Kopátsy Sándor EV 2017 06
14
500 éves a reformáció
A kereszténység, Krisztus
tanítása három lépésben jutott el odáig, hogy a Nyugat puritán népeinek vallása
legyen.
Az első lépést Szent Pának
köszönhetjük, aki a zsidó vallás prófétájának példamutatását a kor Dél-Európáját
jelentő görög-római kultúrára szabta. Számos
komoly engedményt tett a sok istenhívő görög és római vallás hívei számára
elfogadhatóbb legyen. Krisztus példamutatásában nyoma sem volt a zsidó
vallás kemény egy isten hitének fellazításában. Nincs sok értelme Krisztus
tanításán vitatkozni, mert nincsenek bizonyítékok. Kétségtelen, hogy szerény zsidó próféta volt, aki a zsidó
klérus anyagiasságán is felháborodott.
Egyik gyakran használt módszerem
annak a feltételezése, mit akartak a próféták, a forradalmárok, azt vizsgálom,
hogyan ítélnék meg a mai helyzetet, ha feltámadnának. Ezen az alapon tartottam
a skandináv jóléti államokat a leginkább keresztényeknek, ugyanakkor a
leginkább marxistáknak is.
Egyik első könyvem Nyugat felé
címen jelent meg, amiben az igyekszem feltárni, hogy a közel-keleti kultúra súlypontja,
legjobb megvalósulása miért vándorolt Északnyugat Európába. Miért ma ott vannak a leginkább fejlett
társadalmak.
Azt már az 50-es években
megtanultam, hogy az egyéves
jövedelemhez viszonyított vagyonigény ott nagyobb, ahol a keményebb télre is
fel kell készülni. Ezt elintéztem azzal, hogy a hidegebb éghajlaton
értékesebb lakást, több és jobb ruházatot, több tüzelőt és táplálékot kell
előteremteni. Addig csak sokkal később jutottam el, hogy ez a nagyobb vagyonigény megteremtése puritánabb életvitelt követel
meg. A hidegebb klímában fontosabb erény a takarékosság.
Azt is korán elfogadtam, amit Max
Weber a 20. század küszöbén megfogalmazott. „A tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt
hozott létre, aminek felépítményét másoknál hatékonyabban csak a protestáns
erkölcsű népek képesek hatékonyabban működtetni.” Azt azonnal felismertem,
hogy Weber, mint hithű protestáns, megfordította a tényleges logikát. Hite
szerint a protestáns vallás hatására lettek a népek puritánok. A kapcsolat
fordított volt. A puritán népek azért
választottak maguknak a latin népek kereszténységénél puritánabb
kereszténységet, mert eleve, pogány pásztorokként is puritánok voltak. Ezt
jól bizonyítaná egy olyan adat, ami szembe állítaná a katolikus és a protestáns
népek élettereinek átlagos hőmérsékletét, vagy a fagyos napjainak számát.
Kiderülne, hogy bizonyos hőmérséklet
felett ritkaság a protestáns vallás, és fordítva, bizonyos hőmérséklet alatt
alig vannak katolikusok. Ezért a protestáns népek északabbra élnek, mint a
latinok. Ez nem is Európában, hanem Amerikában vált karakterisztikussá, ahol
protestáns többség csak a két észak-amerikai államban van.
Még inkább egyértelmű az a tény, hogy az ENSZ tagországok társadalmi
fejlettségű rangsorában az első húsz között nincs katolikus állam, az első tíz
pedig mind protestáns. Ugyanezt bizonyítja az a tény is, hogy az utóbbi száz évben a húsz leggyorsabban
fejlődő ország mindegyike puritán, protestáns, vagy konfuciánus.
Most, a reformáció 500 éves
évfordulóján, ideje volna tisztázni, hogy a
reformáció csak ott győzött, ahol a népek eleve puritánok voltak. A római
katolikus egyház pedig hatalmi érdekének megfelelően döntött, amikor a latin
népek kereszténységéhez ragaszkodott. Róma csak a katolikus népek vallási
fővárosa lehetett. Franciaország már ingadozott. Ott a polgárok többsége inkább
lett volna hugenotta, azaz protestáns, de a királyi hatalom érdeke leverte őket.
Erről az országról igazán el lehet mondani, hogy a reformáció legnagyobb
vesztese lett. A franciának született Kálvinnak nem lettek francia követői. Ez az
ország volt az egyetlen olyan latin ország, amelyik lehetett volna protestáns.
Ezt bizonyítja a tény, hogy az Amerikába vándorolt franciák többsége
Észak-Amerikába telepedett le, ott a protestáns angolszász gyarmaton, Kanadában
érezte jobban otthon magát. Az egyetlen nyelvterületük is Kanadában maradt
fenn, és ott a latin franciák szerves részeivé váltak a legfejlettebb
társadalmú protestáns amerikai államnak, Kanadának.
Még figyelemre méltóbb az a tény,
hogy a germánok jelentős hányada, ugyan
politikai okokból, megmaradt katolikusnak, de a puritanizmusuk
megkérdőjelezhetetlen maradt.
Ezért Európa vallási megoszlása nem teljesen fedi a kulturális megosztottságot.
A holland katolikusok és
protestánsok életvitelében ugyanúgy
nincs lényeges különbség, mint az alpi népek esetében. Az életvitelük sincs
különbség, pedig vannak katolikusok, és kálvinisták, franciák, germánok,
olaszok és szlovének. Az Alpokban minden
etnikum tagjai, és minden vallás hívei azonos módon élnek. Ha valakit az
Alpokban éjszaka helikopterrel leraknának, arról fogalma sem lehetne, hogy
melyik alpi nép és vallás területére érkezett, de abban biztos lehet, hogy az
Alpokban van.
A skandináv népek családjába
fényesen beépültek a finnugor finnek, és most kiegészülnek a baltikumi
észtekkel, nem etnikumi, hanem életviteli alapon.
A római katolikus vallást sem
hagyta nyom nélkül a reformáció. Az ellenreformáció tanult valamit, de nem eleget.
A reformáció haladást jelentett a
római katolikus egyházra abban, hogy sokat feladott a híveit nagy adókkal
terhelő kincsképző politikájából, több gondot fordított a népoktatásra. Ebben
azonban a tőkés osztálytársadalom, majd az össznépi demokrácia kényszerítette.
Ma még gazdag a katolikus egyház a pénzzé nem tehető kincsekben, de a korábbi
adóbevételei, a klérus tagjainak a jövedelme és társadalmi tekintélye
összezsugorodott.
A római katolikus egyház görcsösen ragaszkodik a klérus tagjainak
nőtlenségéhez, megkülönböztető öltözetéhez. Ennek bevezetése ugyan indokolt
volt a korlátlan hatalma és a kincsfelhalmozása idején. Akkor osztálytársadalmakban óriási túlnépesedési nyomás volt a
jellemző. Jelenleg a katolikus egyháznak sincs mobilizálható vagyona, magas
befolyó jövedelme. Ugyanakkor a
nőtlenségi fogadalom eleve beszűkíti az értékes káderek megnyerhetőségét, és
lehetetlenné teszi a klérus tagjainak normális szexuális életét.
A papok, szerzetesek és apácák külön ruházata is idejét múlta.
A gyermekvállalásban a szülők döntési jogának korlátozása eleve
ostobaság volt. A túlnépesedő osztálytársadalmak történetében ugyan
felmérhetetlenül jelentős, hogy a
nyugat-európai feudális társadalomban pótolhatatlan volt a katolikus egyháznak
a gyermekvállalást korlátozó szerepe. Történészeink nem tudatosítják, hogy a jobbágyok
gyermekvállalhatóságát a jobbágytelek birtoklásához kötötték. Még nem olvastam
annak méltatását, hogy a történelemben először a nyugat-európai kiscsaládos
jobbágyrendszer kötötte a gyermekvállalhatóságot a jobbágytelekkel
rendelkezéshez. Vagyis csak annyi gyermek vállalható család volt, ahány jobbágytelek.
Márpedig a jobbágytelkek száma ritkán nőtt 1-2 ezreléknél gyorsabban. Ennek az
lett a következménye, hogy az évente százalékokkal növekvő jobbágyság ellenére
a gyerekvállalásra jogosult családok száma lassabban nőtt. Ennek az lett a
következménye, hogy a jobbágyok gyermekei házasodhatósága egyre jobban
kitolódott. Hamar általánossá vált, hogy
a házasságkötésre a nők átlagos életkora meghaladta a 27, a férfiaké a 30 évet, és
egyre nagyobb hányaduk kimaradt a házasságot köthetőkből. Ez azonban a
jobbágyfelszabadítás után megszűnt. A történészek azonban említést sem tesznek
róla. Ez nagyobb társadalmi feszültség nélkül csak azért történhetett meg, mert
Amerika felfedezésével megnyílt a kivándorlás útja.
Ez a gyermekvállalás korlátozása
csak valósulhatott meg, mert a középkori katolikus egyház a házasság szentségét
csak olyan jobbágyoknak szolgálta ki, akik számára a földesuruk telket
biztosított. Ezt a tényt, hogy a házasság szentségét csak olyan párnak
szolgáltatta ki az egyház, akik számára a családtartás feltételét a földesúr
biztosította.
Sajnos arra nem találtam adatot,
hogyan alakult a katolikus és a protestáns vallású hívek gyermekvállalása. Ezt
azonban megélhettem Baranyában, ahol a jobbágyfelszabadítás után óriási
különbség volt a katolikus és a református falvak gyermekvállalásában.
Láthattam ennek a következményét is. A
katolikus falvak lakossága sokkal szegényebb lett, mert túlnépesedtek, mint az
egykéző református falvaké.
Ez bármennyire egyértelmű volt, a
magyar társadalomtudósok fel sem vetették, hogy a jobbágyfelszabadítás után,
amikor megszűnt a házasságok késleltetése, mekkora lett a gyermekvállalás a
katolikus és az egykéző református falvakban. Magam is lelkes híve voltam a
földreformnak. a földosztás során azonban tudomásul kellett vennem, hogy a
falusi szegénységnek ugyan a földek igazságtalan elosztása is okozója volt, de a földosztás sem segíthetett sokat, mivel
a falvakban többször annyian akartak a határ megműveléséből megélni, mint
amennyin ebből kisárutermelőkként tisztességesen megélhettek volna. Senki
sem mutatott rá a tényre, hogy a magyar falvakban tized annyi föld sem jutott
egy családra, mint Dániában. 5-8
hektár földön a dán farmerek sem lehetnének gazdagok.
Észak-Amerikában pedig a farmerek földje hússzor nagyobb volt, mint amekkora
Magyarországon a földreform után egy családra maradt.
A gyermekvállalás korlátozhatósága a házasságon belül sem volt megoldható.
Az egykéző református falvakban ezt a
falusi közösség kegyetlen szigora megoldotta. Elfogadható megoldást azonban
csak a tudomány hozott a fogamzásgátló szerekkel. Ezt a protestáns egyházak
csendben tudomásul vették, a katolikus egyház azonban hangosan tiltakozott.
Nem akadt a Vatikánban dolgozó főpapok
között senki, aki felhívta volna a figyelmet arra, hogy a katolikus népek lemaradásának egyik fő oka, az elviselhetetlen
túlnépesedésük. De legalább arra felfigyeltek volna, hogy a protestáns népek egyre növekvő fölényének
elsődleges oka, hogy használják a fogamzásgátlókat. Még azt sem vették
tudomásul, hogy a katolikusok között is megállíthatatlanul terjed a
fogamzásgátlók használata. Ezt először Lengyelország mutatta meg, ahol leállt a
túlnépesedés annak ellenére, hogy a lengyel főpapok is hisztérikusan
tiltakoztak ellene. Azt ugyanis tudomásul kellene venni, hogy ahol a természetes népszaporulat a néhány
ezrelékre süllyedt, ott a családok 90 százaléka rendszeresen használja a
fogamzásgátlást.
A reformáció helye a világban.
Nincs statisztikai adat arra, mekkora
a katolikus és a református hívek közti különbség, az egy lakosra jutó
jövedelem és vagyon, a várható életkor és az iskolázottság tekintetében. Márpedig, ha valami a vallások elsődleges
célja, akkor reális összevetést csak az adhat, melyik vallás milyen szintre
segítette a társadalmakat.
Ezt a világgazdasági állapotok
jól bizonyítják.
Nincs tudományos alapja az olyan teológiának, ami nem azzal bizonyítja
isten akaratának jobb érvényesítését, mint a nagyobb jólét és vagyon, a tovább
tartó élet. E mutató alapján csak
két vallásnak van alapja az elsőségre, a keresztény egyházak között a
protestánsoknak. és a távol-keleti konfuciánusnak.
Az osztálytársadalmak két bajnoka.
A 20. század elején a világ két legfejlettebb etnikuma a nyugat-európai
zsidó és a távol-keleti konfuciánus diaszpóra. Ekkor még azt lehetett mondani,
hogy Mózes és Konfucius volt a két legnagyobb tanítómester.
A Nyugaton élő zsidóság nem alaptalanul hitte, hogy ők a kiválasztott
nép. Sajnos nincsenek adataink, de kétségtelen tény volt, hogy a Nyugat
leggazdagabb, legjobban képzett népe a térség zsidósága volt. Erre a múltúk is
alapot adott. Ők voltak az első keményen
egy istent hívő vallású nép. Az ő vallásuk lett a két világvallás, a keresztény és a mohamedán gyökere. Mindkét vallás kezdetben a Közel-Kelet
vallása volt.
Itt utalni kell arra, hogy a
középkor derekáig európai magas-kultúra csak a Földközi Tenger északi
vízgyűjtője volt, ami lényegében, ahogyan a Földözi Tenger déli vízgyűjtője is,
a Közel-Kelet szerves része volt. Vagyis a Szahara feletti Afrika ugyanolyan
része volt a közel-keleti kultúrának, mint Európának a mediterrán része. Az
arab hódításig, a Földközi Tenger egész vízgyűjtője keresztény volt.
Feltételezésem szerint, Mohamed
fellépése idején több keresztény élt a Földközi Tenger, a Szahara feletti
Afrikában, Anatóliában, és a mediterrán Európában, mint az Alpoktól északra
Európában.
Az európai kereszténység
történelme elhallgatja, hogy Mohamed első sorban a Közel-Kelet keresztény
lakosságát hódította meg, térítette át. Egyiptomban, Észak-Afrikában és
Anatóliában több keresztény tért át a mohamedán vallásra, mint amennyi a Római
Birodalom európai térségében élt.
Ezt sugallja nekem az a tény is,
hogy amikor két császár uralkodott a birodalomban, akkor az erősebb annak
keleti és nem a nyugati részét választotta. Majd a Római Birodalom a székelyét is áttette Rómából a szinte semmiből
alapított Konstantinápolyba. Nem érzem eljöttnek az időt arra, hogy most
tisztázódjon Európa kontinenssé válásának a történelme. A véleményem az, hogy Európa első nem közel-keleti, hanem európai
hatalma a Frank Birodalom volt. Ezt megelőzően Európából csak a
Földközi Tenger északi medencéje volt magas-kultúra, de az a Közel-Kelet
részeként.
Európa önálló magas kultúra csak akkor lett, amikor képessé vált arra,
hogy megtermelje a maga kenyerét. Mivel Európa területén csak néhány
mediterrán folyócska völgye felelt meg az önözéses, fagyot nem ismerő
gabonatermelésre. Európa földrajzi
adottságai eleve alkalmatlanok voltak az önözéses gabonatermelésre, ott csak
akkor lehetett magas-kultúra, ha a búzát és az árpát fagyállóvá és kisebb
vízigényűvé szelektálják. Az Alpoktól északra ezt a mai Franciaország
területén oldották meg. Ott volt a tél még viszonylag enyhe, a csapadék a
Golf-áramnak köszönhetően elegendő és biztos. Ugyanakkor itt ismerhették a búza
és az árpa értékét, megoldották a művelési módját, kiszelektálták a fagytűrő
képességét, felhasználták az igavonó állatát, a szarvasmarhát és a bivalyt,
kifejlesztették a talajforgató ekét. A
sörét középkor évszázadai alatt először létrehozták a természetes csapadékra
épülő gabonatermelés feltételeit.
Az európai történészek sem
hangsúlyozzák, hogy a kis Európa kedvező
adottságainak köszönhetően valósíthatta meg a jégkorszak megszűnését követő
második agrártechnikai forradalmat. Ez
azt jelentette, hogy az időszámításunk első évezredéig, mintegy ötezer évig magas kultúra csak ott
lehetett, ahol gravitációs módon öntözhetővé váltak a folyóvölgyek, volt erős
igavonó állat, és nem volt téli fagy. Ezek az adottságok csak a
Távol-Keleten, Dél-Ázsiában és a Közel-Keleten a folyamok völgyei voltak. Az időszámításunk első évezredének vége
előtt a szárazföld alig ötvened részén voltak a magas-kultúra létrehozásához
szükséges adottságok.
Az első évezred utolsó századaiban Nyugat-Európában létrejöttek a természetes
csapadékú fagyos telű síkságokon is megoldható gabonatermelés feltételei. Ezzel a magas-kultúrát eltartani képes
terület nagysága potenciálisan megtízszereződött. Ennek a tízszer nagyobb
terülten történő gabonatermelés egységnyi területre vetített eltartó képessége sokkal
kisebb volt, mint az önözéses termelésnek. Közel
ezer évnek kellett eltelni, amíg a 20. századi tudományos és technikai
forradalom a négy évszakos térségekben termelt gabonát olcsóbbá tette az
öntözöttnél.
Európa a középkori agrártechnikai forradalommal lett élcsapata a
társadalmi fejlődésnek. Ez azonban aligha valósulhatott volna meg, ha a
nyugat-európai feudális társadalom nem kiscsaládos. Erről a történelemtudomány szinte tudomást sem vett, mert még azt sem ismerte
fel, hogy a kiscsalád jelentette az emberi faj legnagyobb társadalmi
forradalmát. A társadalomtudomány szinte csak az államok közti versengés
boncolását tekintette feladatának. Máig
nem vette figyelembe, hogy a társadalmi fejlődésünk legnagyobb vívmánya a
kiscsalád bevezetése volt.
A kiscsalád szerepének
jelentőségét csak akkor vettem tudomásul, amikor a második világháború után a
nagycsaládos társadalom felügyelete alá kerültünk. Az ember, a nagycsalád tagjaként ugyanis egészen másként igazodik a
társadalmi fejlődéshez, mint a kiscsaládban élő. Ekkor mértem fel először,
hogy a kelet-európai Szovjetunió elsősorban azért alkalmatlan a társadalom
alakírás élcsapatává válásra, mert nagycsaládos kultúrájú a lakossága.
Ezzel visszatérek a kereszténység tagozódására.
A 11. században azért vált ketté
a kereszténység, mert a nagycsaládos és a kiscsaládos társadalmaknak nem lehet
közös vallásuk. Márpedig ekkor a kiscsaládos Nyugt-Európa már élvezhette a
kiscsaládos társadalom áldásait.
Középiskolás koromban ismertem
fel, hogy a két családtípusú kultúrának
nem lehet közös felépítménye, ezért vallása sem. Nyugat-Európa máig tartó
történelmi diadalának megalapozása a kiscsaládos jobbágyrendszer volt. Ennek
ellenére alig találtam a nyomát annak, hogy valaki felismerte volna ennek
történelmet formáló szerepét. Keményen megfogalmazva, ha a nyugat-európai agrártechnikai forradalommal nem jár együtt a
nagycsaládról a kiscsaládra történő áttérés, nagyon másként, lényegesen kisebb
eredménnyel alakult volna nemcsak Európa, de az egész emberiség sorsa is.
Az ipari fordalom technikai
hatásáról könyvtárnyi irodalom született, de arról említést sem találtam, hogy
ennek köszönhetően vált a világgazdaság egyre nagyobb hányada kiscsaládossá. Márpedig a nők társadalmi egyenrangúságának
a feltétele a férfiakéhoz hasonló súlyú gazdasági szerepük.
Ebben is óriási lépést jelentett a reformáció.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése