Kopátsy Sándor EH 2017 08
03
A magyar zsidóság szerepe
a kiegyezés és Trianon között.
Az elmúlt hetekben először járt
Izrael, a zsidó állam miniszterelnöke hazánkban. Nagyon megérintett, amikor
Netajánhú, az izraeli miniszterelnök üdvözlő beszédében arra hivatkozott, hogy
a zsidó állam gondolata egy Pesten született, Bécsbe, majd Nyugat-Európában
tevékenykedő zsidó újságíró, Herzl Tivadar érdeme. Abban ugyan nem hiszek, hogy
Herzl nélkül nem ébred fel a cinizmus, mert ő nem volt karakteres
történelemformáló személyiség, de az nem véletlen, hogy korában nem véletlen,
hogy Magyarországon született.
A magyar történelemnek a
zsidósággal való kapcsolódására László Gyula hívta fel a figyelmemet, tőle
értesültem, hogy a magyar törzsek egyike a kazár, zsidó vallású volt.
Ezért olvastam figyelemmel, az
ugyancsak magyarországi születésű Artur Keszler két könyve egyikét, a Sötétség Délben címen megjelentet,
ami Sztálin pereinek hátterét tárta fel, majd még inkább a Tizenharmadik törzs címen megjelentet, 1990-ben újra kiadottat.
Ahogyan a zsidóság Herzl Tivadart Izrael első megálmodójának tekinti, Keszler
könyvét igyekeznek elhallgatni. Ez ugyanis azt tárta fel, hogy a Kazár
Birodalom a bizánci kereszténység és a mohamedán vallás szomszédságban
elérkezettnek látta az időt az egyistenhitű vallásra térésre, a két közeli
világvallás szomszédságában a zsidó nép vallásának felvétele mellett döntött.
Így lettek a kazárok a tizenkét júdeai zsidó törzs mellett a tizenharmadik, nem
szemita, hanem török-tatár etnikumú zsidó vallású törzs.
Az érthető, hogy az eredeti
zsidóság nem fogadta örömmel egy török-tatár nép testvérségét. Ezért ebben a
vitában nem kívánok részt venni.
Minket, magyarokat azonban
érdekel, hogy a zsidók vallását választó kazár fejdelem volt az Etel-közben élő
magyarság felett is elismer politikai hatalom. A kazár kán nem nézte jó
szemmel, hogy a magyarság tíz törzsre osztva él, és Álmost, és az utódait, az
Árpád-háziakat ő tekintete a tíz törzs felett álló hatalomnak. Vagyis az 14.
századik tartó Árpád-házi uralom megalapozója a zsidó vallásra tért kazár
fejedelem volt, amelyik a tíz törzse között egy kazár törzset is uralkodott. A
magyar népnek az a zsidósággal való kapcsolata számomra a Horthy rendszerben
azért is vonzó volt, mert tombolt az antiszemitizmusunk, az országunkban élő
zsidóságot nemcsak a politikai hatalom, de még a magyar népnek jelentős hányada
is gyűlölettel taszította el magától. Tetszett
a gondolat, hogy a magyarság éppen az az etnikumát veti ki magából, akivel a legszorosabb
rokonságban van.
Amennyire megértem az Izraelben saját hazáját építő zsidóság
elutasítását annak, hogy a kazárokkal közösséget vállaljon, ezzel feladja a
dogmát, hogy a zsidók isten választott népe. Elveimmel ugyanis ellenkezik,
hogy egy nép vallása arra épüljön, hogy ők az isten választott népe. Ha csak
egy isten van, azt minden nép, joggal tekintheti a magáénak. Történelmi
materialista létemre, egyelőre minden népnek joga és kötelessége a kultúrájára szabott
vallást választani, de ezt a kultúra választja, nem az isten. Ezt mindennél
jobban bizonyítja az európai kereszténységek története.
Szent Pál a zsidó Krisztus
tanítását adoptálta a Római Birodalom pogány népeinek sok istenhívő pogány
vallásaira.
Ez a kereszténység a 11.
században kettészakadt a nyugat-európai kiscsaládos, római katolikus és a
kelet-európai nagycsaládos jobbágyrendszerű ortodox kereszténység alapjára.
A 15.-16. századra nagykorúvá
váltak Európa észak-keleti részén élő angolszász, germán és skandináv puritán
népek. A reformáció nagyjai e népek puritanizmusának jobban megfelelő
keresztény egyházakat alapítottak.
Ezzel Európa három kultúrára osztott népei kialakították a maguk
kereszténységét. A kultúrához idomultak Európa népei. Tehát nem a Nyugat
három kereszténysége alakította ki a három kultúrát, hanem a kultúrákhoz
idomultak a kereszténységek.
Ezt nemcsak az egyházak nem
vették tudomásul, de a társadalomtudományok sem. Max Weber a múlt század elején
még azt tanította, hogy a protestáns népeket a puritán kereszténységük nevelte
puritánná. A folyamat fordított volt, a protestáns népek pogánysága is puritán
volt, csak amíg marhapásztorok voltak, mint minden pásztornép, pogányok voltak.
Csak akkor lettek keresztények, amikor pásztorokból földművesek lettek. Ahogy
földművesként magas-kultúrává emelkedtek, viselkedésüknek, erkölcsüknek
megfelelőbb saját kereszténységre tértek.
Annak ellenére, hogy nem fogadom
el, hogy a zsidóság eleve az isten kiválasztott népe, a megkülönböztetett
vallástörténeti szerepét elismerem. Ők adták a világnak az egyistenhitet, az
emberiség két legnagyobb világvallását, a keresztény és a mohamedán vallásokat.
A keresztény népek adták az emberiség történetének utóbbi ezer évét.
A természetes csapadékra épült mezőgazdaságot és a kiscsaládot. A
világtörténelem egyiknek a történelemformáló szerepét sem hangsúlyozza.
A természetes csapadékra épülő mezőgazdaság vált az elmúlt ezer évben
az emberiség elsőleges élelmezője. Ennek köszönhetjük, hogy az öntözésnél
tízszer nagyobb területen hatékony, olcsó élelmiszertermelés folyhat. Az elmúlt ezer év népességeltartó
képességét az mutatná, hogy ezer éve, és ma az emberiség mekkora hányada élt
önözött, illetve természetes csapadékon termelt gabonán.
A kiscsalád volt az emberiség legjelentősebb újítása. Ezt ugyan
nagyon hamar felismertem. Ezt azok az adatok illusztrálnák meggyőzően, hogy
ezer éve hogyan alakult a világgazdaságban a kis-családos és a nagycsaládos
társadalmak egymáshoz viszonyított súlya.
Ennek ellenére a történelemtudomány
a kiscsalád forradalmi jelentőségét meg sem említi. Még a nyugati kereszténység
történelmében sem tárják fel ebben a római katolikus vallás szerepét.
A zsidóság történelmi szerepe.
Az ugyan vitathatatlan, hogy az
egy istent hívő vallásokat nekik köszönhetjük, de az alig van feltárva, hogy
ezt a vallást Mózes Egyiptomból hozta. Az mégsem vitatható, hogy a két
világvallás a zsidó vallás hajtása.
Amennyire egyértelmű, hogy a
Nyugat és Közel-Kelet vallását a zsidó vallásnak köszönheti, annyira figyelmen
kívül hagyjuk, hogy a Távol Kelet jelenkori sikere nem a vallásalapítók
tanaira, hanem Konfucius tanítására épül. Ahogyan
vitathatatlan a Nyugat példátlan sikerében a kereszténység szerepe, legalább
ennyire egyértelmű, hogy a még nagyobb sikerű távol-keleti viselkedési kultúra
alapját nem próféta, hanem tudós, Konfucius rakta le.
Krisztus tanítása is puritán
volt, de a vallása csak azoknak a népeknek bizonyult sikereseknek, akik eleve
puritánok voltak. Életem során sokszor hivatkoztam arra, hogyha Krisztus és Marx
feltámadna, hol érezné a tanítása eredményesebb meghallgatását. Nem meglepő,
hogy mindketten a puritán népek társadalmában látnák tanaik megvalósulását.
Fontos volna szem előtt tartani,
hogy mind a kereszténység, mind a marxizmus csak ott sikeres, ahol puritán
népekre van bízva a megvalósítás.
A kereszténység három nagy ága egyre jobban eltávolodik egymástól. A
puritán népek kereszténysége sokkal hatékonyabb, mint a latin népeké, és még
azokétól is el van maradva a nagycsaládos kelet-európai és balkáni népek
kereszténysége. Az ugyan érthető, hogy minden vallás klérusa a magáét tartja
tökéletesnek, de az érthetetlen, hogy a társadalomtudományok sem vizsgálják,
melyik vallás működik hatékonyabban. Még egyetlen társadalomtudós sem vette a
fáradságot, hogy bemutassa, mekkora
különbségek vannak a vallások között. Melyik vallás hívei esetében mekkora az
egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, hány évig élnek a hívei és mekkora az
iskolázottságuk. Egy ilyen felmérésnek megdöbbentő hatása volna. Óriásiak a
különbségek.
Még nagyobb különbségek vannak
bizonyos viselkedési módok között.
Ma már mérik az országokra jellemző korrupciót. Óriásiak a
különbségek Európában is, de sokkal nagyobbak az újvilágban. Az utóbbiakban a
latinok és a protestánsok között óriási a különbség. Márpedig minél fejlettebb a munkamegosztás, annál nagyobb társadalmi kárt
okoz a korrupció.
Ez nemcsak a keresztény népek
esetében bizonyosodik be, de a marxizmusra is jellemző volt. A bolsevik rendszerben azonnal felismertem,
hogy az a nagycsaládos kelet-európai és balkáni népek marxizmusa. Ez sem
azért bukott meg, mert diktatúra volt, hanem azért, mert az ortodox keresztény
kultúrájú népek működtették. A puritán
népek, a skandinávok marxizmusa példátlanul hatékonynak, az ortodox népeké
pedig versenyképtelennek bizonyult. Még nagyobb különbség jött létre akkor,
amikor a kínai marxisták felismerték, hogy a jelenkori gazdaság szabályozását
csak a piaci mechanizmus képes hatékonyan megoldani, és a népesség növekedése
1-2 ezreléknél nem lehet gyorsabb. Ahogyan ezt a két hibájukat
kijavították, a politikai diktatúrájuk hatékonyabban működik, mint bármelyik
polgári demokrácia. Az egy lakosra jutó
jövedelmük, vagyonuk, a várható életkoruk és az iskolázottságuk többször
gyorsabban nő, mint a Nyugaton egyre nagyobb előnybe kerülő puritán demokráciákban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése