Kopátsy Sándor PH 2017 08
16
A liberalizmus
ideális mértéke
Az MSZP-ben élénk vita a DK
elnökével, a liberálisok vezérével, Gyurcsány Ferenccel való együttműködés
feletti döntés. Magyarországon százötven
éve tisztázatlan maradt a liberálisok társadalmi szerepe. Ez azért maradt
tisztázatlan, mert a liberálisok többsége zsidó volt, és ezért a társadalom
többségének antiszemitizmusa a liberális politikát, mint nem magyart,
ellenkezéssel kezeli.
Az a magyar történészek bűne, hogy
nem tették a helyére, milyen szerepe volt és maradt a liberális pártnak
hazánkban a kiegyezés utáni társadalmi életben.
A liberalizmus a vasút századában.
A magyar közvélemény
nacionalizmusa nem tette lehetővé, hogy tisztázzuk a tényt, a Habsburg Monarchiának
a társadalmi és gazdasági elmaradottabb részévé váltunk, mert II. József reformjainak, a katolikus egyház
túlzott hatalma korlátozásának, mindenekelőtt a jobbágyfelszabadításnak
ellenálltunk. Ezt a megbocsáthatatlan hibánkat azzal rejtettük el, hogy ezzel
hősiesen megvédtük a nagyobb önállóságunkat. Máig nem akadt egyetlen magyar történész, aki utólag megállapította
volna, hogy hova jutott Ausztria, Csehország és Lombardia, akik a reformokat
végrehajtották, és hova jutottunk mi, akik sikeresen elszabotáltuk. Pedig
egyértelmű, hogy a reformokat elfogadó három térség egyértelműen nyugat-európai
lett, mi pedig, jó esetben is, komp ország maradtunk. Alkalmam volt,
mindhárom országot megnézni, hozzánk képest egyértelműen nyugat-európaiak
lettek. Voltak a magyar ellenállásnak gazdaságföldrajzi okai is, de tagadhatatlan, hogy II. József
nyugat-európaivá válás irányában történelmi lépéseket tett, mi pedig
lemaradtunk.
Ezt a tényt ismerte fel hetven
évvel később, az 1948-as forradalom elől a Csehországba, Olmützbe menekült
Bécsi Udvar, amikor a telhetetlen császárt leváltotta, és a tízen éves Ferenc
főherceget emelte a császári trónra. A szándékot jellemzi, hogy a Ferenc
főherceggel felvetették a reformokat szimbolizáló József nevet is. Ugyanis 1849
áprilisában már egyértelmű volt a Bécsi Udvar számára a magyar szabadságharc
katonai veresége. Az új császár első
feladataként aláírta az Olmützi Alkotmányt, ami a történelmi Magyar Királyságot
felosztotta öt örökös tartományra.
Az Erdély Fejedelemség,
Horvátország, valamint a Temesvári Szerb vajdaság önálló örökös tartományok
lettek. A szlovákok által lakott területet azonban Magyarországnál hagyták,
mert a Cseh Királyságot magában is erősnek tartották.
A mikor erről Kossuth értesült, döntött a detronizáció mellett.
Őszre azonban változott a
helyzet, a Bécsi Udvar visszaköltözött, Lombardiát pedig elveszették, az Olaszországgal
egyesült. Ezért a Császári Udvar minden
reformtól megrettent, tudomásul vette, hogy megbékül a magyar arisztokrácia
országával, és ebben az érelemben hajtotta végre a Világosi fegyverletételt,
majd mindent megbocsájtott, Kossuth hamvait is ünnepélyesen hazahozatta.
A magyar történészek az Olmützi Alkotmányt pedig máig meg nem
történtnek tekintik. Erre az kényszeríti őket, hogy Trianont előzmény
nélküli előre nem várható eseménynek állíthatják be.
Az 1867-es kiegyezés idejére már
a politikai értelemben feudális Magyarországon sem lehetett megállítani a
vasúthálózat kiépülésének köszönhető tőkés fejlődést, a nemzetállam
kialakulását. Ezzel a lehetőséggel
azonban csak a magyar zsidóság élt, méghozzá szinte minden másik európai zsidó
etnikumnál sikeresebben.
Miért érezte az európai zsidóság jól magát Magyarországban?
Az európai zsidóság a fejlett
Nyugaton ugyan otthon érezhette magát, de nem volt egyedül, az erős nemzeti
etnikumú polgársággal kellett versenyezni. Tőlünk keletre pedig még a magyar
színvonalat sem érte el a társadalmi fejlődés, abban kevésbé lehetett élni a
lehetőségekkel. A magyarországi zsidóság
már nyugat-európai lehetett, de nem volt konkurense, az arisztokrácia és az úri
középosztály. Azok számára idegen volt a tőkés polgárrá válás, ezért a
magyar zsidóságnak nem volt konkurenciája. A
magyar zsidóság érvényesülésére nem is az ország egésze, hanem szinte csak a
Nagy-Budapest és néhány város volt az ideális terep.
A 19. század végén Nagy-Budapest volt a világon a legtöbb zsidó lakosú
város. Itt élt a zsidóság legaktívabb elitje. elsősorban nekik
köszönhetjük, hogy ekkor a magyar főváros volt Nyugat-Európa leggyorsabban
növekvő fővárosa, igazi szellemi műhely.
A két világháború között.
Trianonban az országunkat
felosztották, a területének kétharmada a szomszédokhoz került. Csak a szűken
vett magyar etnikum maradt Magyarország. Ez nemcsak az arisztokrácia és az úri
középosztály számára volt nemzeti tragédia, hanem annak fogta fel a magyar
közvélemény is. Ezért sikerült elhitetni a lakosság többségével is, hogy az
elsődleges feladat a teljes revízió, és a felelősség a zsidóságot terheli.
A teljes revízió irreális cél volt. Ezt máig nem hangsúlyozzuk.
Ezért élhet meg ma is második pártként a Jobbik. A trianoni sérelmek orvoslását
jelentették ugyan a Bécsi Döntések, de mivel ezt csak a náci Németország
nyomásának köszönhettük, a második világháború után semmisnek minősültek.
A magyar zsidóságot felelőssé tenni az első világháború elvesztéséért
ostobaság. Ezt utólag sem tettük egyértelművé. Azt, hogy négy évig
tartottuk a frontokat, az ország gazdasági erejének köszönhettük. Ezt pedig
elsősorban a magyar zsidóságnak. A
hadseregünk fronton való fegyverekkel történő ellátását döntően a zsidóság
által kiépített iparunk biztosította.
Indokolt volna felmérni és
bemutatni, Nyugat-Európához képest hogyan növekedett a gazdaság a kiegyezés és
az első világháború között, és hogyan a két háború között. Pedig az egész
Kárpát Medence nagyobb terhet jelentett, mint a trianoni ország. Pedig a
zsidóság ekkor is a gazdasági motor maradt.
A magyar zsidóság szerepe a szovjet megszállás alatt.
Az a Horthy rendszer bűne, hogy a
háború végére elvesztettük a zsidóságunk öthatodát. Ezt ugyan ma már bűnnek
tartjuk, de társadalmi katasztrófának nem tekintjük. Pedig a bűnök nagyságát az általa okozott kárral kell mérni. Ha ezt
tennénk ezer éves történelmünk legnagyobb károkozása nem a tatárjárás, nem a
török uralom, nem Trianon, hanem a félmillió zsidó és az ötöd millió sváb
elvesztése volt. Erről máig mélyen hallgatunk.
Egy mondatban kifejezve: Betegesen liberális ellenesek voltunk és
vagyunk. Ennek az okát kellene feltárni.
A fél-perifériás társadalmak eleve liberális ellenesek. Ez abból
fakad, hogy nem tisztázzuk, hogy a
társadalmak milyen fejlettségi szintjén mekkora liberalizmusra van szükség. Pedig
ennek egyszerű a képlete. A társadalmak
liberalizmust befogadó képessége a polgárságuk erejével arányos. Ezért
hangsúlyozom a magyar történelem megértésének a kulcsát.
Ezt a kulcsot először a fiatal
marxista történészek ismerték fel. Megmutatták, hogy a magyar feudális, azaz földműves és keresztény társadalom eleve
deformált volt. Tízszer annyi nemese és tized annyi polgárja volt. Ez a
deformáció csak a vasút századában korrigálódott azzal, hogy a magyar zsidóság
polgárrá emelkedett.
A tudományos és technikai
forradalom azonban fordulatot hozott, nemcsak a vállalkozók, de a diplomások
növekvő többsége is polgárok lett. Jelenleg a zsidóság ugyan csupán egy
százalék, de a liberálisok elérik az öt százalékot. Ez már a Kádár rendszerben
jelentkezett, amikor az MSZP liberális szárnya jelentette az élcsapatot. Nekik
volt köszönhető, hogy a rendszerváltást követő első két választáson nálunk ült
a legtöbb liberális a törvényhozásban.
Az általunk követett politikát
azonban egyre jobban elutasította a társadalom, és a liberálisok lettek a
közvélemény által a legelutasítottabbak. Ennek volt köszönhető a Fidesz 2010-es
példátlan győzelme, és a liberális politikát folytató MSZP veresége.
Jelenleg az a helyet alakult ki,
hogy a liberális DK erősítené az MSZP-t, de a szavazók még jobban elutasítanák.
Ez jellemzi a magyar liberalizmust, liberálisabb politikát követnek, mint
amennyit a magyar társadalom nagy többsége elfogad. Százötven éve a magyar
liberalizmus azért szenved vereséget, mert liberalizmusa túlmegy a magyar
társadalom befogadó képességénél.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése