Kopátsy Sándor EH 2016 07 07
A Selyem Út újra éled
A kínai vezetés romantikusan éleszti
fel a Selyem Út történelmi szerepét. Én ugyan az Ázsia és Európa közti
áruforgalmat döntően a tengeren képzelem el, de az ezer kilométernél kisebb
távolságon a modern vasút híve vagyok. Tehát azt, hogy a lakosság és a
tömegáruk mozgatása a racionális megoldás a korszerű vasút, nem vitatom. A
kontinensek közti árumozgatásban a hajózással nem lehet versenyezni. Ugyanakkor
a személyek ezer kilométernél nagyobb távolságon a repülésnek nincsen
versenytársa.
Ezért érzem úgy, hogy az olyan
értékes áruk, amiket érdemes volt a Selyem Úton tevékkel szállítani, jelenleg
csak repülővel érdemes. Nagy kereskedelmi forgalom a kontinensek között azonban
csak a tengereken lehet racionális. Ennek ellenére a Selyem Út korszerűsítésére
mégis lelkesen gondolok. Nem a korszerűvé vált Selyem Út fogja az Ázsia Európa
közti forgalomnak jelentős hányadát lebonyolítani, de az útvonalat érintő
térségben történelemformáló szerepe lesz. Ahogyan a középkorban is az volt. A Selyem Út tette fontossá a Közép-Keletet.
A Selyem Út adott az általa árintett térség számára jelentőséget. A
távolsági kereskedelemnek mindig jelentős volt ott is pozitív hatása, ahol
átvezetett.
Most is azt várom, hogy a Közép-Kelet
egyrészt kulturális impulzust kap, ugyanakkor eljutnak oda a kínai olcsó
tömegáruk. Számomra világtörténelmi szerepe lesz annak, hagy a kínai tömegáruk
elözönlik azt a térséget is, amit eddig nem érintettek.
Az elmúlt évtizedekben Kína figyelme elsősorban
a Szaharától délre lévő Afrika volt, mert annak a nyersanyagira volt szüksége. Ennek
az egymásra szorultságnak ugyan vége, de a hatását megtette azzal, hogy Afrikát
elárasztotta tömegárukkal. Kínának köszönhető, hogy Afrika nagyon szegény
lakossága számára is elérhetővé vált a kerékpár és a mobil telefon. Véleményem
szerint, Afrika semmivel sem kapott annyit, mint a számára is elérhető
közlekedési járművel és telefonnal. Afrika déli fele még mesze van attól, hogy
autóval járjon, de a kerékpár is forradalmat jelent a számára. Nem kisebb
tudati hatása van annak, hogy a pásztor, vagy a földműves hazaszólhat a
családjának.
A Selyem Út modernizációja a
vasútállomás, a benzinkút az elmaradt világban a modernizáció fészkei lesznek.
Ott szinte minden kínai termék fél áron elérhető lesz, mint ezek hiányában
volna.
A Selyem Út korszerűvé tétele
elképesztő költséggel jár. Kína erre 4.000 milliárd dollárt szán. Ez
nagyságrenddel meghaladja azt, amire a tőkepiac egy ilyen nem gyorsan megtérülő
fejlesztés kerül. A második világháborút követő Marshall Segély mai áron 160
milliárd dollár volna. Mégis mekkora hatása volt.
A jelenkor világgazdaságának két nagy
útja van.
A történelmi gyökerű Észak Atlanti,
és a korunkban még jelentősebbé váló Észak Csendes Óceáni. A világgazdaság
négyötöde, közvetlenül vagy közvetve erre szorul. Ugyanakkor Nyugat Európa és a
Távol-Kelet egyre nagyobb, költségesebb távolságot jelent. Ezt sem lehet majd
megoldani a szárazföldön, de elhanyagolni sem szabad. Érdekes módon a Selyem Út
korszerűsítését leginkább Perzsia kapta fel. Ez az ország sok száz éven
keresztül azért lehetett a világ egyik legnagyobb birodalma, mert Ázsiát és
Európát kötötte össze.
Mint magyarnak, az jut eszembe, hogy
a vasút százada előtt a Kárpát Medence leggazdagabb városa Brassó volt, mint a
Selyemút Útra épült kereskedők városa. Az országot ugyan nem emelhette fel, de
példát mutatott arra, hogy a Selyem Út felvirágoztatásának mi is haszonélvezői
lehetünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése