Kopátsy Sándor EO 2017 06
17
India oktatási rendszere…
Ötven éve tudom, hogy csak a
puritán és nem szaporodó népek képesek a társadalmi fejlődés élvonalába
kerülni. India lakossága ugyan nagyon heterogén, de puritánok nincsenek
közöttük. Ráadásul a lakossága évente közel 30 millióval gyarapodik. Én még az
egyetlen politikai állam fenntarthatóságában is kételkedem. Ezzel szemben a
liberális demokráciák politikusai és közgazdászai büszkén közlik, hogy a
gazdasága jelenleg még a kínainál is gyorsabban növekszik, mert politikai
demokrácia, ahol sok párt versenyezhet a hatalomért.
A The Economist legújabb számában
azonban az oktatás katasztrofális állapotából számol be. Márpedig számomra az
oktatás színvonala a legjobb előrejelzése a várható társadalmi teljesítménynek.
Az indiai oktatási helyzet azonban több mint kétségbeejtő. Harminc éve hoztak
egy ostoba demokratikus oktatási törvényt, hogy olyan iskolahálózatra van szükség,
hogy amiben minden diák egy kilométernél közelebb legyen az iskolától. Ennek az
lett a következménye, hogy az iskolák negyede 50 tanulónál kevesebbel működött.
Ez odáig javult, hogy jelenleg már csak egy harmaduk ilyen működésképtelen. A
hat osztályos alapfokú képzésnél a működésképességhez legalább 200 tanuló lenne
a minimum. Az indiai iskolák kétharmada azonban olyan kis tanulólétszámmal
működik, ahol lehetelten minden évfolyam számára legalább egy osztályt
fenntartani.
Az indiai oktatáspolitika arra a
személetre épült, hogy a pedagógusokat jól meg kell fizetni. Ezért ebben az
országban az átlagbérhez viszonyítva a legmagasabb a pedagógusok fizetése, a
lakhelyi átlag tízszerese.
Az alapfokú képzés 14 éves korban
befejeződik, de kétharmaduk tovább tanul. Kínában ez az arány 96 százalékos!
India a nemzeti jövedelmének 2.7
százalékát fordítja oktatásra, kevesebbet, mint a latin-amerikai országok, de a
pedagógusok fizetése Indiában az átlaghoz viszonyítva a legmagasabb.
Az állami iskolarendszer csődjét jól
bizonyítja, hogy az elmúlt hat évben 13 millióval csökkent az állami iskolák
tanulóinak a száma, ugyanakkor a magániskolákban ez 17 százalékkal nőtt. A
magániskolák pedagógusai felénél alacsonyabb fizetéssel harmad annyi költséggel
működnek, mint az államiak, az oktatási eredményük mégis jobb.
Azt már jó tíz éve megismertem,
hogy az elmarad országokban általános jelenség, hogy a magániskolák gyorsan
teret hódítanak. Ennek két oka általános, egyrészt az oktatáspolitikát a
pedagógus szakszervezetek uralják, másrészt a tananyaguk egyre jobban eltér a
kor igényétől. Az állami oktatás
céljának a nagyobb általános műveltséget tartja, a magánoktatás, pedig a szülők
igényéhez igazodik.
Ha rajtam múlna az oktatás
privatizációja megelőzte volna a gazdasági szféráét. A jelenkor legértékesebb
vagyona a társadalom igényének megfelelő munkaerő. A jövő szempontjából ennek a
termelése a legfontosabb. Ezért ezt kellene a keresletéhez igazítani.
Hetven éve még azon háborogtam,
hogy az erdészetben a kitermelt termékek árát a ráfordítások határozták meg,
nem a keresletük és a kínálatuk közti egyensúly. Arra gondolni sem mertem, hogy
az oktatással kellene kezdeni a piacosítást, a szülők gyermekvállalását nem a
darabszámmal, hanem a felneveltek értékével, az iskolák teljesítményét pedig a
bizonyítványok értékével kellene mérni. Minden
bizonyítvány annyi érne, amennyit a munkaerő piacon adnak érte.
Azt könnyebben elviselné a társadalom,
ha minden kenyérminőségnek azonos volna az ára, mer a kenyerek értéke között
1:2 aránynál kisebb a különbség, de a munkaerő értékében még az előjel sem
biztos. A munkaerő felső századának az ára hússzorosa, a felső tizedé
tízszerese az átlagnak, az alsó tizedet pedig csak azért kell foglalkoztatni,
mert ekkor kevesebb kárt okoz, az értéke tehát negatív. Ebből fakadóan, ha
készülne olyan felmérés, hogy az adott iskolából milyen képzettségű és keresetű
munkaerő kerül ki, azonnal rádöbbennénk, hogy vannak az átlag többszörösét és
vannak negatív értéket termelő iskolák is.
Az oktatásnál is előbb
piacosítanám a szülők gyermeknevelését. A felnevelt gyerekek értéke még
szélesebb határok között mozog, mind a munkaerő ára. Ezért olyan
nyugdíjrendszerről álmodok, amiben az öregkori ellátás elsősorban a
gyermeknevelés minőségétől függene.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése