Tartalom
Kopátsy Sándor EH 2016 07 05
Ami a történelmet alakítja
Max Weber felismerése lett már az
50-es években az iránytűm. Máig is őt tartom annak, aki először felismerte,
hogy a jelenkori társadalmak
teljesítménye elsősorban a lakosság viselkedési kultúrájától függ. Ezt már
a 20. század küszöbén leszögezte, hogy Európában
egyre nő a protestáns államok fölénye.
Három megközelítése korrekcióra
szorult.
A lakosság puritán viselkedését a reformációval magyarázta.
Nem vette tudomásul, hogy az
angolszász, a germán és a skandináv népek eleve puritánok voltak, azért lett a
kereszténységük is puritánabb, mert a vallás is felépítmény, ami igazodik a
felépítményhez. Az összefüggés tehát fordított. Ő azt állította, hogy ezek a
népek azért viselkednek puritán módon, mert református, azaz puritán a
kereszténységük. Máig nem tudatosult, hogy milyen okokból lettek az északi
népek puritánok. Pedig egyértelmű a magyarázat, a hidegebb éghajlat több előrelátást, több védekezést, nagyobb vagyont
követelt.
Nagyon sokatmondó mutatónak tartom az egy éves jövedelem és a vagyon arányát.
Ez a mutató a trópusok felé közeledve egyre kisebb. Kivételt csak Oroszország,
mindenekelőtt Szibéria jelent. Ezt az izolációjával magyarázom. A lakosság tudati fejlődése ugyanis lemarad
ott, ahol nincs szerves kapcsolat a kor fejlett világával. Ez a magyarázata
annak, hogy az izolált Oroszország Európa legszegényebb, leginkább elmaradott
része. Ugyanakkor a tőle nyugatra az északi népek a leggazdagabbak, a
leiskolázottabbak. A Szibériához hasonló Kanada a világ 5. legfejlettebb
országa. Ezt pedig az magyarázza, hogy az oda települtek, köztük az oroszok is,
nyugat-európai elsősorban angolszász társadalmi környezetbe kerültek.
Az új, fejlettebb környezet fejlesztő
hatását is Weber hangsúlyozta először. A lengyel etnikumon belüli germán
városba a beköltöző cselédlányok, szinte azonnal felvették az új környezetüknek
az életvitelét. Azt is ő hangsúlyozta, hogy a városba költöző lengyel
parasztok, akik a falujuk környezetében konzervatívan ragaszkodtak elavult
életvitelükhöz, a városba gyorsan a városi polgárok viselkedését vették fel.
Még megdöbbentőbb volt az, amint Weber az Amerikába költözött lengyel
parasztokról mondott, és Amerika-hatásnak nevezett. Azok az új hazájukban
gyorsan modern farmerek és bányászok lettek.
Nem láthatta Távol-Kelet konfuciánus népek sikerét.
Weber, mivel korában még egyértelmű
volt a Nyugat-Európa fölénye, a társadalmak működésének okait csak Európán belül
kereste. A Távol-Kelet a 20. század elején még nagyon elmaradott volt, kivéve
Japánt. Annak fölénye először a század elején jelentkezett, amikor a japán
flotta tönkreverte az oroszt.
Negyven évvel Weber felismerése után
Japán flottája a második világháború előtt azonban már fölényben volt Nagy
Britannia és Franciaország flottájával szemben. Japán csak az Egyesült
Államokban talált a magáénál erősebb katonai ellenfélre. De a Távol Keleten
csak Japán volt a protestáns Nyugathoz felzárkózva. A 20. század közepén még
senki sem sejthette, hogy a Kis tigrisek két generáció alatt felzárkózhatnak
Japánhoz. Nyoma sem található annak, hogy valaki felvetette volna a második
világháború után, hogy a Kis Tigrisek lesznek a leggyorsabban fejlődő államok.
Kína felemelkedését még 1990 előtt
sem várta senki.
Kína jövőjét sem látta senki.
A kommunista Kína erőfeszítésétől sem
vártak látványos eredményeket. Pedig a kínai diaszpóra délkelet ázsiai sikeréből
ezt várni lehetett volna. Erre senki sem figyelt.
Azt a tényt, hogy a vasút századában
két diaszpóra ért el páratlan sikert, alig említik a történészek. Pedig Európában
a zsidó, Délkelet Ázsiában pedig a kínai etnikum volt a vasúthálózat
kiépítésének és a gőzhajózás elterjedésének hatásra megindult gazdasági fellendülés
élcsapata. Ennek a két hazátlan etnikumnak a sikerével máig nem foglalkozik a
tudomány. Ahogy az első világháború előtt Európa leggazdagabb és leginkább
iskolázott népe a zsidóság volt, úgy a Távol-Kelet kisebb államaiban a kínaiak
jelentették a társadalmi és gazdasági haladást. Az európai zsidó diaszpórának
országa sem volt, a kelet-ázsiai kínai diaszpórának ugyan volt a világ
legnépesebb országa, de az nagyon szegény maradt.
Nehezen érthető, hogy a két hazátlan
etnikum sikerével, annak okával nem foglalkoznak. Pedig egyszerű, és nagyon
fontos a magyarázat. Ez a két etnikum
volt a legiskolázottabb, ennek köszönhetően a leggazdagabb. Ebből az lett volna a következtetés, hogy a társadalmi sikerhez nem a minél nagyobb
politikai hatalomra, hanem a minél nagyobb szellemi vagyonra van szükség.
Ha majd az utókor értékelni fogja a
jelenkorunk történelmét, az lesz a véleménye, hogy túlértékeltük a politikai és a katonai hatalmat, és elhanyagoltuk a
szellemi vagyon társadalmi szerepét.
Az alépítmény legfontosabb pillére a lakosság kultúrája
Kollégám, barátom Jánossy Ferenc munkássága
hívta fel a figyelmemet arra, hogy a politikai felépítmény nem játszik fontos
szerepet abban, hogyan fejlődik a társadalom, gyorsan korrigálódnak a háborúk
nyerésének és elvesztésének hatásai. Azt bizonyította, amit már Webertől
megtanultam, hogy a társadalmak fejlődés
tempója nem a háborús sikerektől, illetve veszteségektől, de nem is a politikai
felépítmény milyenségétől függ, hanem a lakosság szellemi vagyonától.
A második világháború két legnagyobb vesztese Németország és Japán volt.
A háború után húsz évvel pedig már Japán és Németország csodájáról beszélt a
világ.
A háborúban győztes nyugat-európaiak szinte
mindent elvesztettek, amiért háborúztak. Nemcsak a gyarmatikat vesztették el,
de Németországhoz képest is romlott a helyeztük. Churchillt a második
világháború hősének tartják, holott országa szinte minden háborús célját, a
háború megnyerése ellenére, elvesztette. Franciaországot pedig csak az ENSZ
Biztonsági Tanácsának állandó tagjaként lehet nagyhatalomnak tekinteni.
A kelet-európai, viszonylag elmaradt Szovjetunió
kezdetben a legnagyobb európai nyertesnek számított. A század végére azonban a megmaradt Oroszország a cári Oroszországnál
kisebb hatalom, és viszonylag elmaradottabb, erőtlenebb társadalom lett. Itt
csak megemlítem, hogy a
közgazdaságtan és a világpolitika kiemelt szerepet várt az úgy nevezett négy
BRICs országoktól, Brazília, Oroszország, India és Kína. Ma már világos, hogy a
négy óriásból három béna kacsa, vészesen lemaradó, Kína pedig a világtörténelem
páratlan csodája.
Ha valamivel jellemezni lehet a kor
politikai és közgazdasági elmaradottságát, akkor a BRICs országok fogalma erre
kiváló illusztráció.
Brazília
szerves része annak a latin-amerikai térségnek, amelyik egyre jobban lemarad. A
nyersanyagárak zuhanása következtében katasztrofális politikai és gazdasági
válságban van.
Oroszország ugyancsak
a nyersanyagárak zuhanása következtében hanyatlik.
India szerves
része a túlszaporodása okán lemaradó Dél-Ázsiának. Az egy lakosra jutó vagyona
csökken, annak ellenére, hogy a nyersanyagárak csökkenésének a legnagyobb
élvezője. A lakosság szegény nagy többsége ugyan nyer azzal, hogy az olcsóbb energiához
és nyersanyaghoz jut. A gyorsan szaporodó lakossága azonban egyre jobban
elszegényedik.
A Szovjetunió utódállamai.
Ebbe az írásba azért kezdtem, mert
elém került egy táblázat arról, hogy a Szovjetunió tagállamai és csatlósai hol
tartanak ma. Ebből kiderül, hogy a
bolsevik Szovjetunióban töltött hetven, a hidegháborúban töltött negyven, és a
független állam formájában megélt 25 év alatt nem csökkentek, hanem inkább nőttek
az érintett népek gazdasági fejlettsége közti eleve is elviselhetetlen különbségek.
A Szovjetuniót a népei számára szűk,
de azonos lehetőséget biztosító lágernek láttam.
Ezért lepett meg, amikor a kezembe
került a Szovjetunió állami gazdaságainak a statisztikája. Kiderült, hogy
Észtországban az átlagnál 40 százalékkal magasabbak voltak az állami
gazdaságokban fizetett bérek. Ezek Oroszországban átlagosak, és a közép-ázsiai
köztársaságokban azonban alig érték el az átlag felét. Tehát a Szovjetunióban is az elnyomott észtek élhettek a legjobban.
Valamikor a 70-es években, egy pénzügyminisztériumi
kollégámat beiskolázták egy moszkvai magas szintű káderképző pártiskolába. Ő
számolt be büszkén arról, hogy a mintegy 50 fős elitben ő végzett a második
helyen. Előtte egy észt volt az első. Mivel az ő orosz tudása még hiányos volt,
az észt barátja vette a pártfogása alá. Ő írta meg a dolgozatait. Amikor
megkérdezte, minek köszönheti a segítségét, azt válaszolta, mert csak mi ketten voltunk itt európaiak.
Azt is megtudtam, hogy az orosz
lányoknak, fiúknak az volt a karrier, ha Észtországba nősülhettek.
Észtországban ugyan a törvények korlátozzák a jelentős orosz kisebbségük
jogait, de ennek ellenére, senki sem akar visszamenni a szegény Oroszországába.
A jelenlegi egy lakosra jutó
jövedelmek dollárban.
Észtország 18.000 dollár
Lengyelország 13.000 dollár
Kazakhsztán 10 000 dollár
Oroszország 8.000 dollár
Türkisztán 6.500 dollár
Urajna 2.000 dollár
Tadzsikisztán 1.200 dollár
Az előttem lévő táblázaton csak ezek
az országok szerepelnek.
De ötven éve gyűjtöm az elmúlt száz
évben beállt változásokat. Fejből ismerem a jelentőseket. A cári Oroszországból
egyedül Finnország lépett nagyot. Az első világháború előtt lényegesen
mögöttünk állt, ma kétszer gazdagabb nálunk és ötször gazdagabb Oroszországnál.
Észtország is Finnország közelében lenne, ha önálló államként élhetett volna. A
másik két balti állam is Lengyelországgal közel azonos szinte lenne, ha nem
került volna vissza a sztálinista Szovjetunióba.
A fenti táblázatnak az a
mondanivalója, hogy Kelet-Európa, vagy a hidegháborús bolsevik tábor lehetett
bármennyire centralizált, az ott élő népek közti különbségek inkább nőttek,
mint csökkentek.
A közölt adatok azt is tanúsítják,
hogy az olyan ország, amin belül élő népek átlagos jövedelme között ekkora a
különbség csak fogolytábor lehet.
A Szovjetunó hetven éves történelme egyértelműen azt bizonyítja, hogy a
különböző kultúrájú és gazdagságú népeknek nem lehet közös országuk, mert
mindegyiknek más felépítményre lett volna szüksége.
Marxnak abban igaza volt, hogy minden
nép akkor jár viszonylag a legjobban, ha olyan társadalmi felépítménye lehet,
ami az alépítményének megfelel. A Szovjetunió pedig csak egy olyan láger
lehetett, amiben a nagyon eltérő kultúrájú és jövedelmű népekre azonos, tehát egyikükre
sem megfelelő felépítményt kényszerítettek.
Ez nemcsak a Szovjetunióra volt
jellemző, hanem a Jaltában rábízott csatlósok táborára is. A Szovjetunió
vezetése ugyan megtett szinte mindent annak érdekében, hogy a csatlósai is
olyan társadalmi felépítmény alatt éljenek, mint amilyen a szovjetunióban
működik. Természetesen ez a deformáció sem lehetett hatékony.
Azt már korábban többször leírtam,
hogy a Szovjetunió lágerébe kerültek közül Kelet-Németország és Csehország
esett vissza az által már a háború előtt elért színvonalhoz képest. A
megszállással azok vesztettek többet, akik előtte a legmesszebb jutottak. Ennek
ellenére a hidegháború bolsevik oldalán élők közül ezek maradtak a
leggazdagabbak. Relatív a legtöbbet vesztettek, de mégis a legmagasabb szinten
maradtak.
A Szovjetuniónál is elmaradtabb
társadalmak veszettek a legkevesebbet, de nem értek senkit utó az előttük járók
közül.
Azt is látni kell, hogy a Szovjetunió ugyan nem riadt vissza a
lágerébe tartozókkal szembeni erőszaktól, de nem volt gazdasági értelemben gyarmattartó.
A csatlósait nem zsákmányolta ki. Aki engedelmet mutatott, olcsón juthatott
nyersanyagokhoz, az élelmiszerüket pedig jól megfizették.
Ennyi is elég annak bizonyságára,
hogy a hidegháborús bolsevik táborban a Szovjetuniónál fejlettebb csatlósok
esetében csak visszaesés történt. Kemény
politikai és gazdasági diktatúra és viszonylagos lemaradás volt minden olyan
országban, akik 1917 előtt Oroszország előtt volt.
Azonban azt is láttam, amit a liberálisok máig sem látnak, hogy a lemaradás
oka nem a demokrácia hiánya, hanem a tudati elmaradottságuk volt.
A minőség társadalma.
Reálisabb világtörténelmi felmérés
volna, ha a történészek jobban figyelnének arra, amint Weber, Polányi,
Maddison, Jánossy alaposan kifejtettek.
Ők voltak az elsők, akik a lakosság minőségében
találták meg a jelenkori társadalmi fejlődés kulcsát. Számomra azért voltak
fontosak, mert ők adtak először
tudományos magyarázatot arra, ami a 20. században történt.
Én ugyan már a 30-as években Németh László Minőség forradalma cím
alatt megjelent esszégyűjteményében meghirdetetteknek a híve voltam, de nem
volt tudományos magyarázatom arra, hogy miért az ember minősége vált
elsődlegessé.
Erre tudományos magyarázatot Marxtól
kaptam. Ő fogalmazta meg a történelmi materializmus elméleti alapját azzal,
hogy kimondta a társadalmak politikai,
gazdasági, vallási felépítményét az alépítménye határozza meg. Ezzel adhatott
volna a történelmi események alakulására tudományos magyarázatot. Sajnos,
politikai forradalmársága az ellenkező irányba ragadta. Marx a helyett, hogy az alépítmény feltárásával foglalkozott volna,
kitalált egy általa tökéletesnek tartott felépítményt, a kommunista
társadalmat, és azt minden társadalomra, akár erőszakkal is, rákényszeríthetőnek
tartotta. Így lett a legnagyobb materialista társadalomtudósból a legnagyobb
idealista, vallásalapító forradalmár.
Amikor az 50-es években Weber művei
között rátaláltam az alépítmény legfontosabb pillérére, az ember viselkedési
kultúrájára, megakadtam. Hogyan lehet a materialista tudomány szerint a
társadalom alépítményének legfontosabb eleme az ember viselkedési kultúrája.
Különösen úgy, ahogyan Weber megfogalmazta: a protestáns viselkedési kultúra a jelenkori fejlett társadalmak ideális
alépítménye. Weber definíciójából még az volt kiolvasható, hogy a
protestáns vallás alakította puritánokká a reformátusokat. Ennek ellenére a
tények Weber felismerését igazolták.
Azt csak jó harminc évvel később
ismertem fel, hogy az ember az egyetlen
olyan biológiai lény, aminek sorsát a fejlett agyára hallgatás determinálja.
Az ember az egyetlen lény, amelyik a természeti környezetéhez az agyára
hallgatva idomul. Vagyis nem a mutáció és a szelekció alapján, hanem
viselkedését az agyára hallgatva alakítja a környezete adottságaihoz.
Weber és követői tehát azt ismerték
fel, hogy a társadalom annak mértékében
fejlődik, mennyire alkalmas az agyuk a változó viszonyokhoz alkalmazkodni.
Ebből pedig az következett, hogy a társadalmak hatékonysága elsősorban attól
függ, hogy a lakosság viselkedése mennyire felel meg a kor követelményeinek.
A tudományos és technikai forradalom
olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amihez csak a lakosság puritán
viselkedési kultúrája tudott más kultúrákénál hatékonyabban idomulni.
Az ember mindent a fejlett agyának köszönhet.
Az ember azért lett a két lábon járó emlős, mert a fejlett agya annyi
feladatot várt el a két első végtagjára, amit csak akkor oldhatott meg, ha
azokat járásra nem kell használni. Sokan találgatták, mi késztette az embert arra, hogy a kezét
ne kelljen járásra használni. Véleményem szerint, ennek egyetlen oka az volt,
hogy a kezével kellett a tűzet hasznosítani, szerszámokat készíteni.
Azt már sok tudós megállapította,
hogy az ember az első szerszámot készítő
emlős. De addig senki sem jutott el, hogy a szerszámokat az agya találta
fel, és a kezeivel készítette el. Az ember keze ugyanolyan ugrást jelent a
fajfejlődésben, mint a fejlett agya. Az
ember ügyes keze nélkül nem lehetett szerszámkészítő.
Az ember sikereiben mindent a fejlett agyának és a rendkívül ügyes
kezének köszönhet.
Az ember fejlett agya késztette a kezét példátlanul ügyessé, és szinte az
agya által felismert célok egyikét sem érhette volna el a rendkívül ügyes kezei
nem lettek volna képesek azok megvalósítására. Az ember agya találta ki a
szerszámokat, de csak a keze tudta azokat megvalósítani. A kezünk volt a fejlett agy kapacitását hasznosítani képes szervünk.
Mivel mérjük a társadalomnak a fejlődésre alkalmasságát?
Ezzel a problémával az általam nagyra
becsült tudósok foglalkoztak. Nem sok sikerrel.
Egyelőre a leginkább elfogadható
mutatónak az ENSZ által használtat tartom. Ez három adat, az egy lakosra jutó
jövedelem, a várható életkor és az átlagos iskolázottság eredője. Ennél csak
sokkal rosszabb mutatókat használnak. Ezzel nagyon meg lennék elégedve, ha a
negyedikként az egy laksora jutó vagyont is figyelembe vennék.
Nagyon nehéz azonban e négy mutató
eredőjét megállapítani.
Gyakorlati megoldásként az a
javaslatom, hogy mindegyik mutató alapján készüljön rangsor, és a négy rangsor
számainak összessége alapján a legkisebbtől kezdődően készülne a végleges
rangsor.
A három mutatós ENSZ rangsort ugyan,
jobb hiányában, gyakran használom, de csak addig tartom megbízhatónak, amíg az
első húsz között értékelek. A városállamok és az adóparadicsomok nélküli
rangsort gyakran idézem. Norvégia, Dánia, Kanada, Svédország, Finnország,
Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és végül az Egyesült Államok. A második
tízben is csak a fejlett nyugat-európai puritán, és a fejlett kelet-ázsiai
fejlett konfuciánus népei vannak. A legjobb helyezésű, a 23. a latin és
katolikus Franciaország.
Eddig a rangsorban csak csökkenő és
stagnáló belső szaporaságú országok vannak. Ezért a rangsoruk aligha változna,
ha az egy laksora jutó vagyont is figyelembe vennénk. Erre a mutatóra csak
olyan országokban volna szükség, ahol a lakosság belső szaporodása meghaladja a
néhány ezreléket.
Az egy laksora jutó vagyon akkor
válik elengedhetetlenné, ha gyors a népesség növekedése. Ezt idézem, amikor
Kína és India növekedését vetik össze. Indiában, ahol eleve viszonylag alacsony
a vagyon, ráadásul csökken. Kínában magas a vagyon, és mégis példátlanul
gyorsan nő. A két ország nemzeti jövedelme nagyon gyorsan nő, a lakosságuk
pedig Indiában elviselhetetlenül gyorsan nő, Kínában pedig erőszakosan csökken.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése