Kopátsy Sándor EE 2017 06
22
Piacosítsuk a munkaerő termelését
III.
A munkaerő értékét a kereslete és kínálata határozza meg.
Azt már az előzőkben igyekeztem
bizonyítani, hogy a munkaerő áru, de az árát nem az értéke, hanem a kereslete
és kínálata alakítja. A tények azt igazolják, hogy a jelenkor fejlett
társadalmaiban a minőségi munkaerő ára ugyan egyre jobban emelkedik, mivel a
kereslete meghaladja a kínálatát, de bárhogyan is drágul, keresletéhez
viszonyított hiánya egyre nő. A minőségi
munkaerő lett az első olyan áru, amit minél jobban megfizetnek, annál kevésbé
szaporodik.
Ezt karakterisztikusan mutatja a tény, hogy minél képzettebbek a nők,
annál jobban keresnek, de annál alacsonyabb lesz a gyermekvállalásuk. Ennek
az oka, hogy minél képzettebbek a nők,
annál nagyobb áldozatot jelent számukra a gyermekvállalás. Ezért minden
fejlett társadalom arra kényszerül, hogy anyagilag támogassa a
gyermekvállalást. Ezt azonban nem a
gyermeknevelés hatékonyságával, hanem a darabszámukkal jutalmazza. Ennek az a
következménye, hogy minél képzettebbek, sikersebben keresők az anyák, a
tényleges áldozatukhoz képest annál kevesebb támogatást kapnak. Ugyanakkor
a képzetlen, munkát sem találó anyák számára a gyermekvállalás jövedelmet jelent.
Még nem találkoztam olyan
felméréssel, ami bemutatná, hogy az anyák keresetétől és végzettségétől függően
milyen sikeres a gyermeknevelésük. Még arról sincs adat, hogy a
gyermeknevelésben mennyivel nagyobb az anyák szerepe, mint az apáké. A politika
csak a született gyermekek számát figyeli és ösztönzi, pedig a minősége
százszor fontosabb, mint a mennyisége. Az utókor értetlenül fogja regisztrálni,
hogy a jelenkor politikai vezetése mennyire nem vette tudomásul, hogy a következő nemzedéknek ugyan a száma is
fontos, de százszor fontosabb a minősége. A felnevelt gyerekek felső tizede
az átlag többszörösét éri, az alsó tizedének pedig negatív az értéke.
Évtizedek óta újra és újra idézem
a véleményem. „Ha a családok felső
harmadában annyi gyermeket nevelnének, mint az alsó harmadban, és ott csak
annyit, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva az egy lakosra jutó jövedelem
még egyszer nagyobb lenne, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra
mellett.” Ha igazam van, akkor a társadalom jövője, a következő generáció
teljesítménye jobban függ a gyermekvállalástól, mint a napi politika
minősségétől. Ennek ellenére ezerszer annyit foglalkozik a kommunikáció a napi
politikával, mint a gyermeknevelés hatékonyságának a feltételeivel.
Ezt látom és a hatvan éve olvasott
Max Weber megállapítását. A jelenkor
társadalmait a puritán erkölcsű népek képesek másoknál hatékonyabban
működtetni.
Ez a gyermeknevelés és az oktatás
hatékonysága szempontjából azt jelenti, hogy annak a hatékonysága elsősorban a
szülőknek a gyermekneveléshez való hozzáállásán múlik. Számos esetben
olvashattam, hogy a távol-keleti konfuciánus kultúrában a szülők lényegesen
több anyagi áldozatot hoznak, lényegesen több időt fordítanak a gyermekük
iskolai eredmény javítására.
Nagyon szeretem az olyan mutatókat,
amik megmutatják, hogyan alakul a különböző kultúrákban az éves jövedelemhez
viszonyított vagyon. Ezt a mutatót már a két háború között is felismerték, a
gyakorlatban azonban mellékesen kezelték. Pedig ezen keresztül lehet
meggyőződni arról, hogy a puritán népek miért sikeresebbek. Jelenleg az
Egyesült Államokban a távol-keleti, konfuciánus etnikumú lakosok vagyona az
éves jövedelműk ötszöröse, a protestáns nyugati népeknél az a szorzó
háromszoros, a latinoknál kétszeres, az afrikai feketéknél egyszerest sem éri
el. Ezek a különbségek is azt mutatják, hogy csak a homogén kultúrájú
társadalmak lehetnek hatékonyak, mivel az eltérő kultúráknak eltérő
jogrendszerre van szükségük. Ez az oka annak, hogy az Egyesült Államokat a
másik három óceánokon túli angolszász ország megelőzi. Ez fakad abból, hogy a
társadalmai kevesebb afrikai és latin-amerikai etnikumot tartalmaznak.
Ez még inkább egyértelmű, ha az
európai országok hat legfejlettebbjét nézzük. Ezek sorrendje, Norvégia, Dánia,
Svédország, Finnország, Svájc és Hollandia. Azért előzik meg Németországot,
Nagy Britanniát, mert homogénebbek.
Ugyanezt látom, ha a börtönlakók
arányát vetem össze. A fejlett országok között az Egyesült Államok azért az
utolsó, mert feketék is vannak. Ha azok ellen hatékony büntetési szabályokat
vezetnek be, többször akkora lesz a börtönlakók aránya, mint az olyan
országokban, ahol nincsen jelentős néger etnikum. Ugyanezt látnánk az EU
közép-európai tagállamai esetében is. A nem jelentős iskolázatlan, munkanélküli
cigány etnikumukban többszörös a börtönlakók aránya, mint a nem cigányok
között. Ez ellen a politika azzal védekezik, hogy a börtönlakók etnikai arányát
nem engedi mérni.
A különböző erkölcsű és szintű
etnikumok együttélési nehézségeit mi, magyarok azzal akarjuk elpalástolni, hogy
hallgatunk róla. Ezért aztán képtelenek vagyunk arra is, hogy az ország
trianoni feldarabolását megértsük.
Az államalkotó magyarságnál is
lényegesen fejlettebb, sikeresebb etnikumokat, a zsidókat és a germánokat
ellenségnek minősítettük, akik elvették előlük a polgárosodás alkalmait. A
nálunk is kevésbé fejlett etnikumokat pedig eleve alacsonyabb rendűnek
tartottuk, akiket igyekeztünk kizárni az állam politikai hatalmi rendszeréből.
Ezért aztán képtelenek vagyunk
megérteni, hogy Trianonnak köszönhetjük, hogy a magyarság négyötöde viszonylag
homogén nemzeti államban élhet. Az még egyetlen hazafinak sem jutott az eszébe,
hogyan alakult volna a sorsunk, ha a történelmi Magyarország egyben marad.
Pedig egyértelmű a válasz, a 90-es évek Jugoszláviájánál is nagyobb pusztulásba
kerülünk. Elfeledjük, hogy Csehország, Jugoszlávia és a Szovjetunió is
szétesett, annak ellenére, hogy nálunk sokkal jobb kisebbségi politikát
folytattak.
Lassan száz éves lesz Trianon, de
máig sem jutottunk el odáig, hogy reálisan felmérjük a Trianon előtti
Magyarország tarthatatlanná válását.
A második világháborút követő
rendezés a hidegháborút, a két táborra szakadást eredményezte. Minket az
imperialista, erején felül fegyverkező és a kelet-európai ortodox kultúrához
tartozó bolsevik Szovjetunió fennhatósága alá helyeztek. Ennek a megszállás
alatt csak az előnyéről, a rendszerváltás után pedig csak a hátrányáról
beszélhettünk.
A Bolsevik megszállás előnyei.
Az első világháború utáni
politikai események azt igazolták, hogy a háborút vesztő magyar társadalomban
nem volt olyan erő, ami biztosíthatta volna a helyes politikai megoldást.
Az összeomlás utáni állapotban,
az ország drasztikus felosztása után két reális esély kínálkozott. Vagy
kelet-európai bolsevik diktatúrát vezetünk be, vagy restaurálunk az arisztokráciának
az úri középosztállyal közös uralmát.
A kelet-európai bolsevik diktatúra szinte csak a magyar zsidóság
többsége számára volt a kisebbik rossz. Hozzájuk csak nagyon szűk magyar
etnikumú értelmiség csatlakozott. Azt a második világháborút követő sztálinista
diktatúra bizonyította be, hogy a magyar társadalomban nem volt reális
támaszuk. A bolsevik diktatúrának tehát nem volt reális társadalmi támasza.
Az arisztokráciának a
fel-feudális társadalma azért jelentett realitást, mert a magyar nemesség
utódszerepébe lépett úri középosztály támogatását élvezhette. Ezt a magyar
közvélemény is jobban tudomásul vette, mint a bolsevik diktatúrát. A magyar
közvéleménynek fogalma sem volt arról, hogy miért osztották fel Trianonban az
országot. Az arisztokrácia Szegedi Programnak nem volt variánsa. A revízió
elsődlegességében egyetértett a közvélemény. Kár keresni, mit lehetet volna
tenni Trianon után.
A második világháború után
azonban más volt a világpolitikai helyzet. Sztálinnal szemben nagyon
korlátozott volt a mozgásszabadságunk. A
szűk lehetőséget csak Finnország tudta kihasználni. Ott a politikai elit
nemcsak megértette, de a közvéleménnyel is el tudta fogadtatni, hogy a nagyobb
mozgásszabadság érdekében nem szabad türelmetlen antibolseviknak lenni. A csatlós államok elérhető mozgásszabadsága
azon múlt, mennyire nem tekintenek a Szovjetunió ellenségének. Ezzel
szemben az összes többi csatlós országban nem volt olyan demokratikus politikai
erő, ami tudomásul vette a bolsevik módszerek alkalmazását, kivéve a
bolsevikokat és a megmaradt zsidóságot.
A többi csatlós országban szinte
nem maradt zsidó etnikum. Az egyetlen kivétel Magyarország volt, ahol talán az
ötöde megmaradt. Ezeknek létük függött attól, hogy mennyi erejük lesz a
sztálinista pártban. A magyar zsidóság joggal jobban bízott a sztálinista
Szovjetunióban, és az onnan hazatelepült néhány magyar zsidóban, mint a
bolsevik rendszert gyökeresen elutasító magyarságban.
Máig nem akad senki, aki
kimondja, hogy a megszállás után a magyar zsidókon kívül senki sem volt
hajlandó a diktatúrában szerepet vállalni. A magyar zsidóságnak a Rákosi
rendszerben játszott szerepét máig nem értjük meg, mert csak azt látjuk, hogy
nyüzsögtek, de azt nem, hogy ez a létérdekük volt. Ez az 56-os forradalom első hetében kiderült, hogy a közvélemény
zsidóellenes.
Sztálin halála után azonban a
Szovjetunióban egyrészt megjelentek a rendszeren belüli reform hívei, másrészt
felszínre került az antiszemitizmus is.
A mechanizmus reform.
Sztálin halála után, főleg a
Szovjetunió titkos szolgálataiban felmerült a politikai diktatúrán belül a
gazdasági reform igénye is. Szerencsénk
volt, hogy az elképzelt reformok kipróbálására Magyarországot tartották
alkalmasnak. Máig nem
tudatosítjuk, hogy a reform kezdeményezője a Szovjetunió titkos szolgálatainak
korlátlan hatalmú vezetője, a zsidó Berija volt. 1953 nyarán ő szervezte és
vezette le az a politikai bizottsági ülést, amire meghívták a magyar felső
vezetőket, köztük a Rákosi ellenfelének tekintett Nagy Imrét is, aki azért nem
került Rajk László és társai sorsára, mert Berija káderéhez nem lehetett
hozzányúlni.
Ezen az ülésen Berija
bejelentette, hogy Rákosi helyett Nagy Imre lesz a miniszterelnök, és
széleskörű agrárreformokat kell neki megvalósítani. Néhány fiatal kádert a
vezetőségbe kell választani.
A gazdasági reformot, és Rákosi hatalmának csökkentését a párton belüli
többség is támogatta. Nagy Imre miniszterelnökként zavartalanul
megvalósította a két agrárreformot. Ezek bevezetésébe Rákosi és szűkebb köre
sem avatkozott be. Egy év alatt azonban kiderült, hogy Nagy Imre hatalma csak a
mezőgazdaságra és a falupolitikára korlátozódott. A gazdaság egésze Gerő Ernő
irányítása alatt maradt. Egyre inkább kiderült, hogy Rákosi nem mondott le a
gazdaság egésze feletti felügyeltéről.
Népi urbánus ellentét.
Előttem fel sem merült, hogy
eredményes politikát lehet folytatni a népiek és az urbánusok összefogása
nélkül. Nagy Imre híve voltam, de nem akartam a kommunista párt mögé állt zsidó
polgárságot megkerülni. Ady és Bartók híve voltam abban az értelemben, hogy a
zsidó polgárság nélkül nincs lehetőség a társadalmi haladásra. Ezért fel sem
merült bennem, hogy a Rákosi mögé állt kommunisták nélkül lehet mélyreható
társadalmi reformokat elérni. Ezért nem azt akartam, hogy Rákosi híveit
kizárják a halalomból, hanem azt, hogy ne csak a mezőgazdaságot piacosítsák,
hanem az egész gazdaságot is. A magyar társadalomban nem volt olyan népi erő,
ami megegyezést köthetett volna a moszkvai vezetéssel. A betegesen polgárhiányos magyar társadalomban általános reformokat nem
lehet a zsidó polgárság nélkül működtetni. Nem azt akartam, hogy a magyar
zsidósággal szemben Nagy Imre vezetése alatt a népiek nyerjék el a hatalmat,
hanem kössenek szövetséget a közös cél érdekében. A magyar gazdaság egészének
piacosítása sokkal inkább a zsidó polgárok, mint a népiek ügye.
Az egyértelmű volt, hogy Nagy Imre mögé állt a baloldali nemzeti
haladók, a népiek, de meg kellett nyerni a kommunista zsidó értelmiséget, az
urbánusok többségét is. Szűnjön meg a népi-urbánus ellentét.
Ezt látva, 1954 nyarán egy
feljegyzést írtam Nagy Imrének, hogy nincs a reformjának értelme, ha az csak a
mezőgazdaságra korlátozódik, az egész gazdaságot piacosítani kell. Azonnal
reagált, és két munkatársával leküldtek a balatoni kormányüdülőbe, hogy dolgozzunk
ki egy a gazdaság egészére kiterjedő reformjavaslatot. Új mechanizmus címmel el is készítettünk egy terjedelmes javaslatot.
Ebben fel sem merült, hogy a politikai hatalmat is át kell adni Nagy Imrének.
Ez így ugyan nem volt megfogalmazva, de a kínai reform ismeretében joggal
lehetett azzal párhuzamba állítani. Legyen
a gazdaság piacirányított, de maradjon fenn a kemény politikai diktatúra.
Vagyis ne csak Moszkva, de Rákosi által vezetett politikai diktatúra is
maradjon fenn.
Nagy Imrével nem volt olyan a
kapcsolatom, hogy az ilyen problémákat is felvethessem, de semmi jelét nem
láttam annak, hogy az egy párti diktatúrát is fel akarja számolni. Rákosi és
csapata nézeteiről pedig fogalmam sem volt. Akkor is, ma is úgy látom, hogy
realitása csak egy olyan mechanizmus reformnak lehetett, amelyik erre a
kompromisszumra épül. Ennél többnek nem volt realitása, kevesebbnek pedig nem
lehetett eredménye. Ennek a realitása azonban meggyengült azzal, hogy Beriját
kivégezték, ezzel Nagy Imre a fő védelmezőjét elvesztette. Az mégis
vigasztalónak tűnt, hogy Berija első helyettese, Andropov a KGB élén maradt.
Ugyanakkor a nyomát sem találtam annak, hogy Rákosi és Gerő, illetve
Nagy Imre és csapta keresi a kompromisszumot. Pedig mindkét oldal számára az
egymással kötött kompromisszum volt a teljes bukásuk elkerülhetőségét jelentő
megoldás. Reménykeltő csak az volt, hogy Mao és Tito befolyása Moszkvában
megnőtt, akik egyértelműen Nagy Imrét támogatták. Ezt ugyan Nagy Imre is tudta,
de azt nem értette meg, hogy ezek számára a politikai hatalom demokratizálása
elfogadhatatlan. Ismereteim szerint, Nagy Imre nemcsak most, de az 56-os
forradalom alatt sem kérte ki a két fő támogatójának a politikai reformokra
vonatkozó véleményét. Nagy Imre a forradalom alatt sem a szocialista táborban
kereste a támogatást, hanem a politikai forradalom híveivel akart
kompromisszumot kötni.
Jellemző módon a feszültség
csúcspontján nem Nagy Imre ment Belgrádba Tito egyszemélyi vezetővel egyeztetni,
hanem Rákosi jobb keze a gazdasági reformok esküdt ellensége, Gerő Ernő. Ez
pedig azt nem értette meg, hogy Tito számára a gazdaság piacosítása
elengedhetetlen követelmény.
Az idő azonban azt bizonyította,
hogy Rákosi és társai politikai hatalmának a megtartása csak akkor lett volna
reális, ha a gazdaság piacosítását Nagy Imrére bízzák, Nagy Imre is csak akkor
érhette volna el a célját, ha nem a politikai életet demokratizálni akaró
forradalmárokkal keresi a megegyezést, hanem a bolsevik táboron belül.
A történészeknek pedig hatvan év után illene belátni, hogy az 56-os
forradalom elérhető, reális célja csak a gazdaság piacosítása lehetett, a
politikai demokrácia követelésének pedig semmi realitása nem volt.
Az 56-os forradalom reális célja csak a gazdaság piacosítása volt. Akik
ennél kevesebbet akartak éppen úgy eltűntek a politikai színpadról, mint akik
többet követeltek. Nem volt más reális megoldás, mint Rákosi és Nagy
megállapodása abban, hogy Rákosi a párt, Nagy pedig a kormány élén marad. Egy még viszonylag elmaradott és polgárság
hiányos társadalomban csak a politikai diktatúra és a piacos gazdaság
párhuzamossága lehet a reális megoldás. Ezt 27 évvel a kínai reform után
már illene tudomásul venni. A kínai reform realitását csak azok a tanok
biztosították, melyek letiporták azokat, akiknek a gazdaság reform kevés volt,
politikai demokráciát is követeltek.
Ezt a politizáló kitérőt azért írtam le, mert a történészek képtelenek
a tények tanulságát levonni. Magyarországon csak akkor lehet sikeres a reform,
ha mögötte a zsidó polgárság és a népi értelmiség áll.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése