Kopátsy Sándor PP 2017 07
21
Kína lelkiismerete
A The Economist címlapon méltatja
LIU XIABOBO Nobel díjas kínai értelmiségit annak alkalmából, hogy halálos
betegségére tekintettel kiengedték a börtönből, és házi őrizetbe várhatja a
halálát. Azt, hogy az 1.300 millió lakosságú Kína egyetlen Nobel díjasa lett,
eleve kétkedéssel fogadtam annak ellenére, a Nyugat vitathatatlanul legnagyobb
díját ő kapta meg, eleve aggályosan fogadtam. Számomra ugyanis egyértelmű volt,
hogy a 20 század politikai óriásai között legfeljebb Lenint, Rooseveltet, Maót
és Tenget, lehet említeni.
Amennyire egyetértek azokkal,
akik a Nobel díjat a világtörténelem legjelentősebb díjának tartják, és szinte
etalonnak lehet tekinteni, hogy ezzel a díjjal kitüntettek számával mérik a
világban az országok szellemi nagyságát, annyira hibásnak tartom, hogy
politikai és irodalmi nagyságokat is kitüntetnek. Ezekkel nem fogják a Svéd
Tudományos Akadémia történelmi szerepét. A tudomány nagyjainak felismerésében
jól vizsgáztak. Különösen a fizikában, a matematikában, a kémiában elég
megbízható a teljesítmény mérhetősége.
A művészeti és a politikai
teljesítményekben azonban közismerten megbízhatatlan a kor ítélete. Azt sem
értettem meg, hogy a művészetek közül miért az irodalmat emelték ki.
Még nagyobb hiba volt a politika
áldozatait Nobel díjjal jutalmazni.
LIU XIABOBO kiemelése eleve
kockázatos volt. Ő azért kapott Nobel díjat, mert mártír volt azok között, akik
az 1990-es kínai reform során politikai demokráciát is követeltek. Akkor még
hihették a svéd akadémikusok, hogy demokrácia nélkül sikertelen lesz a reform,
de annak a világtörténelemben is példátlan sikere után ezen a véleményen
maradni, ostobaság lett.
Számomra az 56-os magyar
forradalom tapasztalta egyértelművé tette, hogy a kínai reform csak akkor lehet
sikeres, ha megelégszik azzal, hogy piacosodik a gazdaság, és megállítható az
elviselhetetlen túlnépesedés.
Ugyan abban sem bízom, hogy a
piacosítás sikerülhetett volna akkor is, ha bevezetik a politikai demokráciát.
Abban már nem vagyok biztos, hogy Kína politikai egysége fenntartható lett
volna akkor is, ha több párt között folyik a politikai harc.
Arról pedig meg vagyok győződve,
hogy a gyermekvállalás korlátozása demokratikus politikai környezetben
megoldhatatlan lett volna. Márpedig az évente 30 millióval növekvő lakosság
önmagában lehetetlenné tette volna a gazdasági sikert. Ez nemcsak politikai okokból
volt lehetetlen, hanem azért is, mert ennyivel több embert felnevelni, városba
költöztetni, számukra munkaalkalmat teremteni, példátlanul teljesíthetetlen
feladat.
A liberális közgazdászok nem
tanulnak India példájából. Ennek a birodalomnak a gazdasága közel úgy
növekszik, ahogyan Kínáé, de az egy lakosra jutó jövedelme és vagyona negyed
század után a Kínáéval hasonló szintről a harmadára zuhant. Azt ugyan nem lehet
bizonyítani, de meggyőződésem, hogy India még a latin amerikai szintre sem fog
felzárkózni. Kína pedig megállíthatatlan abban, hogy a század közepére az
Egyesült Államokhoz mérhető szuperhatalom lesz.
LIU XIABOBO pedig egy
elfelejtett, a realitástól elszakadt kínai.
Évtizedek óta az a véleményem,
hogy az utókor története négy politikai személyre fog emlékezni.
Lenin történelmi szerepe a leginkább vitatható. Abban ugyan soha
nem hittem, hogy az 1917-es proletárforradalom győzhet. A nagycsaládos, ortodox
keresztény Kelet-Európa, és a Balkán népei eleve alkalmatlanok arra, hogy a
világ élvonalába kerüljenek. Ez még akkor is teljesen reménytelen lett volna,
ha Lenin húsz évvel tovább él, és az utódja nem egy gátlásossága okán zsarnok Sztálin.
A gazdaságot piacosító marxistákat a kevésbé fejlett társadalmak sikeres
átalakítóinak tartottam. Ezzel magyaráztam, hogy a skandináv népek jóléti
marxizmusa sikeres. Lenin azonban nem lett volna történelmi személyiség, ha a
kínai marxisták nem fogadják meg a tanácsát, a gazdaság piacosítását, nem
lesznek a világ legnépesebb etnikumának a leninistái.
Számomra az 1953-as mechanizmus
is egy piacosított gazdasággal működő marxista kísérlet volt, ami ekkor is
jelentételen marad, ha meg tudjuk valósítani.
Roosevelt azért lett a század kiemelkedő politikusa, mert
felszámolta a gyarmati rendszert. Ennek érdekében még a sztálinista
Szovjetunióval is szövetkezett. Ennek köszönhetően nemcsak a gyarmatbirodalmak
lettek egy ranggal kisebbek, hanem az egész protestáns Nyugat a társadalmi
fejlődés élcsapatává válhatott. Rooseveltnek köszönhetjük, hogy a nyugati
demokráciák kibontakozhattak. Azt a világgazdaságot, ami korunkat jellemzi,
neki köszönhetjük.
De minden egészen más úton
alakult volna, ha Roosevelt Amerikája nem győzi le Európában a fasiszta,
imperialista Németországot, és Ázsiában az ugyancsak fasiszta, imperialista
Japánt, és nem menti meg a náci Németországtól a bolsevik Szovjetuniót.
Mao világpolitikai szerepe is az utódjának köszönhető. Ő ugyan egy
gazdaságát is politikai erőkkel mozgató Kínai Birodalmat épített, de ez lett az
alapja annak, amint Teng megvalósított. Lenin és Mao nélkül nem emelkedhetne
fel szuperhatalommá a kommunista Kína.
Teng lett a 20. század legnagyobb politikai alakja, de csak azért,
mert előtte volt Lenin és Mao. Lenin felismerte, hogy a politikai diktatúra
csak akkor lehet sikeres, ha a gazdasága piacos, de nem ismerte fel, hogy a
kelet-európai népek eleve alkalmatlanok az élcsapat szerepre. Mao pedig azt nem
vette tudomásul, hogy a puritán marxisták is alkalmatlanok arra, hogy alakítsák
a gazdaság működését. Ezt Teng valósította meg. Ezzel ő lett a század
legnagyobb politikai alakja. A négyötöd lakossága Kelet-Ázsiából ő indított
útjára egy olyan államot, ami a jövő világgazdaságának az élcsapata lesz.
Ezzel szemben a The Economist
olyan naiv politikai rajongóval akarja megjeleníteni Kínát, akinek semmi hatása
nem volt, nem lehetett a kínai történelem alakulására. Kína szerencséje, hogy
az olyan naiv rajongóknak, mint LIU XIABOBO az élet nem adott politikai
szerepet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése