Kopátsy Sándor EE 2017 06 24
Piacosítsuk a lakosság újratermelését
IV.
Az emberiség azért él ötezer évig
halálozást fokozó, a többség nyomorát növelő, egymást háborúkkal pusztító és a
tudásvágyat üldöző társadalmakban, mert túlnépesedett. Ez csak akkor vált
megoldhatóvá, amikor és ahol a túlnépesedési nyomás megszűnt, sőt a társadalom
csak akkor termeli újra a lakosságát, ha ezt az állam anyagilag támogatja. Ezt minden olyan állam, ahol leállt a
népesség növekedése azonban olyan módszerrel igyekszik megoldani, ami minőségi
kontraszelekciót okoz. Ez azért tragédia mert a társadalmaknak nem több
lakosra, mint százszor inkább jobb minőségű lakosságra, munkaerőre van igénye.
Ezért minden olyan jelenkori
társadalom, ahol csökken a lakosság, olyan gyermekvállalási támogatást vezet
be, amivel támogatja a gyermekvállalás számát. Ez azonban minőségi
kontraszelekciót teremt. A következő nemzedék minősége ugyanis elsősorban attól
függ, milyen a gyermekvállalás mögötti családi háttér.
Mitől függ a gyermekvállalás minősége?
A tanulás társadalmi rangjától. Jó hatvan éve olvastam Max Webernek
a 20. század közepén megfogalmazott véleményét, ami szerint a tudományos és technikai forradalom olyan
társadalmi alépítményt hozott létre, amit csak a puritán népek képesek másoknál
hatékonyabban működtetni. Ezt közgazdászként úgy fordítottam le, hogy csak
a puritán kultúrájú népek hoznak racionális döntéseket, a költésüket a jövedelmükhöz
igazítják. Ez a fő oka annak, hogy jelenleg a világ húsz legfejlettebb, és a
húsz az elmúlt száz évben a leggyorsabban növekvő társadalma vagy protestáns,
vagy konfuciánus lakosságú.
Akkor arra még nem gondoltam,
hogy a társadalmi sikernek egyre inkább az elsődleges oka a korai képesség
felismerés és az ennek megfelelő iskoláztatás. Egyre inkább az ENSZ PISA
felméréseit tartom a legjobb mutatónak. Ennek a mutatónak az első húsz
helyezettje is puritán ország. Mivel a társadalom gazdasági teljesítménye egyre
inkább a munkaerő minőségétől függ, az pedig a lakosság puritanizmusával
arányos az országok iskolarendszereinek a hatékonyságától, nem csak a jelen, de
még sokkal inkább a várható eredményt legjobb mutatója az oktatási rendszer
színvonala. Az pedig sokkal inkább a szülők hozzáállásán, odafigyelésén,
iskolaválasztásán múlik.
Az
oktatási rendszer elsősorban a szülőkön múlik.
Ezért a szülők érdekeltté tétele az első feladat. Ezt csak az olyan
öregkori ellátás biztosíthatja, aminek nagysága a gyermeknevelésük
hatékonyságán múlik. A jelenlegi nyugdíjrendszer az életkereset nagyságától
függ. Ez a családok gyermekvállalásának a kontraszelekcióját hozza létre. Nem
találtam olyan jelentős országot, amiben a gyermekvállalás nem a szülők
jövedelmével és iskolázottságával fordítottan arányos. Vagyis minél kedvezőtlenebbek a felnevelési feltételek, annál több, és
minél kedvezőbbek, annál kevesebb a gyermekvállalás. Ennél nagyobb
társadalmi kárt semmivel sem okozni. Ez azonban egyenes következménye annak,
hogy az állam nem a gyermeknevelés minőségét, hanem a számát támogatja.
Ezért csak az olyan országnak lehet hatékony az iskolarendszere,
amelyik nem a vállat gyerekek számát, hanem azok értékét jutalmazza.
Az iskolaválasztás jogát a szülőkre kell bízni. Bármennyire
közismert, hogy az iskolák oktatási eredményei között óriásiak a különbségek, a
kormányok az iskolák körzetéhez igazodást követelik meg. Azt ugyan senki sem
vonja kétségbe, hogy az iskolák közti különbségek jelentősen meghatározzák az
ottani tanulás minőségét és mennyiségét, a legjobb és a legrosszabb iskola
mégis azonos módon elérhető, a körzetében kell lakni. Ennek következtében a
gyermekeiket eredményesen képeztetni akaró szülőknek a választott iskola
körzetében kell lakni. Jó negyed százada mondta egy amerikai ingatlanközvetítő,
hogy olyan család számára, ahol két gyermek tovább tanul, az ingatlanvásárlás
elsődleges szempontja, milyen iskola körzetében van a lakás. Tehát a jó
iskoláért az ingatlanpiacon kell fizetni.
Hogyan kell értékelni a szülők gyermeknevelését.
Az iskolai végzettséget kell
megszorozni a szülők képzettségi szintjéhez viszonyítva. Tehát azt kell
jutalmazni, amelyen szintet a gyermekük elért, és ezt növeli egy olyan
szorzóval, ami a szülők iskolázottságától való távolságot fejezi ki. Tehát az
iskolázatlan, munkanélküli szülők ugyanazért a képzettségi fokért viszonylag
többet kapnak. Az öregkori ellátás tehát nemcsak az elért szinttől, hanem annak
a szülők végzettségéhez viszonyított arányától is függ. Ezért potenciálisan az
alacsonyan iskolázott, keveset kereső szülő érheti el a legnagyobb öregkori jutalmat.
Az iskolákat piacosítani kell,
tehát a legjobb iskolák érékét egyrészt a szülők érdekeltsége és a tovább
tanulási eredmények alapján állapítsák meg.
Minden iskola olyan rangsorolva
legyen, ami az iskolát választó szülők keresletét segítheti. Vagyis az iskolák
értékét a szülők kereslete, az általuk felajánlott tandíj nagysága határozza
meg.
A privatizált művészek és
sportolók képzési rendszerét kövesse. Csak az lehet a jó képzés, ahol a legjobb
tanárok a szakmában ismertek. A művészek és a sportolók legjobb oktatói nemcsak
az országon belül, de a világon is ismertek, ugyanakkor a legjobb matematika,
fizika, természetrajz tanárokat legfeljebb azok ismerik, akiknek a gyermekeit
éppen tanította. Ma már minden szakmában a legjobb, a zseni jobban meg van fizetve,
becsülve, mint a legmagasabban képzettek átlaga. Legyen az a legjobb asztalos,
fodrász, fogorvos, fotós, bármelyik szakma legjobbja.
A művészetekben és sportokban
nemcsak a legjobb tanárok ismertek, de a legjobb képességfelismerők is. Ma már
az agykutatók is megállapították, hogy a képességek kibontakozhatósága szinte a
fogazás után megkezdődik, és ettől számítva az első öt évben a legfontosabb.
A következő generáció értéke már a magzati korban elkezdődik.
A finn csoda alapját ötven éve
abban is látom, hogy mérik a magzati kihordás minőségét. Finnországban már a
harmincas évek közepe óta mérik a születéskori fizikai fejlettséget, az
újszülöttek testsúlyát, testhosszát és a koponya körméretét, és ötévenként
mérik ennek az eredményét. A 80-as években szakmai szenzáció volt, amikor az
örven éves korosztály teljesítményét is publikálták. Kiderült, hogy az újszülöttek felső tizede három évvel tovább maradt a
képzésben, és háromszor annyi adót fizetett, mint az átlag. Vagyis alapvető
társadalmi érdek a minél jobb kihordás.
Ezért indokolt volna jutalmazni a jó kihordó anyákat. Ezzel szemben
az orvostudomány és a társadalom százszor annyit költ a koraszülöttek
megmentésére, mint a jól kihordás jutalmazására. Nem az a baj, hogy megmentjük a koraszülötteket, hanem az, hogy nem
jutalmazzuk a jó kihordást. A következő generáció várható értéke sokkal
inkább függ a jó kihordástól, mint a gyenge kihordottak megmentésétől.
Az azonban a legfrissebb felismerés, hogy a várható szellemi
teljesítmény maximalizálásához nem elég a jó kihordás, hanem fontos az első
négy-öt év szellemi hatása is. Az Egyesült Államokban 15 éve elkezdték
mérni a négy éves gyermekek szókincsét, és ma már az egész korosztály mérése
folyik. Kiderült, hogy a 15 évesek iskolai eredménye és a négy éves kori
szókincs között nagyon szoros a kapcsolat. Ezért
fontos társadalmi érdek az első négy évben megszerezhető szókincs növelése.
Ennek érdekét szolgálja a bölcsőde és az óvoda, vagyis a korosztályok
közössége.
Vagyis kiderült, hogy az osztálytársadalmak oktatási rendszere
nem véletlenül akkor kezdődött, amikor az agyfejlődés befejeződött. Az
agyfejlődés alatt azt kell érteni, amikor az agy kapacitásának fejlődése
befejeződött. Ez alól kivétel csak a már sokszor említett két szakma, a
művészet és a sport volt. Ott a minél korábbi képességfejlesztés eleve feladat
volt. Ez számomra azért volt megdöbbentő, mert felismerem a párhuzamot. A
társadalom érdeke a tudásvágy elfojtása volt, kivéve a művészeteket és a
hivatásos sportot. Az utóbbi két területen a képesség maximalizálása a cél.
Ugyanakkor az osztálytársadalmak érdeke a tudáságy elnyomása az érdek. Ezért az
osztálytársadalmak az oktatást hat éves korban kezdték, kivéve a művészeteket
és a sportokat, mert ezekkel szemben a képesség maximuma volt a cél.
Mivel a tudományos és technikai forradalom a társadalom minden
ágazatában a maximumokban teremtett kielégíthetetlen igényt, az oktatási
rendszer egészét is át kell állítani a fogamzástól számított öt év
hasznosítására. Ha teológus volnánk, azt mondhatnám, hogy a tudományos és
technikai forradalom hozta létre az a társadalmi alépítményt, ami megváltotta a
fejlett társadalmakat az eredendő bűntől, a tudásvágy szükségszerű
elnyomásától. A túlnépesedő társadalmak
ugyanis nem engedhették meg a tudásvágy kibontakozását, mert a jobban élés
növelte volna a túlnépesedési nyomást.
A tudományos és technikai
forradalom azonban létrehozta az olyan társadalmi alépítményt, amiben a
tudomány megoldotta a szexuális vágynak a fogamzásmentes kiélhetőségét, és
olyan technikát hozott létre, amiben a munkaerő hatékonysága már nem a fizikai
erejétől, hanem a kiművelt képességétől függ.
A fogamzásgátlás először tette lehetővé, hogy a szülők csak annyi
születést vállaljanak, amennyit akarnak. Számomra érthetetlen, hogy a
társadalomtudományok fel sem vetik, hogy az osztálytársadalmak túlszaporodása
spontán volt. A házasok szexuális ösztönüknek megfelelő szexuális életet éltek,
amiből annak megfelelő születés származott. Ez csak addig nem okozott
túlnépesedést, ameddig a várható életkor valahol a 25 évkörül ingadozott.
Ez az egyensúly a szánóföldi
termelés, és a pásztorkodás mellett megbomlott. Ugyanakkor az életterek
bővítése és eltartó képességük növelése nem engedett meg 1-2 ezreléknél
gyorsabb népesdést. Ezzel az ember
túlnépesedett fajjá változott át, aminek magának kellett a túlnépesedését
önpusztítással, a halálozás fokozásával féken tartani. Mivel azt a tényt
egyetlen társadalom sem ismerte fel, de ha még fel is ismerte volna, nem volt
képes megállítani az osztálytársadalmak túlnépesedését, halálozás okozását fenn
kellett tartani.
Azt a történelmi materializmus
sem volt képes megérteni, hogy a fajunk történelme is determinált, amíg a
túlnépesedést nem lehet megállítani, a halálozás fokozása és a tudásvágy
üldözése nem úttévesztés, hanem a determinált út követése. A történelmi materialisták ugyan elismerték, hogy a társadalmak
történelme determinált, mégsem vették tudomásul, a determinálton csak akkor
lehet változtatni, ha a determináló okot meg lehet szüntetni.
A tudományos és technikai
forradalom azonban spontán olyan új alépítményt hozott létre, ami lehetővé
tette, hogy a szülők csak annyi gyermeket vállaljanak, amennyit akarnak,
ugyanakkor olyan technikai feltételeket hozott létre, amelyek mellett a
munkaerőtől nem fizikai erőt, hanem egyre több képességet igényelt.
Ennek köszönhetően a szülők egyre kevesebb, de egyre képzettebb
gyermeket vállalnak. Ennek az lett a következménye, hogy a szülők még a
létszám tartásáról sem gondoskodtak. A társadalomnak kellett a gyermekvállalást
támogatni. Ez a támogatás azonban kontraszelekciós hatású lett. Minél kedvezőtlenebbek a családok
gyermeknevelési feltételei, annál több, minél kedvezőbbek, annál kevesebb
gyermeket vállalnak. Ez csak azért nem okoz nagy társadalmi tragédiát, mert
egyre nő az átlagos képzettség. A kedvezőtlen nevelési feltételű családok
gyermekei is egyre magasabb iskolázottak lesznek.
Ez még a nagyon szegény, és
kedvezőtlen kultúrájú társadalmakban is így van. A Szahara alatti
elviselhetetlenül szaporodó társadalmakban is ez történik. Gyorsan nő a közép-
és a felsőfokú képzettségek aránya annak ellenére, hogy a gazdaságnak még nincs
ilyenekkel szemben igénye.
Az iskoláztatás növelését mind a
világvallások, mind a jótékonysági alapítványok megkülönböztetetten támogatják.
A vallások, ezek között szereznek, legkönnyebben híveket, a jótékonyak is csak
ezen a területen számíthatnak sikerre. Az ugyan tagadhatatlan, hogy az
iskolázottságnak van két kísérő eredménye. Egyrészt késlelteti a korai
házasságokat, másrészt növeli a fogamzásgátlókkal alkalmazott szexuális életet.
Egyelőre fogalmam nincs arról, hogyan lehet a reménytelen helyzetéből sikeres
pályára állítani a dél-ázsiai, a közel-keleti és a Szahara alatti
társadalmakat, de az élet mindig talál megoldásokat.
A napenergia általános használata
ígérhet valamilyen megoldást. Ez jelenthet a meleg égövben élők számára előnyt.
Már a jelenlegi technikai feltételek kedvezők ahhoz, hogy a meleggel
hűthessenek. Hűthessék a lakótereket, tárolhassák a romlandó ételeket. Méghozzá
ez ott is könnyen megoldható, ahol nincs energia elosztó hálózat. Minden lakó
és munkahely saját energiájával hűthető. Ráadásul a személyek távolságlegyőző
képessége is megoldható.
Fajunk az egyenlítő övezetéből
indult el, és menekült egyre északabbra, mivel a hideget le tudta győzni, a
meleg ellen alig száz éve fejlődik a védekező képessége.
A születést követő négy év az agyfejlődés szempontjából.
Az Egyesült Államok lett az
úttörő abban, hogy a szellemi képességeink fejlődése szempontjából az első négy
év a sorsdöntő. Alig 15 éve kezdték el a négy éves gyermekek szókincsének a
mérését. Ennek eredményei azt bizonyítják, hogy az agyunk felvevő képessége,
kapacitása a magzati kihordással nem fejeződik be, hanem négy évig még tovább
tart. Az ember a születéskor még messze van attól, hogy életképes legyen. Az
ember fizikai adottságai is messze vannak az életképességtől, és azok
kifejlesztése is annál sikeresebb lehet, minél korábban elkezdik a fejlesztésüket.
Köztudott, hogy a vízbiztonság, az egyensúlyérzék, általában csak a születés
után a szerezhető meg. Ráadásul ez annál sikeresebb, minél korábban kezdik.
A hivatásos sportok oktatói ezért
törekednek arra, hogy a sportágukban fontos reflexeket minél korábban
fejleszthessék. A vízben való viselkedést már akkor el kell sajátítani, amikor
még élnek a magzatvízben való viselkedés reflexei, vagyis a születés utáni első
hónapokban. A spotokban fontos reflexeket is minél korábban kell életben
tartani.
Az agyunk azért is lényegesen
fejlettebb minden biológiai elődünknél, hogy a kapacitása a születés után még
mintegy négy évig fejlődik. A felmérések egyértelműen bizonyítják, hogy az
agyunk kapacitása szoros összefüggésben van a négy éves korig megszerzett szókinccsel.
A szókincs pedig elsősorban a közösségeken fejlődik. Ez felértékelte a
bölcsődék, óvodák, napközik iskola előtti szerepét. Ennek tudtában már az is meglepő, hogy a használt szavak számát
kincsnek nevezik. Nyoma sem található annak, hogy valaki sejtette volna,
hogy a gyerekkorban megismert szavak a felnőtt korban elérhető tudásvagyon
nagysága szempontjából kincset jelenteken, mégis kincsnek nevezték. A
társadalmakra jellemző, hogy az ösztönös viselkedések bölcsek. Ilyennek tartom
az állapotos asszonyok társadalmi kezelését. A gyerekkorom falujában tanultam
meg, hogy az állapotos asszonyok kívánásait teljesíteni kell. Az mégis csak a
legutóbbi században bizonyosodott be, hogy a magzatok jó kihordása fontos
életre szóló eredményt ígér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése