Kopátsy Sándor EH 2016 07 14
Aki Európával akar beszélni, tudja,
kit hívjon
Kissinger volt amerikai
külügyminiszter szellemesen akarta illusztrálni, hogy Európának nincs vezetője:
Ha Európával akarok beszélni, nem tudom, kit hívjak. Arra ugyan nem gondolt,
hogy erre Európában soha nem volt lehetőség. Néha ugyan akadtak olyanok, akik
erre törekedtek, de erőfeszítésük hamar kudarcba fulladt. De miért volt szükséges,
hogy Európának egyetlen, vitathatatlan vezetője legyen.
Az Európai Unió megalakulása.
Adenauer és De Gaulle is az egységes
keresztény Európáról álmodott. De ezt elődeikkel ellentétben nem erőszak
alkalmazására gondoltak, hanem csupán békés, Európa népei számára kedvező
politikai ambíciójuk volt.
De Gaulle nem mérte fel, hogy
Franciaország ereje nem versenyezhet Németországéval, de bízott abban, hogy az
európai államok többsége tiltakozni fog a német hegemónia ellen, és velük
szövetkezhet Németország túlsúlyával szemben.
Adenauer idealista volt, olyan
Európáról álmodott, ami önállóságot biztosíthat nemcsak arra, hogy ne szoruljon
az Egyesült Államok védelmére, és katonai téren is védhesse magát a Szovjetunió
imperializmusától.
A hidegháború viszonyai között joggal
abban reménykedhettek, hogy az európai demokráciák a Szovjetunió katonai
hatalmával szemben boldogan fognak az Európai Unió védőszárnya alá menekülni.
Egy generáció alatt az Európai Unió
az 5 alapító tagból 28 tagú közösség lett. Ráadásul az akkor még katonai
szuperhatalomnak számító Szovjetunió elemeire esett szét. A naivak mindezt
óriási sikernek érezhetik.
Nagy Britannia eleve ugyan nem
találhatta meg benne a súlyának megfelelő helyet, de ki sem akart maradni
belőle. Végül azonban a lakossága 2016 nyarán megszavazta a kilépést, így 27
tagúak maradtak. Ezzel egyértelművé vált, hogy aki Európával akar beszélni, az csak a német kancellárt hívhatja.
Európa történetében nem volt olyan
imperialista hatalom, amelyik vezetője álmodhatott volna arról, hogy a
kontinens 27 országa engedelmes szolgája lesz. Most békésen mégis megvalósult.
Méghozzá úgy, hogy senkit nem kellett erőszakkal bekényszeríteni, mindenki
boldognak érezte magát, hogy az európai közösségnek tagja lehetett.
Németország étvágya sem fogyott el.
Jelenleg már ott tart, hogy Ukrajna és Törökország tagságát is örömmel fogadná.
Pedig egyre inkább nyilvánvalóvá
válik, hogy Európa eleve alkalmatlan arra, hogy homogén közösséget alkothasson.
Azt egyetlen ország nem ismerte fel,
hogy a tagság Németország hatalmának az elfogadását jelenti. Nem tudom elképzelni,
hogy a német vezetés tudta mit ér el azzal, hogy a számukra hatékony
felépítményt rákényszeríti a kevésbé fejlett és más kultúrájú országokra.
Németország EU szervezése sokkal inkább a liberális társadalmi szemléleten
alapul, am arra a hitre épül, hogy minél nagyobb, következetesebb a politikai
demokrácia, annál nagyobb társadalmi siker várható el. Ezért lett az EU
vezérelve, hogy minden tagállamra, azok kultúrájától, társadalmi fejlettségétől
függetlenül, a Nyugat fejlett, puritán társadalmiban jellemző politikai
demokráciát kell kényszeríteni.
Ez volt a világpolitika vezérelve a
hidegháborúban is. Csak azt nézték, hogy a bolsevik tábor fő bűne a politikai
demokrácia hiánya. Az még most negyed századdal a hidegháború után is általános
felfogás, hogy a bolsevik tábor általános hibája a demokráciahiánya volt. Ezt a
hitüket az sem zavarja, hogy számos volt szocialista ország sokkal gyengébben
teljesít, mint a bolsevik rendszerben. Még a hithű kommunisták sem vetik fel,
hogy számos volt tagállam, vagy csatlós, gyengébben teljesít, mint amit elért a
bolsevik rendszerben.
Elég volna megnézni, hogy féltek az
ukránok a Szovjetunióba, és hogyan élnek most a több pártrendszerben, annak
ellenére, hogy a katonai kiadásaik a tört részükre csökkentek.
Ami a bolsevik tábort illeti.
Elég lenne végig gondolni, hogy élhettek volna a népek a Szovjetunióban, ha
csak annyi lett volna a hadikiadásuk, mint jelenleg. A tények tudomásul
vétele azért marad el mind a marxisták, mind a liberális demokraták részéről,
mert nyilvánvalóvá válna, hogy ez
európai marxista diktatúrák nem azért buktak meg, mert politikai diktatúrák
voltak, vagyis, mert nem voltak demokráciák, hanem azért, mert erejüket
meghaladó fegyverkezést folytattak. A bolsevik táborba tartozó államok
között alig néhány volt, amelyik már demokrácia is lehetett volna. Ezek:
Kelet-Németország, Csehország, Észtország és Szlovénia. Néhány ország is
lehetett volna demokratikusabb: Lengyelország, Magyarország és Szlovákia. A
többi tagállam, vagy csatlós, többet köszönhet, mint vesztett a bolsevik
megszállás alatt.
Ami a demokratikus tábort illeti.
Az óriási gazdasági és jelentős
katonai fölényt élvező szuperhatalmat, az Egyesült Államok betegesen hitt
abban, hogy a táborában lemaradtak számára is a politikai demokrácia lenne az
egyetlen megoldás. Ezért aztán mindenütt be akarta vezetni a demokráciát.
Az EU vezetés számára általános volt
a felfogás, minden reformot a politikai demokrácia bevezetésével kell kezdeni.
Egységes demokráciát kívántak bevezetni az összes tagállamban. Ez eleve abszurd
követelmény, mert a demokrácia is olyan felépítmény, amit a társadalmak alépítménye
determinál. Európa három kultúrájának eleve háromféle demokrácia felel meg.
Ami a vámuniót illeti.
Az áruk és szoláltatások vámmentesége
olyan követelmény, ami kultúrától és fejlettségtől függetlenül előnyös, de csak
akkor, ha minden ország szuverenitása megmarad arra, hogy a valutáját a
világgazdasági környezethez és a pillanatnyi gazdasági érdekéhez igazíthassa.
Az EU vezetői, elsősorban Németország
eleve azzal kezdte, hogy a tagországok számára egységes pénzügyi
követelményeket támasztott. Már a maastrichti követelmények eleve olyanok
voltak, amik korlátozták a tagországok pénzteremtési, adózásuk, költségvetésük,
valutájuk le- illetve felértékelési jogát.
Ennek klasszikus példája volt a
költségvetési hiány mértékének meghatározása. Az előírtnál nagyobb
költségvetési hiány, büntetéssel jár. Azt, hogy ez a világgazdaság
történelmében példátlan megkötés volt. Azt még a liberális közgazdászok sem
állították, hogy a pénzteremtés az államok joga. Ennek egységes szabályozása
soha nem merült fel. Az, hogy az államnak mennyi pénzt és milyen módon kell
teremteni, nemcsak a lakosság pénzügyi kultúrájától és relatív fejlettségétől,
de a pillanatnyi körülményektől is függ. Egy alapvetően mezőgazdasági országban
az adott év éghajlati feltételitől is.
Ebből következően, ha nincsenek
vámok, akkor a valuta árfolyamának szabályozása elengedhetetlen állami
hatáskörű feladat.
A közös valuta feltételei.
Az Európai Unió tehát végzetes hibát követett el azzal, hogy a
tagországoktól elvette a pénzteremtés jogát. Ezt a hibát aztán megfejelték azzal, hogy a tagállamok
nagyobb fele számára közös valutát vezettek be. Az EU vezetése tehát nem állt
meg a maastrichti követelményeknél. Nem mérték fel a közös valuta társadalmi
előfeltételeit. Pedig csak azonos kultúrájú és fejlettségű országoknak lehetett
volna közös valutájuk.
Ebből fakadóan csak a puritán
keresztény országai között lehetett volna kísérletezni. Ezek között nincsenek nagy fejlettségbeli különbségek. Ezért eleve
csak ezeknek az államoknak lehetett nemcsak közös demokráciájuk, de még közös
valutájuk is. De ami ezeknek jó, az a
másik két másik kultúrájú népek országai számára eleve kényszerzubbony.
Tehát csak a germán, az angolszász és a skandináv népek alkothatnak volna olyan
politikai felépítményt, amit az Európai Unió kezdettől fogva minden tagjával
szemben követelménynek tekintett.
A jelenlegi 27 tagországot nem lehet egységes követelményeket támasztó
rendszerben hatékonyan működtetni. A jelenlegi követelmények csak a fejlett puritán erkölcsű
országok közössége számára lehetnek alkalmazhatók. De ezeknek meg minek. Ezek
hatékonyan működnek akkor is, ha nem alkotnak a közös vámterületnél szorosabb
közösséget is.
Bármennyire egyértelműek a
tapasztalatok, hogy a puritán országok, ha nem is világszinten, de Európán
belül sikeresen működnek. Működtek már akkor is, amikor nem volt EU. Ezt jó
száz éve megfogalmazta Max Weber, amikor azt állította, hogy Európában csak a
protestáns erkölcsű népek szerepelnek sikeresen.
De nem elég az Európán belüli
eredményeket összevetni. Európa puritán országai a négy óceánokon túli
angolszász országgal és a Távol-Kelettel állnak az élvonalon belül folyó
versenyben. Ezt kellene elsősorban mérni. Azt, hogy az EU egésze ezekkel
versenyképes maradjon, naiv ábránd.
Gyakran idézem az ENSZ tagok rangsorát.
Ebben az első tíz legfejlettebb társadalom között csak négy kis EU tagország,
Dánia, Svédország, Finnország és Hollandia, van. Aztán Európából két nem EU
tagország, Norvégia ás Svájc. Továbbá a négy óceánokon túli angolszász ország,
sorrendben, Kanada, Ausztrália, Új-Zéland és az Egyesült Államok. Már ez az
első tíz is elgondolkodható. A négy EU tag nem azért van a világ élcsapatában,
mert EU tagok, hanem ettől függetlenül is ott lennének. Ezt bizonyítja Norvégia
és Svájc szereplése.
De ezek csak a darabszámok. A négy
óceánokon túl ország népessége a négy EU-énak tízszerese. A politikai és
katonai súlyuknak inkább csak százada.
Az EU két nagyhatalma, Németország
csak a második tízben, Franciaország csak a harmadikban van.
Nem meglepő, hogy a négy óceánokon
túli ország egy lakosra vetített jövedelme, vagyona nemcsak az EU átlagánál
sokkal magasabb, sokkal gyorsabban nő, de gyorsabban növekszik. Azt tehát eleve
naiv ábránd volt, hogy az EU egésze versenyképes lehessen a négy óceánokon túli
angolszász országgal. Erről az összevetésről Brüsszelben aztán mélyen
hallgatnak. Pedig illene figyelemmel kísérni. Minden az EU működésétől várható illúzió,
ha a germán, angolszász és skandináv népek versenyképességénél többet akarunk.
Még sokkal szomorúbb a kép, ha a távol-keleti
népek fejlődéséve vetjük össze az EU eredményeit.
Jelenleg a Távol-Keletet még nem
lehet egységként kezelni, holott a kulturális egység Európáéval össze sem
hasonlítható. A konfuciánus népek puritánsága egyrészt homogén, másrészt még a
protestáns Nyugat népeinél is keményebb.
A hidegháborúban a demokratikus
oldalon álló kelet-ázsiai országok, Japánok és a Négy Kis Tigris mindegyike az
elmúlt ötven év leggyorsabban fejlődő tíze között van.
A népesség 90 százalékát azonban Kína
jelenti. Ez az ország 1990-ben még szegényebb volt, mint az EU legszegényebb
országa volt. Negyed század alatt azonban elérte az EU átlagát, és a növekedés
rátája az EU-énak ötszöröse.
A hatalmas és nagyon megfizetett
brüsszeli adminisztráció a verseny állásáról mélyen hallgat. De még mélyebb a
hallgatás a tagországok közti különbség alakulásáról. A kezdeti célok között a leginkább hangsúlyozott volt a tagállamok
közti különbségek csökkentése.
A közösség működését elsősorban két
mutató jellemezné.
Hogyan változott az egy laksora jutó jövedelem és vagyon.
Az egy laksora jutó jövedelem a
nemzetközi statisztikában szerepel. Ebben a tekintetben is egyértelmű, hogy nem
csökkentek, hanem növekedtek a különbségek. A botrány azonban az egy laksor
vetített vagyon differenciálódásában van. A szegényebb tagországok
viszonylagosan vagyonvesztők, a puritánok, elsősorban Németország viszonylag is
gyorsan gazdagodott.
Hangsúlyozni kell, hogy csak a külső
adósság az ország adóssága. A közgazdászok mégis az államadósságot összesen
tartják számon. Ebben a mutatóban Japán a legeladósodottabb ország. Ugyanakkor
a valóságban a leggazdagabb. Külső adóssága ugyanis nincsen, a belsőnek pedig a
legalacsonyabb a kamatja. Ráadásul óriási devizatartalékkal rendelkezik. Nem
ismerek félrevezetőbb mutatót az államadósság mércéjénél. A leggazdagabbat
mutatja a legszegényebbnek.
A nettó adósságot kellene mérni, de
még inkább annak a nemzeti jövedelemhez viszonyított kamatterhét.
Miért nem közli a brüsszeli adminisztráció a céljai teljesítését mutató
adatokat?
Mert kiderülne, hogy az EU egyetlen fontos célja sem teljesült.
Ami teljesült, az nem volt a az
eredeti célja.
Adenauer és De Gaulle nem álmodott
arról, hogy Németország az EU hibás
politikájának köszönhetően elérte azt, ami nem is volt célja, Európa olyan
hatalma lett, amihez hasonló 2.500 év alatt senki nem érhetett el. Ma, ha
valaki Európával tárgyalni akar, csak a német kancellár jöhet szóba.
Ez a hatalom azonban csak
pillanatnyi, mert nem tartható fenn. Németország
ugyan egyértelműen a legnagyobb európai hatalom, de Európa éppen ennek
következében nem lehet a világ három központja között az egyik. Európa
azért lesz egyre kisebb a két vetélytársához képest, mert nagyobb akart lenni
annál, amekkora lehetett volna.
Európa akkor lehetett volna a három
élvonal egyike, ha ebbe nem akarta volna bevonni egész Európát. Európán belül
csak annak a puritán népei lehetnek a világ élcsapatának részei. Ezek az
európai népek azonban csak a germánok, az angolszászok és a skandinávok. De
ezek is csak akkor, ha a négy óceánokon túli angolszász országgal alkotnak
közösséget.
Száz éve az európai nagyhatalmak még
nem tudtak elképzelni olyan világot, amiben nem az övéké a vezető szerep. Ma
már világos, hogy az európai puritánok nem versenyképesek a tengerentúli
angolszászokkal, és az is világos, hogy együtt is kisebbek lesznek a
Távol-Kelethez viszonyítva. Megállíthatatlan, hogy a puritánok között ne a
konfuciánusok győzzenek, mert nemcsak többen vannak, de puritánabbak is.
A Nyugat le fog maradni a
konfuciánusok mögött, és az európai puritán Nyugat le fog maradni az óceánokon
túli Nyugathoz képest.
Európának tudomásul kell venni, hogy
a súlypontja egyre inkább áttevődik az új kontinensekre. Európában is az
történik, ami Amerikában. A két északi puritán állam nem akar erősebb lenni
azzal, hogy a latin-amerikai többségre rákényszeríti az akaratát, hanem
tudomásul veszi, hogy azok eleve alkalmatlanok arra, hogy az angolszászokkal
közös utat járjanak.
Cirkuszi bohóckodásnak tűnik, amit
Németország erőltet, hogy Európa egészére rákényszerítse akaratát. Ezzel
szemben az Egyesült Államok inkább kerítést épít a mexikói határra, hogy
mérsékelhesse a latin-maerikaiak beözönlését. Németország pedig arra akarja a
saját munkaerejüket sem képes foglalkoztató államokat, hogy közel-kelet muzulmánokat
fogadjanak be. A Brüsszel parancsait nem tejesítőket pedig aránytalanul súlyos
pénzbüntetéssel sújtják.
95.-ik évemben nem jósolhatom, hogy
még megérem, hogy az EU-nak vissza kell
menni a kezdethez, és megelégedni azzal, hogy az áruk és szolgáltatások előtt
szabadok a határok. Ezen túl minden tagállam szuverenitása sértetlen marad. Visszaáll
az eredeti helyzet, hogy aki Európával akar beszélni, annak az európai
kormányokkal kell felvenni a kapcsolatot. Lejárt az idő az olyan kontinensek
felett, amelyeket földrajztudósok állapítottak meg. Európa soha nem volt és nem is lehet olyan kontinens, aminek egyetlen
vezetője van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése