Kopátsy Sándor ED 2015 07 17
Társadalomszemléletem
Kettészakadt az emberiség
Jó hatvan éve közgazdásszá
válásom elején döbbentem rá arra, hogy az emberi faj sem képes tartósan
elviselni az 1-2 ezreléknél gyorsabb népességnövekedést. Csak arra volt lehetőség,
hogy a halálozást növeljék arra a szintre, amin a népesség növekedésének átlaga
az 1-2 ezreléket ne haladja meg. Ez a lelassított népszaporulat eredményezte
azt, hogy az emberiség létszáma a mintegy hatezer év alatt a néhány millióról a
19. század végére meghaladja az ezermilliót.
Az elmúlt 15 évben már számos
alkalommal leírtam, hogy minden osztálytársadalom egymástól függetlenül is,
tehát ösztönösen ugyanazokat a módszereket alkalmazva biztosította, hogy a
létszámnövekedés átlag az 1-2 ezrelék között maradjon.
A tudományos és technikai forradalom győzelmének hatására azonban
felborult az osztálytársadalmakra jellemző egyensúly.
Az emberiség fejlett egyötödében létrejöttek a feltételei annak,
hogy a gyermekvállalás lecsökkent a létszámnövekedést jelentő szint alá. Ezzel
megszűnt az osztálytársadalmakat létrehozó ok, a túlnépesedési nyomás, sőt a
társadalomnak kell vállalni a gyermekvállalással járó költségek jelentős
hányadát. Ezzel azonos időben, az osztálytársadalmak halálozását felváltotta a
halálozás elleni védekezés.
Ez a változás ugyan egyértelműen
jelentkezett, a társadalomtudományok mégsem vették tudomásul. Ezt a klasszikus közgazdaságtan egyik nagy hiányossága magyarázza, hogy a
munkaerő újratermelését nem amortizációnak, a bővítését pedig nem a nemzeti
vagyont növelő felhalmozásának tekinti. Ez a hiányosság a jelenkorig azért
nem zavarta a közgazdasági mérlegeket, mert minden osztálytársadalomban a megengedhetőnél sokkal gyorsabb volt a
spontán népességnövekedés, ráadásul annak jobb volt a minősége, mint amennyit a
társadalom hasznosítani tudott. A jelenkor fogalmaival megfogalmazva, a munkaerőből spontán több és jobb minőségű
jött létre, mint amennyit a társadalom hasznosítani tudott.
Fajunk eddigi életének mintegy 95
százalékában a társadalmak a természet spontán adományainak gyűjtögetésből tartották
fenn magukat. Ez nagyon alacsony, a húszas évek első felére eső életkort
biztosított. Azzal, hogy a táplálék nem volt növelhető, a létszám sem lett
változtatható. Ugyanakkor az eszközök és szerszámok szűkössége, illetve hiánya
miatt, korlátlan tudást, tapasztalatot igényelt. Az adott táplálék, az alacsony fejlettségi szint, és az alacsony
várható életkor mellett nem volt szükség a népszaporulat fékezésére. Ezt
jól bizonyítja a tény, hogy a jégkorszak végén, vagyis fajunk életének első
mintegy 150 ezer éve után, a létszáma a milliók szintjén stagnált.
A jégkorszak megszűnése után, a növénytermelésre
és az állattenyésztésre történő áttérés hatására a több munkával több
táplálékot lehetett termelni, ezért megsokszorozódott a táplálék, ezért
létszámunk gyorsan elérte a mintegy százmilliós létszámot. A növénytermelésre
és az állattenyészésre történő áttérés hatására először vált lehetőség arra,
hogy több munkával a természet spontán élelmiszer ajándékának sokszorosát
termeljék meg. Ezzel mind az életterek eltartó képessége, mind a várható
élettartam növekedett. Az elviselhetőnél
gyorsabb lett a spontán népszaporulat.
Mivel a születések növekedését
nem korlátozhatta a társadalom, kénytelen volt olyan társadalmi felépítményt
létrehozni, ami úgy megnövelte a halálozást, hogy 1-2 ezrelékre csökkent a népszaporulat.
A tudatosság minden nyoma nélkül olyan
osztálytársadalmak jöttek létre, amelyek olyan szintre növelték a halálozást,
és annyira féken tartották a tudásvágyat, amit elviselhetővé fékezte a
népszaporulatot. Ezt a kettős társadalmi feladatot minden osztálytársadalom
megvalósította azzal, hogy közvetve és közvetlenül növelte a halandóságot, és
üldözte a tudásvágyat.
A halálozást azért kellett növelni, mert a születések korlátozásához
nem volt eszköz.
A tudásvágyat sem lehetett erőszak nélkül féken tartani.
Nyomát sem találtam annak, hogy a
társadalomtudomány az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves működése során eljutott
volna annak felismeréséig, hogy az
osztálytársadalmak elsődleges feladata, a halálozás fokozása és tudásvágy
elfojtása.
A tudományos és technikai forradalom.
A 20. század második felében már néhány nyugat-európai társadalom
fejlettsége elérte azt a szintet, amin spontán leáll a túlnépesedés. Amikor ez
megtörtént, az ilyen társadalmak spontán átalakultak az osztálytársadalmak
ellentétévé, olyanná, amelyek a halálozás növelése helyett annak csökkentését,
valamint a tudásvágy elnyomása helyett annak kibontakozását tekintik elsődleges
feladatuknak. Ilyen társadalmak lettek először Nyugaton a puritán
erkölcsűek, a protestánsok, majd szinte egyetlen generációval később a
Távol-Keleten a már fejlett szintre emelkedett konfuciánusok.
A túlnépesedést leállító feltételek.
1.
A fogamzásgátlás megoldása.
2.
A jövedelem 20 ezer dollár/fő feletti szintje.
3.
Az iskolázottság átlaga haladja meg a 12 évet.
Először ezt a szintet csak a protestáns nyugati és a távol-keleti
konfuciánus népek, az emberiség mintegy ötöde érte el.
A 20. század végén a még szegény
és kevéssé iskolázott Kína erőszakkal vezette be a gyermekvállalás
korlátozását. Ezzel és a gazdaságban a piacosítással elérte, hogy példátlan
sebességgel zárkózhasson fel.
Jelenleg a 7.5 milliárdos emberiség kétötöde él olyan társadalmakban,
ahol nincs szükség a halálozás fokozására, és a tudásvágy elnyomására. Számukra
létrejöhettek az osztálytársadalmaknak éppen az ellenkezői a gyermekvállalást
és a tudásvágyak támogató társadalmak.
Az emberiség háromötöde azonban bár
a közelmúltjukban tapasztalthoz képest lassuló mértékben, de még mindig az elviselhetőnél nagyságrenddel gyorsabban
szaporodó osztálytársadalmak. Ezeknek továbbra
is a halálozást fokozó és tudásvágyat elnyomó osztálytársadalmakban kell élni. Ennek
a szükségszerűségnek a felismerése azonban még nyomokban sem jelentkezik, sőt a
fejlett világ a túlszaporodó társadalmakban a halálozás csökkentése, és a tudásvágy
üldözése ellen lép fel. Erre használja katonai és tudományos erejét.
A gyermekvállalás szabályozása és a képességek kifejlesztése.
Az emberiség leggazdagabb,
puritán egyötöde már eljutott arra a szintre, amin nincs szükség a
halálozás fokozására, mert a fogamzásgátlás, a jólét és az iskolázottság elérte
a gyermekvállalás megengedhető szintre csökkenését, és társadalmi érdekké vált a
tudásvágy kibontakoztatása. Sőt már az emberiség leggazdagabb és magasan
iskolázott ötödében a gyermekvállalást támogatni kell. Azt a nyilvánvaló
társadalmi igényt, hogy nem a születések száma, hanem a felnevelés minősége az
elsődleges egyetlen fejlett társadalom sem ismerte fel. Kiderült, hogy a gyermekszámhoz igazodó állami támogatás
minőségi kontraszelekciót okoz.
Minden fejlett társadalomban a gyermekvállalás nagysága a családok
nevelési potenciáljával fordítottan arányos lett. Minél kedvezőtlenebbek a
gyermeknevelés családi feltételei, ott annál több gyerek születik, ugyanakkor
ahol jobbak a felnevelés feltételek, annál kisebb a születések száma. Annak
ellenére, hogy a fejlett társadalmak várható teljesítménye elsősorban a
felnevelés minőségétől függ, a gyermekvállalás struktúrája ezzel ellentétesen
alakul. Pedig a fejlett társadalmakban
az elsődleges feladat a nevelés hatékonyságához igazított gyermekvállalás támogatása
lenne.
Az emberiség második ötöde puritán, de még nem elég gazdag és
iskolázott Kína. Itt, mivel sem a jövedelem, sem az iskolázottság nem érte
el a kívánatos szintet, csak erőszakkal korlátozhatják a gyermekvállalást a társadalom
érdekének megfelelő szintre. Jelenleg a kínai társadalom egyedi jelenség. Csak
diktatúra lehet, mert a spontán születések száma még jelentősen meghaladná a
társadalom érdekének megfelelő szintet csak erőszakkal lehet kikényszeríteni.
Az emberiségnek ez a felső kétötöde puritán magatartású. Ma már nincs
olyan jelentős ország, amelyikben a lakosság puritán, és nem ebbe a felső,
sikeres kétötödbe tartozik. Ezért
állapíthatjuk meg, hogy ma még a lakosság puritanizmusa is feltétele annak,
hogy osztálynélküli társadalom lehessen.
Ezzel az emberiség háromötöde
egyelőre ki van zárva abból, hogy gyorsan fejlődő lehessen. Mindegyikük azért,
mert nem puritánok, a nagy többségük azért is, mert gyorsan szaporodik.
Nem találtam arra adatot, hogy a
múlt osztálytársadalmai hogyan szaporodtak volna, ha a társadalom nem fokozza a
halandóságot, de az elmúlt száz évben az emberiség nagy többsége tízszer,
hússzor gyorsabban szaporodott, mint a megelőző mintegy hatezer év során bárhol
előfordult volna.
Kelet és Dél-Ázsia példája
Ezt az írást az indokolta, hogy
adatokkal találtam arra, hogyan alakult a nők termékenysége 1970-2014 között
Kelet-Ázsiában, azaz Japánban, Dél-Koreában és Kínában, Dél-Ázsiában, azaz
Indiában, valamint az Egyesült Államokban.
Ennek az öt országnak az adatai is egyértelműen megmutatják, mi volt az elmúlt
közel fél század során fajunk történetében a legfontosabb esemény.
Érdemes néhány ország adatait
összevetni.
Számomra, demográfiai szempontból
Kína és India, a két legfontosabb
ország. Mindegyik jelenlegi lakossága az emberiség egyötödét jelenti. 1970-ben
mindkét országban azonos volt a termelékenységi mutató, 5.5 születés. Ezt
Kínában nagyrészt példátlan erősszakkal 45 év alatt 5.5-ről 1.5-re
csökkentették. Arról szinte semmit nem tudtam, hogy az első tíz évben történt a
legmeredekebb csökkenés, 5.5-rúl 3-ra! Ekkor még nem volt hivatalos korlátozás,
de a sajtó már hangsúlyozta, hogy sok a szülés ahhoz, hogy a következő
nemzedékeknek munkát lehessen adni. Hihetetlennek tűnik, hogy az utóbbi 45 évben, Kínában 1 milliárddal
gyermekkel kevesebb született, mint amennyi akkor, ha a termelékenységi mutató
nem csökken jelentősen. Ennek alig felét jelentette a gyermekvállalás
korlátozása! Az elmaradt születések
többségét az életszínvonal és az iskolázottság emelkedésnek köszönhetik. Ez
is jó példája a politikai félrevezetésnek, az erőszak alkalmazásáról százszor
annyit beszélnek a liberálisok, mint az objektív folyamatról. De erre még
visszatérek.
Indiában viszont szinte egyenes vonalban
csökkent a termelékenységi mutató 5.5-ről 2.5-re. 45 év alatt ez is 500
millióval kevesebb születést jelentett, de így is ugyanennyivel többet, mint
Kínában. Az a magyarázata annak, hogy India lakossága ma már nagyobb, mint
Kínáé.
A napokban írtam arról, hogy
Indiában a 9 évesek 40 százaléka alultáplált, Kínában viszont csak 2 százaléka,
amit mi is megirigyelhetnénk, nemcsak ma, de talán 30 év múlva is.
Egy másik statisztika azt
mutatja, hogy Kínában az egy gyerek
iskoláztatására a szülők ötször annyi időt és pénzt fordítanak, mint Indiában.
Ebből következtetni lehet arra is, hogy Kína mai társadalmi és gazdasági fölénye
a következő nemzedékkel csak nőni fog, mert negyven év múlva a munkaerő
minősége még annál is fontosabb lesz, amennyire az már ma is.
Számomra az igazán megdöbbentő Dél-Korea. Ott nem történt hatósági
korlátozás, a termékenységi mutató mégis 4.7-ról 1.5-re csökkent. Dél-Koreában
1970-ban olyan volt az egy laksora jutó jövedelem és az iskolázottság, mint
Kínában ma. Ott már ezért nem volt szükség erőszakra, ahhoz, amit a szegény
Kínában csak erőszakkal lehetett elérni.
Jelenleg Japánban, Dél-Koreában és Kínában közel azonos a
gyermekvállalás. Ez azt bizonyítja, hogy Kínában erőszakkal csak azt
valósították meg, ami Japánban és Dél-Koreában spontán megvalósult. Kínában ez
azonban nem történhetett volna meg, ha csak akkor kerülhet rá sor, amikor az
egy laksora jutó jövedelem elérte volna a 20 ezer dolláros szintet. Ez azonban
nem valósulhatott volna meg, ha Kína lakossága eléri a 2 milliárdot. Ilyen
lakosságnövekedés esetén ugyanis szó sem lehetett volna a gyors iparosításról,
és urbanizációról. Ahol 2-3 százalékkal
nő a népesség, nem lehet magas a felhalmozás.
Azt más sok más szempontból is
megállapítottam, hogy a század második felében már Kína lesz nemcsak az EU-nál,
de az Egyesült Államoknál is nagyobb szuperhatalom.
India jövője azonban reménytelen,
onnan a legjava a négy tengerentúli angolszász országba vándorol, a
túlnépesedését pedig nem lesz képes megállítani.
A világ az egy gyermekes család felé halad.
Nemcsak a keresztény vallások,
elsősorban a római katolikus, de a Nyugat társadalomtudománya is képtelen
megérteni, hogy a jövő társadalmiban az
egyetlen gyerek optimális nevelése lesz a modell.
Harminc éve voltam az Egyesült
Államokban, ott hallottam egy lakásügynöktől, hogy a gyermekes családok számára a lakásárakat elsősorban a kiváló iskola
közelsége határozza meg. Az e heti Economist egyik számában pedig azt
olvastam, hogy egy gazdag kínai a
legjobb pekingi iskola közelében sokszoros áron azért vett lakást, mert a
térségében van a legjobb középiskola. Ott a fia most egy osztályban jár az
ország első emberének az unokájával.
Egy másik információ sem régi,
ami arról számol be, hogy a legjobb sanghaji középiskola megelőzte a legjobb
szingapúrit abban, hogy onnan vették fel a legtöbb érettségizettet a világhírű
egyetemre.
Nem ismerek arra mutató
statisztikát, hogy milyen szülői jövedelem és iskolázottság mellett mennyi
gyermek felnevelése az optimális. Egyesüli támpontot az jelent, hogy az
Egyesült Államokban a szülők felső tizedének gyermekei 90 százalékban a felső
két tizedbe kerülnek. A felső tizedben volna társadalmi érdek a minél több
gyermek vállalása. Ezzel szemben Magyarországon azt érzem, hogy a családok alsó
tizedében még az egyetlen gyereknek is kicsi az esélye arra, hogy a társadalom
alsó harmadából kikerüljön. Meggyőződésem szerint, a táradalom alsó ötödében
még az egyetlen gyermek sikeres felnevelésének is kicsi az esélye arra, hogy a
társadalom átlaga fölé kerüljön.
A két gyermekvállalást meghaladó termelékenység csak olyan
társadalomban kívánatos, amelyikben a népesség létszáma az optimális eltartó
képesség alatt van. Jelenleg az emberiség tizede sem él olyan
társadalmakban, ahol a népesség belső szaporodása társadalmi érdek volna. A 10 ezer dollár/fős országnak átlagosnál
jobb lakosság befogadására ugyanis korlátlan lehetőség van. Az emberiség jelenlegi
létszáma mintegy ötszöröse az optimálisnak, és ez a létszám jelenleg is évente
mintegy 70 millióval nő. Ennek a növekedésnek legfeljebb a tizede olyan
minőségű, értékű, amit valahol érdemes befogadni.
Bármennyire egyértelmű, hogy a
társadalom teljesítménye elsősorban a lakosságának a minősége javulásától függ,
az pedig a jobb felnevelésből származik, a társadalomtudományok ma sem fogadják
el, hogy a jövő teljesítménye elsősorban
azon múlik, hogyan javul a gyermekvállalások társadalmi háttere. Ebből
fakadóan, az elsőleges társadalmi érdek
a gyermekvállalásokat a társadalom érdekéhez, nagyis a családok várható
felnevelési potenciáljához igazítani.
Ennek jelenleg az ellenkezője
történik, a gyermekvállalások mögötti
családi struktúra a társadalmi érdekkel fordítottan arányos. Ez csak
Kínában nem így van, ahol az egyetlen gyermek vállalása a család
gyermeknevelési képességétől független. A reformok azonban ott sem abba az
irányban mutatnak. A második gyermek vállalását nem a gazdagabb és
iskolázottabb szülőknek, hanem az egységes szabályozást jobban betartóknak
tervezik megengedni.
Kettészakadt az emberiség.
Mintegy hatezer éven keresztül az
emberiség szinte egésze osztálytársadalmakban élt. Ugyan fennmaradt néhány
gyűjtögető társadalom, de ezek számaránya és hatása az emberiség egészén belül
jelentéktelen maradt. A termelő társadalmak többségében is fennmaradtak a
gyűjtögetés modernizálódott elemei, a megmaradt vadállomány vadászata,
mindenekelőtt a tengerek természetes halállományának halászata, de ezek is a
modern technika eszközeivel váltak hatékonyakká. Gyerekkorom falujában még
rendszeresen gyűjtötték a gombát. Ez életem folyamán aztán végig is elkísért.
Ennek ellenére elmondhatjuk, hogy fajunk az általa megtermeltekből élt, és
ehhez csak azzal tudott igazodni, hogy a túlszaporodást a halálozással és a
tudásvágy elnyomásával fékezte le az elviselhető szintre.
A tudományos és technikai
forradalom eredményeinek köszönhetően a puritán társadalmakban lecsökkent a
gyermekvállalás a nagyon megnövekedett várható életkornak megfelelő szintre.
Ezekben a társadalmakban megfordult a társadalomi érdek, a halálozás fokozását
felváltotta az élet meghosszabbítása, a tudásvágy elnyomását pedig annak
kibontakoztatása.
Ezzel párhuzamosan azonban, ahol
még messze voltak attól a szinttől, aminél lecsökken a gyermekvállalás, az
korábban elképzelhetetlen sebességre gyorsult. Fent idéztem, hogy a
termelékenységi ráta túllépte az öt gyermeket. Ehhez arra volt szükség, hogy a
várható életkor meghaladja az 50 évet, amikor a túlnépesedés korábban
elképzelhetetlen sebességűvé vált.
Jelenleg az emberiség puritán
kétötödében a gyermekvállalás a létszám újratermelését sem biztosítja.
Ugyanakkor a gyermeknevelés olyan minőséget kíván, amit csak a családok jobban
élő és átlagnál iskolázottabb fele képes biztosítani. Ehhez azonban nem elég a
társadalom által biztosított oktatási és egészségvédelmi rendszer, az átlag
feletti családi háttér is szükséges. Ezért
a vált a fejlett társadalmakban társadalmi érdekké a gyermekvállalás
szabályozása. Ez által egyre kevésbé a mennyiség, egyre inkább a minőség a
fontos. Ezt a társadalom csak úgy
oldhatja meg, ha a gyermekvállalást a család felnevelési képességhez igazítja,
és a felnevelés eredményével arányos öregkori ellátást biztosít.
A társadalomnak az a puritán
kétötöde, amelyikben nem kell korlátozni, illetve, ha még kell, az állam képes
megoldani, fajunk életében elképzelhetetlen gyors fejődés következik be. Egyik
generációról a másikra nagyobb fejlődés érhető el, mint korábban évezredek
alatt.
Ezzel szemben a jelenlegi
emberiség nagyobb fele megállíthatatlanul túlnépesedik, ami ellen nincs
egyelőre ismert védekezés. Ezek számára csak a halálozás fokozása és a
születések jutalmazott korlátozása jelenthet könnyítést. Ezek természetes felépítménye az osztálytársadalom, ráadásul annak a
durva, kemény formája.
A fejlett és gazdag Nyugat ennek
éppen az ellenkezőjét teszi. Segíti a halálozás elleni védekezést, növeli a
várható életkort, ezzel a termékenységi mutatót.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése