Kopátsy Sándor EE 2016 07 11
A homogén társadalom
A történelmi materializmusból az
következik, hogy a társadalom felépítményét az alépítménye határozza meg. Ezt
először következetesen Marx határozta meg. Mégis ő lett a társadalomra
erőltetett felépítményt hirdető vallás legnagyobb hatású prófétája. A
történelmi materializmusból annak kell következni, hogy az alépítményt kell
építeni, mert csak az a felépítmény lehet sikeres, ami spontán, erőszak
alkalmazása nélkül kialakul.
Ezt fogalmazta meg Móricz Zsigmond
jelmondata. Ne politizálj, építkezz! Ennek
a jelmondatnak előbb híve lettem, minthogy az igazi tartalmát megértettem.
Diákkoromban megszerettem, mert a középkori Erdélyről írt regényében
felismertem Erdély korabeli értékét. Megmutatta, hogy az Erdélyi Fejedelemség a
maga korábban minta ország volt az etnikai és a vallási türelem terén
Európában. Szinte ellenkezője volt annak, amiért én Magyarországot leginkább
kárhoztattam.
Arra, hogy jelmondata lényegében azt
fejezte ki, a mitől Marx annyira eltért, hogy nem a jobbnak elképzelt politika teszi jobbá a társadalmat, hanem a
társadalom alapjának az építése. A politika nem teheti jobbá a társadalmat,
az csak akkor javulhat meg, ha a kultúrája, a gazdasága és az emberek viselkedése
jobbá válik. Nem politizálni kell, hanem építkezni.
Móricz tanítványa voltam akkor,
amikor felismertem, hogy nem politizálni kell, hanem családi és baráti
összefogással kertes házakat építeni. Ma is vallom, hogy semmi sem okozott
olyan pozitív változást a magyar társadalomban, mint a tény, hogy évente 50
ezer családi ház épült. Életem nem teljeült vágya volt ez olyan felmérés, ami
megmutatta volna, hogy mennyivel értékesebb az ugyanolyan jövedelmű és
iskolázott család, ami kertes családi házban él, mint aki bérkaszárnyában.
Most ebbe az írásba azért kezdtem,
mert talán soha nem volt indokoltabb a történelmi materializmusra hivatkozni,
mint napjainkban.
A második világháborút követő hidegháborúban
a Nyugat demokratikus államaiban az a liberális politikai győzött, ami a
politikai demokráciát tartotta és tartja a társadalmi siker előfeltételnek. Ez
a politikai felfogás lényegében ugyanaz, ami előtte a szélső bal, azaz a
marxista és a szélsőjobb, azaz a fasiszta párokat jellemezte. A saját
ideológiájukhoz való hűsége tartották elsődlegesnek. De ez ugyanaz, ami a
múltban a vallásokat is jellemezte. Az elsődleges a dogmáinak a tisztelete.
Mindegyik számára az ideológiai elkötelezettség volt az elsődleges.
Ma a liberálisok számára a társadalom minőségének egyetlen mércéje van, a
politikai demokrácia minősége. Fel sem merül bennük, hogy a demokrácia is ugyanolyan
felépítmény, mint a vallás. Megfeledkeznek arról, hogy csak az a vallás
győzhet, amelyik igazodik a kultúrához és a gazdasági szinthez. A politikai
demokrácia is felépítménye a társadalomnak, csak akkor működhet hatékonyan, ha
a mértékét a kultúrához és a gazdasági fejlettséghez igazítja. Elég a
legegyszerűbbre, az egy istenhívő vallások csak akkor jelenhettek meg, amikor a
társadalmi fejlődés elérte az annak megfelelő szintet.
Most, hogy az Európai Unió válsága
elérte a felismerés elkerülhetetlenségét, felmerül, hogy a tagállamokkal
szemben támasztott homogén viselkedés teljesíthetetlen, aktuálissá válik annak
tudomásul vétele, hogy Európa nyugati felének, még egységes kereszténysége sem
lehetett, nemhogy egységes politikai felépítménye. Az EU egyik vezérgondolata
Európa kereszténysége volt. Megfeledkeztek arról, hogy Európának még a
középkori kereszténysége sem maradhatott egységes, pedig 500 éve megközelítőleg
sem volt annyira differenciált Európa, mint jelenleg. Mégsem maradhattak meg a
kontinens puritán népei a latinokkal azonos kereszténységben.
Tegyük hozzá, hogy a 20. század új
vallása, a marxizmus is a három európai kultúrának megfelelően háromfelé
szakadt. A puritán népek a demokratikus átalakulás hívei maradtak,
szociáldemokraták lettek. A latin népek ennél lényegesen nagyobb társadalmi
átalakulást akartak, euró-kommunisták lettek. A kelet-európai és a balkáni, ortodox
keresztény népek pedig a kemény bolsevik diktatúra mellett döntöttek.
A 20. század második felében, a
hidegháborús politikai megosztottság idején pedig Adenauer, a német kancellár,
és De Gaulle a francia államelnök úgy döntött, hogy Európa demokratikus államaiból
szerveznek világpolitikai és világgazdasági szuperhatalmat. Rákényszerítik a Németországban sikerrel
működő felépítményt a demokratikus európai államokra.
Amikor a Szovjetunió összeomlása
teljesen új helyzetet teremtett Európában előbb beszervezték a volt csatlósok
közül a nyugati keresztény államokat. Ezek sikeres betagolása után felettek két
balkáni ortodox keresztény államot is. Ma pedig már minden balkáni állam, sőt
Ukrajna és Törökország felvétele is napirenden van.
A német kancellárasszony akkora
Európai Unióban gondolkodik, amire Európa 2.500 éves történelmében sem volt példa.
De még ez sem elég, közel-keleti háborús és nyomor elől menekültek millióinak a
befogadása a fő politikai téma.
Ilyen szuper Európáról csak a megszállott diktátorok, a zseniális
Napóleon és a buta Hitler és Sztálin sem álmodott, de azok hamar belepusztultak.
Ezek is azonban csak
a saját könyörtelen hatalmukra akartak építeni. Adenauer és Merkel azonban
józan politikusok.
A vegyes kultúrájú állam sem lehet optimális megoldás.
Azok közé a nagyon ritka magyar közé
tartozom, aki a trianoni megcsonkított Magyarországot is jobb megoldásnak
tartom, mint a 63 megyés történelmi Magyarországot. Ez a kisebb országunk legalább olyan lehet, mint amilyenek mi magyarok
vagyunk. Ugyan abban is eltörpülő kisebbség vagyok, hogy a kiegyezés után
szerencsések voltunk abban, hogy két olyan jelentős kisebbséggel is
rendelkezhettünk, amilyenek a zsidók és a germánok voltak. Társadalmi sikereink
többségét ugyanis ennek a két etnikumnak köszönhettük. Ma is sokkal előbb
tartanánk, ha ezeket megtartjuk.
Nemzeti tragédiánk azonban abból
származott, hogy a nálunk is elmaradottabb kisebbségeket lenéztük, a különbeket
pedig gyűlöltük.
Még azt is elismerem, hogy egy
fejlettebb etnikum jól járhat azzal, ha egy fejlődésre nem eléggé képes nép
között érvényesülhet. Ezt bizonyította be az európai zsidó, és a távol-keleti
idegen országban élő kínai etnikum. Annak köszönhetően lehettek a világ két
legsikeresebb népe, hogy lemaradó népek országaiban a politikából kiszorított,
a gazdaságban azonban szabad teret kaptak.
A rendszerváltás után a magyar
cigányság többségét kizárták a munkaerő piacról, ugyanakkor hagyták szaporodni.
Már ma is, de a jövőben még sokkal inkább a cigányság lesz a magyar társadalom
legnagyobb problémája. Ide azért jutottunk, mert a liberális politika nem
engedett meg semmi etnikai különbséget. A cigányokat úgy kezeltük az
oktatásban, a munkaerő piacán, mintha magyarokkal egyenrangúak volnának. Ennek
lett és lesz a következménye, hogy az oktatásuk és a munkaerő piaci helyzetük
egyre jobban lemarad az átlaghoz képest.
Ezt a tényt azonban a kormányzatok,
politikai helyüktől függetlenül, keményen titokban tartják.
Azt ugyan minden kormányunk követeli,
hogy az oktatásban egyenlőkként kezeljék őket, de azt, hogy reménytelenül egyre
jobban lemaradnak, szigorúan titokban tartják.
A munkaerő piacon csak azonos
feltételekkel kaphatnak munkát, de az szigorú titok, hogy ennek mi a következménye.
A cigányok foglakoztatási rátája féltve őrzött titok marad, pedig az nem titok,
hogy példátlanul alacsony.
A magyar cigányság jövője csak akkor
lesz megmenthető, ha az oktatási rendszerűket és a foglalkoztatási
feltételeiket a kultúrájukhoz igazítjuk.
A cigányság számára csak az olyan oktatási rendszer nem kártékony, ami
úgy van a kultúrájukhoz szabva, ami mellett az eredményük elfogadást nyer a
munkaerő piacon.
Az Egyesült Államok azonban olyan
demokrácia, amiben a politikai hatalom nem cenzúrázhatja a statisztikát, ott
etnikumokra, vallásokra bontott adatokat közölhetnek.
A feketék helyzetét nyilvánosan
tárgyalják. Most, hogy erőszakos eseményekre került sor, vitatható körülmények
között a fehér rendőrök megöltek két feketét, egy fekete megszállott, pedig
lelőtt öt fehér rendőrt, sorra jelennek meg a feketék helyzetét jellemző
adatok.
Nálunk évente közlik, hogy mekkora a
börtönlakók között távol-keletiek, a protestánsok, a latinok és a fehérek
aránya. Nem titok, hogy a 25 év alatti börtönlakók között hányszor nagyobb a
feketék aránya. Az átlag ötszöröse.
De az oktatási eredményeket is évetek
ebben a bontásban közlik.
Az is köztudott, hogy minden ilyen
statisztikában szinte ugyanaz a sorrend: Távol-keletiek, protestánsok, latinok,
feketék.
Ott például a munkanélküliségi ráta a
feketék esetében a fehérek kétszerese. Pedig az átlagkeresetük negyedével
kisebb. Ez az adat is azt mutatja, hogy társadalmi érdeket sért, ha minden
etnikum számára ugyanazok a foglalkoztatási feltételek, akkor is, ha ennek
következében nagyon eltérők a foglalkoztatási ráták. Ezért javasolgatom
kitartóan, hogy nálunk a cigányság foglalkoztatási feltételeit olyan mértékben
kell csökkenteni, hogy a foglalkoztatási rátájuk az országos átlag közelében
legyen. Csökkenteni kellene esetükben a bérjárulékot, ugyanakkor könnyíteni a
felmondásukat.
Az Egyesült Államok példát mutatott
az elmúlt hatvan évben arra, hogyan kell kezelni egy nehezen kezelhető
etnikumot. Az eredményt szimbolizálja, hogy jelenleg fekete az elnökük, hogy
számos fekete törvényhozójuk van a két házban. Többet tettek a feketék
érdekében, mint bármelyik másik állam. De nem eleget.
Éppen a közölt adatok alapján
számoltam ki, hogy az Egyesült Államok az ENSZ rangsorban az első lenne, ha az
egy laksora vetített eredményeket a feketékre vonatkozók nélkül számolnánk. Így
csak a 10.
Ezzel nem azt mondom, hogy az
Egyesült Államoknak érdeke volna a feketéktől történő megszabadulás. Ez esetben
nem volna az Egyesült Államok. De azt bizonyítom, hogy nem előny az átlag
alatti etnikum. Az ilyenek befogadása nemeztárulás, ezzel szemben óriási előny
a fejlett etnikumok befogadása. Ha ezen elgondolkodna Merkel, a német
kancellár, másként kezelné a befogadásokat.
De elég volna megnézni, hogy az
kezelik ezt a kérdést Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon. Pedig ennek a
három országnak tized akkora a népsűrűsége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése