Kopátsy Sándor PK 2016 06 08
Mit érne ma a háború előtti zsidóság
megmaradása?
Sokszor leírtam, hogy Európa keleti
fele, ezen belül Magyarország, mint vesztett a zsidó kisebbségének
elvesztésével. Az átlagos véleményem az volt, hogy Európa keleti fele száz év
múlva sem lesz a fejlett Nyugathoz viszonyítva azon a szinten, amire a zsidó
etnikumának köszönhetően a 20. század küszöbéig eljutott. A kárvallottak között
a két legjobban érintettnek Lengyelországot és Magyarországot tartom.
Közelebbről csak a Kárpát Medence,
azon belül is a jelenlegi ország sorsát ismerem. A hiányuk okozta kárt csak a
második világháború után mértem fel. Senkinek sem jutott eszébe felmérni,
hogyan alakul a háborúvesztés után a sorsuk, ha félmillióval nagyobb
zsidóságunk megmarad.
A szovjet megszállás idejére a
zsidóságunk öthatodát elvesztettük. A maradók maradását máig nem értem meg, de
azt legalább meg kellene értenünk, hogy ugyan megmaradtaknak, de nem lehetett
biztonság éreztük a magyar társadalomban, ezért az egyetlen kapaszkodójuk csak
a Szovjetunió lehetett.
A magyar közvélemény jelentős hányada
a Rákosi-rendszert úgy értelmezi, hogy a 70 ezer zsidó uralma volt. Az ugyan
igaz, hogy a hatalmi pozíciók többségét ők birtokolták, de a rendszer nem azért
volt sztálinista, mert a magyar zsidóság olyanra vágyott, olyant akart, hanem
azért, mert a Szovjetunió csak azt engedte meg. Tévednek azok, akik azt hiszik,
hogy a forradalom előtti rendszer azért volt sztálinista, mert a magyar hatalmi
pozícióba került zsidók olyannak akarták, hanem azért, mert csak olyan volt
engedélyezve. Ha nem a zsidók vezénylik le, lényegesen rosszabb lett volna.
1947-ig a Nemzeti Parasztpárt
vezetőinek közelében foroghattam. Mi akkor egy olyan baloldali politikai
megvalósíthatóságában hittünk, ami azonban a közvéleménytől még annál is kisebb
támogatást kapott, mint a kommunisták. A magyar választók kétharmada a két
háború közti társadalmi viszonyok kissé jobbított változtatásának a
helyreállítását látta volna a legszívesebben.
Még nem fejtette ki senki, milyen
rendszer alakul ki a háború után, ha Jaltában nem a Szovjetunió megszállási
övezetébe kerülünk. Pedig nagyon olyan irányba történt volna a rendeződés, ami
az első világháború után Szegeden. Az úri középosztály uralma az
arisztokráciára, és a katolikus főpapokra támaszkodva. Nem az, de a
megváltozott viszonyokhoz alkalmazkodva olyan. Nyilván nem lehetett volna
nyíltan antiszemita, annyira főrendi, mint negyed századdal korábban.
Ugyanakkor szegényebb azzal, hogy a 600 ezres zsidó polgárságának alig
tizedével, tehát még nagyobb polgársághiánnyal.
A magyar történészek máig sem vallják
be, hogy a magyar társadalom ezer éve betegesen polgárhiányos volt, és a
kiegyezés utáni viszonylagos sikerünket is csak annak köszönhettük, hogy a
zsidóságunk magyar polgár lehetett. A második világháború után azonban annyi
polgárunk sem volt, mint az első világháború után. A két háborút követő
berendezkedésünk között mind a külső, mint a belső feltételek nagyon eltérők
voltak.
Az első világháború után a társadalmi
berendezkedésünk tekintetében viszonylag függetlenek voltunk. Kínálkozott az
alaklom, hogy sokkal kisebb, de nemzeti államot építhessünk. Ehhez csak
folytatni kellett volna a kiegyezés utáni polgárosodás. Ezzel szemben Szegenden
az úri középosztálynak, és az országnál is nagyobb birtokvesztést szenvedő
arisztokráciának sikerült megragadni a hatalmat azzal a kettős céllal, hogy az
első a teljes területi revízió, és a zsidóságot ki kell szorítani a gazdaság
feletti hatalmából. Vagyis visszafordítani a kiegyezés utáni polgárosodást, és
kiszakadni a Habsburg Monarchiából.
A második világháború után a szovjet megszállás
determinálta társadalmi mozgásterületünket. Kelet-európai módszerekkel fel
kellett számolni a félfeudális uralmát az arisztokrácia és az úri középosztály
uralmát. Ehhez saját belső politikai erőnk még annyi sem volt, mint az első
világháború után. Elvesztettük a polgárságunk többségét, és olyan kelet-európai
uralom alá kerültünk, ami nemcsak az uralkodó osztály, de még a közvélemény
számára is elfogadhatatlan volt. Ezért
hiányzott a társadalmi érdekünknek megfelelő politikai erők választói
támogatása.
Akkor a nyugat-európai útra térést
leginkább a Szociáldemokrata Párt képviselte. Az adott helyzetben többségi
támogatásra nem számíthatott. A mintegy 20 százalékos támogatást is jórészt
annak köszönhette, hogy a kommunisták elleni befolyást tőle vártak.
Hamar kiderült, hogy a sztálinista
módszerek javítása, reformálása csak a Kommunista Párton keresztül, a
Szovjetunió beleegyezésével történhet. Ez pedig azt jelentette, hogy minden
reformnak az állampárton bel kell kezdődni. Ezt a zsidóságunk értette meg
jobban. Ha azt mondhatjuk, hogy a Rákosi-rendszerben a sztálinista politikát
felsősorban a zsidóságunk vezényelte le, a gazdasági reformok támogatását is
első sorban ők biztosították.
Ezek ismeretében vallom, hogy a kiegyezés óta, ami jó történt, annak a
főszereplője a zsidóságunk volt.
Ezek alapján nem lepődtem meg azon a
statisztikán, ami azt mutatja, hogy a különböző államokban jelenleg a dolgozók
hány százaléka dolgozik tudományban és kutatásban. Izrael vezet 1.000
dolgozóból 8. Ha
ez a mutató Izraelben 8, az európai eredetű zsidóságban legalább még egyszer ekkora
volna. Az európai zsidóság a saját, közel-keleti hittestvéreikhez viszonyítva
is ugyanolyan fölényben vannak, mint voltak a közép- és kelet-európai népek
kisebbségében.
De ami igazán érdekelne, mennyi volt
a tudósok és kutatók aránya 1910-ben a magyar zsidóságon belül. Az ország
lakosságához viszonyítva, talán tízszer többen.
Izraeliták aligha építhettek volna maguknak
kedvezőtlenebb helyen hazát, saját országot, mind ahova hazatértek. Tegyük
hozzá, hogy az is hiba volt, hogy vallási alapra helyzeték, ami a zsidók
esetében faji alapot is jelent. Szinte mindenben az ellenkezőjét tették annak,
amit a világ másik nagysikerű diaszpórája, a kínai tett Szingapúrban. A legjobb
helyen kozmopolita városállamot alapított.
Számomra nagyon korán e két
kozmopolita diaszpóra népe ideális megoldás csíráját hordozta. Ezek voltak a
leggazdagabbak, a legiskolázottabbak annak ellenére, vagy éppen azért üldözték
őket, mégis a legtöbbre vitték.
Az elmúlt fél évszázadban,
Szingapúrban a kínaiak vitték a legtöbbre. Nem csak ők, de a városállam másutt
sikertelen etnikumai is, az egy főre jutó mutatókban a legtöbbre vitték. Ma
megelőzik az Egyesült Államokat is. Valószínű, hogy hasonlóan kedvező adottságú
városállamban az európai zsidóság még nagyobb eredmény ért volna el. Ha volna
Izrael európai kultúrájú zsidóségéről is volnának adataink, kiderülne, hogy még
többre vitték.
Izraelt a legtöbb tudományos
kutatóban követő négy ország, Finnország, Szingapúr és Dél-Korea szinte az
oktatási rendszerében a világ első három helyén osztozik. A következők
sorrendje: Japán, Németország, Nagy Britannia és az Egyesült Államok.
Távol-keleti konfuciánusok, és nyugati protestánsok. Azt, hogy a puritán népek
minden kultúránál sikeresebbek, jó száz éve már Max Weber felismerte. Hiába
igazolódott be egyértelműen a következő száz évben, a kulturális magatartás
szerepével alig foglalkoznak.
Azt pedig a magyar történészek
kötelessége volna megmutatni, mire mehettünk volna, ha élünk a lehetőséggel,
hogy a világ legnagyobb zsidó etnikumú ország voltunk a 20. század elején, és
erre a tényre építjük az országunk stratégiáját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése