500.
évfordulóján ideje volna tudatosítani, hogy mint köszönhetünk az Oszmán
Hódoltságnak. Nélküle nem volnának a
Kárpát Medencében református egyházak. Azt is tisztázni kellene, hogy a
mohamedánok nem pogányok, még a keresztényeknél is keményebb egyistenhívők.
Hozzánk képest akkor sokkal fejlettebb társadalmú világbirodalomban éltek.
Európa legnagyobb, legmodernebb városa Isztanbul volt.
Van még egy panaszom. Az Oszmán Hódoltságnak óriási szerepe volt
abban, hogy Európai puritán népei protestánsok lehettek. Azt a magyar
történészek sem tagadják, hogy Magyarországon
a protestáns egyházak csak azért maradhattak fenn, mert a Hódoltságban és
Erdélyben vallásszabadság volt.
Kezdetben a reformáció
Magyarországon is végigsepert. Az ország
lakosságának a nagyobb fele átért valamelyik protestáns egyház vallására.
Eleinte ennek a gyors hitehagyásnak nem értettem az okát. Közgazdászként
azonban megtanultam.
A reformáció volt Európa történelmének a legnagyobb adókedvezménye. Megszüntette a földesúrnak járó tized mellett az
egyháznak járó kilencedik tizedet. Ráadásul, az egyházi adóból szinte semmi sem
maradt a helyi hívek közösségénél. Az felfelé, a püspökséghez, a
hercegprímáshoz, a többsége pedig Rómában kötött ki. Ebből fakadóan a földesúrnak is anyagi, országának pedig nemzeti előnyt
jelentett a jobbágyainak kisebb adója. Ennek köszönhetően könnyebben
behajthatta a maga tizedét, ráadásul az egyházi adó jelentős hányada nem hagyta
el az országot. Érthetetlen, hogy a reformáció jövedelmet újra elosztó
szerepéről még a protestáns egyházak is hallgatnak, a kevésbé fontos dogmák
érelemzését hangsúlyozzák.
A 70.es években a Történelmi
adattárból értesültem arról, amit Werbőczy naplójában írt, hogy Regensburgban, a Birodalmi gyűlésen, ahol a
Királyi Magyarország követe volt, odament hozzá Luther és elmondta, hogy ő csak
annak köszönhetően lehet jelent, hogy a Habsburgok létét fenyegeti az Oszmán
Birodalom. Ha nem fenyegetné, nem győzhetett volna Európa puritán népeinek a vallási
reformációja.
Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a
kálvinista püspök, számos pap ismerősöm sem tudott róla. Vagy tudott, de nem
akarta tudatni, hogy tudja. Szinte véletlenül egy értelmiségi találkozón mellém
merült egy valláspolitikai területen dolgozó barátom. Tőle is kérdeztem, nem
tudott róla, de odavitt a feleségéhez, aki a Budapesti Református Teológia
könyvtárában dolgozik, és az felvilágosított, ők őrzik a Werbőczy naplót,
amiben nemcsak ez, hanem egy későbbi feljegyzés is van. Ez esetben már ő kereste
meg Luthert.
Ez az élmény vetette fel bennem a
gondolatot: Mi lett volna akkor, ha a
Szultán serege elfoglalja Bécset is. Mindig óvatosan vetem fel a kérdést:
Mi lett volna, ha? Ez esetben mégis kísértő maradt. Magyarország első
királyunknak köszönhette, hogy a nyugati kereszténységet választotta. Aztán a
többség gyorsan átért a protestáns vallásokra, de a Habsburgok hisztérikus pápa
tisztelete, és a család érdeke Magyarország lakosságának nagy többségét is a
sikeres ellenreformációra vitte. Bennem
megmaradt a hit, hogy szerencsésebben alakult volna a sorsunk, ha a protestáns
népek közösségéhez tartoznánk. Az osztrákokkal való közös birodalmunkat
ugyan pozitíven ítélem meg, de a római katolikus klérus túlzott befolyásáról
negatív a véleményem.
A kiegyezés és Trianon között.
A nyugat-európai értelemben vett polgárág hiányában csak a vasúthálózat
kiépülése hozott minden politikai nagyságunknál sokkal nagyobb társadalmi
változást. Ez a változás ugyan megtörtént, de a magyar történészek számára nem
tudatosult. Ezt a kort ugyan a nép tudata úgy emlegette, mint a „boldog
békeidőket.” De ez sokkal inkább annak volt köszönhető, hogy az utolsó ötven éve volt annak, hogy az
egész Kárpát Medence Magyarország volt. Ezt a tényt a tudatunk máig úgy kezeli, mintha attól, hogy nagyobb volt
az ország, jobban is éltek benne azok, akik lakták.
Az életviszonyok alakulásra csak
öregkorban találtam bizonyítékot. A kaposvári gimnáziumban, egy zsidó
gyermekorvos Dr. Véli György tanította az egészségügyet. Nekünk fogalmunk sem
volt arról, hogy a világ történészei jól ismerték. Az elsőként tartják számon, mint
aki felismerte, hogy a társadalmak
életviszonyait minden közgazdasági adatnál jobban méri a testmagaság. Ezt
sokáig csak a katonák sorozása alkalmával mérték, és rögzítették. Véli György
volt az első, aki ezt a kiegyezés óta a Somogyi 44.-es gyalogezred adatai
alapján vizsgálta. Az derült ki ebből,
hogy a két világháború között születettek tíz centivel magasabbak voltak
azoknál, aki a boldog békeidőkben születtek, és kerültek sorozásra.
A doktor úr még azt hitte, hogy a
második világháború előtt elértnél már alig nőhet tovább a testmagasság. Az óta
azonban még gyorsabban nőtt, mint valaha. Ma már közel húsz centivel magasabbak
a 18 évesek, amikor ő utoljára mérhette. Ez
a megállapítása azért lepett meg, mert a két háború közti társadalmi
viszonyokat az optimálisnál sokkal rosszabbnak tartottam.
A testmagasság alakulását az óta
is figyelemmel kísérem. Ennek alapján nemcsak azt kellett tudomásul vennem,
hogy a Horthy rendszerben lényegesen
jobban élt Somogy-megye lakossága, mint Ferenc József uralkodása idején, hanem
azt is, hogy a Rákosi rendszerben pedig sokkal gyorsabban növekedett a
testmagasságunk, mint előtte. Az 1946-56 között születettek testmagassága
lényegesen többel nőtt, mint előtte és az óta valaha. Amikor 2002-ben végre
megszereztem a sorozási adatokat, nem akartam tudomásul venni azokat. Az én tudatomban is ennek a tíz évnek csak
a negatív emlékei éltek. A begyűjtő hatóság emberi felseperték a padláson
talált gabonát, a boltokban gyorsan elfogyott a kenyér. Szerencsére,
kijózanítottak a tények. Egyrészt a
földreform után először volt szinte minden falusi családnak saját termésű búzája
a padláson. Másodszor akkor volt a legolcsóbb a kenyér, és legmagasabb a
fogyasztása.
Azt is beláttam, hogy akkor volt
történelmünk során először mindenikinek munkája, és az üzemi konyhán egészséges
táplálkozása. Minden falusi családnak lett saját földje és gabonája. A
konzervek és a hűtőszekrények pedig racionálisabbá tették a falusi táplálkozást
is.
Máig iránytűm maradt, hogy az emberiség sorsának alakulását minden
gazdasági adatnál jobban megmutatja, hol, hogyan alakul a testmagasság.
Japán például mindig fejlettebb volt, mint ahogyan táplálkozhatott. Ez csak a
második világháború után korrigálódott. A 20. század második felében 18 centivel,
a népek között a legtöbbel, a japánok testmagassága nőtt a legtöbbel.
A várható életkor még egyszerűbben, és az elmúlt ezer évben is nyomon
követhető. Ezt az adatot az anyakönyvek a múltban is tartalmazták. Ennek
ellenére a társadalomtudományok alig veszik tudomásul. Ezt azért tartom súlyos
társadalomtudományi hiányosságnak, mert a várható életkor ismerete nélkül nem
érthetjük meg a minden osztálytársadalomra jellemző szervezett halálokozást és
a tudásvágy üldözését.
Az agrártechnikai és az egészségügyi forradalomnak köszönhetően az
elmúlt száz évben a várható életkor többel nőtt, mint előtte ezer esztendő
alatt. Ennek az emberiség sorsára való hatását mégsem vizsgáljuk tudományos
tárgyilagossággal. Egyedül a nyugdíjalapok panaszkodnak, hogyan nő a nyugdíjban
töltött évek száma.
A munkások nyugdíját
Poroszországban vezették be a 19. század 80-as éveiben. Először a 75 év
felettiek nyugdíjjogosultságát mondta ki a törvény, de néhány év után az tíz
évvel csökkentették, mert elhanyagolható volt a 75 évnél öregebbek aránya. A jelenlegi
korhatár azonban szinte minden európai országban 60 év alatt van. A most
születettek várható életkora azonban 90 év fölé emelkedett. Angliában 1900-ban
1.500 száz év feletti ember élt, jelenleg pedig 15.000. Japánban pedig hússzor
ennyi.
Országos adatok ugyan mind a testmagaságról, mind a várható életkorról
elérhetők, ezek etnikai és iskolázottsági bontása azonban elérhetetlen.
A társadalmi állapotokat legjobban leleplező adatok szinte a hatóságok
által rejtve vannak. Pedig a társadalmunk állapotáról a legtöbbet az
mondana el, ha közismertté válna, hogyan
függ a várható életkor az iskolázottságtól, az etnikai hovatartozástól.
Ezt azért bocsátottam előre, mert
a vasúthálózat kiépülésével párhuzamosan, de a gazdasági növekedésnél sokkal
gyorsabban növekedett az áruvá váló termékek és szolgáltatások részaránya,
ebből fakadóan a kereskedelem súlya. Magyarországon
a kereskedelem fellendülését szinte csak az országban élő zsidóság
hasznosította.
A vasút jelentőségét ugyan a történészek is hangsúlyozzák, de mégsem
foglalkoznak azzal, hogyan alakult a megtermelt nemzeti jövedelmen belül az áruvá
váltak termékek aránya. Becslésem szerint, a vasút előtt a falusi
és tanyai lakosság négyötöde egynapi
járóföldnél távolabb élt a városok piacaihoz. Ezekben a termelés többsége alig
válhatott áruvá. A szamárral járó
kereskedő század annyi árut sem gyűjthetett össze a falvakból, és árulhatott a
falvakban, mint amit a vasút képessé tett.
Csak a vasúthálózat és a közutak kiépítése után vált a falvakban és a
tanyákon élők 90 százaléka számára elérhetővé a piac, illetve árulhatott a
falusi kereskedelem. Szinte csak a petróleum, a gyufa, a tű, a szalag
jutott el a falvakba, tanyákra. Még nagyobb volt a változás abban, hogy mi
válhatott a várostól tíz kilométernél távolabbi falvak és tanyák termékei közül
áruvá. A legfontosabb áru talán a tej
lett. De szinte minden falusi termék nagy többsége a vasút előtt eladhatatlan
volt. Történelmünk talán egyik
legfontosabb eseménye az istállós tehéntartás volt. Ennek volt köszönhető, hogy
a tejpénzből először jutottak az asszonyok havi pénzbevételhez, ezzel és a
burgonya elterjedésével óriásit javult a falusi lakosság élelmezése. Még
egyetlen említést sem találtam arról, hogy a fejfogyasztásnak köszönhetően
megszűnt egy ezer éves népbetegség, a csontritkulás, az angolkór.
A megsokszorozódott piaci lehetőséggel szinte csak a magyarországi
zsidóság élt, gazdagodott, polgárosodott. Először közelítette meg a magyarul beszélő polgárság a nyugat-európai
társadalmakra jellemző arányt. A polgárok nem a magyarok, hanem nagy
többségükben a zsidók voltak, de azok már magyarul beszéltek, magyarok akartak
lenni. A tőkés polgárrá válásuk pedig
példátlanul gyors és sikeres volt.
A kiegyezést követően a magyarországi zsidóság sok tekintetben az
európai zsidóság élcsapata lett. Nagy-Budapesten volt az a város, ahol a
legtöbb zsidó élt. Ezt nemcsak a Horthy rendszer hallgatta el, de ma is
csendben vagyunk. Jellemző, hogy a múlt héten először járt Izrael állam
miniszterelnöke hazánkban, és ő mondta el, hogyha
nem születik meg Magyarországon Herzel Tivadar, vele a cionizmus, a zsidók
saját államának gondolata, talán létre sem jött volna Izrael. Ezt Izraelben tudják, mi azonban lapítunk.
Témánk szempontjából azonban az a
fontos, hogy a kiegyezést követő
félszázad alatt volt Magyarország társadalma a leginkább polgárosult. Nemcsak
mennyiségével, de sokkal inkább a minőségével. Előtte ezer éven keresztül Lengyelország
és Magyarország a sok nemes és a kevés polgár országa volt. Hozzánk képest
a legyelek élvezhették, hogy a folyók a balti kikötőkbe folytak, és így folyón,
majd tengeren vihették a gabonájukat a nyugat-európai piacokra, tizednyi
szállítási költséggel, mint mi. A vasút előtt csak az Al-Dunán, vagy a vasút
után az Adrián rakhattuk hajókra.
A magyar történészek is
elfelejtik hangsúlyozni, hogy a Tisza
szabályozása után bőven volt exportálható gabonánk, de a vasút is drága volt az
olcsó tengeri szállításoz képest. Még senki sem magyarázta a
gazdaságföldrajzi hátrányunkat, hogy vízi utunk csak a Fekete Tengeren
keresztül volt. Krakkóból, vagy Prágából
sokkal olcsóbb volt a holtáruk szállítása a nyugat-európai piacokra, mint
Bécsből és Budapestről.
A vasúthálózat kiépítése után a Kárpát Medence nagyon kedvező lett az
országon belüli árucseréhez, a nemzeti állam alapításához, de nagyon
kedvezőtlen marad arra, hogy a holt árukat Nyugat-Európába szállíthassuk. Ezzel
magyarázom, hogy mi mindig befelé, legfeljebb a Balkán felé orientálódtunk. Ez
a hátrányunk a vasút után csökkent, de a kitáguló világpiacon ma nagyobb, mint
valaha volt.
A hatvanas években döbbentett meg a tény, hogy Budapest a világ összes
kikötőjétől a legtávolabbi főváros, ezzel a Kárpát Medence is. Ma is a
nyugat-európai piacokra az amerikai és a távol-keleti kikötőkből sokkal olcsóbb
az áruszállítás, mint a Kárpát Medencéből.
A szovjet megszállás előtt a lakosság kétharmada titkosan nem
szavazhatott. Arról tudomást sem szerezhettem, hogy a 18 éven felüli
lakosság hány százalékának, és azon belül a titkosan szavazóknak mekkora volt
az aránya. Ráadásul ezek az arányok mekkorák voltak Trianon előtt és után.
Trianont elsősorban azért nem
tudja megemészteni a magyar közvélemény, mert még utalás sem található arra,
mikor, kik töltötték ki a lakosság etnikai hovatartozására vonatkozó adatokat, azok
hogyan alakultak, amikor mi számoltuk, és hogyan amikor az utódállamokban történtek
ezek a felmérések.
Ma láttam a televízióban egy
híradást a Magyarország kenyeréről, és a gyűjtő sátor homlokzatán emblémaként a
Trianon előtti országunk térképe állt. Mikor
vesszük végre tudomásul, hol van a jelenlegi országunk határa? Ne
csodálkozzunk, hogy a Jobbik a második legerősebb párt annak ellenére, hogy
hetedig éve kétharmados többségű közép-jobb kormányunk van.
A magyar közvélemény ma
ugyanolyan értetlen az ország feldarabolása felett, mint közel száz éve volt.
Nem lehet például elérni, hogy 1849
áprilisában a tizenéves Ferenc József a csehországi Olmützben aláírta az új
alkotmány, ami, ha nem a trianoni, de hasonló mértékben felosztotta
Magyarországot. Ez kimondta Horvátország, Erdély, a Temesvári Szerb Vajdaág
leválását. Az ország felosztása tehát nem a világháború elvesztése, hanem a
megérett etnikai felosztással történ meg.
Természetesen azt is tanítani kellene, hogy a császár és a Bécsi Udvar
véleménye őszre miért változott meg.
Trianon ugyan a tények
ismeretében is sokkhatású maradt, de nem ennyire, a tények ismeretében.
Az számomra ugyan felnőtt korom óta világos volt, hogy a megmaradt
Magyarország lakossága közép-jobb lett. ebben demokratikus választáson csak a
közép-jobb párt nyerhet. Ez beigazolódott Trianon után, hiszen a megcsonkítás ellenére a valódi uralkodó
osztály, az arisztokrácia egészében a harmadnyi országban maradt. Ha nem is
ennyire, de ez állt a nemesek utódját jelentő úri középosztályra is. Ennek a
rétegnek az aránya a harmadnyi országban megháromszorozódott.
Trianon óta most van először
olyan kormányunk, amelyikben már nincs hatalma az arisztokráciának, a feudális
hagyományokat őrző úri középosztály pedig megfogyott, az értelmiség többsége pedig
a népi-kollégiumokban felnőtt munkás és paraszti származású. A listás törvényhozóktól eltekintve, a törvényhozás
kilenctizede a közép-jobb kormány mögött áll.
A magyar választók nagy többsége
közép-jobb beállítású. Ezt mindig így éreztem, és erről az 56-os forradalom
mindennél jobban meggyőzött. De ha ezt nem tudtam volna diákkorom óta,
meggyőzött a Fidesz 2010-es választási győzelme, amikor a választási körzetek
99 százalékát elnyerte. Ráadásul a következő választáson még mindig megtarthatta
a körzetek 90 százalékát.
Az országnak ezt a közép-jobb politikai beállítását csak azzal vettem
tudomásul, hogy a 20. század két legnagyobbja is, Ady és Bartók a magyar
közvéleménynél lényegesen baloldaliabb volt.
A háború után, a szovjet
megszállással, a bolsevik rendszert kényszerítették ránk, ezért csak 1998-ban
volt először olyan választás, amikor közép-jobb Fidesz kapta a legtöbb
szavazatot, de még akkor is csak úgy, hogy a közép-jobb Kisgazdapárttal volt parlamenti
többsége. Máig nem akadt olyan politológus, aki megfogalmazta volna, hogy már ezen
a választáson is a Fidesz abszolút többséget nyert volna a törvényhozásban, ha
nincs az Antall-Tölgyessy Paktum, aminek a lényege, hogy a körzetekben nem nyerő
pártok aránytalanul sok, listás törvényhozói helyet kaptak.
Ráadásul, az alkotmányunk szinte minden fontos törvényünk módosítását
kétharmados többséghez kötötte. Máig nem akadt olyan politológus, aki
leírta volna, hogy ez a választási
törvény csak akkor eredményezett kétharmados törvényhozói többséget, ha a
győztes párt elnyeri a körzetek 99 százalékát. Mivel ilyen győzelem még nem
fordult elő a demokráciák történelmében, joggal hihettem, hogy soha nem lesz
olyan választás, ami kétharmados többséget eredményez a törvényhozásban.
Történelmünk szerencséjének
tartom, hogy a Fidesz elnöke felismerte,
hogy a magyar választók kétharmada közép-jobb. A liberálisok mögött pedig a
lakosság huszada sem áll. Ezért, ha
győzni akar a Fideszt, közép-jobb párttá kell átalakítani. Ezzel
párhuzamosan a lényegében közép-jobb pártként indult Demokrata Fórum helyébe kell
lépni.
Ebben nagy segítségére volt az úri
középosztály vonalát követő Antall József, akit a szocialista állampárt
csempészett az MDF élére. Neki pedig sikerült
az MDF-et annyira konzervatív irányban átalakítani, hogy a magyar választók
többsége már ne tekintse közép-jobb pártnak.
Ezzel óriási mértékben megkönnyítették a Fidesznek, hogy a közvélemény
ne liberális, hanem az MDF-nél jobboldalibb pártnak lássa. Orbán pedig,
élve az alkalommal, a gyenge Keresztény Demokrata Pártot is a szárnya alá
vette. Ezzel megkönnyítette a Fidesz helyzetét azzal, hogy annak nem kellett
túlságosan keresztény demokratának lenni.
Máig nem fogalmazza meg senki,
hogy 1998 óta Fidesz kormányunk volna,
ha 1998-ban nem lettek volna listás törvényhozói mandátumok, és a fontos
törvények nem lettek volna csak a kétharmados többséggel megváltoztathatók.
Ez esetben a kormányra került Fidesz megsemmisítette volna az Antall-Tölgyessy
Paktumot.
A magyar politikai elit máig
mélyen hallgat a listás törvényhozó helyek politikai szerepéről, még inkább
arról, hogy ez ellen hogyan növekedtek a
politikai erők a mediterrán országokban, amelyeket, a közös valuta mellett, a
kispártok kedvezményezettsége tett tönkre. Ezekben az országokban mi fog
történni az olyan választási törvények mellett, amelyek a listás szavazatok
súlyát nem a kispártok, hanem a legerősebb számára fordítják. A tervek szerint a mediterrán országokban a
listás törvényhozó helyet csak a legerősebb, esetleg a két legerősebb párt kap.
Már legutóbb is csak ennek köszönhető, hogy a mély válásban lévő görög
kormány a törvényhozásban többséget szerzett.
A magyar politikai sajtó azonban mélyen hallgat erről a fordulatról. Sajnos,
erről a Fideszben is hallgatnak. A jelenlegi, már a Fidesz által megfogalmazott
választási törvény is a gyenge pártokat támogatja. Ha a Fidesz megszűntette volna a listás szavazatokat, ma is 90
százalékos törvényhozói többséget élvezhetne. A közvélemény felmérések
szerint a követező választáson is megtartaná a 90 százalékos többségét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése