Kopátsy Sándor PH 2017 08
08
Három ünnepnapom a
Bakonyban
96 évesen nem számíthattam arra,
hogy elmegyek búcsúzni a Bakonyomba. Pedig sok szívügyem indokolta a búcsúzást.
A kísértések sorra jöttek.
2001-ben meghalt a feleségem, én
kiöregedtem a vadászatból, újra nősültem, és ezután a Bakony feladása mellett
döntöttünk. Szerencsére, a Bakonybéli asztalos fia vette meg a házat, a
családjával sok évtizedes barátságban voltunk, ők készítették a székely
kapunkat is.
Most, az új polgármester vitt ki
a Szentkúthoz.
Ő az elmúlt hónapoknak emlékligetet
épített a három díszpolgárnak, akik közé én is tartozom.
Szüleimmel születésem után négy
évet a Veszprém-megyei Küngösön töltöttünk, apán ott bérelt földön gazdálkodott.
Velünk volt anyai nagyanyám, ő még ott lett eltemetve. Anyán egyik nem
teljesült vágya volt, hogy a hamvai Kaposvárra, a családi kriptába, legalábbis
a temetőbe kerüljenek. Ezért nekem, szinte gyermekkoromtól fogba, gondom volt a
sírjára. Közel száz éve halott, a sírját hatvan éve én ápoltam, tőle is el akartam
búcsúzni.
Bakonybélre a véletlenek sora
hozott, mellette egy kis falúban, Pénzesgyőrön ötven éven keresztül vadásztam,
és ezért félig otthonom volt. Huszonöt éven keresztül e faluban volt nagy
kertes lakásunk. Ott szép kertet építettem. A közelmúltban annak a jelenlegi
állapotáról egy barátunk küldött fényképeket. Többek között, oda egy csodálatos
kútházat épített az utódom, amit úgy tarthatok számon, mint az ország legszebb
kerekes kútja, és ez az én kertem része. Ott
nemcsak a az általunk épített székely kapu, de minden a kertben és a házban sokkal
szebb, mint megálmodtam volna.
A kert sarkában van egy libanoni cédrus, aminek a magja Jeruzsálemben,
a Golgotáról származik. A tövében állítottam egy márványtáblát, ami mellé az
elhalt feleségem hamvainak harmadát szórtam. Ez a fa hatalmas lett, és már bőven
vannak tobozai, tehát terjeszthető.
Boldog vagyok, hogy szebb lett a házunk, a kertünk, mint amilyennek
megálmodhattam volna.
A még nagyobb öröm ért akkor,
amikor Bakonybél új polgármestere kivitt a Szentkúthoz.
Ez a hármas forrás melletti
szikla Szent Gellért remete lakhelye volt. Aztán első királyunk rábízta a fia, a
trónörökös, Imre herceg nevelését. Ebben a tisztségében lett Maros-erdei, a
későbbi Csanádi püspök. Szent lett, mert a lázadó pogányok megölték.
A remete lakhelyét a bencés
szerzetesek Szentkútként tisztelték. A második világháború után, a bolsevik bencés
rendet is feloszlatták, nem maradt gazdája, romos állapotba került.
Amikor én kaptam néhány százezer
forintos jutalmat, abból a feleségemmel közösen, a Szentkút felújítására egy alapítványt létesítettünk. A lelkes
segítők között volt a Zirci III. Béla gimnázium. A képzőművészet tanára és
diákjai segítettek a stáció öntött vas domborműveinek a felújításában. A tanáruk
pedig a kápolna elé egy életnagyságú Szent Gellért szobrot készített.
A kápolna és az országút között
egyértelműen látszott, hogy ott egy 70 méter átmérőjű halastó volt. Ezt a töltésén
lévő öreg fák, és körükben a mocsár tanúsították. A három bővizű forrás, a
közel száz méteres meredek sziklás domb ránéz a Bakony belének tekinthető
párszáz hektáros völgyre. A kolostornak pedig szükségük volt a böjtökön
halakra.
A Kálvária dombja és a bővizű
források minden bizonnyal pogány áldozóhely volt, amit szent helyként átvettek
a keresztény hitre tértek.
Kányádi Sándor barátom
elmagyarázta, hogy a hargitai búcsújáró hely is pogány áldozóhely volt. Erről idéztem a Szentkút bejáratához egy
emléktáblán az ő sorait.
„Pogány áldozóhely hely volt, most keresztény szentély. Mutatja még
néhány darab a hajdani falat. Lábad ismeretlen ösvényre téved, bárhova jutsz, itthon
van az isten.”
A Szentkút a falu határától
kétszáz méterre van a bővizű hármas forrás, aminek kiépített közös medencéje
van. A vize pedig az út alatt, ötszáz méterre folyik a Gerence patakba. A köves
út és a források, valamint a kápolna valamint a kálvária első stációja között
egyértelműen halastó volt. Ezt árulta el a tény, hogy a nádas két oldalán
körben öreg fák sorakoznak.
Ezért állapítottam meg, hogy itt
egy kicsi halastó volt. Ezt is felújítani akartam. Akkor aszfaltozták a
Veszprém Pápa közti utat Bakonybélen keresztül. Megkerestem a munkákat irányító
mérnököt, és elmondtam, hogy a kegyhely felújításon fáradozom, ott kellene egy
volt tavacskát felújítani. Szerintem, két-három földgyalu egy szombat-vasárnak
megcsinálná. Az én kérésem, engedje meg három munkásának, hogy egy hétvégén
eljönnének és kigyalulnák a tavacskát. Csupán alig egy méteres mélyítésre volna
szükség. Az embereket megfizetem, az üzemanyagot megvásárolom.
Eljött, megnézte a feladatot, és
megkaptam három földgyaluval a munkásokat. Vasárnap délre meglettek. Az úton
kivezető csatornát egy méterrel magasabbra tették. Harmad napra ott volt egy
gyönyörű tavacska. Még valaki a faluból, hozott egy hordóban kicsi halakat.
Akkori pénzben is, szinte ingyen, 30 ezer forintért megvalósult. Ez lett a
valaha legolcsóbban megépült tavacska.
Közben egy barátom, a területi
áramszolgáltató igazgatója, villanylámákkal szerelte fel a Szentkúthoz vezető
kövesutat.
A rendbetétel után gyakorivá
vált, hogy turistákkal mennek oda a busztok, de az órákig tartó utazás után, nem
volt toalett. Ezért a Szentkút felé vezető útra egy toalettet építettünk. Ez az
első abban, hogy két ülőhely van a nőknek és egy a férfiaknak. Rég óta bosszantott, hogy a templomok
mellett nincsenek toalettek, és ezek tervezői pedig elfelejtik, hogy a
buszokban utazó nők számára nagyobb toalett kapacitásra van szükség, mint a
férfi utasoknak.
Ez a mániám a Szentkútnál is
érvényesült. Hazánkban az utak melletti kereszteknél nincsenek padok, pedig, ha
valahova kívánkoznak, akkor ezek a határba állított keresztek azok. Ezért
döntöttünk úgy, hogy minden stációhoz pad is legyen. A meredek kapaszkodón is jár
a pihenés.
Meg kellett gondolni, milyenek
legyenek a padok. Akácfából készüljenek, mert a természetben ez áll ellen
legjobban az időnek. Aztán olyan nehezek legyenek, hogy ne lehessen könnyen,
autóval elvinni. Ezért közel mázsás padokat terveztem. Minden pad támlájára be
van vésve az adakozó neve. Jó részük külföldi vadásztársam és pesti barátom. A
számuk gyorsan meghalta a stációkét, és egyre inkább lekerültek a kápolna köré
és a tó körüli fák alá.
Azt is hamar felismertem, hogy a
Szentkút körül akár már a pogányok, akár a korai keresztények két vadvirágot is
telepítettek. Az egyik az édes gyökerű
páfrány. Ezt talán az ír térítők hozták magukkal. Skóciában, Iona szigetén találtam
rájuk. Ezen az Atlanti Óceán partjától néhány kilométernyire álló szigeten ma
is áll az első kelta keresztény szent Patrik temploma, a falán és a kőkerítésén
élnek az édesgyökerű páfrányok. Bakonybélben ez a kis, alig tíz centis levelű
páfrány, csak a Szentkút feletti meredek sziklákon él Bakonyban. Ezért talán a kelta tértők hozták magukkal.
Ezt megtelepítettem a bakonyi és a miskolci kertünkben is.
A másik kis oda telepített vadvirág
a kontyvirág, ez is csak a kápolna körül található.
Először a Bakony legszebb
virágának tartott a turbánliliomot én telepítettem a kertünkbe, ahol máig is
nagyon jól érzi magát. Vadon ritkán van háromnál több virága, a kertünkben 23
virágos is volt. Ezt elvetettem a Szentkúti Kálvária tetején, ahol az
élőhelyéhez hasonló sziklás bükkös van. Jó tíz évig hiába vártam, nem
jelentkeztek. Végre, leírhatatlan örömömre, több virágot láthattam. Remélem,
hogy a Kálváriának ez a dísze akár ezer évekre is megmaradhat. Olyan mélyen a
sziklák között van a hagymája, hogy kiszedni sem egyszerű feladat.
Ezután jöttek a nem várt események.
A rendszerváltással újra
visszaköltözhettek a szerzetesek a kolostorba. Gazdája lett a Szentkútnak. Most ott tartják a környékbeli falvak
lakósai számára az egyházi házasságokat, keresztelőket. Ilyenkor több
tucatnyi gépkocsi parkol a közelben. Másnap, amikor ezzel dicsekedtem
Csetényben, a pálinkafőzdében, mondják, hogy tőlük is odamennek egyházi
házasságkötésre. Azonnal mondtam, hogy a gyerekek készüljenek fel a halak
etetésére. Nekik az eseményt a halak etetése fogja jelenteni.
Ahogy a vízpartjára álltunk oda úsztak
a 30-40 centis halak, várják, hogy mi is etetni fogunk. Hamar kiderült, hogy az
új jövevények gyermekei elkezdték az etetést. Ebből élnek és szaporodnak a
halak. Remélhetőleg a szokás örökre meg
fog maradni, mert a ez gyerekek számára a túlvilágnál érdekesebb. Ők fognak
gondoskodni a fennmaradásáról.
A határtalan boldogságomat az
okozta, hogy ebben a meglepetésben az elhalt feleségemmel, Ágival osztozhatom.
Mikor mi ketten a Szentkút felújításába fogtunk, nem álmodhattuk, hogy
a Szentkút egyszer, újra a környék zarándokhelye lehet, ahova több tucat gépkocsival
érkeznek az emberek keresztelni, házasodni, halakat etetni. Amikor
építettük, még a bencés szerzetesek sem lehettek, most pedig Gellért
barlangjához visszajár a környék falvainak lakossága. Akkor a megyében sem volt
annyi gépkocsi személyi tulajdonban, mint amennyi gyakran ide jár.
A boldogság kábulatában arra gondoltam, ha volna másvilág, ott a
látottaknak ketten, Szent Gellért és Ágnes feleségem örülnek a legjobban.
Itt, a Szentkúttal valami olyan
történt, ami nagyon sokáig megmarad. Azt ugyan nem tudhatjuk mi lesz a messzi
jövőben, de akármi lesz, keresztelni, házasságot kötni fognak, és erre kevés
jobb hely kínálkozik az országban, mint a Bakonybéli Szentkút.
Mi nem csodát terveztünk, mégis csoda történt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése