Kopátsy Sándor EH 2016 07 03
Miért elengedhetetlen az államok
szuverenitása
A tapasztalatok egyre inkább azt
bizonyítják, hogy az emberiség fokozatosan
egyre inkább egységes szervezetté alakul. A jégkorszak megszűnése után az önözéses
szántóföldi gabonatermelésre áttért társadalmak már milliós lakosságot
összetartó osztálytársadalmak voltak.
Ezekben a megkérdőjelezhetetlen hatalmat a magukat isteni eredetű és korlátlan
hatalmú uralkodók irányították. Az öntözéses gabonatermelő társadalmak
felépítménye viszonylag hasonló volt. Minden vízrendszerre külön állam épült.
Az öntözéses feltételeinek biztosítása önálló szervezetet, és szakmai
felkészültséget igényelt. Ez a szervezet gyakorolta az uralkodó akaratának
megvalósítását.
A Távol-Keleten, a Kínai Birodalomban az uralkodó korlátlan hatalmát a mandarinok hajtották
végre. Ezek hajtották végre a császár akaratát. Nem uralkodó osztály, hanem a
császár nagyhatalmú, és jól megfizetett rabszolgái voltak.
E kultúra tagolt terepű, de a gazdag
csapadékú térségekben, a teraszos rizstermelésre lényegesen más felépítmények
épültek.
Dél-Ázsiában India volt a hangadó birodalom. Ennek a térségnek a gazdaságát is a
nagy folyamok árasztásos öntözésű síkságai jelentették, de a velük szomszédos
tagolt térségek teraszos rizstermelése is a síkság birodalmának hatása alatt
állt. Itt a társadalom működetése a születésen alapuló kasztokra épült, amelyek
mindegyikének megvolt a társadalmi feladata.
A Közel-Kelet két magas-kultúrája, a mezopotámiai és az egyiptomi két viszonylag kis öntözhető
völgyre épült. Ennek következtében sokkal inkább centralizált lehetett. Ebben a
két kultúrában a papság és a hadsereg elitje uralkodott.
Ez a három magas-kultúra volt az egyesüli abban, hogy az emberiség
többsége számára az élelmezést hatékonyan biztosítsa.
A történelmi materializmus fogalmával
élve, a hasonló gazdasági alépítményekre hasonló felépítmények épültek.
Az ezekkel párhuzamosan élő pásztortársadalmak a jelentősen más
alépítményüknek voltak. Ezekre jelentősen más felépítményére jelentősen más felépítmény épült.
Elsősorban azért, mert a pásztortársadalmak gazdasági tekintetben önállóak
maradtak, gazdasági értelemben nem szorultak egy nagyobb társadalmi szervezet
irányítására. A rászorultságuk csupán a
többi pásztortársadalom terjeszkedése elleni védekezés volt. Erre az a tény
kényszerítette őket, hogy elviselhetetlenül szaporák voltak. Ez abból fakadt,
hogy ritkán éltek. Tanítni kellene, hogy az
emberi faj halandósága a sűrűségükkel hatványozottan nő. Az önözéses
gabonatermelő kultúrákban az elsődleges halálokot a járványok jelentették.
Márpedig a járványok azok terjedése a lakosságsűrűségével hatványozottan nő.
Alig kétszáz éve jutott az egészségvédelem el odáig, hogy a halálozás ne
a lakosság sűrűségével legyen arányos. Bármennyire általánosan elfogadott, hogy fajunk életében
egészen a 19. század végéig, a halálozás elsősorban a lakosság sűrűségétől
függött. A jobban élő városi lakosság
halandósága mindig nagyobb volt, mint a vidéki szegényeké. Ezt a fajunkra jellemző tényt a
történészek sem hangsúlyozzák. Pedig ezek halálokozása nagyságrenddel nagyobb
volt, mint a háborúké. A döntő fordulatot azzal érte el az egészségügy, hogy a
járványok ellen olcsó megoldást kínált a vidéken és az elmaradt világban élő szegények
számára.
Egyik sirámom a történészekkel
szemben, hogy a halálozással alig foglalkoznak. Nem hangsúlyozzák, hogy a
kevésbé fejlett pásztortársadalmak túlnépesedők voltak. Ezért állandó
kirajzásokra kényszerültek, az élet megőrzését másodlagos feladatnak
tekintették.
A természetes csapadékra épülő, télálló gabonatermelés.
Még az európai történészek sem
hangsúlyozzák a forradalmi jelentőségét annak, hogy az első évezred végén Európában először alakult ki egy új,
magas-kultúrát is eltartani képes gabonatermelés. Nemcsak az elmúlt ezer
év, de a belátható jövőt is az a szántóföldi gabonatermelő kultúra alakította,
amelyik kitenyésztette a telet elviselő, a viszonylag nem nagy, 500-1.000
milliméteres csapadékon is jó termés ígérő gabonatermelést, azaz a kenyeret, és
a lakosság állati fehérhét is biztosító étkezését, valamint a talajerő
megőrzését biztosító állattartást.
Ez a termelési mód ugyan sokáig nem
versenyezhetett az árasztásos gabonatermelés eltartó képességével, de végül ezt
szülte meg azt a technikai forradalmat, aminek köszönhetően ma 7-5 milliárd
ember élhet a földön lényegesen jobban, mint valaha. Ezen a négy évszakos gabonatermelésen alapuló kultúra ért el szinte
mindent, ami az elmúlt ezer névben történt.
Ez lett az ipari forradalom
szülőföldje, ami megszülte az ipari forradalmat, kiépítette a szárazföldi és a
tengeri közlekedés modern hálózatát. kétszáz év alatt a közlekedés mind a
vízen, mind a szárazföldön századára csökkentette a racionális költséggel
megtehető távolságot.
A technika történészei joggal
hangsúlyozzák a kerék és a vitorla forradalmi jelentőségét, de alig fejtik ki a
fejlődés további állomásainak jelentőségét.
A keréknek
csak a viszonylag sík és száraz terepen van jelentősége. De még ezen is csak
ott, ahol volt hozzá az ember fizikai erejének többszörösével rendelkező
igavonó állat. Jellemző módon a két amerikai kultúrában számos területen
jelentős eredményeket értek el, de a kereket nem ismerték. Nem mert egyrészt
nem volt erős igavonó háziállatuk, másrészt a nagyon tagolt hegyvidéken még
azokat sem lehetett volna használni.
A kerék nagy forradalmat csak akkor
ért el, amikor sínen és igavonó gőzgéppel használták. A vasút előtt a keréknek
nem sok hasznát vehettük. Ugyanakkor a vasút a szárazföldi utazást és
áruszállítást százszorosára növelte. Ezzel
létrehozta a szárazföldi közlekedésre épülő nemzetgazdaságokat. De a
korlátait utólag sem
hangsúlyozzuk. A vasút az emberek és az áruk egynapi járóföldjét ugyan
megsokszorozták, de nem teremtettek meg a személyek és a kisebb tétel áruk
üzemtől üzemig szállításának a lehetőséget. A vasút csak vasútállomástól vasútállomásig képes hatékonyan
szállítani. Képtelen a háztól házig teljesíteni, az időpontot az utasa
igényéhez igazítani. Megoldotta a tömegek és a nagy tételek állomások közti mozgatását.
Létrehozta a nemzeti állam számára a személyek és a népgazdaság számára az
állomások közt a tömegek, a vállatok között a nagy tételek hatékony és gyors
mozgatását. Előtte csak az volt közel, ami légvonalban egy napi járóföld volt,
a vízen pedig megközelíthető volt. A
vasút előtt csak vízen lehetett viszonylag olcsón szállítani. Minden, ami
csak szárazföldön volt
megközelíthető, költségesen távol volt. Ez is forradalmi változást jelentett a
közigazgatás, a tömegek mozgatása és a nagyüzemek közti munkamegosztásban. Először vált lehetővé, hogy nem egységes
vízrendszerű térség nemzetgazdaság lehetett.
Hangsúlyozni kellene, hogy a vasút csak nagyüzemek közti
munkamegosztást és a nemzetállamok működésének a feltételeit teremtette meg.
Azt, hogy mire nem volt képes, a
közúthálózat és a gépkocsik hálózata mutatja meg.
A tudományos és technikai forradalom
olyan feltételeket teremtett meg, amelyekben nem elég a nagyvállalatok közti
munkamegosztás, hanem a nagyvállatoknak sok száz, néha sok ezer bedolgozóval kell
kooperálni. A kívánatos kooperáció csak
közutakon, gépjárművekkel oldható meg.
A vasúthálózat kiépítése nem egyre kevesebb, hanem egyre több
szuverén államra osztódással járt.
A személyek, az információk, az áruk
és szolgáltatások áramlási hatékonysága egyre inkább szerves egységgé olvasztja
össze az az emberiséget, ugyanakkor a változások felgyorsulása differenciálja a
társadalom sejtjeit.
Az életszínvonal emelkedése és
megnövekedett szabadidő a személyek nagyobb térbeni mobilitását igényli. Ezt
pedig csak a sűrű közúthálózat, a közúti tömegközlekedés és a személygépkocsik
biztosíthatják.
Egyre több, szuverén államra van szükség.
A tudományos és technikai forradalom
hatására a világgazdaság egyre differenciáltabb lett. Nemcsak az egy lakosra
jutó jövedelemben, vagyonban, várható életkorban sokszorozódtak meg a
különbségek, de még az azonos kultúrán, etnikumon belül nagyobbak az
alépítményükben lévő különbségek, mint ami megengedi, hogy olyan közös
társadalmi felépítményük legyen, ami mindkettőnek megfelel.
Ennek klasszikus példáját
Olaszországban élhettem meg. A közös nyelv létrehozta az olaszul beszélők
országát. A közös politikai felépítmény azonban az ország mindkét felének olyan
kényszerzubbonyt jelentett, ami mindkét fél teljesítményét fékezte. Az ország
északi fele a saját alépítményére szabott felépítménnyel Franciaország szintjén
lehetne. Ugyanakkor az ország déli fele számára az is sok volt, ami az északi
felének keveset jelentett.
Spanyolországban ugyanaz
tapasztalható. Katalóniát jelentősen visszafogja a spanyol kultúrára és
fejlettségi szinte szabott felépítmény.
Európában a butaág csúcspontja
azonban az Európai Unió. Ez a szervezet a Németország igényein kialakult
felépítményt akarja rákényszeríteni 26 olyan tagországára, amelyek három nagyon
eltérő kultúrán osztoznak és a társadalmi-gazdasági fejlettségük között 5:1
különbségek is vannak.
Azonos kultúráknak is lehet eltérő a felépítményük.
Azonos kultúráknak is jelentősen más
szinten kell tartaniuk a valutájukat, ha az egyik nyersanyagokban gazdag a
másik szegény.
A mediterrán országoknak azonos
fejlettség esetében is más a valutájuk optimális szintje, mint a puritán
germánoknak.
A fedezet nélküli pénzteremtés
optimális szintje nemcsak a viszonylagos fejlettségtől, de az adózási
fegyelmüktől is függ. Csak az biztos,
hogy eleve hibás, ha több országot azonos felépítményre kényszerítenek. Az pedig már beteges ostobaság, ha a
nagyon eltérő kultúrájú és fejlettségű tagországokra közös idegeneket befogadó
politikát kényszerítenek rá.
Meg kellene elégedni a személyek, az
áruk és a szoláltatások szabad mozgásával.
Ezért tartom az Európai Uniót eleve kártékonynak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése