Kopátsy
Sándor PH 2009-02-08
GONDOLATOK
A BIBLIÁRÓL
Mint irodalmár és történész a Biblia,
történetesen az Ószövetség egyedülálló kulturális jelentőségét ugyan
elfogadtam, de soha nem akartam a szövegét megfejteni. Jól túl a nyolcvanon,
amikor a korai társadalmak történetét boncolgatva botlottam bele.
Eddig megelégedtem azzal, hogy az egyistenhit
számos kezdeményezése közül csak ennek a szövegnek maradt páratlan jelentősége.
Valláserkölcsi gyökere lett a két nagy világvallásnak, a kereszténynek, és a
mohamedánnak.
Azt, hogy ilyen páratlan népszerűségre tett
szert, azt teológiai következetessége indokolta, egyértelmű egyistenhitet
hirdetett, és ehhez a zsidóság és a mohamedán vallás mindmáig keményen, a
kereszténység rugalmasabban ragaszkodott.
A népszerűségét növelte, hogy irodalmi
tekintetben is nagyszerű szellemi tápláléknak bizonyult. Ezt annak köszönheti,
hogy a sok ősi szöveg válogatására, rendezésére már későn, a bibliai
időszámítás második felén túl került sor. Ezt a zsidó nép már akkor írta,
amikor államisága megszűnt, a régi dicsőségére csak kritikával emlékezett.
Ebből fakadt hogy sokkal inkább a politikai hatalmat bíráló próféták tanait,
mint a hatalom birtokosainak érdekeit szolgálta. A zsidó nép történelmét a nép és
nem a politikai hatalom oldaláról mutatja be. Ebben a tekintetben minden ősi
mitológiai összefoglalótól, amelyek a hatalmat dicsőítik, alapvetően eltér.
Ennek a meg nem fogalmazott, de átérezhető hátterének köszönheti, hogy a nép is
örömmel olvassa. A Biblia a politikai és vallási hatalom kritikusainak
bibliája.
Természetesen ez az Újszövetségre már nem
vonatkozik.
Ez az írás abból születik, hogy számomra,
helyére került a paradicsomból való kiűzetés és a vízözön mondanivalója.
Kiűzetés
a paradicsomból
A Biblia az ember teremtését, és a
paradicsomból valló kiűzetést a zsidó időszámítás elejére teszi. Ez nyilván
tévedés, mert a kiűzetés időpontját már jó hatvan ezer év, fajunk eddigi
életének kilenctizedénél is későbbre teszi. Maradjunk annyiban, hogy Ádám, és
az emberek már jó hatvanezer éve élnek, amikor a kiűzetésükre sor került.
A bibliai kiűzetés azt jeleníti meg, amikor
vége szakadt a természet ajándékaiból való megélésnek, és elkezdődött a kemény
munkára kényszerülés jó 5-7 ezer éve, ami az emberiség nagyobb része számára
még ma is tart.
A Biblia fajunk gyűjtögető életmódját
paradicsomként állítja be, ami csak akkor és ott volt többé-kevésbé igaz.
Tudományos tény, hogy az emberi faj
születésének, az ember teremtésének a térsége Közép-Afrika. Ott születtek a
kihalt közvetlenebb biológiai elődeink is. Ezek kihalása is azt bizonyítja,
hogy ott nem paradicsomi állapotok uralkodtak.
Az ember veleszületett adottságai eleve
alkalmatlanok a fedett, erdősült környezetben való megélésre. Az ember egyetlen
fizikai adottsága sem elegendő arra, hogy ott ne keljen állandóan rettegni,
hogy könnyen tudjon táplálékot szerezni, és tudjon védekezni a környezet
kellemetlenségei ellen. Fajunk egyetlen fizikai adottsága nem volt versenyképes
a kihívásokkal szemben. Nem volt elég fizikai ereje, nem tudott menekülni,
viszonylag gyenge a látása, hallása és szaglása. Nem volt kellő szőrzete, ami
megvédte volna a hideggel szemben.
A Biblia írói nem voltak tisztában azzal,
hogy az ember a születési környezetében, az erős, gazdag növényzetű
Közép-Afrikában mennyire védtelen volt. Az nem paradicsom volt, hanem pokol.
Ezt az is bizonyítja, hogy ott, például Közép-Afrikában és Ausztráliában, máig
nem kínálkozott felemelkedési lehetőség, ott az emberek szinte a jelenkorig
közel úgy élnek, mint sok tízezer évvel korábban.
Fajunk az eredeti környezetében csak a tűz
mellett volt viszonylagos biztonságban a nagy ragadozókkal szemben. De a tűz
oltalmára legfeljebb éjszaka, és néha a táplálkozáskor számíthatott. Az élelem
keresése, a gyűjtögetés állandó mozgást követelt a terepen, ahol védtelen volt.
A mérges kígyók és rovarok bárhol rejtőzködhettek.
Általánosítva elmondhatjuk, hogy a
fegyvertelen embert ott fenyegeti a legtöbb veszély, ott éri a legtöbb
kellemetlenség, ahol gazdag a természet, ahol, a természetet nem ismerő ember
hite szerint, a legkönnyebb volna élelmezéséről gondoskodni. A valóságban ennek
az ellenkezője volt igaz. Ősünk számára a trópusi erdő volt a pokol, ahol ugyan
éhezni nem kellett, de félni annál inkább. Ahol gazdag a flóra és a fauna, ott
szinte mindennel szemben védtelen az ember. Ott sok a ragadozó, azoknak valóban
ott a paradicsom. Ott sok a mérges kígyó és a vérszívó rovar. Amire pedig
ritkán gondolunk, ott sok a kórokozó. Az a vírusoknak és baktériumoknak is paradicsom.
Márpedig ezek ellen, szinte a jelenkorig, nem volt semmi védelem.
Az ősünk akkor találta meg a paradicsomát,
akkor érezhette először magát viszonylagos biztonságban, amikor olyan a széles,
homokos, dagályjárta tengerpartra került, ahol csak össze kellett szedni a
dagály által kihordott puhatestűeket, a tenger gyümölcseit. A homokos síkságon
messziről látszott, ha közelít a ragadozó. Ott a szél elhordta a szúnyogokat.
Ott építhetett először az ember biztos menedéket. A sekély vízre épített
cölöpház volt ilyen. Számomra meglepő, hogy e kor történészei ugyan gyakran
találnak ősi cölöpházas település nyomát, de nem ismerik fel, hogy mit jelentet
ezek biztonsága a több tízezer éve biztos lakhelyet nem ismerő őseink számára.
Sokáig magam is csodálkoztam, hogyan élhettek
meg őseink a sarkvidéki térségekben. Ma már tudom, hogy sokkal
biztonságosabban, mint a trópusi paradicsomban. A hidegnek csak a
kellemetlenségét, a fázást ismerik, az előnyeire nem gondolnak. A hideg
legnagyobb előnye, hogy nem romlik meg az étel, ott ugyan ritkán van zsákmány,
de az akár az egész éven keresztül beosztható. A legnagyobb előnye azonban az,
hogy a vírusok és baktériumok nem szeretik a hideget. Az ember hamar megtanulta
a hideg ellen védelmet nyújtó kunyhó építését, a testet védő ruházat
használatát. A baktériumok és vírusok ellen viszont tehetetlen volt. Az embernek a hidegben, ami ellen nem tudott,
nem is kellett védekezni.
A gyűjtögető társadalmakban a betegségek
történelmüket formáló szerepe ugyan ismert, de kellő hangsúlyt még mindig nem
kapott. Itt csak utalok arra, hogy még az utóbbi évezredekben is kultúrák
hanyatlottak vissza, a társadalmak erőviszonyai rendeződtek át a fertőzési
veszélyek megnövekedése, illetve csökkenése következtében.
A paradicsom bibliai megjelenítésének semmi
köze nem lehetett a tényeges paradicsomhoz. Az már diákkoromban gondot okozott, hogy került a csábító alma fája
a paradicsomba, hiszen akkor legfeljebb vadalma volt, de az sem a
Közel-Keleten. Arról nem is szólva, hogy a keserű, savanyú vadalma aligha
kísértette meg Évát. Ezt csak jóval később nyomoztam ki, hogy az almát
Perzsiában nemesítették ki haszonnövénnyé, és nem Ádám, hanem a babiloni fogság
idején jelent meg.
A Biblia szerint, a gondnélküli gyűjtögetést
biztosító paradicsomból való kiűzetést a tudásvágy okozta, de a tényeleges oka
a paradicsom tenger által való elfoglalása és a vadban gazdag szavannák
sivataggá való átalakulása volt. Ma
már tudományosan megállapított tény, hogy néhány lakossági centrumot elöntött a
tenger és kontinensnyi térségek, ahol nagyon gazdag állatállomány élt,
terméketlen sivataggá alakultak át.
A paradicsomból
való kiűzetés és a vízözön tehát közös oka volt annak, hogy a gyűjtögetésről a bibliai
térségek lakosságának át kellett térni a nehéz unkával járó gyűjtögetésre.
A tengerszínt mintegy hetven méterrel való
emelkedése azt jelentette, hogy e kor legjobban benépesedett centrumait
elfoglalta a tenger. A
mitológiák által megőrzött katasztrófa, a vízözön, ismereteim szerint, három
térséget érintett, amelyik mindegyike a jégkorszakban kiemelkedően nagy népességet
eltartó centrum volt.
I. A Tigris és az Eufrátesz völgye, ami a
mainál lényegesen nagyobb terület volt, hiszen szárazföld volt a Perzsa Öböl
azon része, ahol ma is hetven méternél kisebb a tengermélysége. Már a sumér mitológiában is szereplő
Paradicsomot, a gyűjtögetés számára ideális térséget valahol az öböl akkor még
nem tengerrel borított, több tízezer négyzetkilométeres területén vélem. A
vízözönt pedig nem a negyven napos eső, hanem a tengerszínt lassú emelkedése
idézte elő. Ez az elöntés azonban nem hirtelen jött, nem negyven napos eső
eredményezte, hanem mintegy ezer év alatt lassan hódította el a tenger.
A Nílus völgyét is úgy kellene elképzelni, amikor
a Földközi Tenger még hetven méterrel alacsonyabb színű volt. Az egyiptomi öntözéses növénytermelés
megjelenése előtt a Nílus vízével aligha lehetett volna önözni, hiszen a hetven
méterrel alacsonyabb tengerbe gyorsan folyt. A völgye természetes, majd
csatornákon keresztül történő öntözése még alkalmatlan volt.
II. Ma már tudományosan feltárt tény, hogy a
Fekete Tenger medencéjében, a jégkorszak idején sokkal kisebb, édesvízi tó
volt. Majd a Földközi Tenger
emelkedő szintje áttörte a Dardanelláknál az akadályt, és hetven méterrel
magasabb vízszinten a mai méretű tenger lett. Ez a térségben élők számára
valóban vízözön volt, mert váratlanul, és gyorsan következett be. Ennek az
óriási katasztrófának a híre jutott el a sumérok közé, és ezt a katasztrófát
azonosították azzal, hogy a Perzsa Öbölben a tengerszínt lassú emelkedése
elfoglalta a korábbi paradicsomot.
III. Nyugat-Európában a paradicsomot az
Északi Tenger térsége jelentette.
Még nem láttam olyan térképet, amelyik megmutatta volna, hol húzódott a La Manche csatorna két oldalán
a tengerpartpart, amikor hetven méterrel alacsonyabb volt a tengerszínt. Az,
hogy a kőkori emlékekben a világ talán leggazdagabb térségének a tengerré
válása, egy kontinens eltűnéseként őrződött meg, ugyancsak indokoltnak látszik.
A magas dagály
és apály még ma is óriási területekre hordja ki a tenger gyümölcseit, a
puhatestűeket. Ennél ideálisabb, óriási életteret a gyűjtögető ember aligha
ismerhetett. Ezt akkor értettem meg, amikor azt láthattam Skóciában, hogy a
tengeri madarak milliói jelennek meg a dagály visszavonulása után összeszedni a
tenger gyümölcseit.
Talán egyszer
feltárják a tenger által elborított térségében is, a nyugat-európai parton ma
is találhatókhoz hasonló kagyló- és csigahéj dombokat, amit az itt gyűjtögető
lakosság évezredek alatt eldobált.
A Bibliában szereplő bűnbeesést követő
kiűzetés, és a vízözön nem két egymástól térben és időben eltérő, hanem egyidejű
történelmi esemény volt. A
szó eredeti rétemében történelmi jelentőségű, méghozzá a társadalmi élet első
nagy minőségi változását okozó. A vízözön valóban a dinoszauruszok kihalását
okozó óriási geológiai katasztrófa óta nem volt akkora fajpusztulás, mint
amekkorát a jégkorszak megszűnését okozó felmelegedés okozott. A mai szakmai
vélemény szerint közel egymillió faj pusztult el. Nem lehet sokkal kisebb az
életterüket jelentősen megváltoztató fajok száma sem.
Az emberi faj
azonban nemcsak átélte ezt a nagy éghajlati változást, hanem fejlettebb
társadalmi formában került ki belőle. A Biblia megőrizte ennek az óriási
fajtapusztulásnak a rettenetes élményét. A korszak tanúi felfogták a
kontinensnyi rétségeken történő fajtapusztulás jelentőségét. A Noé bárkánjával
leírt fajok mentése bámulatos beszámolás arról, hogy Eurázsia és Afrika északi
felén szinte minden jeltős fajta sors megpecsételődött.
A bárkán való
állatmentés számomra megrázó igazolás volt annak a húsz éve publikált
írásomnak, hogy a jégkorszakot követő
időben a jelenlegi háziállatok, a szarvasmarha, a juh, a kecske, a teve, vadon
kipusztulásra voltak ítélve a jégkorszakot követő klímaváltozás következtében,
és csak azok maradhattak meg, amelyek az ember védelme alá menekültek. Nem a
megfulladás, hanem a takarmány- és vízhiány kényszeríttette ezeket az emberhez
való szelídülésre. Noé bárkája tehát egy olyan szimbólum, ami megmutatta,
hogy ezek az állatok önként, békésen fogadták az emberrel való kooperációt. Itt
is hibás a kép, amin a vadállatok is szerepelnek. Olyanok is, amelyek olyan
részén éltek a világnak, ahol nem volt oka fajtapusztulásnak. Nyolcvanhét éve
koromban értettem meg, mit mond a bárka legendája.
Az átlaghőmérséklet több fokkal való
emelkedése olyan
felmelegedéssel járt, aminek hatására a Közel-keleten és Nyugat-európában
megszűnt a tenger gyümölcsei gyűjtögetésére alkalmas terület, nagy népsűrűségű
terület. A Biblia szempontjából fontos a Tigris és Eufrátesz alsó folyása, amit
az óta elnyelt a Perzsa öböl. Ezt az elöntést örökíti meg a vízözön legendája.
A másik az Északi Tenger 70 méretnél sekélyebb része, azt őrzi a görög
mitológia, mint az elsüllyedt Atlantiszt.
Fajunk
fejlődése szempontjából sokkal jelentősebb, hogy a korábbi szárazföldi
életterek jelentős többsége elsivatagosodott. A vadászat számára feltételezett
paradicsom kontinensnyi térségében sivataggá változott. A korábbi gazdag
növény- és állatvilágú szavannákból az ember számára gyűjtögetésre alkalmatlan
élettér lett.
A Bibliában szereplő bűnbeesést követő
kiűzetés, és a vízözön nem két egymástól térben és időben eltérő, hanem
egyidejű történelmi esemény volt. A
szó eredeti értemében történelmi jelentőségű, méghozzá a társadalmi élet első
nagy minőségi változását okozó. A vízözön valóban a dinoszauruszok kihalását
okozó óriási geológiai katasztrófa óta nem volt akkora fajpusztulás, mint
amekkorát a jégkorszak megszűnését okozó felmelegedés okozott. A mai szakmai
vélemény szerint közel egymillió faj pusztult el. Nem lehet sokkal kisebb az
életterüket jelentősen megváltoztató fajok száma sem.
Az emberi faj
azonban nemcsak átélte ezt a nagy éghajlati változást, hanem fejlettebb
társadalmi formában került ki belőle. A Biblia megőrizte ennek az óriási
fajtapusztulásnak a rettenetes élményét. A korszak tanúi felfogták a kontinensnyi
rétségeken történő fajtapusztulás jelentőségét. A Noé bárkánjával leírt fajok
mentése bámulatos beszámolás arról, hogy Eurázsia és Afrika északi felén szinte
minden jeltős fajta sors megpecsételődött.
A bárkán való
állatmentés számomra megrázó igazolás volt annak a húsz éve publikált
írásomnak, hogy a jégkorszakot követő
időben a jelenlegi háziállatok, a szarvasmarha, a juh, a kecske, a teve, vadon
kipusztulásra voltak ítélve a jégkorszakot követő klímaváltozás következtében,
és csak azok maradhattak meg, amelyek az ember védelme alá menekültek. Nem a
megfulladás, hanem a takarmány- és vízhiány kényszeríttette ezeket az emberhez
való szelídülésre. Noé bárkája tehát egy olyan szimbólum, ami megmutatta,
hogy ezek az állatok önként, békésen fogadták az emberrel való kooperációt. Itt
is hibás a kép, amin a vadállatok is szerepelnek. Olyanok is, amelyek olyan
részén éltek a világnak, ahol nem volt oka fajtapusztulásnak. Nyolcvanhét éve
koromban értettem meg, mit mond a bárka legendája.
Az átlaghőmérséklet több fokkal való
emelkedése olyan
felmelegedéssel járt, aminek hatására a Közel-keleten és Nyugat-európában
megszűnt a tenger gyümölcsei gyűjtögetésére alkalmas terület, nagy népsűrűségű
terület. A Biblia szempontjából fontos a Tigris és Eufrátesz alsó folyása, amit
az óta elnyelt a Perzsa öböl. Ezt az elöntést örökíti meg a vízözön legendája.
A másik az Északi Tenger 70 méretnél sekélyebb része, azt őrzi a görög
mitológia, mint az elsüllyedt Atlantiszt.
Fajunk
fejlődése szempontjából sokkal jelentősebb, hogy a korábbi szárazföldi
életterek jelentős többsége elsivatagosodott. A vadászat számára feltételezett
paradicsom kontinensnyi térségében sivataggá változott. A korábbi gazdag
növény- és állatvilágú szavannákból az ember számára gyűjtögetésre alkalmatlan
élettér lett.
Őseink többsége
talán máig sem mozdultak volna ki a tengerpart gyűjtögetésből, ha a jégkorszak
megszűnése nyomán bekövetkező tengerszínt emelkedése nem jár a paradicsomi természeti
környezetüknek elöntésével. Ehhez kellett az, amit a Biblia úgy említ meg, mint
az isteni büntetést, holott az volt fajunk addigi történtének legnagyobb
előrelépése. Ennek a nyomásnak köszönhetjük, hogy a gyűjtögető ember átalakult
termelővé.
Miért volt bűn a tudásvágy?
Diákkorom óta értetlenül álltam az eredendő
bűnnel szemben. Nemcsak arra
bíztattak, hogy tanulni kell, ha többre akarom vinni, de ezt magam is tudtam.
Ezzel szemben áll az eredendő bűn, az ember tudásvágyása. Az a bűn, amit én a
legfontosabb emberi előnynek tartottam.
Legalább
ennyire értetlennek tartottam, Krisztus szavát: boldogok a lelki szegények,
mert övék a mennyek országa.
Értetlenül
tudtam meg, hogy a görög istenek előtt a tűz, a korai emberiség legnagyobb
áldásának az ellopása volt az egyelten megbocsáthatatlan bűn, amiért a
legkegyetlenebb büntetés járt.
Aztán, mint
történész megtudtam, hogy minden kultúrában a tudásvágy súlyos bűn volt, amit
szervezetten üldöztek. Ezt tette a kereszténység is, amikor a hitet megjobbítani
akarókat üldözték, büntették a legkegyetlenebbül.
Ma már értem.
Minden osztálytársadalomnak a népszaporulatot fékező egyik fegyvere a tudás
elfojtása volt. Ma azonban ez a legfontosabb erény. Ezt ugyan a teológusok sem
vonják kétségbe, de ők tudják, hogy a dogmákhoz veszélyes hozzányúlni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése