Kopátsy Sándor PO 2016 06 08
Az egyetemi oktatás Kínában
A rendszerváltás óta sokan
megbotránkoztak azon, hogy a 20. század két legjelentősebb miniszterének
Klebelsberg Kunót és Rajk Lászlót tartottam. Az előbbi megszállott antiszemita
és revizionista, második kommunista belügyminiszter volt. Klebelsberg egy volt
a magyar politikai hatalom birokosai között. Nélküle is lett volna zsidóüldözés
és vak revizionizmus. Rajk László is csak egy volt a minden hatalmat birtokló
Rákosi rendszer kommunistái között. Ebben nem tűntek ki a társaik közül.
Mindegyiknek viszonyt nagy érdeme volt a magyar oktatási rendszer
megjavításában.
Klebelsberg megoldotta lent, a tanyák
és a puszták gyerekeik elemi oktatását, fent az egyetemek és a külföldi magyar
intézetek alapítását, működését. Neki köszönhettük, hogy az oktatásra
viszonylag többet költhettünk, mint bármelyik európai állam. Ebben különbözött
a társaitól.
Rajk Lászlónak köszönhetjük, hogy az
alsó társadalmi rétegek gyerekeivel töltötte fel az egyetemeket és főiskolákat.
Pedig az Rákosi és köre hevesen ellenezte, féltek a népi származású értelmiségtől.
Ebben különbözött a társaitól.
Kettejük szerepét tartom a magyar
társadalom fejlődésében jelentősebbnek, mint a sok-sok miniszter közül bárkiét.
Ezzel meg is magyaráztam, hogy miért olvastam tegnap érdeklődéssel egy írást
arról, hogyan alakul Kínában a diplomások mennyisége és társadalmi hátterük.
Mert ami Kínában történik, annak történelmi jelentősége lesz a belátható
jövőben.
Kínában nemcsak mondják, hogy a jövő
társadalma tudáslapú lesz, hanem megteremtik ennek a kádereit is. Az elmúlt
húsz évben a felsőoktatásra fordított összeg az ötszörösére nőtt. 1997-ben a
középiskolát végzettek 46 százaléka tanult tovább, most 88 százaléka. Az idén 7
millió diák kezdhette el az egyetemi tanulmányait!
1997-ben még a beiratkozottak 40
százaléka származott munkás és paraszt családból. Az óta az arányuk csökkent,
mert egyre inkább előtérbe kerül a minőségi szelekció. Ott is bevezették a
Dél-Koreában ötven éve működő az egyetemi felvételi szelekciót, amiért már
régen lelkesedem. Ott hamar rájöttek, hogy a középiskolákban szerzett pontok
nem annyira a tanulók képességét, különösen nem annak irányát mutatják, hanem a
középiskolák minőségét. Ezért minden évben azért van munkaszünet, mert ekkor
vannak az egyetemre kerülést szelektáló felmérések. Ekkor dől el, hogy kinek
hogyan alakul az iskolázottsága. Ezek a bizottságok nem annyira az elért
eredmény átlagát, hanem azt nézik, kinek mire van képessége. Aki matematikában
tehetséges, az akkor is mehet műszaki pályára, ha nem volt jó zenében, vagy
sportban.
A szűrés tehát nem a középiskolai
átlageredmény, hanem a valamire való képesség alapján történik. Aki zenei, vagy
sport tehetség, annak nem nézik a matematikában szerzett minősítését. Felismerték, hogy lehet valaki valamiben
zseni, de a minden másban gyenge. Vagyis olyan a felvételi szelekció, ami a
képességet keresi, nem az átlag maximumát. Ezt az elvet igyekeznek az oktatás
megelőző szintjein is érvényesíteni. Ezért szervezték meg az elit középiskolákat,
ahol szinte minden tanuló továbbtanulásra alkalmassá válik.
Ezekben az iskolákban azonban a
tanulók alig tizede falusi iskolából került oda. Már eljutottak idáig, amint
régen vallok, hogy a jelenkori fejlett társadalmakban már nincsenek osztályok,
de az érvényesülés hatékonysága mégis nagyon függ attól, ki milyen családban és
milyen társadalmi környezetben nő fel. A jobb módú és iskolázottabb szülők
gyermeknevelése sokkal hatékonyabb.
A magyar oktatási rendszer csődje
abból fakad, hogy egyrészt romlik a tanulók családi háttere, másrészt ezt nem
vesszük tudomásul. Nem sok pedagógusi képessége van azoknak, akik azonos
tanulócsoportban akarják képezni a jómódú diplomás, és a munkanélküli és
képzetlen szülők gyermekeit.
Az államnak a társdalom érdekéhez
kell igazítani az oktatási rendszerét is. Ez azt jelenti, hogy a
tanulócsoportokat hongénen kell kezdeni, és menet közben ezeket egyre
homogénebbekké alakítani.
Nagyon leegyszerűsítve.
A művészek és a sportolók képzési rendszerét kell az oktatás egészére
átültetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése