Kopátsy Sándor EH 2017 07
22
Kádár János
történelmi jelentősége.
2.000 nyarán nagy
megtiszteltetésnek vettem, amikor a Rubicon főszerkesztője felkért arra, hogy a
lapjuk 100. ünnepi kiadását Kádár János történelmi szerepének szánták, és
leközölnék az én véleményemet is. Különösen időszerűnek tartottam egy ilyen
szám megjelenését, mert a megelőző tíz évben a szoclib baloldal Kádárral
szemben Nagy Imrének adott igazat. Azt is tudtam, hogy Aczél György és Huszár
Tibor, akik közelről ismerték, gondosan foglalkoztak Kádár történelmi
szerepével.
Aztán akkori gondjaim között
elkallódott a kapott példány, és csak a héten találta meg valahol a lomjaim
között és mutatta meg nekem. Tizenhét év után, végre elolvashattam, amit a
nálam illetékesebbek írtak. Most, ennek ismereten dőlt betűkkel idézem az akkor
megjelent szövegemet, és nem dőlt betűvel azt, amit most tennék hozzá.
Kádár János történelmi
jelentősége.
A történelem szereplőit sokan csak a bűneik alapján értékelik. nem
veszik figyelembe, hogy sokkal nagyobb bűn bekövetkezését hárították el ezzel.
Kádárral kapcsolatban én is sokáig csak azt láttam, amit nem tartottam
megengedhetőnek, amit én nem tettem volna meg, de nem mértem fel, hogy mi lett
volna akkor, ha ő nem vállalja a szégyenteljes feladatokat.
Minél jelentősebb valaki az utókor számára, annál nehezebb, nagyobb
bátorságot követelő az időben közelről való értékelése. Ezen túlmenően személy
szerint azért is vannak, mert életem során sokszor megfogadtam, hogy Kádárnak
még a létezésről sem veszek tudomást. Ezt a fogadalmamat csak a m80-asévekben
szegtem meg, amikor még a saját pártján belül elkezdték sárral dobálni azok,
akik vagy nem ismerték a tényeket, vagy karrierizmusból akartak megszabadulni
az örökségével járó tehertől.
Történelmi relativitáselmélet
Már gimnazista diákként nem értettem: Görgeinek százötven éven
keresztül felrótták, hogy Világosnál letette a fegyvert, sőt elfogadta a
személyére szóló kegyelmet. Addig azonban nem jutottak el, hogy a sok
emberéletet követelő és országos szenvedést okozó szabadságharcot Kossuth vitte
reménytelen helyzetbe, miközben ő nem vállalta a rá váró büntetést, hanem
külföldre menekült. Görgey azzal, hogy vállalta a gyakorlatilag már elvesztett
háború népszerűtlen lezárását óriási veszteségektől mentette meg az országot. A
történészek mégsem annak alapján ítélnek, hogy ki, mennyi jót tett, hanem csak a
szerint, amit szégyenletesnek tartanak.
Egyetlen magyar történész sem
mutatott rá arra, hogy mennyire más volt a Bécsi Udvar megítélése 1849
tavaszán, Olmützben, mint augusztus végén Bécsben. Tavasszal a Magyar
Királyságból leválasztották, és az osztrák császár örökös tartományává
minősítették az Erdélyi Fejedelemséget, Horvátországot és a Temesvári Szerb
Vajdaságot. A nyár folyamán ugyanis rádöbbentek, hogy a Habsburg Monarchia
olyan törékeny, hogy abban minden reform közveszélyes. Jobb változatlanul
megtartani a fél-feudális Magyar Királyságot, mint reformokkal kockáztatni a
teljes szétesését. Magyarország ugyan a Monarchia fél-feudális királysága, de
annak szétdarabolása az egész Habsburg Monarchia széthullását eredményezheti.
Ezért 1848 tavaszán, a Habsburg király trónfosztása idején, egészen más volt az
európai helyzet, mint 1849 őszén, a fegyverletétel idején. Tavasszal a
Monarchia modernizációja volt a feladat, de ősszel már ennek a megőrzése.
Kossuth áprilisi trónfosztása
realitását ugyan vitatom, de megértem. Októberben azonban egészen más volt a
Habsburg Monarchia érdeke, és Görgey döntésének politikai háttere.
Tíz évvel később értettem meg Móricz Zsigmond zseniális regényét, az
Erdélyt, amelyben az író elmondja, hogy az erdélyi fejedelmek opportunizmusa
mennyivel több jót, mint rosszat hozott. Érdekes módon elismerjük Bethlen Gábor
történelmi nagyságát, de nem tesszük hozzá, ezt Erdély annak köszönhette, hogy
elfogadta a török vazallusi státuszt.
Nagyon korán felismertem, hogy a háborút követő évtizedekben Sztálin és
a moszkovita bolsevizmus fogja meghatározni, hogy kik lesznek az országunk
vezetői. Márpedig az ő káderpolitikájuk soha nem lesz az enyém, nekik csak az
jó, akit az ő ideológiájuk hívének tartanak. Ezen a szűk választékon belül a
legkisebb rosszat, azaz a nemzet reálisan megvalósítható érdekeit csak a hazai
kommunista mozgalomban felnőttek mérsékeltjei képviselhetik. Ennek ellenére még
hiányzik a magyar történészek körében a felfogás, hogy az elmúlt ötven évben a
leghasznosabb politikai vezetőket csak azok körében lehet keresni, akik
elfogadhatók voltak előbb Sztálin, aztán a moszkvai vezetés számára. Semmilyen
tudományos alapja nincs annak a gyakorlatnak, amely a mai mozgásterünk alapján
minősíti a szocialista évtizedek vezetőit. Ezekben az évtizedekben azok voltak
a legjobbak, akiket csak a náluk rosszabbak pótoltak volna.
Ezért néztem kezdettől fogva Rajk
Lászlót a leginkább megfelelő vezetőnek. Számomra Rajk és a NÉKOSZ vezetői, a
népi kollégiumok képviselték azt a társadalmi átalakulást, amitől egy reform
megvalósító belső társadalmi erő lesz, amelyik külső nyomás nélkül is képes
lehet a társadalmi modernizációra. A Horthy rendszer megtanított arra, hogy az
úri középosztály legfeljebb a fél-feudális társadalmi állapotunk
stabilizálására alkalmas, de a társadalom modernizálását inkább fékezi, mint
segíti. Az úri középosztály leváltása
nélkül minden társadalmi modernizáció, bukásra van ítélve.
Sajnos, a Moszkvából hazajött emigránsok,
Nagy Imre kivételével, betegesen irtóztak a nép fiaiból felneveltek társadalmi
súlynyerésétől. A népi értelmiségtől
való félelmükben a Rákosi, Gerő és Révai hármas volt nemcsak a legerősebb, de a
legtehetségesebb is. Rajkot ugyan személyesen nem ismertem, de az 2010 óta
a hatalmat birtokló Fideszt neki köszönhetjük.
A Nemzeti Parasztpártnak azért lettem azonnal a lelkes híve, mert a
magyar társadalom felzárkózását csak a zsidó és a népi értelmiség hatalomra
kerülésétől vártam. Ebben Eredi Ferencen kívül szinte senkivel nem értettem
egyet. Legfeljebb olyanok voltak, akik reálisan felismerték, hogy a kommunista
eliten kívül nem számíthatnak potenciális szövetségesre.
Érdekes módon, senki sem vetette fel, hogy Rákosinak és körének miért
Rajk volt a legfontosabb megsemmisítésre váró személy.
Amennyire megértem a megmaradt
magyar zsidóság jogos félelmét a két háború közti antiszemitizmustól, annyira
érthetetlen, hogy a magyar történészek mennyire óvatosan kerülgetik a zsidó
értelmiségünknek az antiszemitizmustól való félelmét. Azt ugyan nem vonom kétségbe,
hogy a magyar társadalomban viszonylag széles
olyan réteg van, amelyik fogékony az antiszemitizmusra, de csak akkor, ha ez a
nacionalista buzgalmakhoz külső támogatás kap, ahogyan a nácizmustól kapott.
Ilyen veszély azonban nem fenyeget.
A magyar zsidóság és a népi értelmiség szövetsége.
A legutóbbi száz év magyar
történetét azért nem értetjük meg, mert nem hangsúlyozzuk a kiegyezés és a
Trianon közötti siker lényegét. Ez a fél
évszázad azért lehetett sikeres, mert először volt magyarul beszélő, magyarnak
lenni akaró polgárságunk.
Az ezer éves történelmünk meg nem
értéséhez az jelentené az egyetlen kulcsot, amit a második világháború után a
fiatal marxista történészek feltártak. Amíg
a nyugati feudális társadalomban hatszor annyi polgár volt, mint földesúr, a
magyar társadalomban fordított volt a helyzet, hatszor annyi nemesünk volt,
mint nekik, polgárunk pedig hatod annyi sem volt. Végre, ezer év után a
vasúthálózat olyan infrastruktúrát hozott létre, amit csak számos polgárság
tudott nemzetgazdaságként működtetni. Ezt a vákuumot viharos gyorsasággal és
példátlan sikerre töltötte fel a zsidóság.
Nyoma sem található a magyar történészek munkáiban annak, a
vasúthálózat kiépítésének alig fél évszázada alatt mennyivel nőtt a falvak
árutermelése és áruvásárlása. Ennek ismerete adna magyarázatot arra, hogy
minek volt köszönhető a Szabadságharc és az első világháború közti fellendülés.
Nemcsak szinte minden falu számára elérhető volt a városi, sőt a nyugti export
piac is. Ugyanakkor a vasút tizednyi távolságra hozta a nyugat-európai piacokat
is. Nemcsak a gabona, de a paraszti gazdaságok minden terméke számára.
Erről a megnyílt lehetőségről
sokat mondana az olyan statisztika, hogy a vasúthálózat előtt, mint exportált a
magyar mezőgazdaság Nyugt-Európába a Szabadságharc és az első világháború
előtt.
A vasúthálózat kiépítése által okozott társadalmi változás győzött meg
arról, hogy Magyarországon a kívánatos társadalmi változások csak a zsidósággal
együttműködve oldhatók meg.
A Rákosi rendszer történelmi megítélése.
A koncepciós perek megjelenése
bennem is felvetette Rákosi és köre lecserélését, de addig soha sem jutottam
el, hogy olyan megoldás célra vezethető, amiben a zsidó értelmiséget kizárjuk.
Azt is megértettem, hogy Rákosi és köre
olyan szűk társadalmi támogatást kapott, amiben nem lehetett önbizalmuk,
márpedig minden önbizalom hiányos politikai diktatúra embertelen, kegyetlen
eszközökhöz nyúl.
A bolsevik rendszer Lenin idejében nem foglalkozott belső
tisztogatásokkal. Szálin alatt azonban a belső intrikák váltak általánossá. Egyszerű
a magyarázat, Leninnek nemcsak jogos önbizalma, de tekintélye is volt. Utóda,
Sztálin a legkevésbé tehetséges népbiztos volt, ezért mindenkire gyanakodott.
A magyar pártvezetés
triumvirátusa, Rákosi, Gerő és Révai okosak és tekintélyesek voltak, de
népszerűségben sem Rajkkal, sem Nagy Imrével nem versenyezhettek. Rajkot el
tudták tenni láb alól, mert nem volt Moszkvában pártfogója. Nagy Imre azért maradhatott élve, mert
Berija kádere volt. Ahogy Beriját lelőtték, Nagy Imre megkülönböztetett
védettsége is megszűnt. Ezt bekoronázta azzal, hogy a több párt rendszer
elfogadása után a két nem moszkvai támogatója, Mao és Tito is ellene fordult.
Ahogyan most végig olvashattam az
ünnepi különszámot, azon botránkozok, hogy Nagy Imre világpolitikai és a
marxista táborban élvezett támogatása hogyan alakult a több párti kormányzat
meghirdetése után. A politikai naivitás csúcsát az jelentette, amikor a
Szovjetunió katonai beavatkozása után, Nagy Imre és csapata a Jugoszláv
Követségre menekült. Még arról sem tudtak, hogy Tito a szovjet hadsereg
bevonulását követelte. De Nagy Imre még Romániából is Tito segítségét kérte.
A megjelent írásom legnagyobb fogyatékosságát utólag abban látom, hogy
nem hangsúlyoztam, hogy az Állampárt Diktatúrája a gazdaság piacosítása után is
megmarad. Ez nem a forradalom alatt fogalmazódott meg bennem, hanem már az
1954-es Mechanizmus javaslatomban is. Büszke vagyok arra, hogy 54-ben is
tudtam, hogy a magyar társadalom éretlen a demokráciára, ahogyan 90-ben a kínai
is az volt. A több pártos demokrácia követelése mindkét esetben naiv elvárás
volt.
Kádártól én egy kérdésre vártam
volna választ, de ezt senki sem tette fel. „Mit
gondolt Kádár elvtársa 56. november elsején, amikor azt remélte, hogy jó
munkával elérhető a Kommunisták hatalmon maradása a több párt közti
választáson?”
Én akkor abban sem bíztam, hogy a küszöböt át lehet lépni. Aki ebben
bízott, annak nem kellett Moszkvába meneküli.
Visszatérve az idézett írásomra.
Ráadásul azok közé tartoztam és tartozom ma is, akiknek meggyőződésük
volt az 1945 előttről örökölt, a kor követelményeitől messze elmaradt
társadalmi rendszert össze kell törni, és ezt a kommunisták nélkül nem lehet
megtenni. Vagyis nem tartozom azok közé, akik ma is azt hirdetik, hogy külső
nyomás nélkül a magyar társadalom képes lett volna kellő mértékben
normalizálódni. Ezt legkevésbé a nyugati győztes hatalmak hitték. Ezért dobtak
oda bennünket Sztálinnak. Természetesen az lett volna számukra az optimális
megoldás, ha bennünket is a nyugatnémetekhez, vagy a japánokhoz hasonlóan az
Egyesült Államokhoz nyomására kényszerítenek a demokratizálódásra, feudális örökségünk
és revizionista ábrándozásaink felszámolására. Nem mi, hanem a győztes hatalmak
döntenek úgy, hogy nálunk a Szovjetunió hatalmai befolyása korlátlanul
érvényesüljön.
Abból a tényből azonban, hogy mi a Szovjetunió kényének, kedvének
voltunk kiszolgáltatva, az következett, hogy csak a szovjetrendszer keretein
belül kereshettük a kevésbé rossz megoldást. Ezért fogadtam lelkesen a
világpolitikai viszonyokat ismerő, a két háború között még a Trianon előtti
viszonyokat visszaállítani törekvő Szegfű Gyula okos optimizmusát is. Mögötte
azonban nem álltak kellő nagyságú belső társadalmi erők.
Ezért éltem meg tragédiaként a Rajk-pert, amelynek fő célja a kevésbé
Moszkva-hű vonal felszámolása volt. E vonalhoz tartotónak véltem Kádár Jánost
is, aki azonban belügyminiszterként vállalata ebben a Rákosiék által irányított
munkában a statisztálást. Számomra nem létezett nagyobb erkölcsi vétség, mint a
politikai harcostársak elárulása.
Börtönévei után mégis örültem Kádár rehabilitációjának és
visszatérésének. A magyarságától teljesen idegen, betegesen szektáns,
kegyetlenkedő és nagyon népszerűtlen vezetésben Kádár és a hazai ifjabb
nemzedék jelentette a kisebbik rosszat. Számomra azonban az egyetlen
elfogadható személy az ugyancsak meggyőződéses kommunista Nagy Imre maradt.
A Rákosi ellen forduló reform-kommunisták között Kádár azért jelentett
nagy értéket, mert ő volt az egyetlen, aki a tényleges hatalmat birtokló
pártkáderek számára elfogadhatóvá lehet tenni. Nagy Imre is nélkülözhetetlen
szövetségest látott a nála kevésbé reformer, lelkében mélyen munkásmozgalmi
Kádárban.
Ki lett volna nála jobb?
A két vezető kommunista politikus útja a forradalom első hete után
azonban kettévált. Nagy Imrét az események – főleg a Rákosi-rendszer ellen
fordult közhangulat – annyira-jobbra sodorták, hogy azt már nemcsak Moszkva,
hanem Kádár és a reform-kommunisták nagy többsége, végül az Egyesült Államok
kormánya sem tudta elfogadni, ami a Nyugat részéről is szabadkezet biztosított
a Szovjetunió katonai beavatkozására. Ma még elfogadhatatlan, de az utókor
számára világos lesz, 1956 novemberében a reform-kommunisták – a munkástanácsok
kivételével- elvesztették a közvélemény nagy többségének a támogatását, és a
felerősödő két ellenforradalom közé szorultak. A reform-kommunisták számra
reménytelenné váló helyzetben a két meggyőződéses kommunista vezető, Nagy Imre
és Kádár János a két szélsőségre osztott tábor ellentétes oldalára került.
A szívem oda húzott akkor is, ma is. Kádárt viszont az idő múlásával
megértettem, annak ellenére, hogy erkölcsileg megvetettem. Legfeljebb egyre jobban
megsajnáltam, mert senki sem lehet tragikusabb helyzetben annál, aki az ügy
érdekében a saját erkölcsét is megtagadni kényszerül. Ám bármennyire
megértettem társadalomtudósként, személy szerint ma sem tudom elfogadni azt, ha
valaki a forradalom körülményei között hidegfejjel reálpolitikus marad. Pedig a
nemzet érdekében ilyenekre is szükség van.
A pooli8tikusok, de még a történészek sem akarják tudomásul venni, hogy
1956 után minden más személyi megoldás, az oroszok által elfogadott minden más
helytartó, sokkal rosszabb lett volna, mint Kádár János. Vagyis az ország nagy
szerencséje, hogy a baloldali ellenforradalmárokhoz állt át. Azt, hogy Kádár
reform-kommunista maradt, Moszkvában éppen úgy tudták, mint az itthoni
bolsevikok. Ebből következett aztán az, hogy jó ideig nem bíztak benne. Kádár
politikai művészetét dicséri, hogy a kevesek által támogatott szovjet
helytartóból az európai csatlós országokban vitathatatlanul a tömegek által
leginkább elfogadott vezető, a legvidámabb barakk gazdája lehetett.
Pedig 1956 után, mint a forradalom elárulóját, szívből utálta a
lakosság legalább 90 százaléka. A maradék 10 százaléknyi balos tábor pedig
olyan szélsőbalosokból állt, akik őt közvetlenül 1956. október 23. előtt és a
forradalom első hetében a párt és az eszme cserbenhagyójának tekintették.
A csatlós országok pártvezetői pedig kivétel nélkül a korlátlan
párthatalmukat veszélyeztető árulót láttak benne. Tekintettel arra, hogy a
szovjetek csak a szélsőbalosokra támaszkodtak. Kádárnak a léte függött attól,
hogy meg tudja nyerni a tőle balra állókat. Ebből a helyzetből fakadt, hogy
azokra kellett támaszkodnia, akik legszívesebben őt is bitóra küldték volna,
akik a forradalom minden résztvevőjével szemben véres bosszút követeltek. Ebben
a testvérpártok, mindenekelőtt az európai csatlósok jártak az élen, akik a
hazai balosokra támaszkodhattak, és viszont. Komócsinnak és Biszkunak sokáig
erősebb volt a párton belüli és a külső támogatása, mint Kádárnak.
A fenti helyzetből fakadt az ’56-os hősökkel szembeni kegyetlen bosszú.
Kádár legnagyobb bűne, hogy jóváhagyta ártatlan fiatalok százainak
felakasztását. Ez is olyan tett volt, amit nem lehet és nem is szabad
megbocsátani. Mégis látni kell, hogy a lehetséges vezetők mindegyike sokkal
nagyobb vérengzést hajtott volna végre. A történésznek sem olyan gyóntató
papnak kell lennie, aki csak a bűnöket méri, hanem arra a kérdésre kell
válaszolnia: Ki lett volna jobb? Meggyőződéssel mondom: a lehetséges jelöltek
közül senki.
Azt mégis érthetetlennek tartom,
hogy amíg Nagy Imre nem adta fel az egy bolsevik párt uralmához való
ragaszkodást, ő lett volna a legjobb megoldás. Neki százszor könnyebb lett
volna elfogadtatni, hogy csak rosszabb megoldások voltak. A Rubicon ünnepi
számának a legnagyobb hiányosságát abban látom, hogy fel sem veti, mi lett
volna Nagy Imre kommunista és nemzeti kötelessége. A szovjet haderő
bevonulásának kérése.
Az ’56-os forradalom reális értékelésére addig nem kerülhet sor, amíg
nem vesszük tudomásul, hogy ’56-ban a mozgásterünk tized akkora sem volt, mint
1989-ben. Aki ’56-ban többet követelt, mint amennyit az akkori moszkvai
vezetés, a nyugati stratégia és az akkori világpolitikai erőviszonyok
megengedtek, többet ártott, mint használt a forradalom ügyének, még akkor is,
ha fegyverrel harcolt a barikádokon. Az utóbbiak ugyan kiérdemelték a hősöknek
járó tiszteletet, de nem fogják megkapni tetteik utólagos igazolását.
Kárár János ugyan elárulta a forradalmat, de csak ezzel mentette meg
azt, ami akkor menthető volt. Tette ezt annak ellenére, hogy az ’56-ot követő
évtizedek legjelentősebb pozitív eredményei nem feleltek meg eszmei
elvárásainak. Kádár soha nem lett a gazdaságpolitikába reform-kommunista, ha ez
nem ez nem jelentette volna a fizikai létért és kommunista meggyőződéséért való
harcot. Ő nem belső meggyőződése parancsára, hanem Rákosiék ellen védekezve
állt a reformerek táborába, és azok között is mindig az óvatos fékezők közé
tartozott. Élete végéig félt attól, hogy a reformok a számára elfogadható
határon.
’56 után sem fogadott volna el számos politikai, még kevésbé gazdasági
reformot, ha az őt árulónak tartó szektás bolsevikok nem veszélyeztetik a
hatalmát, sőt az életét is. Ma kevés szó esik arról, hogy Kádárt nemcsak a
forradalmárok tartották árulónak, hanem a baloldali ellenforradalom képviselői
is. Soha nem bocsájtották meg neki, hogy a párt első titkáraként elfogadta a
többpártrendszert, s ’56. november 1-jéig kitartott Nagy Imre és a forradalom
mellett. A bolsevik felfogás szerint a miniszterelnök még lehetett áruló, de az
első titkár soha. a császár vagy a cár kereshette a békét a protestánsokkal
vagy a reformerekkel, de a pápa vagy a pópa nem. Kádárnak ’56 után azért
kellett a reformerekkel szövetkeznie, mert azok támogatása nélkül nem tarthatta
volna meg a hatalmát. Tudta, hogy a bukása esetén rá is a bitó vár.
Kádár János élete végéig a közép-európai marxista szakmunkás szintjén
volt kommunista, aki azt akarta, hogy a munkások minél jobban megélhessenek
abból, amint a munkahelyükön keresnek, ugyanakkor ne kelljen a zsarnokságtól félniük.
Minden maszekolásban, de még a pénzügyi manőverezésen is a kapitalizmust
újjáélesztő veszélyt látott.
Kárár nem érette volna meg az
1990-es kínai reformot sem. Képtelen volt megérteni, hogy a marxista
diktatúrákat nem a tőkés társdalom újjáéledése, hanem a tőkés
osztálytársadalommal való gazdasági versenyven való lemaradás veszélyezteti. A
tőkés osztálytársadalom csak az olyan szocialista társadalomra veszélyes,
amelyiknél hatékonyabbnak bizonyul. Azaz
a szocialista társadalom csak akkor győzhet, ha hatékonyabbnak bizonyul.
Marx is abban tévedett, hogy a politikai hatalmat erőszakkal megszerző
munkáshatalom győzelme a fontos. Megfeledkezett arról, hogy az erőszakkal megszerzett hatalom csak
akkor tartható meg, ha hatékonyabbnak bizonyul.
A Szovjetunió nem azért bukott meg, mert zsarnok diktatúra volt, hanem
azért, mert a puritán népek demokráciái hatékonyabb társadalomnak bizonyultak.
Kádárt, mint munkást irritálta,
hogy Fehér Lajos, Erdei Ferenc és Burgert Róbert a mezőgazdaságban, a szabad
időben végzett munkával, a háztájival, a fóliázással, a kalákában épített
házakkal magasabb jövedelmet biztosított a falusi lakosságnak, mint a városi
munkásoknak.
A Rubiconnak a Kádár történelmi
szerepét bemutató ünnepi számának legnagyobb hiányossága, hogy ki sem ér arra,
hogy a rendszere azért lett a legvidámabb barakk, mert az egyetlen volt, ami
lehetőséget biztosított a munkavégzés utáni szabadidőben szerezhető
jövedelemre. Ezt azonban nem Kádár találta ki, legfeljebb eltűrte.
Sokszor idéztem a vicclapot, ami az
amerikai elnök, a Szovjet első titkár és Kádár János beszélgetésével mutat rá a
lényegre.
Az amerikai elnök azt bizonyítja, hogy nála élnek a legjobban a
munkások. A havi bérük mintegy 1.500 dollár. Ebből nemcsak az futja, hogy van
lakásuk, gépkocsijuk, de ha akarják, a szabadságuk külföldön tölthetik. És még
marad is havonta 200 dollár megtakarítás.
A szovjet első titkár azt mondja el, hogy náluk hasonlók az
arányok. Náluk a munkás havonta 1.500 rubelt keres. Ha elég türelme van a
sorban állásra, 1.300 rubelből megveszi, ami a boltokban éppen kapható.
Általában megmarad havi 200 rubel, amin vodkát vehet, vagy beteszi a bankba.
Kádár János is hasonló arányokról számol be. Nálunk a havibér 2.000
forint. A megélhetési költség ennél párszáz forinttal nagyobb. Abba, hogyan
szerzi meg a hiányzó jövedelmet, abban nem szólunk bele. Azt ugyan nem teszi
hozzá, hogy ez nem az ő ötlete volt, de eltűrte.
Meggyőződésem szerint a legvidámabb barakk azért lehettünk, mert
lehetőséget biztosítottunk a szabadidőben történő maszekolásra. Ez egy
olyan társadalomban, amelyik továbbra is fenntartja a magas foglalkoztatás,
vagyis mindenkinek volt munkája, de ráadásul a szabadidejében maszekolhatott
is, viszonylag hatékony megoldás.
A mérleg nyelve
Kádár élete ’56 után a pátján belüli reformerek és szektás erők közti
egyensúlyozás volt. Egyrészt félnie kellett a baloldaliaktól, akik a
pártapparátus többségét alkották, másrészt fékezte a reform-kommunistákat,
akiknek a célját túlzottnak tartotta. Világosan látta, hogy a balosoktól kell
jobban félnie, akik élén Komócsin, majd Biszku állt, azok mögött pedig a
pártapparátus és a belügyi szervek többsége, akiknek Moszkvában bőven voltak
támogatóik. A reform-kommunisták soha nem jelentettek veszélyt a személyes
hatalmára, de céljaikat túlzottnak tartotta, ezért velük szemben azonnal a
baloldaliakkal fogott össze, ha azok ereje gyengült.
Az agráriusokat, akik élén Fehér Lajos és Erdei Ferenc állt, azért
fékezte, mert bennük nem a munkások, hanem a parasztok ügyének a támogatóit
látta, ráadásul az ő internacionalista munkás szemében túlzottan nacionalisták
voltak. A Nyers Rezső vezette vonalat, ami a gazdasági reformok kezdeményezője,
a pénzen keresztül történő irányítás megvalósítója volt, nem eléggé
munkáspártinak, hanem túlzottan polgárinak, internacionalistának tartotta
E két reformer között a szövetség végig fennállt, annak ellenére, hogy
a világnézetük erősen eltért. Elég gyengék voltak ahhoz, hogy ne legyen
szükségük egymásra. Jellemző módon, amikor Komócsin halála a baloldalt meggyengítette,
Kádár a reformereket is hátrább szorította. Amikor viszont Biszku erősödött
meg, újra visszahozta őket.
Kádárnak a két oldal közti hintapolitikáját jellemezte: Kiállt a ’68-as
gazdasági reform mellett, majd annak a dinamikus erejét látva, kissé visszatáncolt.
A ’70-es évek végén elnézte a falusi élet jelentős javulását a városihoz
viszonyítva, mégis inkább a munkások érdekét hangsúlyozta. Tudomásul vette a
házgyárak mániája helyett a saját erőre támaszkodó, főleg vidéken fellendülő
házépítési mozgalmat, majd a rohamosan terjedő maszekosodást, de érezte, hogy
ez nem az ó szíve vágya. Tehát egyik folyamat sem tőle indult, sőt mindegyik
bizonyos mértékig az ő felfogásával ellentétes volt, de mint népszerűt, a nép
javát szolgálót eltűrte.
Kádár János úgy fog bevonulni a magyar történelembe, mint a század
legjelentősebb magyar politikusa. Bármit is mond róla a napi politika, a magyar
nép mindig szeretettel és romantikával fog visszagondolni rá. Hibázik az a
demokrata politikus és történész, aki a politikai és tudományos ítéleteit nem
függetleníti azok napi népszerűségétől. Ez nem azt jelenti, hogy aki a maga
korában népszerű, azt igazolni fogja a történelem, de ez az egyik nagyon fontos
értékelési szempont. Kádár Jánosnak azért lesz pozitív a történelem által
kiállított bizonyítványa, mer az adott kor nagyon korlátozott körülményei
között nála senki sem lehetett volna hasznosabb.
Ahogy Bethlen Gábornak megbocsátotta az utókor, sőt ennek ellenére a
legnagyobb erdélyi fejedelemnek tartja, így fog tenni az utókor Kádár Jánossal
is.
Milyen volt a magyar társadalom.
Az ünnepi kiadványnak ma már a
hiányosságának tartom, hogy említést sem tesz arról, hogy mikor, milyen volt a
magyar társadalom elvárása a vezetőjével szemben. Pedig, ha valami nagyon fontosat tanultam Marxtól, az a társadalom
alépítményének elsődlegessége. Ezért a történészek elsődleges feladatának
tartom, hogyan tudott a politika a társadalom alépítményének megfelelni.
Ráadásul, ez annál fontosabb, minél kisebb a nemzet.
Azt a tényt, hogy a termelésből
élő, és még inkább a jelenben élő társadalmak színvonala annál magasabb, minél
kisebb, tehát alkalmazkodásra kényszerült a kicsisége okán.
Az európai országok társadalmi
szintje mindig a városállamokban, majd az autonóm gazdasági városokban, végül a
kisebb lakosságú államokban volt magasabb. Európa öt legfejlettebb állama,
Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország és Svájc. Mindegyik lakossága a
tízmillió alatt van. Az óceánokon túli négy angolszász ország között az
Egyesült Államok csak a negyedik.
A Szovjetunióban a két
leggazdagabb etnikum az észt és a lett volt.
A szocialista táborban a háború
előtti helyzeténél előbbre csak Magyarország került, a legjobban Kelet
Németország, és Csehország került. A stratégiai tekintetben sokkal fontosabb
Lengyelország mozgásszabadsága sokkal kisebb volt, mint a miénk.
A távol-keleti országok
fejlettségi sorrendje, Szingapúr, Hong Kong, Japán, Dél-Korea és Tajvan. Kína
csak most van kapaszkodóban.
Ami Magyarországot illeti.
Lényegesen fejlettebbek lettünk a trianoni megcsonkítás hatására. A magyar történészek egyik feladata lenne
az olyan felmérés, hogy hol tartana Magyarország, ha az egész Kárpát Medence
volna.
Azt, hogy a társadalmi fejlettség
elsősorban a lakosság puritánságának a függvénye, Max Weber száz évnél régebben
megmondta.
Mit mond Magyarország történelme.
Magyarország ezer éve a leginkább nyugat-európai a kiegyezés és az első
világháború volt. Ezt elsősorban annak köszönhetjük, hogy a 20 milliós
országban a lakosság hat százaléka zsidó polgár volt, és ennek negyede Budapest
vonzáskörzetében élt. Ezt az előnyünket feladtuk, amikor Trianon után a
veszteségért a zsidóságot tettük felelőssé, és a két háború között zsidóellenes
törvényekkel korlátoztuk a zsidók gazdasági mozgásszabadságát, majd
kitelepítettük, irtottuk őket, hogy a háború után csak hatoduk maradt.
A magyar közvélemény antiszemitizmusától félve, a szovjet megszállás
alatt, a zsidóság biztonságát a Szovjetunióban kereste. Ezt a viselkedésüket
magyarellenesnek minősítettük.
A zsidóság politikai hatalma az
1956 előtt indoktalanul, de érthetően nagy volt. A két háború közti negyedszázadot a kommunista zsidók a Szovjetunióban
élték túl. Hazatérve megkülönböztetett politikai súlyt kaptak. Ráadásul
szinte csak ők tudtak oroszul.
A kommunista zsidók hatalmi csúcsát a Rákosi, Gerő és Révai hármas
jelentette. Nem indoktalanul, hiszen vitathatatlan volt a szellemi fölényük a
hazai kommunistákkal szemben. Köztük nem zsidó és szellemi téren egyenrangú
csak Nagy Imre volt. Ő is csak azért maradhatott életben, mert Berija kádere
volt.
A Kárár emlékszám hiánya, hogy a
magyar értelmiség zömét kitevő kommunistákról nem beszél. Számomra nyugati
értelmiségnek számított, Vályi Péter, Hetényi István, Szita István, Tardos
Márton. Csak az utóbbi nem kapott szerepet, mert nem is vállat, Kádár uralma
idején.
Rákosi és társai eldurvulásának oka.
A nem támogatott, gyengeségét érő
diktatúra kegyetlen lesz. Az első két választáson megtanultam, hogy milyen párt
mögött állnak a választók. Nemcsak a parasztpártnak, de a kommunistának sem
lehet még a szociáldemokratákkal, nem is beszélve a katolikusok Mindszenty
vezette, és a Kisgazdapárttal versenyezni a választásokon. Felmértem egy
életre, hogy a magyar választók többsége közép-jobb párti, behozhatatlan előnye
van, ha indulhat, a közép-jobb pártnak. Amíg a Szovjetuniónak elég ereje van az
ilyen párt indítását lehetetlenné tenni, addig lehet esélye annak, hogy a neki
tetsző párt maradjon hatalmon. Ez ugyan nem tudatosult, pedig egyértelmű volt.
Utóirat
Mindig büszke voltam arra, hogy a
forradom nagyon gyorsan változó feltételei alatt sem tévedtem. Most hozzá kell
tennem, hogy azért lehetett igazam, mert kivételes környezetben voltam. Az
Országos Tervhivatalban a hatáskörrel rendelkező tisztviselők 99 százaléka
iskolázott párttag volt. Ezzel szemben a forradalom első néhány napja után az
ország lakosságának 95 százaléka teljesíthetetlen politikai célok
megvalósítását követelte.
Amikor hallottam, hogy a tömeg a
Budapesti első titkárt, Mező Imrét, agyonverte, akkor éreztem, hogy olyant vert
agyon a tömeg, akivel egyetértetem. Én itt a Tervhivatalban büszke vagyok, hogy
a közösségem bízik bennem, de ugyanezekért a nézetekért egy másik embert
agyonvertek. Nem kettőnk között volt különbség, hanem a környezetünk volt
nagyon más. Az ország lakosságának óriási többsége véglegesen meg akart
szabadulni a kommunistáktól, bennem azonban egy válogatott kommunista közösség
megbízott.
Nem tudom, volt-e egy másik olyan közösség, amelyik belátta volna, hogy
változásra van szükség, de lehetősége csak az olyan változásnak van, amit
Moszkvában is elfogadnak. Példátlan helyzetemre jellemző, hogy 1956.
október, 24.-én délelőtt a legtöbb titkos szavazattal megválasztottak a
tervhivatal Forradalmi Bizottságának az elnökének. Két hónappal később, 1956
decemberében, pedig lényegben ugyanez a közösség a legtöbb titkos szavazattal
választott be az újjászerveződött állampárt alapszervezete hét tagú vezetésébe,
ahol előtte kifejtettem, hogy a Rákosi rendszerben kompromittált személyek ne
kapjanak az új pártban fontos pozíciókat. Abban azonban mindnyájan egyet
értettünk, hogy a Szovjetunió elvárásait tudomásul kell vennünk.
Még büszkébb vagyok arra, hogy az
általunk leváltott négy vezető mindegyikével én közöltem az egyhangú
döntésünket, de egyikük sem lett elbocsátva. Az új munkakörüket a Nagy Imre
által kijelölt elnök, Kiss Árpád fogja meghatározni. Aki az akkor már
miniszterelnök, Kádár János döntése alapján állásukba visszahelyezte őket.
Egyikük, Révész Géza a kormány hadügyminisztere lett. Vályi Péter pedig később
miniszterelnök helyettesekét halt meg egy tragikus balesetben. A másik két
leváltott visszavonult a nagypolitikából.
Ellenem semmiféle fegyelmi nem
indult, a vezetéssel jó kapcsolatom megmaradt. Sőt az Országos Reformbizottság
fontos tagja lettem. A leváltott négy személyből, hárommal személyesen
tisztáztuk a történetet, tudtommal egyik sem panaszkodott rám. Bajba csak két
év múlva kerültem, amikor be akartak szervezni informátornak, amit csak azért
tudtam elkerülni, mert át tudtam menni a Népi Ellenőrzési Hivatal vezetői közé,
és arról párt- és kormányhatározat volt, hogy a párt és az állam ellenőrzési
apparátusában dolgozók nem beszervezhetők.
Ott ugyan jól éreztem magam, de
Nyers Rezső felajánlotta, hogy a Pénzügyminisztériumba fontos pozíciót kapok.
Ezek közül a Magyar Beruházási Bank vezérigazgató helyettesi posztot
választottam. Onnan a Pénzügyminisztériumba a Pénzügykutató Intézet
igazgatójának mentem. 1980-ban azonban Biszku Béla vetette fel a
miniszteremnek, hogy én forradalmi bizottsági elnök voltam. Ekkor két évre
visszacsúsztam, de már nyugállományba mehettem. Ennek ellenére a
reformbizottságokban fontos szerepeket kaptam, kormánykitüntetésekben
részesültem. Legmagasabb funkciót Németh Miklós kormányában kaptam, a Tanácsadó
Testületének tagja voltam.
A rendszerváltás után, már az
Antall kormány idején pedig a privatizáció vezetésének tagja voltam.
Az első Orbán kormánytól ismét
kitüntetést kaptam.
A legnagyobb sikeremnek a múlt
évben, 95. évemben örülhettem, a Közgazdasági Társságtól életmű kitüntetésben részesültem.
Még nagyobb sikeremnek tartom,
hogy 25 éve működik a web oldalam, amiben mintegy húszezer oldalnyi írásom vált
sokak számára elérhetővé.
De most már érzem, hogy
megöregedtem.
Kimondhatatlan hálás vagyok a
sorsnak, hogy ilyen életpályát biztosított a számomra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése