Kopátsy Sándor PG 2016 07 19
A kínai állami vállatok
privatizációja
Azt, hogy Kína az 1990-es reform
során nem privatizálta az állami vállatokat, a lehető legbölcsebb megoldásnak
tartottam, és még inkább annak tartom ma is. A The Economist legújabb száma
pedig most arról ír, hogy a világtörténelem legnagyobb kiárusítása lesz, ha
Kína végre kiárusítja az állami tulajdonban maradt, szakmai nyelven SOES
vállalatait. Én elképzelni sem tudom, hogy Kína valaha ezt az ostobaságot
megteszi. Meggyőződésem szerint, az ország gazdasági életében fontos vállatok
legjobb kézben akkor vannak, ha az állam a tulajdonos. Egészen más, a
versenyszféra és a családi vállalkozás.
A liberális közgazdászok abban a
hitben élnek, hogy a kulcsszerepeket betöltő vállaltoknak is a versenyszférában
van a helyük, szerintük csak az lehet hatékony, ami a versenyben érvényesül. Ez
csak a tőkés osztálytársadalmak közgazdaságtanának igazsága. Ideje volna
elméletileg feldolgozni, hogy milyen feladatra milyen tulajdonforma felel meg
jobban. Még az sem igaz, hogy mindig az a jobb, ami nyereségesebb. Ennek
ellenére még nem találtam olyan tanulmányt, ami vizsgálta volna, hogy milyen
vállalatnak mi a leghatékonyabb tulajdonosa. Azt száz éve még el lehetett
mondani, hogy minden vállalkozásnak a legjobb tulajdonosa, aki a tőkét adja.
Először arra figyeltem fel, hogy a
modern mezőgazdaságnak a legjobb vállalkozási formája a családi vállalat, a
farmer és családja vállalkozás. Ma az Egyesült Államok mezőgazdaságának nagy
többségét a családi vállalkozások jelentik. Velük szemben a tőkés nagyüzem,
minél nagyobb, annál kevésbé versenyképes. Világos az oka is.
A mezőgazdaság az egyik legnagyobb
tőkeigénnyel dolgozó ágazat. Ráadásul a drága és nagy hatékonyságú gépek
hatékonyan csak a tulajdonos keze alatt hasznosulhatnak.
A drága, bonyolult és nagy hatékonyságú gépekre a bérmunkást rá sem
szabad engedni. Aki
nem vigyáz a gép állagának megőrzésére, az a bérénél százszor nagyobb kárt is
okozhat. Ez érthető, ha arra gondolunk, hogy a kerékpárunkat, de akár a
Trabantot is bátran kölcsön adhattuk. Egy Ferrarit azonban nem adja kölcsön
senki.
A gépek állagára való vigyázásnál is sokkal fontosabb, a hatékony
működtetésük. A
tízmilliókba került gépeknek olyan nagy a hatékonyságuk, hogy a munkaerő
bérénél százszor fontosabb, a munkavégzés minősége. Egy vetőgép naponta akkora
területet vet be, hogyha csak egy százalék a hiba, az okozott veszteség mellett
a munkabér eltörpül.
A munkanap hosszát sem lehet
kollektív szerződésben rögzíteni. Van olyan helyzet, amikor a munkaidőt pár
órával meg kell hosszabbítani.
A családi vállalkozások jelenkori
szerepe a futószalagokhoz való alkalmazkodásban nőtt meg a legjobban. Ma az
autógyárakban szinte megszűnt a raktározás, a beszállítók ezrei órára igazodnak
a gyártási folyamathoz. A beszállítók számának többsége viszonylag kis értékkel
járul hozzá a termelés értékéhez, de csak akkor használható, ha a
megrendeléshez órára igazodni tud. Egy nagy autógyárban magyarázták meg, hogy a
kárpitok beszállítása a futószalaghoz azt igényli, hogy sok tucat kisvállalattal
van megoldva. A naponta sok ezer gépkocsihoz olyan rugalmas beszállítói láncra
van szükség, amire csak kis, családi vállatok lehetnek alkalmasok. Gyakran csak
az előző nap derül ki, hogy másnap mire lesz szükség. Ehhez egy kárpitos
nagyvállalt nem képes igazodni, de a több tucat kisvállalkozással telefonon
lehet egyeztetni, hogy másnapra mire lesz szükség. Ezek képesek egyik napról a
másokra a megrendelőhöz igazodni, több vagy kevesebb órát dolgozni, barátot,
rokont segítségül hívni.
Számomra a klasszikus példát a
Volkswagen jelentette. Azzal a szándékkal vette meg az Audi márkát, hogy
kiegészíti a gyártmánystruktúráját a felső középosztály igényét szolgáló
választékkal. Éveken keresztül nem sikerült a Volkswagen gyár profilján belül
megoldani a tervet, amikor az egyik vezetőjük felvetette, hogy az igényes
típusok hatékony gyártása csak olyan térségben lehet sikeres, ahol a
beszállítók igényesek. Ez az én szavaimmal: A nagyközönség szerény igényéhez
igazodni a puritán, protestáns kultúrájú térségekben könnyebb. Az átlagosnál
igényesebb gépkocsikat azonban vagy Nagy Britanniában, vagy az Alpok
térségében, vagyis a katolikus dél-németek, illetve az észak-olaszok
beszállítói környezetében. Ezt igazolja Németországban az autógyártás
térségbeli megosztása is. A világ legsikeresebb népautóját a protestáns
északon, az igényes márkákat pedig a katolikus délen gyártják.
Ez jelentkezett abban is, hogy az
Egyesült Államokban a 20. század második felében a munkaerő aránya a 10 fő
alatti vállatokban nőtt a legjobban, az 500 főnél nagyobbakban pedig a
legjobban csökkent. A jelenkori közgazdászok azt bizonygatják, hogy egyre nő a
vagyonok koncentrálódása. Ez ugyan csak azért van így, mert a szellemi vagyon
nagy többségével nem számolnak. Ezzel szemben a foglalkoztattak aránya éppen az
ellenkező irányban rendeződik át.
A marxizmus egyik óriási tévedése
ennek a szektornak a lebecsülése és félreértése volt. Ezt tudta a bolsevik
rendszer a legkevésbé hasznosítani.
A vállalkozói szektor.
Ennek a szektornak még a fogalma sem
tisztázott. Talán versenyszektornak, vagy tőkés vállalkozói szektornak
nevezném. Ez az a szektor, amivel a klasszikus közgazdaságtan foglalkozott,
ahol a tőkés nemcsak tulajdonos, de a vezető menedzser is, ahol a tulajdonos és
az irányító lényegében azonos. Lehet akár részvénytársaság is, de abban is a fő
tulajdonos az üzemeltető is. A lényegét abban látom, hogy a
versenyfeltételekhez folyamatosan igazodni kell. Ez a klasszikus versenyszféra.
Ebben jelennek meg az új módszerek, az új termékek. A karakteres példájának a
gyógyszeripart tartom. Általában az olyan ágaztok vállalatait, ahol nagyon
gyors a technikai fejlődés és gyorsan változnak a vállatok közti erőviszonyok.
Az új óriások a számítógépek
gyártásában, hasznosításában nőttek fel. Szinte mindegyik új óriás egyetlen
technikai vagy alkalmazási zseni műve.
Látszólag ilyen az autóipar is. Pedig
abban a második világháború óta alig változtak az erőviszonyok. A század
derekán megjelentek a japánok, és legutóbb Dél-Korea. Ennek a magyarázata az,
hogy a Távol-Kelet lett a legnagyobb fogyasztói piac.
A marxista rendszer ezek kezelésére
is alkalmatlan volt. Ezt is államosítani akarta. Ezt a hibát korrigálta az
1990-es kínai reform, amikor ezt a szektort megnyitotta a tőkepiac számára.
Az állami szektor.
Ide sorom az állam
gazdaságpolitikájának irányításához szükséges óriás vállaltokat. A fogyasztókat
ellátó szolgáltatók, a nyugdíjpénztárakat, a vezető bankokat, a nyersanyagok
importjának és exportjának a monopóliumait, a nagy bányavállalatokat. Ezek a
szó eredeti értelmében ezek nem is vállalkozások, sokkal fontosabb az állam
gazdaságpolitikájához történő igazodásuk, mint a vállalti nyereségük nagysága.
Ezt a szektort azonosítom azzal, amiről most írok, a kínai reform után állami
tulajdonban maradt vállatok. Ezeket az állam indokoltan a kezében tartja, a
viselkedésük maradjanak a kormány irányítása alatt. Kína bölcsen, ezeket állami
tulajdonban tartotta, és veszteségük térítéséről gondoskodott.
A vállalati nyereség modern értelmezése.
Már jóval a rendszerváltás előtt
éreztem, hogy a magyar közgazdászok túlértékelik a vállalati nyereség
jelentőségét. Túlságosan a vállalati veszteségek csökkentésére koncentráltak.
Nem vették tudomásul, hogy a vállat vesztesége és a társadalom vesztesége
között még az előjel sem mindig azonos. A klasszikus közgazdaságtan még
kezelhette a vállalati nyereséget a társadalmi érdek hordozójának, de a
tudományos és technikai forradalom során az állam érdeke egyre jobban elszakadt
a tőkésétől. Korábban a foglalkoztatást lehetett olyannak tekinteni, ami a
munkaadó és a munkavállaló közötti ügylet. A
20. század során azonban az állam egyre nagyobb szerepet vállalt nemcsak a
nyereség adóztatásában, de a foglalkoztatással járó szolgáltatások, a betegbiztosítás
a nyugdíjfedezet, a munkanélküli segély fedezetének megteremtésével. A
foglalkoztatás tehát a kétszereplős ügyletből egyre inkább háromszerelős lett.
A közgazdaságtudomány máig nem
ismerte fel, hogy a 20. század gazdasági vállságai azért lettek egyre mélyebb
társadalmi vállságok is, mert az
alacsony foglalkoztatás felborította az államok pénzügyi egyensúlyát.
Kiestek a foglalkoztatással járó
állami bevételek, és megnőttek a munkanélküliségből fakadó állami kiadások. Az államháztartás egyensúlya egyre inkább a
foglalkoztatási rátán múlt. Nem véletlen tehát, hogy a tőkés
osztálytársadalom ellenfelei, a szélsőséges jobb- és baloldali pártok jelszava
a magasabb foglalkoztatás lett. A tőkésosztály
demokrata pártjai nem ismerték fel, hogy a politikai vállság
leszerelhetőségének egyetlen útja van, a magasabb foglalkoztatás. Nem
ismerték fel, de a háború és utána az újjáépítés ezt megoldotta.
A munkaerő jelentős hányada a
frontokra került, ugyanakkor a front egyre nagyobb igényt támasztott a
gazdasággal szemben. A háború után pedig a károk helyreállítása támasztott.
Ugyanakkor a fogamzásgátlás megoldása a túlnépesedést népességvesztéssé
fordította át.
Mire a tőkések felébredtek, már
átalakult a tőkés osztályállam össznépivé. A társadalomtudományok azonban máig
sem vették tudomásul, hogy minőségileg más lett a társadalom. Ezzel
megváltozott a vállalati veszteség jelentése is.
A veszteséges vállatok ugyanis a vesztességüknél sokkal nagyobb állami
forrást jelentettek. Máig
nem találtam akkora veszteséget, ami nagyobb lett volna az állami
költségvetéshez való hozzájárulás és a leállításból fakadó költségvetési kiadás
összegénél. Vagyis a rendszerváltás során felszámolt vállatok mindegyike
rontotta a költségvetési egyensúlyt.
Ez minden bizonnyal Kínában is így
lett volna.
A kínai állami szektor, a SOES. Ez a
szektor 1990-2015 között 300 milliárd dollár veszteségtérítést kapott. Ami
tizede sem lehetett volna annak a kárnak, amivel a leállításuk járt volna. Ez
az írás az állami vállatok jelenlegi tőkearányos nyereségét 4 százalékosnak
tartja, szemben a versenyszektorban elért 9 százalékkal.
Arról azonban a kínai gazdaság
vezetői sem készítenek számításokat, hogy mivel járt volna ennek a szektornak a
felszámolása. Egyrészt a többségük nem lett volna felszámolható, másrészt ez a
szektor 150 millió embert foglalkoztat. Ha ezeknek kellett volna máshol munkát
adni, alig lett volna csökkenthető a munkát kereső 200 millió száma. Szó sem
lehetett volna a kínai csodáról. Valahol ott lenne Kína, ahol ma 1990-hez
képest Magyarország van.
Nem látom semmi okát annak, hogy Kína ezeket a vállatokat privatizálja. Ezek többsége ugyanis olyan, amit a
külföldi tőke nem keres, hiszen ezek hatékony működésének elsőleges feltétele
az állami vezetéssel történő szoros kapcsolat.
A cikk írója attól fél, hogy ezek a
vállatok vezetői a politikai elitből fognak kikerülni. Ettől nem félek, mert Kínában az értelmiségi elit a
pártvezetésben van. Ellentétben az európai és az észak-koreai bolsevik
pártokkal, a kínai pártvezetés kezdettől fogva az értelmiségi elit akkor is, ha
egyre többen vannak közülük a régi elit utódai. Az értelmiségi szülők gyermekei
nagyobb valószínűséggel lesznek értelmiségiek, mint a bigott hívő marxisták
gyerekei. De az európai bolsevik pártok felső vezetésének szellemi színvonala gyorsan
csökkent.
Még fontosabb szempont az, hogy a
versenyszféra a vezetőivel szemben sokkal igényesebb, mint az állami
szolgáltatások és bányászat. Az előbbi elsősorban tehetséget, az utóbbi
elsősorban szakmai tisztességet kíván.
Kínát nem félteni, hanem irigyelni kell.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése