Kopátsy Sándor EH 2016 06 16
A háziállatok és a haszonnövények
megjelenése.
Annak ellenére, hogy ma már a
genetika képes megállapítani a háziállatok domesztikálásnak és a haszonnövények
megjelenése idejét, a történészek alig értékelik ezt az új ismeretet.
Már egyik első könyvemben, a Nyugat felé címmel megjelentben az foglalkoztatott,
hogyan történhetett a jégkorszak végén olyan gyorsan a háziállatok
domesztikálódása, és a haszonnövények kiszelektálódása. Akkor még ezek időpontját nem állapíthatta meg a genetika, de kétség
sem férhetett hozzá, hogy gyorsan még a jelen viszonyok között sem történhetne
meg.
Arra vadászként figyeltem fel, hogy a vadon életképes állatfaj nem
domesztikálódhatott. Az ilyen fajok kicsinyei a házaknál felnevelve ugyan
háziállatként viselkednek, de ivarérettségük idején visszavadulnak. Ezért
jutottam a felismerésre, hogy a
háziállatokat nem az ember domesztikálta, hanem mert az éghajlatváltozás
következtében életképtelenné váltak, a fennmaradásuk érdekében az ember
segítségére szorultak, elfogadták a táplálékkal és ivóvízzel való ellátásukat,
az emberhez szelídültek. Az ugyan köztudott, hogy a háziállatok közül csak
a disznó és a macska, aminek a vad őse is fennmaradt. A vaddisznók is csak azokban az élettereikben domesztikálódtak, ahol
vadon kipusztultak. Azt gyermekkorom falujában megtanultam, hogy az erőben
makkoltatott disznók párosodhattak a vadkanokkal, és tőlük malacoztak. Tehát
azonos faj maradtak. A disznó nyilván ott lett háziállat, ahol vadon kipusztult
volna.
A háziállatok azért domesztikálódtak, amiért az ember a gyűjtögetésről a
termelésre áttérésre kényszerült. A fajunk életében a legnagyobb változást jelentő áttérést a
gyűjtögetésről a termelésre való áttérés jelentette. Ez sem tudatosan, hanem a
szűkség parancsára történt. Sok millió négyzetkilométeres térségben a
felmelegedés hatására olyan mértékben csökkent a csapadék, és olyan mértékben
megnőtt annak az elpárolgása, hogy sivataggá vált, szinte minden növény és
állat kipusztult, a gyűjtögető ember számára pedig megszűnt az élettér. Az
ember csak ott maradhatott meg, ahol a folyók vízével elárasztotta a síkságot.
A felmelegedés következtében nagyságrenddel nagyobb területen vált
terméktelenné, a gyűjtögetésből való megélésre képtelenné az ember élettere,
mint amennyi új, az önözéses gabonatermelésre alkalmas terület létrejött.
A klímaváltozás korának történésze
figyelmen kívül hagyják, hogy a
szántóföldi öntözéses gabonatermelésre alkalmas terület a jégkorszak idején
szinte nem is létezett, azokat csak a nagymennyiségű jég felolvadása
következtében mintegy 70 méteres tengerszint felemelkedése tette lehetővé.
Az első magas-kultúrák ott jöttek létre, ahol a tengerszínt felemelkedése
visszaduzzasztotta a folyamok tengerbe ömlését. Kelet-Ázsia, Dél-Ázsia és a
Közel-Kelet folyamai a jégkorszak idején gyorsfolyásúak voltak, amiknek vagy
nem voltak, vagy csak nagyon kicsinyek voltak az árterületei. A Nílusi
ismertebb számomra. A 70 méterrel alacsonyabb Földközi Tengerbe a gyors folyású
Nílusnak nem volt árterülete, a sokkal gyorsabb folyása lehetetlenné tette a
felfelé történő hajózást. Lényegében ez mondható el az összes magas-kultúrát
eltartó folyamról.
Ezért volt régi kívánságom egy olyan térkép, amelyik megmutatja a
jégkorszak idején hol voltak a tengerpartok, és milyen gyors folyásúak voltak a
folyamok. Ez sajnos
máig sem teljesült.
A háziállatok domesztikációja.
Az is sokatmondó volna, hogy melyik
háziállat hol domesztikálódott. Ez bizonyítaná, hogy a domesztikáció ott történt, ahol az ember is életmódot változtatott. Az
ember ott tért át a terméktelenné vált térségekben a szántóföldi, öntözéses fölművelésre,
ahol kipusztult volna, ha a gyűjtögetésnél marad. A növényevő állatok is
kipusztultak volna, ha nem szelídülnek az emberhez, nem vállalják, hogy az
ember etesse, itassa, vagyis gondoskodjon róla.
Csak három háziállatot találtam, ami
a vad formájában is életképes maradt. Ezek a macska, a disznó és a
tengerimalac.
A vadmacska
pedig most is él az erőkben. A háztól elűzött macska térségünkben most is megél
a mezei egereken. A macska háziállattá, sőt Egyiptomban isteni rangúvá válását
csak akkor értettem meg, amikor rádöbbentem, hogy a macska azért szelídült meg, mert számára a gabonát tároló kamra volt a
legjobb élettér. A macska számra nem az ember, hanem a gabonaterelő ember
magtára volt a paradicsom. De ugyanakkor a nagyon szapora rágcsálók számára. Az
ember pedig, mint pótolhatatlan segítséget, kényeztette a gabonáját az
egerektől megmentő macskát.
Gyermekkorom falusi világában elképzelhetetlen volt a háztartás macska
nélkül. Egyiptomban
pedig azért kapott még ennél is nagyobb, isteni rangot, mert a gabona volt az
egyiptomi társadalom elsődleges tápláléka. A
gabona tárolhatósága azonban nem volt megoldható macskák és kígyók nélkül.
A tengerimalac
is azért domesztikálódott a két amerikai kultúrában, mert a háztartási
ételhulladék jelentette számára az ideális életteret. Ráadásul a nagyon szapora
tengeri malac egyúttal a háztartás számára húst is jelentett.
Az állatok domesztikálódását tehát azzal megmagyaráztam az emberre szorultak.
A búza haszonnövénnyé válásának
magyarázatát az iraki utamon a kíváncsiságomnak köszönhettem. Vad búzát akartam
látni. Megmutatták. Nem ismertem volna meg. Sokkal kisebb a növése, a kalásza.
A legnagyobb különbség azonban az, hogy ki sem verhető a magja. Vadon tehát az
ember számára nem volt használható. Ebből kiindulva találtam meg a
magyarázatot. A vadbúza csak a vadaknak volt jó táplálék. Ezért a vadászok a
vadlesek mellé a vadakat odacsaló takarmánynak használták. Ott azonban egy-egy
szem kieshetett, kikelhetett, amit újra ott felhasználtak a vadászok. Így több
évszázad alatt kiszelektálódott az olyan búza, aminek kicsépelhető lett a
kalásza. Ezeket aztán kapás növényként a házkörül termelni kezdték. Ez áll készen arra, hogy az árterületeken
termelhették.
A vaddisznó
ugyan szinte mindenevő és méretéhez képest nagyon szapora, de ahol
domesztikálódott, Kínában, a nagy lakosságsűrűség mellett nem maradt élettere.
A pásztorkodás megjelenése.
A kor társadalomtudósai sem hangsúlyozzák, hogy az öntözéses szántóföldi
növénytermelés előtt jó 15 ezer évvel megjelentek az első pásztortársadalmak.
Ezek a rénszarvas csordákkal együtt vonuló közösség, amelyik együtt élt a
rénszarvas csordával. A kutyáival, fegyverével és a tűzzel védte az évente ezer
kilométeres távolságot bejáró rénszarvasok csordáit, amelyek gondosodtak a
hússal való ellátásukról, a felszerelésük szállításáról. Ezek csak annyiban különböztek a pásztorkodás
későbbi formáitól, hogy nem az emberek terelték az állatokat, hanem az emberek
együtt mozogtak az ösztönüktől vezérelt állatokkal.
A rénszarvasokkal együtt élő
társadalom tulajdonképpen három, önmagában egyedül életképtelen faj, egymásra
szorult.
Az ember számára a jégkorszaki tundra a legkedvezőtlenebb élettér volt. Amíg a jégkorszaki tengerpart és a
tengeri halak ívó helyeit jelentő folyók nagyon kedvező életteret jelentettek,
az ettől távoli századföld a legmostohább élettér volt. Nagyon gyér, lassan
növő növényzete volt, ennek következtében gyér az állatvilága is. Nem véletlen,
hogy itt élt a legnagyobb medvefaj, a jeges medve, a legnagyobb macska a
szibériai tigris, a legnagyobb kérőző a jávorszarvas. Vagyis az ember számára
elejthetetlen vadak. Ez volt az ember számára is a legkedvezőtlenebb élettér. Sok
négyzetkilométeren élhetett egy ember.
Az ember szerencséjére itt élt még
két életképtelen faj is, a rénszarvas és a kutya is.
A rénszarvas
kicsi és védetlen volt a térség két ragadozójával, a jegesmedvével és a
farkassal szemben. Aligha maradhatott volna fenn, ha nem szegődik, szelídül az
ember és a kutya mellé.
A kutya őse a
farkasnál kisebb és gyengébb ragadozó volt. Ez sem maradhatott volna fenn, ha
nem keresi az ember védelmét. Szerencsére, az ember, felismerte, hogy a kutya
segítsége nélkül esélytelen vadász, a kutya pedig az ember segítsége nélkül
sikertelen vadász, és arra sem képes, hogy a medvétől, farkastól megvédje
magát.
Több évtizedes vadászati tapasztalom
csak arról győzött meg, hogy a kutya a
legostobább vadász.
Minden ragadozó nagyon
energiatakarékos vadász. Csak akkor vadászik, ha éhes. Csak olyan zsákmányt
keres, aminél erősebb. Igyekszik a zsákmányát csendben megközelíteni, hogy
minél kevesebb üldözésre legyen szüksége.
Ezzel szemben a kutya a legostobább
ragadozó.
Ha jóllakott, akkor is kergeti a
zsákmányt. Tehát pocsékolja az energiáját.
Azt is zsákmánynak tekinti, aminek
elejtésére képtelen. Egy tacskó is megugatja az elefántot. Tehát pocsékolja az
energiáját.
Nem csendben, lopakodva cserkészik,
hanem hangosan, ugatva. Tehát pocsékolja az energiáját.
Vagyis életképtelen ragadozó. De
ezzel válik a vadászó ember ideális segítségére.
Kiváló szaglásának köszönhetően hamar
észleli a vadat, és ugatással jelzi annak közelségét. Erre van szüksége a
vadásznak. A kutyánál nagyobb vad, nem
fél, a kisebb pedig menekül, ezzel mindkettő felfedi magát a vadász számára.
Hamar rájöttem, hogy a kézi fegyverrel vadászó őseim számára a kutyával közös
vadászat százszor hatékonyabbá vált, mint kutya nélkül.
Amennyire soka foglalkoznak a
fegyverek szerepével a vadászatban, szinte említést sem találtam arról, hogy a
vadász számára a legnagyobb technikai forradalmat a kutyával közös vadászat
jelentette.
Még kevesebb nyomát találtam annak,
hogy a kutyával való együttélés milyen előnyt jelentett a nagy ragadozókkal, de
a kígyókkal szemben is. Ahol égett a tűz
és aludtak a kutyák, csak ott lehetett az ember számára biztos az alvás.
Egyik meglepetésem, hogy a társadalomtudományok számára mennyire mellékes,
hogy mit esznek az emberek és mi biztosítja a pihenésüket.
A rénszarvascsordák is érdekeltek
voltak az emberekkel és a kutyákkal való közösségben. Csak a hármunk közös
érdeke jelentett számukra védelmet. A tűz állandóan égett, a kutyák éberen
aludtak, ha megjelentek a rénszarvasra vadászó farkasok vagy jegesmedvék a
kutyák riasztottak, az emberek feléretek és tűzzel, fegyverekkel védték a
tábort.
Ezt a társadalmat
pásztortársadalomnak lehetett tekinteni, hiszen az élelmezésüket, ruházkodását
és tárgyaik mozgatását a rénszarvasok biztosították. Becslésem szerint egy
lakosra száznál több rénszarvas, jutott. Különbséget csak az jelentett a
szarvasmarhát, birkát, kecskét tartó pásztortársadalmakhoz képest, hogy ebben
az állatok ösztönös vonulását a velük élő emberek követték, nem úgy, ahogyan a
pásztorok terelték. Azt, hogy hol van legelő a hó alatt csak a rénszarvas
tudta, érezte, a víz pedig szinte mindenütt volt.
Ennek az életformának a legnagyobb
hiányossága a nagyon alacsony eltartó képesség volt, tehát az emberek más
emberek közösségétől szinte izoláltak voltak. A beltenyészet elkerülése szinte
lehetetlen volt. Még nyomát sem találtam annak, hogy a sok ezres csordák
ösztönös vándorlásuk során találkozattak volna. A családon kívüli párkeresés
esélye nagyon kicsi volt.
A kapás növények megjelenése.
Még kevésbé feltárt maradt a jelenkorig az a tény, hogy több ezer évvel a
szántóföldi földművelés előtt megjelentek a kapás kultúrák. Ma már a genetika képes megállapítani
a kultúrnövények megjelenésének korát. Amerikában a burgonya és a kukorica mintegy
15 ezer éve kapásnövény volt, de ezek szántóföldi termelését csak a felfedező
európai népek oldották meg.
A búza és az árpa is több ezer éve a lakóhely közeli kapásnövény volt. A szántóföldi termelésük csupán a jégkorszak
megszűnését követően történt meg. Ezzel, hogy sok ezer éve ismert és
szelektálódott, kiegészítő táplálékot nyújtó kapásnövények voltak, magyarázható
a gyors megjelenésük az öntözött földeken.
Egyetlen növénynemesítő sem vetette
fel a kérdést, hogyan lehetett a Közel-Keleten gyorsan a vad ősétől alapvetően
eltérő tulajdonságú szántóföldi kultúrnövény a búza és az árpa. Ezért izgatott
a közel-keleti kultúrák két haszonnövénye az öntözéssel termelt búza és árpa
haszonnövénnyé válása. Irakban járva, először láthattam a búza vad ősét.
Ekkor már elég sokat megtudtam arról,
hogy az önözéssel termelt búzának és árpának ezer év erőfeszítésére volt
szüksége Európában ahhoz, hogy télállóvá és az éves 500-1.000 milliméteres csapadékkal
a vetés 5-10-szeresét termésként hozza. Ezt követően csak a 20. század második
felében vált a genetika képessé arra, hogy 20-szros termést hozzon.
A búza és az árpa télállósága
történészként izgatott. Arra korán rájöttem, hogy Európában már az ókorban
ötözéssel termelték a búzát és az árpát. Ez volt a görög gyarmatok fő profilja.
Valamikor időszámításunk előtt mintegy
ötszáz éve, Európa mediterrán, azaz búzatermő térségében az öntözött
gabonaföldek szúnyogjai maláriahordozók lettek. A malária kiirtotta az
embereket, a gabonatermő földek lakosságát, 2.500 évre visszamocsarasodtak. Ennek hatására a vízbe n gazdag síkságokon
élő mediterrán népek a szúnyogok elől a dombokra települtek, gabonatermelőkből
pásztorok lettek. Ettől kezdve a korábban a saját kenyérgabonához jutó
mediterrán népek csak akkor juthattak, ha több ezer kilométerről, a Földközi Tenger
dél-keleti térségéből importálhattak.
1.500 év telt el, amíg Európában
próbálkoztak a búza és az árpa termelésével, de az gyakran kifagyott. Ez idő alatt mindig csak azt a magot
vethették el, ami megmaradt. Ennyi szelekció kellett ahhoz, hogy végre legyen
télálló gabonája Európának. Ez vetett véget a sötét középkornak. Ezzel vált Európa egy egésze az új
gabonatermelő módnak köszönhetően magas-kultúrát eltartóvá, sőt máig a
társadalmi fejlődés motorja.
A történészek sem hangsúlyozzák, hogy
az utóbbi ezer év szinte minden
tudományos, technikai találmánya és kulturális forradalma Nyugat-Európában
született, onnan hódította meg az emberiség egyre nagyobb hányadát. Joggal
tekinthetjük az elmúlt ezer évet a négy évszakos térségek uralmának.
Azt csak kilencven éves koromban
ismertem fel, hogy a négy évszakos
térségben élő emberek azért lettek szellemileg rugalmasabbak, mert arra
kényszerültek, hogy évente négy eltérő klímához igazodjanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése