Kopátsy Sándor EP 2017 08 16
Német tudós véleménye
az EU jövőjéről
Egy német tudós rokonomtól kaptam
Wolfgang Sreeck neves német társadalom tudós beszélgetését Ilyen EU nem lesz húsz év múlva cím alatt.
Amit mond, azzal egyetértek, de
jelentősen tovább ment azzal, hogy a szuverén nemzetállamok szükségessége a fő
alapja a véleményének. Ezt így nem vetette fel senki, pedig alapvető a
nemzetállamok társadalmi szerepének tisztázása.
Az Európai Unió létrehozói.
Az Európai Unió két nagyvonalú
politikus, a német Adenauer és a francia De Gaulle műve volt. A két
imperialista, gyarmattartó nagyhatalom miután elveszttette gyarmatit és
befolyási övezeteit, elhatározták, hogy az
egységesített Európával, vagyis az Európai Unióval a hátuk mögött maradjanak
világhatalmak. Ennek érdekében Adenauer még abba is belement, hogy az EU erőforrásainak abnormális hányadát a
reményetlen agrártámogatásokra pocsékolja. Ennek az ostobaságnak Franciaország
volt az aránytalan élvezője. Máig egyetlen brüsszeli bürokratának sem jutott az
eszébe, hogyan osztozkodtak a tagállamok az agrártámogatásokon. Ez volt a gazdasági oka annak, hogy a
mediterrán országok is lelkesen beléptek nemcsak az EU-ba, de még a vesztüket
okozó euró övezetbe is.
Azzal, hogy az euró övezet
lehetőséget adott arra, hogy a gazdag tagállamok, mindenekelőtt Németország,
leértékelje a valutáját, elképesztő külkereskedelmi előnyhöz jutottak. Sreecknek
sem jutott eszébe, hogy az euró övezet
erős tagjai, menyit kerestek azon, hogy a leértékelt euró lett a valutájuk.
Az pedig érthető, hogy azt sem mutatták ki, hogy ebből mennyivel kellett
hozzájárulniuk a mediterrán euró övezeti országoknak.
Az a tény, hogy szó sem esik arról, az euró övezet mediterrán országai
milyen mértékben járultak hozzá az erősek, elsősorban Németország deviza
bevételhez, világosan mutatja, hogy Brüsszel mennyire nem hajlandó a Németországot
gazdagító cselszövés leleplezésére.
A legnagyobb ajándék azonban Streeck legnagyobb érve, a nemzetállamok
objektív szükségszerűsége. Amennyire mániákusan hirdettem, hogy a vasút,
majd az autópályák hálózatának kiépítése tette lehetővé a politikai államokról
a nemzeti államokra való áttérést, annyira figyelmen kívül hagytam a
nemzetállamok megjelenéséből fakadó társadalmi előnyöket. Sokszor leírtam, hogy
a hatékony államot csak a homogén állam
alkothat. Márpedig a homogenitást meghatározó feltétele a kulturális és
gazdasági viselkedés. Ezt először Max Weber fogalmazta meg: A tudományos és technikai forradalom olyan
alépítményt hozott létre, amire hatékony felépítményt csak a protestáns etikájú
népek építhetnek.
Weber csak azt nem ismerte fel,
hogy nem a reformáció hozta létre a puritanizmust, hanem csak a reformáció
jelentette, hogy az eleve puritán népek kereszténysége is puritán legyen. Az angolszászok, a germánok és a
skandinávok pogány marhapásztorokként is puritánok voltak. De csak a
reformációval lett a kereszténységük is puritán. Ennél is megbocsáthatóbb volt,
hogy Weber nem vette tudomásul, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a
Nyugat protestánsainál is puritánabbak. Ez a 20. században ugyan Japán ipari
társadalommá alakulásával kiderült, majd a hidegháborúban, Kína kivételével, minden
konfuciánus nép a fejlettek közé emelte a társadalmát. Kína azonban csak az
1990-es reformjával mutatta meg, mire képes egy puritán társadalom, ha
megteremti a maga puritán felépítményét.
Még a marxisták sem vették tudomásul, hogy 1990 végzetesen nemcsak a
kelet-európai kultúrára épült marxizmus bukását jelentette, hanem a marxizmus
páratlan diadalát is a Távol-Keleten. Azt azonnal felismertem, hogy a kelet-európai marxizmus nem azért bukott meg,
mert marxista volt, hanem azért mert a kelet-európai kultúrára épülő minden
felépítmény verseny képtelen. A nagy történelmi igazság, hogy a kelet-európai és
a balkáni népek képtelenek voltak a nagy európai társadalmi változások
hasznosítására.
Európa keleti fele képtelen volt
átvenni a kiscsaládos feudális társadalmi rendszer világra szóló eredményeit.
Európa keleti fele kénytelen volt
átvenni az ipari forradalom nyugat-európai sikereit, képtelen volt arra, hogy
polgári tőkés társadalommá alakuljon át.
Európa keleti felén az osztálytársadalomnak össznépi társadalommá való
átalakulás azért vallott kudarcot, mert erre eleve alkalmatlan volt.
1990-ben azonban nemcsak a kelet-európai marxizmus bukott meg, de
ugyanebben az évben a Távol-Keleten az emberiség ötödét jelentő Kína a
társadalomtörténet legsikeresebb útjára lépett. Max Weber felismerése
példátlan diadalt aratott. Egy puritán nép akkor is csodára képes, ha nagyon
aluról kell indulnia.
Weber azonban valamit nem ismert
fel: Csak a kulturális és gazdasági
téren homogén nemzetállam lehet hatékony. Ezt csak tegnap óta, Streecket olvasva fogalmazom így meg.
1980-ban, amikor két fiam
elhatározta, hogy elhagyja a bolsevik Magyarországot, azt tanácsoltam, hogy
csak négy ország, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland között
választhatnak. Mert csak az a négy ország befogadó, ezekben mindenki
gyütt-ment.
Arra sokáig nem találtam
magyarázatot, hogy e négy ország között az ENSZ rangsorban miért az utolsó az
Egyesült Államok. Gazdasági, katonai, tudományos téren példátlan szuperhatalom,
de a legkevésbé homogén. A másik háromban sokkal kisebb az afrikai és a latin
etnikumú lakosság. Az Egyesült Államokban élő puritánok, a protestánsok és a
konfuciánusok a leggazdagabbak, a magasabban iskolázott, de az országos átlagot
visszahúzza az említett két etnikum, az afrikaiak és a latinok magasabb aránya.
Ma már Streecket olvasva azt mondanám, hogy a kevésbé homogén lakossága. Webert
pedig azzal egészíteném ki, hogy a felépítmény hatékonysága az államok
társadalmi homogenitásától is függ.
Sreeck bölcsen állapítja meg,
hogy a nemzeti államok száma azért nőtt meg, a 20. században, mert lényegesen
tagoltabb a lakosság, mint amennyi nemzeti államot létrehozott a vasúti és a
közúti hálózat. Ezt talán nekünk, magyaroknak kellene a legjobban figyelembe
venni, mert mi ezer éven keresztül Európa legheterogénebb állama voltunk. Mára a Trianon előtti Magyarország területe
hét nemzeti államra oszlott. A Habsburg Monarchia pedig tizenegy állam részévé
vált.
Németország és Franciaország közös hatalma.
A Streeck interjúnak az elején
Merkel és Macron van a pódiumon. Nem véletlen ez a két ország erőlködve
hangsúlyozza, hogy Európa jövője rajtuk múlik. Mindkét ország vezetői
képtelenek tudomásul venni, hogy e két ország a történelme során soha sem
tudott összehangolódni. Mindkét országban eleget tartózkodhattam ahhoz, hogy
érezzem a különbséget. Franciaország számára tragédia a Németországgal azonos
felépítmény elviselése. Macron azonban tudja, hogy Németország segítsége nélkül
azonnal kiderül, hogy Franciaország költségvetése összeomlik. Azt mégsem méri
fel, hogy minél tovább tart a német-francia házasság, annál nehezebb lesz
kimenekülni belőle.
Nem a politikusok alakítják a politikát.
A kevés politikai tapasztalattal
rendelkező Macron élvezi, hogy fiatalságát Napóleonéval állítják párhuzamba.
Elfelejti, hogy akkora politikai és katonai zseni nagyon ritkán születik.
Merkel kancellárasszony ugyan
ügyes politikus, nem követhet el annyi politikai hibát, hogy ne ő legyen a
legnépszerűbb német politikus. Az elhibázott menekültügyi politikája ellenére,
biztos lehet benne, hogy újra megválasztják. Ő talán még az EU megszűnését is
túléli, pedig a sikeres német politikusok között nem ismerek olyan nőt, akit
hősüknek lehet tekinteni.
Az európai történetben két nő
volt egy birodalom csúcsán. Mária Terézia a Habsburg Birodalom császára, és
Nagy Katalin orosz cár. Mindkettőnek az volt a szerencséje, hogy nem bővíteni,
csak megtartani akarta a hatalmát. Merkel
ugyan gazdaggá tette az egyesült Németországot, de a főművei az Európai Unió,
és különösen az euró övezet páratan kudarcként fog bevonulni Európa
történetébe.
Miért van szükség a nemzeti államokra?
A történelmi materializmusnak
abban igaza van, hogy a társadalmi
felépítmények csak akkor lehetnek hatékonyak, ha az alépítményének megfelel,
azzal szinkronban működik. Ebből az következik, hogy annyi felépítményre
van szükség, amennyi eltérő alépítmény van. Az Európai Unió építői és
működtetői azonban abban hisznek, hogy az általuk legjobbnak használt, a
jelenlegi Németország felépítménye minden tagország számára a boldogulást
jelentő. Megfeledkeztek arról, hogy Európa
országainak soha nem volt egységes társadalmi felépítménye.
Ezt bizonyította a
vallástörténelem is.
A kereszténység megjelenése előtt
Európából csak a mediterrán térségben volt magas-kultúra, a görög és a római.
Ez a térség a közel-keleti magas-kultúra szerves része volt, akárcsak a Szahara
feletti Afrika. Az egy istenhitű vallás is ebben a magas-kultúrában jelent meg.
A mediterrán Európa a Közel Keleten megjelent zsidó vallás prófétájának,
Krisztusnak a tanítását igazította a görög-római kultúrához. Szent Pál ugyanis számos engedményt tett a
több istenhit felé. Ezzel tette a kereszténységet a mediterrán európai népekre
szabott vallássá. Ezt csak azért nem valljuk be, mert a keresztény egyházak
érdeküket sértőnek tartják.
Azt, hogy Szent Pál
kereszténysége csak a mediterrán kultúrákra szabott vallás volt, egyértelműen
tanúsítja a tény, hogy a közel-keleti keresztények gyorsan áttértek a Mohamed
által tanított keményebb egy istent hívő mohamedán vallásra. Vagyis a zsidó
vallás két kultúrának adta át az egy istenhitű vallást. A mediterrán európaiaknak a kereszténységet, a közel-keletieknek a
mohamedán vallást.
Az európai magas-kultúra csak a
sötét középkor végén hatolt be az Alpoktól északra lévő Nyugat-Európába, amikor
már ott is megtermett a fagyot túlélő és a természetes csapadékkal is
megelégedő gabona. Ez gyorsan a pásztortársadalmakat átalakította letelepedett
földművesekké, ezzel pogányokból keresztényekké.
Ezek a földművelő társadalmak két útra tértek. Kelet-Európában és a
Balkánon nagycsaládos, Nyugat-Európában pedig kiscsaládos feudális társadalmak
lettek. Hamar kiderült, hogy a
családforma olyan társadalmi alépítmény, amire csak annak megfelelő
felépítmény, ezen belül ennek megfelelő vallás működhet. Ezért a 11.
században kettévált az európai kereszténység.
A 15.-16. századra nagykorúak
lettek az angolszászok, a germánok és a skandinávok. Ezeknek a puritán népeknek
a latin katolikus vallásnál puritánabb kereszténységre volt szükségük.
Jelenleg tehát nemcsak Európában,
de az EU tagországok között is három kereszténységre oszlik a vallásos
lakosság.
Az EU tagállamok között a
távolság nem csökken, hanem nő.
A legfejlettebb tagországok lakosai, az angolszászok, a germánok, a
skandinávok puritánok, ezért gazdagok és, egyre jobban megelőzik a katolikus és
az ortodox keresztényeket. AZ EU tagállamokra kényszerített felépítménynek
köszönhetően élvezik a megkülönböztetett előnyüket, a számukra megfelelő
felépítményt. A legnagyobb előnyt annak köszönhetik, hogy a kevésbé fejlett
tagországok munkaerejének elitjéből meríthetnek. Mivel a brüsszeli adminisztráció a fejlettek kezében van, ezért fel sem
mérik, hogy az EU létrejötte óta mekkora szellemi vagyont kaptak ajándékba.
A középen vannak a latin keresztények. Franciaország közel olyan gazdag,
mint a puritánok, mégsem képes a tőlük átvett felépítményével velük lépést
tartani. A másik négy pedig, különösen mióta, hogy az euró övezet tagjai lettek,
menthetetlenül lemaradnak.
Az ortodox keresztények. Ezek
számára az EU tagság csak azoknak kedvez, akik a fejlettekbe települnek át.
Ez a tagoltság fényesen
bizonyítja, hogy a tagországokra kényszerített feltételek ennyire károsak a
kevésbé fejlett országok számára.
A nemzeti államok szuverenitása.
Már a maastrichti feltételek is a
fejlettebbek megkülönböztetett előnyét biztosították. Az alacsony költségvetési
hiány a gyengébbeknek elviselhetetlen terhet jelentett. A közgazdaságtan, hibásan, az inflációt, a fedezetlen pénzteremtést
gazdasági bűnnek minősíti. Máig nem akadt olyan elméleti közgazdász, aki
megmutatta volna, mennyit köszönhet a világgazdaság annak, hogy minden szuverén
ország fedezet nélkül is teremthet pénzt. Keynes ugyan elismerte, hogy a
vállság esetén mentőöv lehet a fedezet nélkül teremtett pénz. Az elmúlt közel
száz év pedig azt bizonyította, hogy a fedezet nélkül teremtett pénznek,
vásárlóerőnek köszönhetően voltak a pénzügyi vállságok elkerülhetők.
Régen nem láttam olyan
statisztikát, ami megmutatta, hogy milyen viszonylagos fejlettségi szinteken,
és milyen kultúrákban mekkora volt az infláció. E nélkül is általánosan elfogadott, hogy a fejlettebbekben, és
puritánokban kisebb volt a pénzromlás. Bohóckodásnak minősítettem azt, hogy
Brüsszel azonos költségvetési hiányt és inflációt vár el Németországtól és a
mediterrán országoktól. Ezek számára a közös valuta pedig már nem bohóckodás,
hanem tudatos bűnözés.
Ez pedig azt jelenti, hogy az EU és különösen az euró övezet bűnöző,
mert nem teszi lehetővé, hogy a tagállamai szuverén nemzeti államok lehessenek.
A szuverén nemzeti állam.
Streeck ugyan egyértelműen
kijelenti, hogy a jelenkor társadalmait szuverén nemzeti államok formájában
kell működtetni, de nem definiálja a szuverén állam feltételeit.
Ezek megfogalmazása esetén a
jelenlegi tagok egyikének sem marat meg a teljes szuverenitása.
A szuverén állam maga dönti el, ki lehet az állampolgára. Márpedig
az EU alkotmánya kimondja, hogy
minden tagország köteles befogadni, a más országokban politikai, vallási alapon
üldözött személyeket. Ez az úgynevezett kvóta rendszer. Már a kitalálói is buta
emberek voltak. Ez ellentmond annak, hogy minden nemzetállam elsősorban a saját
polgáraiért felelős. Ezért csak a nemzetállam maga döntheti el, hogy ki tekint
saját állampolgárának. Csak azokat, akiknek a befogadása a nemzetállam érdeke.
Azt az alkotmánya határozza meg, hogy kiknek a befogadását tartja a saját
érdekének. A nem szaporodó lakosságú és a még alulnépesedett államok
feladatuknak érezhetik a számukra hiányos munkaerő befogadását. Ez az EU
gazdag, magas béreket fizető tagállamai minden brüsszeli beavatkozás nélkül
befogadják. De nem azért, mert otthon üldözik, hanem annak ellenére, hogy a
saját országukban súlyos veszteségnek minősítik a kivándorlását.
Minden nemzetállamnak saját valutája legyen.
Az állam szuverenitása eleve
nevetséges, ha a valutája árfolyamát nem maga az állam alakíthatja. A
közgazdaság sem tudatosítja, hogy a nemzetállamok valutájának a keménysége
sorsdöntő szerepet játszik abban, mennyire fejlett, mennyire eladósodott,
milyen külkereskedelmi és turisztikai egyenlegre van szüksége. Az EU létrehozói
és működtetői ezekkel a nemzetállami feladatokkal nem számoltak, ha meg
számoltak példátlan gazemberek voltak. Ennek lett a megkerülhetetlen
következménye, hogy az euró övezet mediterrán tagjai reménytelenül eladósodtak.
Ráadásul ez egy olyan zsákutca, amiből nincs kijárat.
A sok brüsszeli bürokrata még nem
ért rá kiszámolni, hogyan alakult az euró övezet tagjainak az államadóssága.
Ebből ugyanis kiderülne, hogy mely országoknak, milyen előnyük és hátrányuk
származott a közös valutából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése