Kopátsy Sándor PP 2016 08 12
A demokrácia fogalmának tisztázása
A második világháborút követő
világtörténelem úgy fog megjelenni a világtörténelemben, mint a 20. századi fejlett államok
demokráciájának rákényszerítése a kevésbé fejlett társadalmakra. A
liberális politikusok és közgazdászok szinte a világ minden társadalmára a
saját demokratikus felépítményüket akarják rákényszeríteni. Ennek a
szándékuknak az ad alapot, hogy a tőkés osztálytársadalmaknak sikerült
túllépniük a tőkés osztálytársadalmakon, ami számukra olyan sikeres, dinamikus felépítmény
létrejöttét biztosította, amit az osztálytársadalmak történelme nem ismer. Az
elmúlt 50 évben a puritán Nyugat, és a hidegháborúban a demokráciák oldalán
álló Távol-Kelet példátlan sikert ért el.
Ezt a sikert annak tulajdonították,
hogy a felépítményük liberális demokrácia volt. Ennek alapján az lett a
meggyőződésük, hogy minden kultúra
minden fejlettségi szintjén a jelenlegi fejlett és puritán társadalmakban
sikeres liberális demokrácia a felzárkózás egyedüli útja.
Az sem zavarja a liberális demokrácia
lelkes híveit, hogy előttük ismeretlen volt a minden állampolgár számára
biztosított politikai egyenrangúság. Egyszerűen a múlt demokráciáit is össznépi
demokráciáknak minősítették. Pedig azokban csak az uralkodó osztály, a
társadalom húszadánál is kisebb része volt teljes jogú állampolgár.
Az ókori görög demokrácia csupán távolsági kereskedelemre és iparra épült
városállamokban működött. A munkaerejük rabszolga volt. Nincsen adatom, de valószínű, hogy egy
szabad, kereskedő családra legalább tíz rabszolgacsalád jutott. A
polgárcsaládok nagycsaládok voltak, a melyekben teljes jogú csak a családfő
volt. Ilyen pozícióban tehát a lakosság legfeljebb egyetlen százaléka volt.
A Római Birodalom is nagycsaládos rabszolgarendszerű volt. A történészek sem hangsúlyozzák, hogy
ez a birodalom csak a városi polgárokra épült. Annyiban különbözött a görög
városállamoktól, hogy minden város felett a politikai hatalmat a Római Szenátus
gyakorolta, ami a tejhatalmú császárt választotta. A Római Birodalmat a
területén lévő városok társadalmának kell tekinteni, ami kezdetben Róma
polgárainak demokratikus államaként indult, aztán fokozatosan a korlátlan
hatalmú császár által irányított világbirodalom lett.
A nyugat-európai közép-korban a
földbirtokosok feudális államaiban élt a lakosság óriási többsége. Polgári
társadalom csak a városállamok és a feudális államok viszonylag autonóm városai
voltak. Ezeket is csak nagy fantáziával lehetett demokratikus társadalmaknak
nevezni.
A néhány alkotmányos feudális államot is szívesen minősítik demokráciának, mivel a földbirtokos osztály tagjai
számára bizonyos egyenjogúságot biztosítottak. Az angol Magna Carta és a magyar
Arany Bulla az uralkodó földesúri osztályon belüli egyenjogúságot jelentett. De
nem tárjuk fel, hogy az igazi erőviszonyokat egyértelműen a birtokok nagysága
határozta meg.
A tőkés polgárságot az ipari forradalom emelte uralkodó osztállyá. Ezen belül még inkább egyértelművé
vált, hogy az erőviszonyokat a tőke nagysága határozta meg. De nagy lépést
jelentett az, hogy a tőkés volt az első olyan osztály, ami nem vérségi alapon
öröklődött. A tudományos és technikai forradalomig azonban olyan nagy volt a
tőkehiány, és olyan lassú a technikai fejlődés, hogy szinte zárt osztály maradt
a tőkések is.
Általános hiányosság volt, hogy a
családon belüli erőviszonyokat alig érintik a történészek.
A nők társadalmi rangja.
A 20. század előtt alig beszélhetünk
a nők politikai szerepétől.
Annak ellenére, hogy a nőket az ipari
forradalom tette először keresővé, ezt nem hangsúlyozzuk. Sőt még az sem
tudatosult a közgazdaságtanban, hogy a gyermeknevelést, vagyis a következő
generáció újratermelését, és a háztartási munkát nem is tartotta
értéktermelésnek. Az ipari forradalom előtt a nők ritkán lehettek
értéktermelők.
Ennek ellenére mindig lelkesen
fogadtam, amikor a nők szerepe a családon belül megnőtt.
Ilyen élményem volt, amikor
felismertem, hogy Amerika felfedezése hogyan hatott a nők társadalmi szerepére.
A kapásnövények termelése és felhasználása jelentősen növelte a nők szerepét a
családon belül. Ezt fejelte meg az istállós tejtermelés elterjedése. Ez nemcsak
a táplálkozásban, ezen keresztül az egészségügyben jelentett jelentős
előrelépést, hanem abban is, hogy a begyűjtött tej ára volt a parasztcsaládok
első havi rendszeres pénzbevétele. Vagyis a tejbegyűjtésen keresztül befolyó
pénznek köszönhetően nőtt meg a nők gazdasági szerepe a családban.
A nők egyenjogúságának a gazdasági
alapja azonban csak a tudományos és technikai forradalom során jött létre. Azon
ugyan lehet vitatkozni, hogy a férfiak és nők m unkavégző képessége hogyan
aránylik egymáshoz, de azon nem, hogy a szellemi munkavégzésben sokkal kisebb a
férfiak fölénye.
Az ipari forradalom megnyitotta a nők
önálló munkavállalása előtti utat. Ez a lehetőség azonban addig nem hozhatott
számukra egyenrangúságot, amíg a fizikai erő volt az elsődleges igény. A
tudományos és technikai forradalom azonban annyira lecsökkentette a fizikai erő
igényét, és annyira megnövelte a hozzáértés, a ráfigyelés szerepét, hogy
napjainkban már a nehéz földmunka gépeken, teherautókon, mozdonyokon egyre több
nő dolgozik.
A nők számára azonban a legtöbb
munkaalkalmat a szolgáltatások jelentenek.
A nők egyenjogúsága felé a
legbiztatóbb jelzés az, hogy a főiskolákon és egyetemeken a nők aránya
meghaladja a férfiakét.
A nők várható felértékelődését
azonban leginkább abban látom, hogy a jövő nemzedék számában hiány van.
Márpedig a társadalmi elismerés, megbecsülés elsősorban azoknak jár, akik a
hiány termelői.
Márpedig a nők hiánya először ott
jelentkezik, hogy minden fejlett
országban viszonylag egyre kevesebb lány születik. A feleségek utáni
kereslet nőni fog.
A jövő generáció száma csökken, ezért
a gyermeknevelést egyre jobban
jutalmazni fogja a társadalom.
A magános nők takarékosabban élnek. A közelmúltban olvastam egy amerikai felmérést arról,
hogy a szingli nők mintegy 30 százalékkal olcsóbban megélnek, mint a szingli
férfiak. Vagyis az egyedül élő nők számára a dollár értéke 30 százalékkal
magasabb, mint a szingli férfiaknál. Tehát a nők keresete ugyan kisebb, mint a
férfiaké, de számura a kisebb többet ér. Ezt bizonyítja, hogy a múlt évben
harmadával több magányosan élő vett lakást, házat, mint férfi.
Ez a pár adat is azt bizonyítja, hogy a közgazdaságtannak többet kellene
foglalkozni a férfiak és a nők társadalmi szerepével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése