Kopátsy Sándor EH 2017 08
08
Az európai kereszténység osztódása.
Azt, hogy a valláshoz a népet nem
az isten, hanem a nép kultúrája választja, szabja magára, mindennél jobban az
európai keresztény vallások története bizonyítja.
Szent Pál a zsidó Krisztus tanítását adoptálta a Római Birodalom
pogány népeinek sok istenhívő pogány vallásaira.
Az európai kereszténység a 11. században kettészakadt.
A nyugat-európai kiscsaládos,
római katolikus és a kelet-európai nagycsaládos jobbágyrendszerű ortodox
keresztény feudális társadalmak alapjához idomulva.
A puritán népek kereszténységének reformációja.
A 15.-16. századra nagykorúvá
váltak Európa észak-keleti részén élő, angolszász, germán és skandináv puritán
népek. A reformáció nagyjai e népek puritanizmusának jobban megfelelő
keresztény egyházakat alapítottak.
Ezzel Európa három kultúrára osztott népei kialakították a maguk három kereszténységét.
A kultúrához idomultak Európa
népei. Tehát nem a Nyugat három kereszténysége alakította ki a három kultúrát,
hanem a három európai kultúrákhoz
idomultak a kereszténységek.
Ezt nemcsak a keresztény egyházak
nem vették tudomásul, de a társadalomtudományok sem. Max Weber a múlt század
elején még azt tanította, hogy a protestáns népeket a puritán kereszténységük
nevelte puritánná. A folyamat fordított volt, mert a protestáns kereszténységet
választó népek pogánysága is puritán volt. Amíg marhapásztorok voltak, mint
minden pásztornép, pogányok voltak. Csak
akkor lettek keresztények, amikor pásztorokból földművesek lettek. Ahogy
földművesként magas-kultúrává emelkedtek, viselkedésüknek, erkölcsüknek
megfelelőbb saját kereszténységre tértek.
Annak ellenére, hogy nem fogadom
el, hogy a zsidóság eleve az isten kiválasztott népe, a megkülönböztetett
vallástörténeti szerepét elismerem. Ők adták a világnak az egyistenhitet, az
emberiség két legnagyobb világvallását, a keresztény és a mohamedán vallásokat.
A keresztény népek lettek az emberiség történetének utóbbi ezer évében
az élcsapat.
A Nyugat adta az emberiségnek a természetes csapadékra épült
mezőgazdaságot és a kiscsaládot. A világtörténelem ezek történelemformáló
szerepét ma sem hangsúlyozza.
A természetes csapadékra épülő mezőgazdaság vált az elmúlt ezer évben fokozatosan
az emberiség elsőleges élelmezője. Ennek köszönhetjük, hogy az öntözésnél
tízszer nagyobb területen hatékony, olcsó élelmiszertermelés folyhat. Az elmúlt ezer év népességeltartó
képességét az mutatná, hogy ezer éve, és ma, az emberiség mekkora hányada élt
önözött, illetve természetes csapadékon termelt gabonán.
A kiscsalád volt az emberiség legjelentősebb újítása. Ezt ugyan
nagyon hamar felismertem. Ezt azok az adatok illusztrálnák meggyőzően, hogy ezer éve hogyan alakult a világgazdaságban
a kis-családos és a nagycsaládos társadalmak egymáshoz viszonyított súlya.
Ennek ellenére a
történelemtudomány a kiscsalád forradalmi jelentőségét meg sem említi. Még a
nyugati kereszténység történelmében sem tárták fel ebben a római katolikus
vallás szerepét.
Az ugyan vitathatatlan, hogy az
egy istent hívő vallásokat nekik köszönhetjük, de az alig van feltárva, hogy
ezt a vallást Mózes Egyiptomból hozta. Az mégsem vitatható, hogy a két
világvallás. a keresztény és a mohamedán a zsidó vallás hajtása.
Amennyire egyértelmű, hogy a
Nyugat és Közel-Kelet vallását a zsidó vallásnak köszönheti, annyira figyelmen
kívül hagyjuk, hogy a Távol Kelet
jelenkori sikere nem a vallásalapítók tanaira, hanem Konfucius tanítására épül.
Ahogyan vitathatatlan a Nyugat példátlan
sikerében a kereszténység szerepe, legalább ennyire egyértelmű, hogy a jelenkor
még nagyobb sikerét, távol-keleti viselkedési kultúra alapját nem valláslapító próféta,
hanem tudós, a tudós Konfucius rakta le.
Krisztus tanítása is puritán
volt, de a vallása csak azoknak a népeknek bizonyult sikereseknek, akik eleve
puritánok voltak. Életem során sokszor hivatkoztam arra, hogyha Krisztus és
Marx feltámadna, hol érezné jobban a tanítása eredményesebb meghallgatását. Nem
meglepő, hogy mindketten a puritán népek
társadalmában látnák tanaik megvalósulását.
Fontos volna szem előtt tartani,
hogy mind a kereszténység, mind a
marxizmus csak ott sikeres, ahol puritán népekre van bízva a megvalósítás.
A kereszténység három nagy ága egyre jobban eltávolodik egymástól.
A puritán népek kereszténysége
sokkal hatékonyabb, mint a latin népeké, és még azokétól is el van maradva a
nagycsaládos kelet-európai és balkáni népek ortodox kereszténysége. Az ugyan
érthető, hogy minden vallás klérusa a magáét tartja tökéletesnek, de az
érthetetlen, hogy a társadalomtudományok
sem vizsgálják, melyik vallás működik hatékonyabban. Még egyetlen
társadalomtudós sem vette a fáradságot, hogy bemutassa, mekkora különbségek vannak a vallások társadalmai között. Az volna a
legjobb mutató, hogy melyik vallás híveinek mekkora az egy lakosra jutó jövedelme
és vagyona, hány évig élnek, és mekkora az iskolázottságuk. Egy ilyen
felmérésnek megdöbbentő hatása volna, mert Óriásiak a különbségek.
Még nagyobb különbségek vannak
bizonyos viselkedési módok között.
Ma már mérik az országokra jellemző korrupciót. Nagyok a
különbségek Európában is, de sokkal nagyobbak az újvilágban. Az utóbbiakban a
latinok és a protestánsok között áthidalhatatlan a különbség. Márpedig minél fejlettebb a munkamegosztás,
annál nagyobb társadalmi kárt okoz a korrupció.
Ez nemcsak a keresztény népek
esetében bizonyosodik be, de a marxista társadalmakra is jellemző volt. A bolsevik rendszerben azonnal felismertem,
hogy az a nagycsaládos kelet-európai és balkáni népek marxizmusa. Ez sem
azért bukott meg, mert diktatúra volt, hanem azért, mert az ortodox keresztény
kultúrájú népek működtették.
A puritán népek, a skandinávok marxizmusa példátlanul
hatékonynak, az ortodox népeké pedig versenyképtelennek bizonyult. Még nagyobb
különbség jött létre akkor, amikor a kínai marxisták felismerték, hogy a
jelenkori gazdaság szabályozását csak a piaci mechanizmus képes hatékonyan
működtetni, és a népesség növekedése sem lehet 1-2 ezreléknél gyorsabb. Ahogyan ezt a két hibájukat kijavították, a
politikai diktatúrájuk hatékonyabban működik, mint bármelyik polgári
demokrácia. Az egy lakosra jutó
jövedelmük, vagyonuk, a várható életkoruk és az iskolázottságuk gyorsabban nő,
mint a Nyugat legsikeresebb jóléti társadalmaiban, és egyre nagyobb előnybe
kerülnek még a puritán demokráciákkal szemben is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése