Kopátsy Sándor EA 2016 07 08
A családforma társadalmi szerepe
A nyugat-európai feudális társadalom
legnagyobb társadalmi eredményét, a kiscsaládot alig említik meg a történészek.
A középkor hajnalán a nagybirokokat jobbágytelkekre bontották, és művelésre
kiscsaládok művelésére bízták. Az első kiscsaládos társadalom a történelem során a nyugt-európai
feudális jobbágyrendszer volt. Ez volt Nyugat-Európa legnagyobb előnye a
következő ezer év során.
Az, hogy a történészek alig
foglalkoznak a családforma jelentségével, olyan súlyos hiba, mintha az
egészségügy nem foglalkozna a sejtek működésével. Nyugat-Európa elsősorban azzal vált a következő ezer év történelmének
főszereplőjévé, hogy kiscsaládos társadalom lett. Ezt a tényt még egyetlen
történész sem tartotta olyan jelentősnek, hogy hangsúlyozta volna. Pedig a
következő ezer év világtörténelme ezen az újításon alapult.
Középiskolás koromban figyeltem fel
arra, hogy a Nyugat nagy szellemi forradalmai, a reneszánsz, a reformáció, az
ipari forradalom, a felvilágosodás, a politikai demokrácia, a tudományos és
technikai forradalom csak a kiscsaládos Nyugat térségében győzhetett, a
nagycsaládos kultúrákban csak akkor kezdtek gyökeret verni, amikor a
kiscsaládos formát az ipari forradalom ott is bevezette, ahol a vasút
századában megvalósult az iparosodás.
A kiscsalád fölénye.
Annak indoklásával még nem
találkoztam, hogy a gyűjtögető társadalmakban az ember miért volt korábbi
életében nagycsaládos. Pedig fajunk a mintegy 150 ezer éves történetében,
egészen az utolsó évezredik minden társadalom nagycsaládos volt.
A gyűjtögető társadalmak
nagycsaládosak voltak. Ennek a
megélhetési módnak ugyanis a nagycsalád felelt meg jobban. A gyűjtögetés
hatékonysága elsősorban az öregek tapasztalatától függött. Azt, hogy mikor, hol, mint lehet találni, csak a tehetséges és
tapasztalt öregek tudták. Gombagyűjtő tapasztalatom megtanított arra, hogy a gyűjtögetés értelmiségi, tudás- és
tapasztaltigényes szakma. Azt, hogy mikor, hol, milyen gomba található, az a
képességen múlik, és csak több évtizedes tapasztalattal szerezhető meg. A gyűjtögető nagycsalád teljesítménye
elsősorban azon múlt, hogy ki vezeti a csapatot. A csapat egészének teljesítménye
aztán azon múlt, ki vezeti, és mennyien vannak, akik kerestek. Erre a munkára
még az öregek és a gyerekek is alkalmasak voltak.
A közgazdaságtan alig fordít
figyelmet arra, hogy a különböző megélhetési módok mekkora foglalkoztatást
biztosítottak. Pedig elsősorban, ettől függött az eredmény.
Azt, hogy hol volt a gyűjtögetés a
leghatékonyabb megélhetési forma, Skóciában élhettem meg. Autóval utaztunk,
amikor figyelmes lettem arra, hogy szinte fekete volt az ég a vonuló madarak tízezreitől.
Barátom felvilágosított, hogy most vonul vissza a dagály, és a madara ott
akarnak lenni, hogy összeszedjék a homokos parton maradt puhatestűeket. Hamar
rájöttem, hogy a dagály járta tengerpart
nemcsak a madaraknak, hanem a gyűjtögető ember számára is az ideális élettér
volt. Nem véletlen, hogy a dagály által visszahagyott puhatestűket minden
nyugati nyelv a tenger gyümölcsének nevezi. Az Atlanti Óceán keleti, európai
partján azért voltak óriási kövekből épült kulturális építmények, a
kagylóhéjakból épült dombokon álló falvak, mert viszonylag sokan éltek és
mindenki gyűjthette a tenger gyümölcseit. Nem
a trópusok buja természete volt az ember számára az ideális élettér, a
paradicsom, hanem a dagály járta homokos tengerpart. Ez tartott el
viszonylag sok embert, és itt volt először bővében szabadidő a közmunkákra.
Bármennyire természetes, hogy az ilyen dagályjárta tengerpart volt az ideális
élettér. Az ideális táplálék nem az alma, hanem a tenger gyümölcse volt.
A gyűjtögető társadalmak az értelmiségre épültnek.
A teljesítménye attól függ, milyen a
vezetője és mennyien gyűjtik az élelmet. Ezért lett minden gyűjtögető
társadalom nagycsaládos.
A kezdetleges fegyverekkel való
vadászatra, és a kezdetleges felszereléssel történő halászatra azonban már csak
a legalkalmasabbak feladata volt. E két élelemszerzési módban csak a
munkaerőnek az elitje volt hatékony. Ezekben a lakosok nagy többségének nem
volt szerepe. Azt mégis figyelmen kívül hagyjuk, hogy a vadászat és a halászat a gyűjtögető társadalomban nagyon másodlagos
foglalkozás volt. Az élelem nagy többségét gyűjtögetéssel biztosították.
Erre a kultikus barlangrajzok hívták
fel a figyelmem. Ezek szinte csak a vadászatot ábrázolták. Márpedig, amit a kultikus helyeken ábrázolnak, az soha nem a jellemző,
hanem a csodálatosan ritka esemény volt. A nagyvadak elejtése olyan
vadászzsákmány volt, ami nagyon ritkán történt, ezt a kultikus eseményként,
csodaként tartották számon. Ötven éves, viszonylag nagyon sikeres vadászati
múltam ellenére, nem emlékszem olyan helyzetre, amikor kőhegyű dárdával is
ejthettem volna nagy vadat. A kőkori vadászó őseink százszor annyi vadat ejthettek
el veremben, vagy hurokkal, mint fegyvereikkel. A kőkori barlangrajok vadászjelenetei tehát a csodákat ábrázolták,
akárcsak a középkori templomok.
A nyugat-európai kiscsaládos jobbágytársadalom.
Nyugat-Európában a télálló gabonák
kiszelektálása, a talajforgató ekével történő szántás, a szarvasmarhák,
bivalyok járomba fogása, a lovak patkolása, a rúddal fordítható első tengely, olyan
népességeltartást tett lehetővé, amire már magas-kultúra épülhetett. Ha ezt tudomásul vesszük, megtaláltuk a magyarázatát is annak, hogy ez az új földművelési
kultúra hogyan, miért lett kiscsaládos. Márpedig, ha nem lett volna
kiscsaládos, egészen másként alakul nemcsak Európa, de az egész emberiség ezt
követő történelme. Ugyanis, ha
Nyugat-Európa nagycsaládos marad, Európa a következő ezer évben nem emelkedik
minden másik magas-kultúra fölé.
Ennek ellenére nyoma sem található
annak, kik és milyen meggondolásból tértek rá az eddig ismeretlen kiscsaládos jobbágyrendszerre.
Az, ugyan vitathatatlan, hogy ez zseniális újítás volt, de az rejtve
marad, hogy ki és hol vezette be. Akik már láthatták az előnyeit, gyorsan
rátértek.
Az köztudott, hogy középkori
agrártechnikai forradalom technikai vívmányai bámulatos gyorsasággal
elterjedtek. Az azonban, hogy az új termelési mód hatékonysága jelentős
mértékben azon múlik, milyen lesz a családforma, teljesen homályban maradt. A
nagycsaládról a kiscsaládra való áttérés ugyan társadalmi forradalom volt, de
ennek kezdeményezése, beindítása nyomtalan.
A nagycsaládos társadalomra szabott
római jogot ugyan kétezer éve tanítják, de annak nyomát sem találtam, hogyan
tért át ez a jogrendszer arról, hogy a nagycsalád feje az egyetlen teljes jogú személy,
arra, hogy a házassággal teljes új jogi személy jön létre, említést sem
találtam. Ezért aztán az is máig rejtve maradt, hogyan alakult ki a kiscsaládos
jobbágyrendszer.
Még kevésbé derült ki az, hogy Európa
keleti felére ez a sokkal hatékonyabb mezőgazdasági nagyüzem, a kiscsaládos
jobbágyokkal működő, a jelenkorig sem terjedt át.
Még rejtélyesebb maradt az, ahogyan a nyugati kereszténység a házasság
dogmáját a kiscsaládos rendszerhez igazította. E nélkül ugyanis a kiscsaládos
jobbágyrendszer sem működhetett volna.
Azt a tényt, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszer lényege, hogy
gyermeket csak az vállalhat, aki egyházi házasságot kötött. Ezt, így leírva
sehol nem találtam, pedig közel ezer éves gyakorlat volt. Ez volt, ismereteim szerint, az első és egyetlen házasságkorlátozó
rendszer a történelemben. De még az is titokzatos, hogy ennek bizonyítása csak
a 20. században, a két háború között jelent meg először. Ez bizonyította be
először, hogy a gyermekvállalás a
nagycsaládos társadalmakhoz viszonyítva, jó tíz évvel kitolódott. Vagyis a nyugat-európai feudális társadalom
volt az első, és közel ezer évig az egyetlen, ami felére, harmadára korlátozta
a gyermekvállalást. Ezt még azok a francia történészek sem hangsúlyozták,
akik felmérték, és publikálták a házasságkötők korát.
Máig arra sem találtam hivatkozást,
hogy mekkora volt a nők termelékenységi mutatója a nagycsaládos és mennyi a
kiscsaládos társadalmakban. Az ugyan elismert tény, hogy a nagycsaládos társadalmakban
gyakran megtörtént a lányok a nemi érettségük előtti férjhez adása, és ebből
akadóan a szülések a nemi érettséggel elkezdődtek.
Farizeusságnak tartom a hallgatást
arról, hogy a fogamzásmentes szexuális
élet egészen a jelenkorig megoldhatatlan volt. Ezzel szemben a nyugat-európai
jobbágyok gyermekei, a nők 25 év felett,
a férfiak pedig még néhány évvel ennél is később házasodtak. A házasság
előtti szülés pedig társadalmi kiközösítéssel járt. Ezt a problémát nagyon gyorsan
megoldotta a római katolikus kereszténység azzal, hogy a papjai ellőtt csak
azok köthettek házasságot, akik számára a földesuruk jobbágytelket biztosított.
A házasságkötésnek előfeltétele volt,
hogy a házasok jobbágytelket kaptak. A világtörténelem egyik legnagyobb
társadalmi reformja azt volt, hogy a
házasságot a megalakuló család életének anyagi fedezetéhez kötötték. Ez a
megkötés ugyan nem érintette a földesúri, az uralkodó osztályt, valamint a
polgárságot, de kényszert jelentett a lakosság jó 90 százaléka számára.
A földművesek és a pásztorok társadalmai túlszaporodók voltak.
Életem jelentős felismerésének
tartom, hogy minden osztálytársadalom túlnépesedő volt. Ezért volt szükségszerű feladtuk a halálozás fokozása. A születések
számát ugyanis csak egyetlen társadalom volt képes jelentősen csökkenteni, a
nyugat-európai feudális társadalom. Ez vezetett be először olyan házasságkötési
feltételt, ami korlátozta a gyermekvállaló házasságok számát. Ezt megoldotta
azzal, hogy a gyermekvállaló
családalapítást jobbágytelek előzetes biztosításához kötötte. Ezzel közel
felére csökkentette a gyermekvállalást, és ezzel az elkerülhetetlen társadalmi halálokozást.
A jobbágyság felszámolásával megszűnt a korlátozás.
A jobbágyrendszer megszüntetését elkerülhetetlen és fontos reformnak
tartottam, de sokáig nem vettem tudomásul, hogy ezzel megszűnt a
gyermekvállalás korlátozása is. Erre egyetlen történész sem hívta fel a figyelmemet.
Nyugat-Európa szerencséje az volt,
hogy a jobbágyrendszer megszűnésével szinte párhuzamosan megtízszereződött a
Nyugat élettere. Nyugat-Európa ismét szerencsés volt. Amikor a lakosság
kilenctizedét kitevő parasztok és proletárok házasságkorlátozása megszűnt,
szinte korlátlan életteret talált magának.
Amerika és Óceánia nagyon ritkán lakott 50 millió négyzetkilométernyi
élettere kitárult Nyugt-Európa előtt. Alig 500 év múltán már több európai nép él a két új
kontinensen, mint Európában.
A kiscsalád leghatékonyabb családforma.
A kiscsalád az első olyan társadalmi sejt, amiben a döntéshozó és az
értéktermelő ugyanaz.
A nagycsaládos társadalomra szabott római jog oktatása során nem hangsúlyozzák
annak gyenge pontját, a nagycsaládra épülő jogrendszer volt.
Azt már korábban ismertettem, hogy a gyűjtögető társadalomban a közösség feje
öreg és tapasztalt volt. Ez azért volt racionális, mert a gyűjtögetés
hatékonysága a vezető tapasztalatától függött.
Az osztálytársadalmak azonban a fizikai erő hasznosítására épültek. Abban a többség tudásvágyát el
kellett nyomni. Ezért lett minden
osztálytársadalomban a tudásvágy eredendő bűn.
A jobbágynak, a parasztnak, az
iparosnak, a katonának, de még a papnak és a köztisztviselőnek sem kellett
gondolkodni elég volt a tradícióhoz ragaszkodni. Az először a tőkés
osztálytársadalomban merült fel először, hogy a tőkét okosan kell működtetni.
Ma a liberális közgazdászok azt
tanítják, hogy a tőke hatékony működtetése eleve igény volt. Azt még nem
leplezte le senki, hogy a tudományos és technikai forradalom előtt a tőkét
szinte mindig a tulajdonosa működtette, és az generációtól generációra
öröklődött. Vagyis olyan nagy volt a tőkehiány, hogy nagyon átlagos képességgel
is profitot hozott. Még ne m láttam olyan statisztikát, ami megmutatta volna,
hogy a tőkése milyen arányban maguk működtették a tőkéjüket, és milyen arányban
bízták ezt általuk alkalmazott szakemberekre. Ebből kiderülne, hogy mikor vált
fontossá, hogy milyen képességigényes volt a tőke működtetése.
Nemcsak a földesuraknak nem kellett
jelentős szakértelem ahhoz, hogy a jobbágyokkal működő birtokuk jövedelmet
biztosítson, hanem a tőkések is jól éltek akkor is, ha a tőkéjüket nem bízták
szakemberekre. A tulajdonosi érdek érvényesítése elégnek bizonyult.
Visszatérve a nagycsaládra. A jobbágytelkek hatékony művelése is azt
követelte meg, hogy a jövedelemmel az gazdálkodjon, aki megtermeli. Ez a
nagycsaládban nem valósulhatott meg. Mások, a nagycsaládban jogtalanok voltak
az értéktermelők, és más, a már fizikai munkára képtelen öreg a jövedelem
felett rendelkező családfő. A kiscsalád
fölénye arra épült, hogy a jövedelem felett az rendelkezett, aki megtermelte.
Jó gyermeknevelő csak a kiscsalád lehet.
A tudományos és technikai forradalom
új feladatot állított a család elé, a gyermekeik értékének maximalizálását. A fogamzásgátlás a gyermekvállalást a
szülők akaratán múlóvá tette. Ugyanakkor az életben maradásuk megbízhatóvá vált,
mert ezt tette a társadalom egészségvédelme, megoldotta. Nagyon kicsi lett annak
a kockázata, hogy felnevelését nem éli meg. A társadalom számára pedig már nem a felneveltek száma, hanem annak az
értéke lett az elsődleges.
Ezt ugyan sem a társadalomtudomány,
sem a politika nem vette még tudomásul, de szükségszerűen ez is meg fog
történni. Felismertté válik a társadalom érdeke, ami már nem a nagyobb
létszámot, hanem az értékük maximalizálása lett.
A társadalomtudományok még azt sem
hangsúlyozzák, hogy a múltban a szülők
gyermekvállalási döntési joga hiányzott. A szülőknek nem volt lehetőségük arra, hogy a gyermekvállalásuk
mennyiségét szabályozzák.
A fogamzásgátlás megoldása ugyan
biztosította, hogy a szülők szándékához igazodjon a gyermekvállalás, de ez a
társadalom hibájából kontraszelekciót eredményezett. Minden társadalomra
jellemző, minél fejlettebb annál inkább, hogy a gyermekvállalás fordítottan arányos a családok gyermeknevelési
képességével. Ezt a kontraszelekciót az államok fokozzák azzal, hogy a gyermeknevelés
támogatását a gyermekek számával arányosan adják.
Annak ellenére, hogy a következő generáció minősége, azaz az értéke
elsősorban attól függ, milyen a gyermekvállalás mögötti családi háttér, minden
társdalom olyan családi pótlékot és öregkori ellátást biztosít, ami felerősíti
a kontraszelekciót.
Ma nem tudok fontosabb társadalmi
reformot elképzelni, mint az olyan családi pótlékot és öregkori ellátást
működtetni, ami a gyermekvállalás kontraszelekcióját visszafordítja.
Ennek megoldási módját már többször
leírtam, itt csak hivatkozom rá. A lényege, hogy a gyermeknevelési támogatás és az öregkori álltás a kevesebb, de a
sikeresebb gyermeknevelést támogassa.
Az egyke előnye.
Már egyetemi hallgató koromban tagosítást
vállaltam néhány Somogy-megyei falúban. Mi, magyarok jó két generációval
elszabotáltuk a jobbágyok felszabadítását. Ezt egyik nagy történelmi bűnünknek
minősítettem.
Száz év alatt azonban annyira
elszabadult a gyermekvállalás, hogy egy családra már csak a jobbágytelkek alig
hatod résznyi nagysága jutott. A jobbágytelek hazánkban általában 10 hektárnyi
szántó volt. Amikor én a negyedik generációnak tagosítottam, az egy családra
jutó föld nem érte el a 4 hektárt. Ezért már ritka volt az olyan család, ahol
egypár lovat lehetett tartani. A többség ökrökkel, tehenekkel szántott,
fuvatozott. Ez akkor alig húsz éves koromban arra ösztönzött, hogy kikalkuláljam,
a teheneivel fuvarozó gazda munkaidejének harmadát a tehenek előtt sétálva,
vagy a szekéren ülve, töltötte. Az az arány annál magasabb volt, minél több
tagban volt a földje. Volt olyan család, akiknek a 4 hektárnyi földjük 20
tagban volt. Volt 4 méter
széles parcellájuk is, amin az ekével megfordulni sem lehetett.
A földreform gondolatától is rettegő
rendszer, elindította, hogy a felaprózott gazdák birtokát tagosítani kell, és
ezt az állam támogatta. Az ilyen tagosítás azonban szinte a falu minden
családját jutalmazta, vagy büntette. Mindenki azt szerette volna, ha a
tagosított földet ott kapja, ahol jobb a föld minősége és közelebb is van.
A háborút követő politikai
pályafutásom során a református parasztok egykézése feletti pánik közepébe
kerültem. Baranyában lettem a Nemzeti Parasztpárt megyei titkára. Ennek a
megyének a református falvai ismerték fel először a magyar falvak túlnépesedését.
A község lakossága ezért erkölcsi feladattá emelte az egyetlen gyermek
vállalását. Ez a döntésük ugyan logikus és az érdeküket szolgáló volt, de a mai
embereknek fogalmuk sincs arról, milyen kegyetlenséggel járt. Le kellett szokni
a normális szexuális életről. A két gyermekes házaspárok már kitaszítottak
lettek. Az ilyen asszonyokat erkölcsteleneknek minősítették.
A falu érdeke ugyanis az volt, hogy a
következő generációnak nagyobb földje legyen. Ennek azonban egyetlen módja
volt, ha minden családban csak egy gyermek van, azok házassága ugyanis még egyszer
akkora földdel járt.
Azt csak az tudja, aki a két háború
között falvakban élt, ahol a családok rangsorát a földjük nagysága alapján állították
fel. Egy hektár föld tulajdonáért testvérek lettek örökre egymás ellenségei.
Nem egy hektárért, de egyetlen barázdásért elperelték a vagyonukat. Az a fiú,
vagy lány, aki nem vitt elegendő földet, elegendő néha már az 1-2 hektár volt, csak
hasonló területű földre számítók találtak párt maguknak.
Az egykéző falvak életének szomorú
oldaláról könyvtárnyi irodalom van, de mégsem ezek a falvak voltak a
szomorúbbak. A kisebb szomorúság volt ugyanis a kisebbik rossz. A baranyai
falakat az egy laksora jutó vagyonuk, a földjük és a portájuk nagysága alapján,
rangsoroltam. Egyértelmű volt a sorrend: elől a svábok, aztán a reformátusok,
azaz az egykézők, végül a sokgyermekű katolikusok.
Ott tanultam meg az egy gyermek értékét. Az egyetlen gyermekek lényegesen
hatékonyabb nevelésben részesültek, többen végeztek aranykalászos tanfolyamat,
középiskolát.
Az egyke öreg koromra az emberiség ötödét jelentő Kínában állami
erőszakkal valósult meg. A mai farizeusok is ennek csak a negatív oldalát látják. Azt
közgazdászként megtanultam, hogy a
néhány ezreléknél nagyobb népszaporulat elviselhetetlen társadalmi teherrel
jár. A törvényerőre emelt Kínai egykézést elkerülhetetlenségét felismertem.
A mértékét is túlzottnak tartottam, de a pozitív eredménye meglepett. Azt ugyan
tudtam, hogy az országban az egy lakosra
jutó nemzeti jövedelem és vagyon emelkedése csak akkor valósulhat meg, ha
néhány ezreléknél nem nagyobb a lakosság növekedése. Kínában azonban egy
kemény nagyságrenddel nagyobb volt a népszaporulat. Nincs az a gazdasági csoda,
ami ezzel megbirkózna.
A meglepetés azonban csak 25 év után
ért. Kínában az egyke erőszakos
bevezetése után kiderült, hogy óriási ugrás következett be az oktatási rendszer
minőségében. Kiderült, hogy minél szegényebb az ország, annál fontosabb,
hogy egy gyermekre mennyi jövedelem és mennyi szülői figyelem jut. Korábban
egyelten kínai gimnázium nem szerepelt a Távol-Kelet legjobbjai között. Most már ezek kétharmada kínai.
A háború utáni agrárpolitika.
A kiscsaládos társadalom fölényét a bolsevik rendszerben tapasztalhattuk meg. Magyarországon a szovjet megszállás
idején ugyan már nem kiscsaládos jobbágyrendszer, hanem kiscsaládos
paraszttársadalom volt, amiben a társadalom sejtje a szülők és gyermekeik
alkotta kiscsalád volt. Igaz, hogy ezt is jelentős részben annak köszönhettük,
hogy a bérmunkásokkal művelt feudális nagybirokokat gyökeresen felszámoltuk a
Szovjetunió által támogatott, következetes földreform során.
A megszálló Szovjetunió azonban a kiscsaládos paraszti földművelést, a
kapitalizmust szülő rendszernek tartotta, és mielőbb fel akarta számolni. Az, hogy a paraszti mezőgazdaság
szüli a kapitalizmust, Marx hibás tévedése volt. A kiscsaládos paraszti társadalomnak hibája, éppen az volt, hogy nem
szült semmit az olyan társadalmakban, amelyekben egyre több kiscsalád akart a
földművelésből megélni, mint amennyi ahhoz szükséges volt.
A földosztás során kétségbeesve
állapítottam meg, hogy a falvakban tízszer annyi család akart megélni, mint
amennyi farmercsalád jól megélhetett volna belőle.
Ha nem is amerikai farmerekben
gondolkodtam, hanem dán parasztokban, akkor is csak ötöd annyi család élhetett
volna meg a község határának műveléséből.
A földreform jelentőségét ugyan senki
sem vonhatja kétségbe, de senki sem írta le, hogy egyéb munkaalkalom hiányában,
ötször annyi család között osztottuk fel a földet, mint amennyire ehhez szükséges
lett volna. Vagyis a magyar földreform
csak azt oldotta meg, hogy más munkaalkalom hiányában, mindenkinek legyen
földecskéje.
Még azt sem ismertük fel, hogy csak az erőltetett iparosítás teremtett munkaalkalmat a felesleges falusi
munkaerőnek. Nemcsak azt nem tudatosítottuk, hogy a Horthy rendszer ötször
annyi munkaerőt tartott a falvakban, mint amennyire ott szükség lett volna. Csak a falvakban élő családok tizedének
volt annyi földje, amennyit az adott elmaradott technikai színvonalon meg
tudott művelni. A marxista rendszer ezeket kulákoknak minősítette, akiket a
községek politikai életéből kizártak. Azt azonban ideje volna tudomásul venni,
hogy ez a nagyparaszti réteg szemben
állt nemcsak a politikai rendszerrel, de minden társadalmi modernizációval is.
Nemcsak a rendszer tekintette őket ellenségének, de ők is ellenségei voltak a
kívülről ránk kényszerített rendszernek.
A falvak túlnépesedését az erőltetett
iparosítás gyorsan a még elviselhető szintre csökkentette. Az, hogy a mezőgazdaság társadalmi modernizációjának egyetlen módja az
iparosítás, sem az urbánusok, sem a népek, de még utólag a történészek számára
sem vált tudatossá. Pedig a földreform által törvényesített
birtokviszonyokból az következett, hogy a
falusi lakosság többsége számára csak egyetlen megoldás maradt, ha a felesleg a
mezőgazdaságon kívül talál munkát. Ezt a bolsevik rendszer spontán
megvalósította annak ellenére, hogy ez tudatossá vált volna.
Ezt fejelte meg a rendszerváltás azzal, hogy nemcsak a mezőgazdasági nagyüzemek
többségét számolta fel, de a földreformban kialakított törpebirtokok
tulajdonviszonyait is visszaállította. A kártalanítottak többsége azonban
minimális díjakért bérbe adta. Tekintettel arra, hogy a magyar nacionalizmus megtagadja a külföldieknek nemcsak a
földvásárlást, de a bérbeadást is, a földek ára és bérletei díja a tört része
annak, ami a termőföldek piacának felszabadítása esetén lenne.
Jelenleg ugyan a földművelésből megélni akaró családok száma a földreform
utáninak negyede sincs, mégis sokkal többen vannak, mint amennyi farmerként
megélhetne.
A kor követelményeivel szemben álló
helyzetet az stabilizálja, hogy az EU erőforrásának aránytalanul nagy hányadát
mezőgazdasági dotációra fordítja. Ennek lett a következménye, hogy az EU
tagországok mezőgazdasága továbbra is a többi gazdasági szektor mögött kullog.
Amíg az óceánokon túli négy angolszász országokban nagyon termelékeny
farmergazdaságok az általánosak, az EU tagországok mezőgazdaságát ötöd akkora
földön, ötöd annyi tőkével gazdálkodók művelik.
A közgazdaságtan még mindig nem vette tudomásul, hogy a mezőgazdaságban a
tőke- és szaktudásigényes családi üzem legyőzte a tőkés nagyüzemeket. A család
munkaerejére épülő, tőke- és tudásigényes farmergazdaság a tőkés nagyüzemeknél
is hatékonyabbnak bizonyult.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése