Kopátsy Sándor PP 2016 06 10
Gondolatok a mezőgazdasági
támogatásról
A második világháború alatt minden politikai
reformot megelőző helyre tettem a radikális földreformot. Azt láttam, hogy az
arisztokrácia hatalmát meg kell törni, a falusi lakosság földéhségét pedig ki
kell elégíteni. Ezért fogadtam örömmel a földreformot. Négy somogyi faluban
osztottam a földet. Meghatottan együtt örültem amikor, hogy a földnélküliek
végre földet kapnak. Ugyanakkor azt is felismertem, hogy a magyar parasztokból csak akkor lehetnének farmerek, ha negyed, vagy
akár tized ennyi családnak kellene a földjéből megélni. Dániában az átlagos
birtoknagyság tízszer, az Amerikai Egyesült Államokban ötvenszer nagyobb
területtel rendelkezik egy család. Ezek bizonyíthatták
be, hogy a mezőgazdaságban a családi gazdaság legyőzi a nagyvállalatot.
Arról azonban halvány elképzelésem
sem lehetett, hogy mit kezdjünk a falusi lakosság nagy többségével.
Aztán Baranyába kerültem a Nemzeti
Parasztpárt megyei titkárának. Ott az első lecke, amit megtanultam, hogy a
pártom az ország közvéleményétől viszonylag kis támogatást kap. Tudomásul kell
venni, hogy az én buzgalmam mögé
legfeljebb a lakosság huszadát lehet állítani. A választók többsége a két
háború közti állapotoknak kissé javított változatát akarja látni. Az én célom, és a magyar közvélemény célja
között nagy, áthághatatlan szakadék volt. Ezt csak tovább tágította, hogy
azt is látnom kellett, hogy a szovjet megszállók is nagyon mást akartak attól,
ami a magyar nép többségének elvárása. A
két rossz közül a kisebbiknek, a ránk kényszerített bolsevik rendszert tartottam.
Márpedig, ha csak a két rossz között lehet választani, akkor a kisebbet
kell.
A másik baranyai élményem az egyke volt. Annak társadalmi károkozó szerepét a
Parasztpárt egyik alapítója, Adynak nagy barátja, Fülep Lajos rakta le, aki egy
kis református faluba, Zengővárkonyba vonult vissza református papnak. Vele
ugyan nem vitatkoztam, de láttam, hogy az
egykéző falvak majdnem a svábokkal azonos szinten élnek, szemben a lényegesen
szegényebb katolikus sokgyermekes falvak szegénységével. Ezt látva egy
életre megtanultam, hogy a nemzet
nagyságát nem a létszámával, hanem a lakósai életviszonyaival kell mérni. Azzal
mekkora az egy laksora jutó jövedelmük, a várható életkoruk és az
iskolázottságuk. Norvégia, Dánia, Finnország és Svájc lakossága kisebb, mint
Magyarországé, de ezekkel a mutatókkal mérve, messze előttünk járnak. Ezek
lakossága nemcsak nálunk él sokkal jobban, de az európai nagyhatalmakénál is.
Nekünk ezeket kellene utolérnünk, nem a hatalmas, de nálunk is szegényebb Szovjetuniót.
1953-ban Nagy Imre megjelenése, de
még inkább a félreállítása győzött meg arról, ha tenni akarok valamit a hazám
érdekében, akkor a Moszkva által engedélyezett reformok keretén belül kell maradni,
a reform kommunistákkal kell együtt dolgozni. Ezt az utat jártam a Szovjetunió
összeomlásáig, a rendszerváltásig.
Mivel a Szovjetunió vezetése az 50-es
évek küszöbén a bolsevik gazdasági irányítás reformját, Leninre hivatkozva, a
mezőgazdaságban kezdte volna el, ezt is tudomásul vettem. A bolsevik módszerek
ugyanis a leggyengébben a mezőgazdaságban működtek, a lakosság élelmezésében
volt a legnagyobb lemaradás. Ezért számított a KGST piacon keményvalutának az
élelmiszer. Számunkra a nagyobb előnyt, lehetőséget a mezőgazdasági export
jelentette.
Ehhez járult, hogy az állampárt
vezetésében a mezőgazdasági káderek hajlottak leginkább a gazdasági reformok
felé. A magyar reformok atyjának a Moszkvában kinevezett Nagy Imre is elsősorban
agrárpolitikus volt. A hazaiak közül elsősorban Fehér Lajosra és Erdei Ferencre
lehetett számítani. Ezért volt természetes, hogy a magyar reform élcsapata a népiek közül került ki.
Azonban már 1954 nyarán arra
figyelmeztettem Nagy Imrét, hogy a mezőgazdaságra koncentrált reform nem lehet
elég erős a gazdaság egészének élénkítésére. Ezzel kezdődött el a gazdaság egészét érintő mechanizmus javításának a
terve. Ezt azonban Rákosi és Gerő olyan támadásnak tekintette, hogy
leváltották Nagy Imrét, és véget vetettek a reformoknak. Ez szülte aztán a
feszültséget, ami 56 őszén forradalomként robbant.
A Szovjetunió fegyveres erejével
elfojtott forradalom után néhány évvel Kádár János érezhette a hatalmát annyira
biztosítottnak, hogy felmerülhetett a mechanizmus reform gondolata. A reformerek élcsapatát már a volt
szociáldemokrata Nyers Rezső vezette, és csapatának nagy többségét már nem a
népiek, hanem az urbánusok alkották. Lépésről lépésre egyre inkább
piacosodott a magyar gazdaság minden területe. Ne m is annyira vidám, de
nagyobb mozgásszabadságot biztosító barakk lehettünk.
Ezzel párhuzamosan a hidegháború
másik oldalán, Nyugat-Európában is megindult a nemzetállamok összeszerveződése,
az Európai Unió felé haladás, amint kitörő örömmel fogadtam. Az áruk és szolgáltatások, valamint a
lakosság előtt megnyitott határok vitathatatlan előnyt jelentettek.
Az azonnal jelentkezett, hogy a
munkaerő szabad áramlása sértette a fejleteket azzal, hogy oda áramolna a
gyengébb tagországok használhatatlan, gyenge minőségű munkaereje. A kevésbé fejletteket pedig az sértette,
hogy a munkaerejük javát elszívják a fejlettek. A munkaerő szabad
áramlásával járó problémák miatt mind a fejlettek, mind a kevésbé fejlettek
panaszkodtak, de a vele járó előnyök miatt tudomásul vették. A probléma tehát
megoldatlan maradt.
Az EU születési hibájának tartottam,
és tartom ma is, hogy erőforrásainak
aránytalanul nagy hányadát a mezőgazdaság támogatására fordítja. Ha
valamiben, a mezőgazdaságban Európa nyugati fele eleve nem lehet versenyképes.
Ebben talán Magyarország lehet kivétel, de az is csak az önözéses konyhakerti növények
és gyümölcsök termelésében. Lassan ugyan csökken az EU a mezőgazdasági
támogatásának az aránya, de még most is abnormálisan magas.
Ezért fogadtam a napokban örömmel,
hogy megjelent egy hatalmas tanulmány
arról, hogy a mezőgazdasági termékek védelme, áraknak magas szinten tartása,
hogyan hatott Franciaországban a gyermekvállalásra. Campbridgei Egyetem
gazdaságtörténeti kara, és a Marseille Egyetem gazdaságtörténeti kutatói
vizsgálták a gyermekvállalás és az agrártámogatás közti összefüggést. A tanulmányuk azt állapította meg, hogy a jobban
támogatott mezőgazdasági térségekben annál több, de annál kevésbé képzett
gyermek született, minél nagyobb volt a támogatás. Ezzel szemben a támogatás
csökkenésével egyre kevesebb, de iskolázottabb lesz a gyermekvállalás.
A mezőgazdaság dotációja nemcsak az
EU-ra, de szinte minden puritán és fejlett társadalomra jellemző, tehát nincs
is ellenpélda. Ezen nem is várhatunk változást. Az ötven éve és a belátható
jövőben az emberiségnek az a szegényebb háromötöde szaporodik, amelyiknek a
táplálkozás biztosítása az elsődleges gondja. Ezért az agrártermékek ára is
emelkedni fog, de ezek hatékony termelése csak egyre kevesebb munkaerővel
oldható meg.
A világgazdaságnak is tudomásul kell
venni, hogy a foglalkoztatás megoldását
egyre kevésbé lehet a mezőgazdaságra bízni. A mezőgazdaság csak egyre
kevesebb, de képzettebb munkaerővel és egyre nagyobb tőkeigénnyel lehet
hatékony. Ezzel szemben a fejlett társadalmak a mezőgazdaság jövőjét az egyre
nagyobb támogatással, dotációval, azaz földjáradék biztosításával akarják
megoldani. Semmi sem lehet olyan ártalmas a mezőgazdaság fejlődésére, mint a
magas járadék. Nem a föld tulajdonosát, hanem a hatékony vállalkozóját,
művelőjét kell jutalmazni. Ha a föld
tulajdonlása eleve jövedelmet biztosít, egyre kevesebb jut azoknak, akik a
földet hatékony vállalkozásként művelik. A mezőgazdaság hatékonyságát csak
az serkenti, ha nem a tulajdonos, hanem az üzemeltető érdekeltsége a
biztosított. Ezért a társadalomnak nem a
földtulajdonosokat, hanem a földet hatékonyan hasznosítókat kell jutalmazni.
Ne a földnek legyen magas járadéka, hanem az átlagosnál hatékonyabb művelőjének
legyen nagy jövedelme.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése