Kopátsy Sándor PU 2016 06 23
Néhány gondolat az urbanizációról
Ötven éve tűnt fel a lemaradó
társadalmak eszetlen urbanizációja. A 20. század elején Latin-Amerikában, a
második felében pedig ez egész lemaradó világban. Csak az urbanizáció
feltételeit biztosítani nem képes országok felelőtlen urbanizációját látva
jósoltam meg a párizsi és a szentpétervárinál is százszor véresebb
forradalmakat.
Ezért fogadtam örömmel, ahogy Kínában
mesterségesen nehezítették az urbanizációt. Fékezve is nagyon gyors lett, de
mégis a rendezhető keretek között maradt.
Elrettentő példám Bombai, Kairó és
Lagos maradt. Lagos problémájával többször is találkoztam. A múlt század elején
30 ezer, ma mintegy 7-11 millió lakosa van, de hogy mennyi, azt a városvezetés
sem tudhatja. Fogalmuk sincs a beköltözők számáról. Egy franciák által készült
felmérés alapján 2050-ben 42 millió lakosúnak várják.
Amennyire rémesnek látom az elmaradt
társadalmak nagyvárosainak növekedését, annyira elhanyagoltam a fejlett
társadalmak urbanizálódásának az értékelését. Azt mégis láttam, hogy egy
laksora vetítve Szingapúr ma gazdagabb, mint az Egyesült Államok. Hong-Kong
pedig minden kínai nagyvárosnál háromszor gazdagabb. Vagyis a városállamok
közel ezer éve gazdagabbak voltak, mint a velük közös kultúrájú birodalmak.
Európa kulturális is gazdasági
ékszerei voltak az az időszámításunk előtti görög városállamok.
A Római Birodalom lényegében a
városok birodalma volt.
Az első ezredforduló után urbánus magas-kultúra
csak Európa dél-keleti csücskén Konstantinápoly, a dél-nyugati pedig az andalúziai
városok voltak.
A középkorban az állami hatalomtól
többé-kevésbé független városok, az itáliai városállamok, a germán térségben
pedig a Hansa városok, és általában a jelentős önkormányzati joggal rendelkező
városok voltak.
Az ipari forradalom után pedig a
társadalmi fejlődés csúcsát a brit és a németalföldi városok jelentették.
Az urbanizációnak új értelmet adott a
vasúthálózat kiépítése. Ezzel válhattak először a politikai államok
nemzetállamokká. Az államok politikai hatalma rátelepedhetett a korábban
autonóm városokra. Ezt a folyamatot erősítette a közúti közlekedés forradalma,
ami megteremtette a nemzetgazdaságon, sőt a kontinensen belüli vállalti
kooperációkat is.
A 20. században a tudományos és
technikai forradalom pedig létrehozta a világgazdaság egészén belüli
munkamegosztás technikai feltételit is. A határokat nem ismerő kommunikáció, a
távolságokat nem ismerő tengeri szállítás túllépett a nemzetállamok keretein. A
tömegáruk és a konténerek tengeren történő szállítása az ezer kilométereken
olcsóbb lett, mint a vasúti és közúti szállítás száz kilométereken.
A világgazdaság csúcsai a tengeren is megközelíthető a 20-30 milliós
lakosságú agglomerációk lettek. Meggyőződésem szerint jelenleg a világ leggazdagabb,
legfejlettebb állama az Egyesült Államokban Kalifornia lenne.
Az Egyesült Államokban San Francisco,
Nagy Britanniában London, Franciaországban Párizs, Németországban Hamburg
Frankfurt és München, Magyarországon Budapest a leggazdagabb.
Amit az életemben elértem,
Budapestnek köszönhetem. A saját életem alakulásában előnynek tartottam, hogy
tanyán születtem, az első két elemit faluban jártam, majd az értettségig
megyeszékhelyen, az egyetemi éveimet pedig Budapesten élhettem. Ha nem kerülök
a fővárosba, sokkal kevesebbre vihettem volna.
Most éppen azon gondolkodom el, hogy
a jelenkorban milyen fejlettséghez milyen urbanizáció a leginkább megfelelő.
Az agrártechnikai forradalom előtt a
lakosság többsége a mezőgazdasághoz kötődött, ezért a falvakban, pusztákon
lakott. Ma már a legfejlettebb
országokban bőven elegendő, ha a lakosság tizede a falvakban és 3 százaléka a
mezőgazdaságban dolgozik.
Tudomásul kell venni, hogy az ezer
éve, vagy még korábban kialakult életterek csak lassan igazodnak a változó
követelményekhez. Olyan társadalmak, amelyek jelen viszonyai csak néhány száz
évesek, ennek ellenére a társadalmak élcsapatához tartoznak, csak Észak Amerikában
és Ausztráliában vannak. Ezért csak az ottani urbanizációt tekinthetjük
olyannak, amik már viszonylag a kor követelményeihez igazodnak. A két
legmodernebb urbanizáció Kanadában és Ausztráliában van. Ebben a két államban a
lakosság nagy többsége, 80-90 százaléka nagyvárosokban és azok bolygóvárosaiban
él. Ebbe a típusba sorolnám be az Egyesült Államok néhány államát, elsősorban
Kaliforniát.
Azt, hogy hol, melyik a kívánatos településforma, jól mutatnák az olyan
statisztikák, hogy hol milyen magas az egy laksora jutó jövedelem és vagyon,
mekkora a várható életkor, és az átalagos iskolázottság.
Ezzel szemben hat a romantikus
felfogás, ami kétségbeesik, ha megszűnnek a tanyák, a kisebb falvak.
Mivel a jelenkori társadalomban a legértékesebb a ki művelt emberfő, és
annak az értéke is nagyon függ attól, hol él, ezt kellene a
településpolitikának mérni. Ennek ellenére ilyen felméréssel soha nem találkoztam.
Még senki sem írta le, hogyan alakult
volna Petőfi Sándor költői értéke, ha szülőfalujában marad. Még nagyobb
értéknövekedés volt Ady számára, hogy Debrecenbe, onnan Nagyváradra, onnan
Budapestre, onnan Párisba került.
Még drasztikusabb példa az
atomfegyverek létrehozásában szereplő néhány magyar zsidóé. Nagyot nőttek
azzal, hogy a Fasori Evangélikus Gimnáziumba kerültek, aztán a magyar
egyetemről kitiltottan az elméleti fizika fővárosába, Berlinbe mentek, majd a
náci zsidóüldözés elől Amerikába menekültek. Az egyetlen helyre, ahol biztosíthatók
voltak az atomfegyver kidolgozásának az anyagi és munkatársi feltételei. Senki
sem írta meg, hogyha a magyar politika nem zsidóüldöző, hanem felismeri a
magyar zsidóság óriási társadalmi értékét, itthon végezhetnek egyetemet, kapnak
akadémikusi címet, tudományos elismerést, mennyivel kisebb lett volna a
történelmi érdemük.
A társadalomtudományok egyik sürgős feladatának tartanám, ha mérné,
hogyan változik az emberek társadalmi értéke attól függően, hogy hol élnek.
Ennek alapján kellene kezelni a hazai urbanizációt, a határon kívüli magyarság
haza telepítését, és az ide telepedni akarók fogadását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése