Kopátsy Sándor EE 2016 08 04
Gondolatok a homogén társadalmú államról
Három napra Széphalmon egy 17. éve
tartó értelmiségi találkozáson való részvételnek köszönhetően léptem egy nagyot
a történelemszemléletem kialakulásban, rádöbbentem arra, hogy a liberális
társadalomszemléletet elvileg hibás. Ott az egyik délutáni megbeszélésen a
magyar cigányság problémájával foglalkoztunk. Ennek az egyre súlyosabbá váló
problémának a fejtegetése vezetett arra a felismerésre, hogy az államok számára
a kulturális és gazdasági tarkaság nem előnyös. Illetve az ideális állam
kulturálisan és gazdaságilag legyen minél homogénebb. Egyetlen éhszaka elég
volt arra, hogy jó hetven éves társadalmi
útkeresésem végre szerves egységgé állt össze bennem.
Az ideális állam alépítménye homogén.
Másnap már ebbe a hosszabb
tanulmányba kezdtem azzal a szándékkal, hogy állításom bizonyítsam.
Magyarország mindig heterogén társadalmú ország volt.
Ezt most írom le először, pedig
diákkorom óta ösztönösen nem értettem egyet a sokszínű társadalommal. Erre már
középiskolás koromban a magyar történelmi ismereteim tanítottak meg. Magyarország történelme a feudális államunk
megalapítása óra társadalmi összetételében elviselhetetlenül heterogén ország,
politikai egység volt.
Minden Trianon előtti magyar történelemnek
a közös jellemzője volt, hogy abban a magyar etnikum soha nem volt abszolút
többség. Erőltetve is csak addig jutottunk el, hogy az ország lakosságának a
fele magyar. De nem tettük azonnal hozzá, hogy a nyugati kultúrában mi voltunk
az egyetlen olyan ország, ahol a lakosság mintegy fele nem magyar etnikumú
volt. Ráadásul, nem volt az ország lakosai között egyetlen velünk rokon
etnikumú kisebbség sem.
Ezt nemcsak nem vallottuk be, hanem igyekeztünk
hangsúlyozni, hogy azért mi voltunk a többség. Valóban, amikor már voltak
népszámlálási adatok, túlléptük az 50 százalékot. Ezt azonban soha nem tettük
hozzá, hogy ezeket a felméréseket a döntően magyar etnikumú magyar közigazgatás
végezte el olyan viszonyok között, amikor a számba vettek többsége még analfabéta
volt, és a felmérést végző magyar tisztviselők magasan felettük álltak. Azt,
hogy mit jelentett a magyar felügyelet, mutatják a Trianon utáni
népszámlálások, amik azonnal számunkra lényegesen kedvezőtlenebb etnikai
összetételt mutattak.
Azt sem fűzik hozzá, hogy a magyar
népszámlálási törvény szerint nem volt olyan etnikai rovat, hogy zsidó és
cigány, ezeket nem etnikumnak, hanem csupán vallásnak minősítettük. Amikor mi
számolunk, ezek nagy többségét magyarokként vettük figyelembe.
A zsidóság
létszámát a Trianon után hozott első zsidótörvény, 6 százaléka becsülte. Ezt az
adatot is csak az első zsidótörvény indoklásában találtam. A megállapításának a
módját azonban nem rögzítették. A felmérések ugyanis csak a vallási
hovatartozást rögzítették, vagyis az izraelita vallásúakat tekintették
zsidónak. Ezzel szemben a zsidótörvények még az egyetlen zsidó nagyszülőt is
elégnek tartották arra, hogy valakit üldözött zsidónak minősítsenek.
A cigányság
részaránya még titokzatosabb. Nemcsak akkor, de most is, ezért csak becsülni
tudom, 1-2 százalékra lehetett. De őket szinte még állampolgárnak sem
tekintették. Azon pedig a rendszerváltás óta folyamatosan háborgok, hogy a
cigányság létszámát a hatóságok igyekeznek elködösíteni.
Ennek alapján 1847-ben úgy volt a magyar etnikum aránya 52 százalék, hogy
annak legalább tizede zsidó és cigány volt. vagyis a lakosság 45 százaléka volt magyar.
A zsidóság nagy többsége legalább
magyar nyelvű volt. Ráadásul, nemcsak az országos átlagnál, de a magyarokénál
lényegesen magasabban az iskolázottak és vagyonosabbak voltak.
A cigányok között sokan ugyan szinte
minden jelentősebb etnikum nyelvén is képesek voltak kommunikálni, de közöttük iskolázott
nagyon kevés volt.
Engem az is érdekelne, hogy az oszmán
hódoltság idején melyik országrészben, milyen volt az etnikai összetétel.
A Királyi Magyarországban a többség, minden bizonnyal nem magyar, hanem szlovák volt.
Erdélyben
pedig a legnagyobb létszámú etnikum a román. A két germán etnikum, a szász és a
sváb is meghaladhatta a magyart.
A Hódoltságban,
a mai Horvátország
területén a többség horvát, a területén többségében magyarok éltek. Ez volt a
leginkább magyarok által lakott. Az ország felszabadítása után jelentős sváb
betelepítés, a határőrvidéken pedig a szerb és román etnikum erősödött.
Általában jellemző a magyar történészek felfogására, hogy a lakosság
etnikai összetételét, és annak változását alig hangsúlyozzák.
Arról sem találtam anyagot, hogyan
módosult a vasút századában az etnikai összetétel. Pedig a megelőző ezer ében akkor történt a legfontosabb társadalmi
esemény, felgyorsult a vidéki magyar lakosságnak a városokba áramlása, és a
gyorsan elmagyarosodó zsidóság mennyiségében gyorsan szaporodott és városi polgárrá
emelkedett. Amíg a nyugat-európai feudális és tőkés társadalmakban mindig
volt mintegy 6 százalékos az állam nyelvét beszélő polgárság. Magyarországon a
vasúthálózat kiépülése előtt nem volt 1 százaléknál több a magyar etnikumú polgárság.
Csak az Oszmán Hódoltság területén
jelent meg először a városok és a városméretű falvak magyar etnikumú
parasztpolgársága. Ez a polgárság azonban csak a lakhelyén volt polgár, az
államhatalomban nem volt ilyen szerepe.
A vasúthálózat kiépülésével
párhuzamosan azonban megindult a zsidóság polgárosodása, és ők lettek ez első nemcsak magyarul beszélő,
de a magyar kulturális, gazdasági és politikai életben is hangadó polgárok.
A kiegyezés és az első világháború vége közt lett Magyarország társadalma
először polgári. Ez
a legmarkánsabban a fővárosban, és a vonzáskörzetében jelentkezett. Budapest és
bolygóvárosai Európa legdinamikusabban növekvő nagyvárosa lett. Nemcsak a
lakossága, de kultúrája és gazdasága is. Operaháza, múzeumai, tudományos súlya,
a Nyugat színvonalába emelkedett. Ezt elsősorban annak köszönhette, hogy 360
ezer négyzetkilométeres és 20 millió lakosú országnak volt a centruma, amit a
vasúthálózat egyértelmű centrummává tett.
Budapest naggyá tevője mégis elsősorban a lakosságának ötödét kitevő zsidóság
volt. Ez volt a legtöbb zsidóval rendelkező város a világon. De nemcsak sok zsidó élt
Nagy-Budapesten, de ezek voltak a leggyorsabban fejlődő zsidók a világon. Ezt
annak köszönhették, hogy a magyar
arisztokrácia és az úri középosztály alkalmatlan volt a tőkés polgárrá válásra.
Az uralkodó politikai osztály tőlük keletre legalább ennyire alkalmatlan volt,
de ott a társadalmi és gazdasági fejlődés lehetőségei voltak sokkal szűkösebbek.
Tőlünk nyugatra, pedig a zsidóságnak az arisztokráciával és a saját etnikumú
polgársággal kellett versenyezni. Ezért a Kárpát Medence volt a szegény
zsidóság számára a legjobb meggazdagodási térség.
Azt csak később ismertem fel, hogy nemcsak az európai zsidóságnak általában,
de azon belül a nagypolgárságuknak, az élcsapatuknak is Budapest volt a centruma.
Ezért volt itt a leggyorsabb a zsidó nagypolgárság asszimilációja, itt jött
létre az európai zsidóság élcsapata, itt épültek a legnagyobb zsinagógák, itt
született a cionizmus.
A budapesti zsidóság nem csak
élcsapatot teremtett, hanem kulturális piacot is. Ady vagy Bartók, de általában
a magyar irodalom és zene a világ élvonalában, mert számukra a pesti zsidóság a
megértő és megfizető keresletet jelentett. Ady
írásait, Bartók koncertjeit elsősorban a zsidóság értékelte, számukra ők voltak
a megértő piac. Érdemes volna feldolgozni, ha egyáltalán lehet, hogy Ady
könyveit, a Nyugat című irodalmi folyóiratot kik vásárolták, kik vettek részt
Bartók koncertjein. Ebből kiderülne, hogy kik jelentették számukra a megértő
közönséget és a megfizető piacot.
Ennyi is elég annak bizonyítására,
hogy Magyarország társadalmi kudarcainak okát egyértelműen abban láttam, hogy a
Nyugat legheterogénebb társadalmú országa voltunk. De csak most teszem hozzá, hogy
ebből származott a nemzeti tragédiák.
Voltak ugyan nálunk értékesebb
etnikumaink is. Ha nem is sok, de nagyon hasznosak. Azt azonban nem értettem
meg, hogy miért éppen a legértékesebb etnikumunk, a zsidóság lett a gyűlölt
ellenség, és a tőlük való megszabadulás az elsődleges társadalmi feladat.
Nem találtam magyarázatot arra, hogy
éppen az államunk legértékesebb elemétől, a zsidóságtól akartunk megszabadulni.
Most ezt is értem. A kiegyezés után a
lakosság alig 6 százalékát kitevő zsidóság olyan gazdasági és kulturális súlyt
jelentett, ami egyre inkább a társadalom felépítményének alakítójává is vált. Ezt
ösztönösen megérezte a magyar arisztokrácia és az úri középosztály. Létét fenyegető erőt látott a magyar
zsidóságban, aki dinamikusan alakította át a feudális államot polgári
demokráciává.
A magyar társadalom alépítményét
elsősorban a magyar zsidóság alakította át egyre inkább olyanná, amire a
polgárok demokratikus társadalma épülhet. Ez a fiatal Marx szavával élve azt
jelentette, hogy Magyarországon a társadalom alépítménye úgy volt átalakulóban,
hogy arra polgári demokratikus társadalom épülhessen. Ennek a társadalmi
átalakulásnak az élcsapata a magyar zsidó polgárság volt. Ezért a feudális
osztályok, az arisztokrácia és a nemesség szerepét átvevő úri középosztály
hatalmát fenyegető ellenségnek tekintette az elpolgárosodott zsidóságot.
Azt sem tárták fel a történészeink,
hogy miért állt a magyar közvélemény többsége a feudális rend megőrzői mögé.
Ezt ismereteim szerint, egyedül Sztálin tudta. Gyilas naplójában említi meg
Sztálin véleményét a Lengyelország és Magyarország várható ellenállásának
okáról. Ez a két közép-európai államalkotó nép, amelyik közvéleményét még a
jelenkorban is a nemesi múltjuk alakítja. Ezeknél a nemesség száma és befolyása
aránytalanul nagy maradt, a közvélemény követi őket.
Aligha Sztálin maga ismerte fel a
lengyel és magyar társadalom nemesekben példátlanul gazdagságát, elég okos
volt, hogy elhitte.
Vagyis a feudális múltjából itt
maradt magyar uralkodó osztály a hatalomféltés okán gyűlölte a nála sokkal
értékesebb zsidóságot. Eddig csak azt láttam, hogy mint vesztett a magyar
társadalom azzal, hogy a legértékesebb huszada nagy többségétől megosztotta a
magyar társadalmat. Azt csak most fogalmazom meg, hogy a heterogén, önmagában lépést tartani nem képes magyar társadalomban az
zsidóság kipusztítása több kárt okozott, mint amire vitte volna a társadalom
önerőből. Vagyis végső soron kevesebbre vittük, és visszük még generációkon
keresztül, mint amennyi kárt okoztunk a zsidóságunk üldözésével.
A legtöbb kárt mégis azok a
kisebbségek okozták, akiket képtelenek voltunk magunkhoz nyerni, akiket nem
tekintettük magunkhoz méltónak, lenéztük, ezzel nemcsak minket is visszahúztak,
és joggal, ellenségüket látták bennünk.
Ezért fogadtam még Trianont is a
kisebbik rossznak. A megmaradt ország így lehetett nemzeti állam, mintegy 80
százalékos magyar etnikummal. Ráadásul a maradék kisebbségek nagy többsége a
megmaradt zsidók, a puritán svábok nálunk is értékesebbek voltak. Trianon tehát először kínált volna alkalmat
arra, hogy nálunk is jobb kisebbséggel egészséges nemzetállam lehessünk.
Sajnos, azonban ezzel az először megadott alkalommal nem éltünk, hanem
visszaéltünk.
Ezért érezhettem úgy magamat
magyarként, hogy bizony úgy a legjobb, ha van nálunk is hatékonyabb, a többség
politikai uralmát ugyan nem veszélyeztető, de a gazdasági, művészeti és
tudományos élcsapat szerepét is átvevő kisebbség. Mi, Trianonnal ugyanis a zsidósággal és a svábsággal többek lettünk, de
ez a magyar többség politikai hatalmát nem veszélyeztette. Magyarország ezer
évig legkevésbé egészséges etnikai összetételű ország volt. Egészen a
vasúthálózat kiépítéséig, nem volt elég a hatalom biztonságához az államalkotó
etnikum többsége. A sok kisebbségből kevés volt az értékes, és sok a minket
visszahúzó, polgárságban hiányos etnikum. A
Trianonban kapott történelmi áldás mégis úgy hatott nemcsak a magyar
arisztokráciára és a nemesség szerepét átvevő úri középosztályra, hanem a
magyar etnikum közvéleményére is, mint ezer éves történelmünk legnagyobb
csapása. Így hatott nemcsak kezdetben, de most, közel száz élv után is. Az
ország területének kétharmadának és a magyarság ötödének elvesztését úgy éltük
meg, mint a dicső történelmünk legnagyobb tragédiáját. Sajnos, ezt a magyar
közvélemény többsége ma is így érzi. Ezt azért írom le, mert ennek megértése
nélkül elérhetetlen célért, rossz úton jártunk.
Trianont kezdettől fogva, ha nem is igazságos, de a történelmünk jóra
fordításához az első lehetőségnek tartom, amit mi nem ismertünk fel, és még
ránk kényszerítve sem fogadtunk el. Ezért nemcsak a két háború között tartottuk a teljes revíziót
a minden másnál fontosabb előfeltételnek, de még ma is sokan itt tartanak. Csak
ezzel magyarázható, hogy a ránk kényszerített bolsevik rendszerből azt is
barbár megszállásnak, csapásnak tartunk, ami jó volt, és önerőből nem is lett
volna erőnk a megvalósításához.
Az ideális társadalom a homogén.
Svájc.
Történelmi nagyjaink mindegyike abban
a hitben élt, hogy nekünk is utánozni kell a soketnikumúsága ellenére sikeres
államokat. Mivel igazán ilyen csak egy van, Svájc, ezt akarták utánozni.
Történelmünkben ilyen kísérlet csak egy volt, Erdély, de az is csak akkor és
addig, ameddig az Oszmán Birodalom provinciája volt. A Magyar Királyság
részeként szinte a lehetőséggel nem élés prototípusa maradt. Az Erdélyi Fejedelemséget
mi magyarok kényszerítettük az unióra, az országba visszaépülésre. Ezzel formáltuk
olyanná, aminek következtében egyre inkább Románia szerves részévé vált.
Azt ugyan nem értette meg senki, hogy
Svájc ugyan többnyelvű és etnikumú
ország, de kulturálisan nagyon homogén. Nemcsak Svájc, de minden alpi nép államában
a lakosság életvitele, életfelfogása, eltérő nyelve és vallása ellenére,
kulturálisan homogén, méghozzá puritán. Svájc
tehát a lakosai elértő nyelve és vallása ellenére Európa leginkább homogén
országa. Ezt azzal szoktam bizonyítani, hogy akármelyik alpi nép közé
kerülnék az Alpokban, azt azonnal tudnám, hogy valamelyik alpi országban
vagyok, mert nincs köztük szinte semmi különbség. A közös kultúrájú népek állama homogén.
Az államnak tehát nem egynyelvűnek, hanem közös kultúrájúnak kell lenni. Ilyen állam a négy óceánon túli
angolszász ország, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland. De
ezek életvitele puritán, kulturális tekintetben protestáns.
Mind a négy ország angol gyarmatként
kezdte az újvilágban. Aki odament, néhány generáció után angolszász
társadalomba illeszkedett be. Ebben a tekintetben a latin-amerikai országok is
kulturálisan a gyarmattartók utódai, latinok, még inkább spanyolok vagy
portugálok lettek. Ez, amit Max Weber a múlt század elején Amerika-hatásnak
nevezett, amikor kifejtette, hogy a lengyel parasztok a saját hazájukban szinte
minden társadalmi változásnak ellenállnak, de Amerikában gyorsan alkalmazkodnak
az ottani nagyon más és a körülményekhez érzékenyen alkalmazkodó életmódhoz, puritán
amerikaiak lesznek. Ezt ő elsősorban az Észak-Amerikába vándorló lengyel
parasztokra értette, de hozzá tehette volna, hogy ez nemcsak az angol, de a
spanyol és portugál gyarmatok utódállamaiban is így van. Mexikóban minden
európai kultúrából odatelepülő a spanyol erkölcsöknek megfelelő életmódot vesz
fel. Brazíliába települt germán is portugálként viselkedik. Ausztráliában
meglepetéssel tapasztaltam, hogy a balkáni népek is gyorsan puritán
angolszászok lesznek, holott a saját hazájukban egymással szemben türelmetlenek
voltak, az új hazájukban pedig balkéni rokonoknak tartják egymást. Vagyis az etnikumok történelmi hazájukban
egymástól elhatárolódnak, az új hazájukban azonban rokonoknak érzik magukat.
Talán a mohamedán kultúra az egyetlen
kivétel, akik bevándorlókként nemcsak a befogadó kultúrától, de a másik
mohamedán felekezettől is elhatárolódnak. Ezt, most a közel-keleti beáramlás
során kellene világosan látni. A második
világháború után befogadott vendégmunkások viszonylag gyorsan asszimilálódnak,
kivéve az arabokat. Észak-Amerikában az is bebizonyosodott, hogy az ortodox
oroszok, ukránok viszonylag gyorsan észak-amerikaiak, kanadaiak lettek, sokkal
gyorsabban, mint a mediterrán bevándorlók. Az
ortodox keresztények otthon azonban szinte változatlanok maradtak. Érdemes
volna az európai politikusok számára tudományosan megmutatni, hogy melyik
kultúra mennyire alkalmas a befogadásra. Az ilyen felmérések számos
meglepetéssel szolgálnának.
A fejlett társadalmú népek között a
japánok a legnehezebben befogadók annak ellenére, hogy a csökkenő lakosságuk
indokolná, hogy befogadók legyenek. Ugyanakkor a magas szellemi színvonaluk okán
a más kultúrák is örömmel fogadnák be őket. Minden felmérés azt bizonyítja,
hogy a külföldi egyetemeken tanuló japánok közül a legkevesebben maradnak
külföldön. A legjobban pedig az lepett meg, hogy a háború során több millió
koreai vendégmunkást, félig-meddig rabszolgát fogadtak be, de vegyes házasságot
nem kötöttek, koreait nem fogadtak be, pedig azokról kiderült, hogy hazájukban
kiválóan teljesítenek, hogy ma már Dél-Korea elérte Japán fejlettségi szintjét.
Vagyis Japán a világ egyik legértékesebb etnikumát sem fogadta be. Most is a
leggyorsabban elöregedő, lakosságcsökkenésű ország, mégis nulla a befogadása
abból a Távol-Keletről, ami az elmúlt ötven évben még sikeresebb volt.
Érdekes a kínaiak hozzáállása is a
kitelepedéshez. A vasút századában, Csendes
Óceán térségében, a kínaiak töltötték be azt a szerepet, amit a zsidóság Európa
keleti felében. A gazdasági élet motorjai lettek, de nem asszimilálódtak. A
befogadó országokban a leggazdagabb, a legiskolázottabb élcsapat lettek, akiket
a társadalom idegenként, sőt egyre inkább ellenségesen, visszaszorítandónak
kezelt. Megdöbbenve láttam, hogy negyven évvel a második világháború után
Malajziában ugyanolyan törvények korlátozták a kínai kisebbség érvényesülését,
mint a második világháború előtti zsidótörvények Európában.
A két világhírű diaszpóra.
A világtörténelem alakulásában
hasonló fontos szerepet játszott, Európában a zsidó, a Távol-Keleten a kínai
diaszpóra. A 20. században a világ
leggazdagabb, legiskolázottabb népe a zsidó és a kínai diaszpóra volt.
Óriásit teljesített a zsidóság Európa keleti, a kínaiak pedig a Távol-Kelet
térségében.
Szingapúr történelemformáló szerepe
csak az ezredforduló idején világosodott meg előttem. Szingapúrról azt ugyan
tudtam, hogy azért szakadt ki a kínaiakat üldöző Malajziából, mert a város
kínai vezetése felismerte, hogy nem férnek össze a kínaiakat gyűlölő
Malajziában. Az is köztudomású, hogy Szingapúr eleve a világgazdaság egyik legnagyobb
kikötői adottsága. Az adottsága óriásit növekedett annak köszönhetően, hogy
Kelet-Ázsia a világ leggyorsabban fejlődő térsége lett, és a konténeres
szállítás még a darabárukban is forradalmi változást hozott. Ezzel a
lehetőséggel Szingapúr kínai vezetése zseniálisan élni tudott. Egy nagyon
szegény, nagyon tarka etnikumú tengerészeti katonai támaszpontból a világ
leggazdagabbjai közé emelkedett. Szingapúr ma az ENSZ mércéje alapján megelőzte
az Egyesült Államokat. Ezt az elképesztő sikert a kínai etnikumú lakosság egypártrendszeres
politikai diktatúrája érte el, azzal, hogy a gazdasága és az etnikumainak
kezelése a fejlett liberálisokénál is liberálisabb lett.
Az nem meglepő, hogy azt a Nyugat
liberális politikusai, akik arra esküsznek, hogy a liberális politikai
demokrácia nélkül lehetetlen a gazdasági siker, elhallgatják, hogy a
távol-keleti Kis Tigrisek diktatúrákként kezdték. Mindegyik egy politikai párt
diktatúrája, a gazdasága pedig liberális piaci volt.
Az még nehezebben érthető, hogy a
hatalmukat vesztett nyugati marxisták sem veszik tudomásul, hogy a Szovjetunió
szétesésével párhozamosan a háromszor nagyobb népességű Kína példátlan sikert
arat azzal, hogy a politikai diktatúrát fenntartva, a gazdaságát piacosította,
a gyermekvállalást pedig drákói szigorral korlátozta. Ugyanakkor arról tudomást
sem vesznek, hogy csak az európai marxizmus bukott meg. A Távol-Keleten pedig
háromszor annyi lakossal példátlan sikert aratott.
Európa nyugati fele arról még inkább
hallgat, hogy a négy óceánokon túli, volt angolszász protestánssal szemben is
csúfosan lemarad. Az EU nemcsak a
távol-keleti társadalmakkal, de még a négy óceánon túli angolszász országgal szemben
is lemarad.
A szingapúri példa.
Azt csak az elmúlt években ismertem
fel, hogy a kínai kommunisták is
Szingapúr példája alapján ismerték fel, hogy a jelenkorban csak a piacosított
gazdaság lehet hatékony. Azt ugyan tudtam, hogy a Mao utódait ugyan nem az
ő jelölése alapján választották, végül mégis a reform megvalósítója az lett. Az
általa kijelölt utód már jóval előbb Teng volt. Azt azonban nem tudtam, hogy Mao
a halála előtt öt évvel Mao küldte el egy fél éves tanulmányútra Tenget
Szingapúrba, kitanulni, hogyan fér össze a politikai diktatúra a liberális
piacgazdasággal. Azt még később tudtam meg, hogy Szingapúr kínai etnikumú diktátora
Li Kuang-jao kezdettől fogva nemcsak kínai volt, de Tenggel közös kínai etnikumból
származott, azaz a gyerekkori nyelvük közös volt. Azt a történelem szeszélyének
lehet tekinteni, hogy az 1990-es kínai reform két olyan személynek köszönhető,
aki egy olyan viszonylag kis kínai etnikumból származtak, aminek a létéről Kínától
eltekintve nagyon kevés ember tudhat. A történelem is legfeljebb két kínairól
beszél. Tehát még az is elképzelhető, hogy a kínai reform tervét egy olyan
kínai nyelven beszélték meg, amit minden nagyon kevés kínai beszélt, de leírva,
mandarin nyelven elolvashatott. Ha magnóra vették volna, nagyon kevesen
érthették meg még Kínában is.
Az elmúlt negyedszázad.
A jelenkor legfontosabb eseménye a Távol-keleti Csoda volt. A hidegháborúban a demokraták oldalán
álló minden távol-keleti nép mára már a világ élvonalába emelkedett. A lakosság
öthatodát kitevő két kommunista ország, Kína és Vietnám pedig az utóbbi
negyedszázadban a leggyorsabban fejlődő lett.
A kulturálisan nagyon homogén államok megszégyenítő fölénnyel még a
puritán Nyugatnál is lényegesen gyorsabb fejődést értek el. Ez volt az első
történelmi lecke a számomra.
A világtörténelem két legjelentősebb kisebbsége.
Számomra nagyon kedves a gondolat,
hogy a világtörténelem két legnagyobb és főleg legnagyobb szerepet játszó
diaszpórája, az európai zsidók, és a távol-keleti kínai kisebbség, magának egy
kis saját államot, Izraelt és Szingapúrt, alapított. A kettő szinte polárisan
más utat választott.
A holokausztot túlélő zsidóság
állama, Izrael nem lehet példa a világ számára, mert anyajogú vallási állam lett,
ami csak a zsidóság számára lehetett ország. Ráadásul a helyválasztás is
ószövetségi alapon, a zsidóság őshazájának térségében, talán a világ egyik
legkedvezőtlenebb adottságú térségében, a zsidóság megsemmisítését célnak
tekintő arabvilágon belül létesült. A sikerük, a politikai történelem csodáinak
egyike. Azt, hogy az anyajogi vallásukra építették, senki számára nem lehet
példa. Ez tetőződött azzal, hogy a
nyugat-európai és a közel-keleti zsidóság között óriási kulturális és gazdasági
szakadék van, példátlanul nehéz feladattá teszi a közös államban élésüket.
Őket csak az arab világ antiszemita gyűlölete tarthatja össze. Izrael története nem követhető példa, de
maga a csoda. Nem volt, és nem is lesz még egy történelmi példa arra, hogy
egy világi állam, vallási alapra épül.
Miért marad le az EU?
Mert heterogén.
Közös szabályozású szervezetben csak a hasonló kultúrájú és hasonló fejlettségű
államok működhetnek hatékonyan. Hatékony
Európai Közösség csak a nyugat-európai puritán, fejlett államokból alakulhatott
volna. Ilyenek Európában csak az angolszászok, a germánok és a skandinávok
országai. Ha csak a fejlett puritán
államok alakítottak volna közösséget, az minden bizonnyal azt garantálta volna,
hogy Európa protestáns, illetve puritán része, ha nem is távol-keleti, de
észak-amerikai tempóban fejlődik, és azzal közös szinten maradhat.
Máig a két észak-amerikai állam, az
Egyesült Államok és Kanada csak azért lehetett ilyen sikeres, mert nem akarta
maga alá gyűrni a latin-amerikai államokat. Érthetetlen módon, még egyetlen EU vezetőnek nem jutott az
eszébe, hogy Észak-Amerika két angolszász országa sikeres lehetett volna, ha a
kontinens latin-amerikai országival közösségbe szerveződik. Pedig
nyilvánvaló, hogy az egész Amerika sokkal hátrább lenne, ha az államok ott is
közös uniót akartak volna teremteni.
Az Egyesült Államok sikerének egyik feltétele volt, hogy nem akarta az
egészen más kultúrájú és kevésbé fejlett latin-amerikai országokat maga alá
gyűrni. A csak a fejlett protestáns államok alkottak
volna uniót, minden bizonnyal sikeresebb lehetett volna. Meggyőződésem, hogy a
latin Franciaország és a négy mediterrán ország is jobban állna, ha kimarad az
EU-ból. Ezek számára is többet jelentett volna a gazdagabb, sikeres puritán
országok szomszédsága, mint az azok felépítménye alatti lemaradásuk.
Problémát jelentene a közép-európai
és a baltikumi, vagyis nyugat-európaivá válni akaró országok, Lengyelország,
Szlovákia, Magyarország és Horvátország, valamint a három balti állam. Ezek felzárkózási törekvése számára
indokolt lenne a protestánsok mögötti második státusz.
A nem nyugati keresztény kultúrájú államok integrálása pedig csak
ostobaságnak tekinthető.
Vámmentesség.
Maga az áruk vámmentes, a személyek
vízum nélküli szabad mozgása nemcsak az EU térségében, de a világgazdaság
egészében is előnyös lenne. De csak akkor, ha az államok pénzügyi szuverenitása
fennmarad. Ennél szorosabb közösség csak
közös kultúrájú és maximum néhány tízszázalékos fejlettségbeli különbségű
országok között lehet előnyös. Ezt a megkerülhetetlen követelményt, az EU
kezdettől fogva meghaladták, és egyre jobban meghaladják.
A maastrichti követelmények is túlmentek azon a határon, amit már a hat
alapító tagra vezettek be. A megengedhető határt nemcsak Olaszország, de még Franciaország is
túllépte. Olaszországban az infláció többször gyorsabb, a költségvetési hiány
pedig többször nagyobb volt, mint amit a maastrichti követelmények előírtak. De
azt még Franciaország sem tudta, és nem is fogja teljesíteni.
Ennek ellenére a 6 tagos EU gyorsan
28 tagúvá növekedett. Köztük kettő már nem is a nyugat-európai kereszténységű.
Tegyük hozzá, hogy a jelenlegi beözönlési botrány idején már Ukrajna és
Törökország tagsága is napirenden szerepelt. Ezek felvétele ugyan egyre kevésbé
valószínű, de Brüsszel még ezt sem mondja meg nyíltan.
Ukrajna lenne
a legszegényebb tagállam, a legnagyobb munkanélküliséggel és bevándorlási
nyomással. Onnan több munkaképes lakos számára jelentene megoldást a gazdag
országokban járó munkanélküli segélyből élés is, mint az otthon maradás.
Törökország
tagságának a felmerülhetősége azonban már azt jelentené, hogy a 97 százalékban
keresztény, 90 százalékában nyugat-európai keresztény tagú EU legnépesebb
tagországa a mohamedán gyökereit erősítő Törökország, ahol a lakosság száma évente
közel 3 százalékkal, 2 millióval gyarapodik, és ennek a gyarapodásnak tört
részére számára képes munkaalkalmat teremteni. Törökország EU tagsága esetén azzal kellene számolni, hogy tíz éven
belül tízmillió török vándorolna át Európába, nagy többségük Németországba,
ahol már most is 5 millió török él, akik az összes bevándorló közül a
legnehezebben asszimilálódnak.
Tegyük hozzá, hogy az EU megalakulása óta hibás úton haladt, de az úttévesztés
csak fokozódott.
Ezt az írást ugyan annak a
bizonyításával kezdtem, hogy a magyar történelem legnagyobb tragédiái a
kulturális és gazdasági tarkaságunkból fakadtak. Most azzal zárom ezt a
fejezetet, hogy az EU létrehozásának és
történetének folyamata csak megerősítette ezt az aggályomat.
A távol-keleti országok sikerére pedig
azt bizonyította, hogy előny az állam
számára, ha homogén. Ez csak azzal fokozható, hogy van néhány százalékos
olyan kisebbsége, ami a nemzetállam átlagánál is jobb minőségű.
A négy óceánokon túli angolszász ország sikere.
Az ENSZ tagállamait három mutató, az
egy laksora jutó nemzeti jövedelem, a várható életkor és az iskolázottság,
eredője alapján rangsorolja. Ebben a
rangsorban az első tíz helyen csak a Nyugat protestáns országai vannak.
Európából hat kicsi és a négy óceánokon túli angolszász puritán ország. Az
első tíz között az utolsó az Egyesült Államok, aminek egyedül több lakosa van,
mint a kilencnek együtt, a nemzeti jövedelmének összegéről is ez mondható el, a
katonai ereje pedig nagyságrendekkel nagyobb. Számomra csak az igényelt
magyarázatot, hogy miért van ez a minden tekintetben szuperhatalom az elsők
között az utolsó helyen, illetve az előtte állók, milyen okokból kerültek eléje.
A társadalmi fejlettségben a nagyság nem előny.
Európa történelmében mindig a kicsi államok voltak a fejlettebbek. Ez a Római Birodalom előtt nem
szorult magyarázatra. Ennek ellenére nem
tesszük közismertté, hogy a görög városállamoknak mekkora volt a lakosságuk,
azokból mennyi volt a teljes jogú állampolgár. Ugyanis megdöbbentően kevés,
mert a lakosság többsége rabszolga, illetve a nagycsaládok fejéhez viszonyítva,
korlátozott jogú volt.
A Római Birodalom lakosságából is csak a városlakók lehetettek római polgárok. Nem
véletlen, hogy a Római Birodalom
összeomlását a városi lakosság katasztrofális csökkenése okozta. Ezt jól
mutatja, hogy a légiók katonája sokáig csak a római polgár lehetett. Ahogy a
járványok lecsökkentették a városi lakosságot, forradalmi reformnak számított,
hogy a légiók katonája lehetett az is, aki nem római polgári családból
származott, de ezek a szolgáltuk letöltése után római polgárok lettek.
A Római Birodalom összeomlása után Európában
szinte eltűnt az urbanizáció, ez volt a sötét középkor. Ennek a nyugat-európai
agrártechnikai forradalom győzelme vetett véget. Azt is hangsúlyozni kellene,
hogy a sötét középkorban az urbanizáció csak a kontinens két déli sarkában maradt
meg. A délkeleti sarokban egyetlen város, Konstantinápoly, a délnyugtiban pedig
az anatóliai városok. Azt mindig elfelejtjük hozzátenni, hogy ezek lakosai nem
indoeurópai népek voltak, hanem közel-keletiek, arabok, mórok és zsidók voltak,
és a Közel-Kelet kultúráját képviselték. Csak ezek voltak elég ellenállók a
közép-keleti betegségekkel szemben. Az indoeurópai népek csak akkor lehettek
városlakók, amikor már megszabadulhattak a közel-keleti gabonaimporttal
behozott betegségektől. Ez úgy is fogalmazhatnám, hogy Európa egésze csak akkor vált a Közel-Kelettől függetlenné, amikor már
képes volt a lakossága számára megtermelni a kenyeret. Európa csak akkor
vált önálló magas-kultúrájú kontinenssé, amikor képessé vált arra, hogy kenyeret
adjon a lakosságának.
Azt még a kereszténység sem
fogalmazta meg, hogy a megváltás
szimbóluma azért lett a kenyér, mert annak biztosítása jelentette Európa népei
számára a magas-kultúrává való felemelkedést.
Ezt nekünk, magyaroknak és azoknak az
európai népeknek kellene a legvilágosabban látniuk, amelyek akkor lettek
keresztények, amikor a térségük már képessé vált arra, hogy kenyérgabonát
termeljen. A hunok és az avarok a Kárpát Medencében azért sem lehettek
keresztények, mert nem ismerhették a kenyeret, mert korukban a pásztor még
jobban élt, mint a földműves. Az európai
kereszténység terjesztője a gabonatermelés megvalósulása volt.
Az Egyesült Államok viszonylagos hátránya.
Miért előzi meg az Egyesült Államokat
a három óceánokon túli protestáns ország?
Mert a másik három etnikai tekintetben homogénebb. Becslésem szerint, az Egyesült
Államok lenne az első, ha nem volnának a lakosságában a feketék és spanyolok.
Az afrikaiak egy főre jutó teljesítménye legfeljebb fele, a spanyoloké
kétharmada lehet a rajtuk kívüli lakosságénak. Mivel az Egyesült Államok a
leginkább adatközlő a fejlett államok között vannak adataim. Számos adatot
négyes bontásban, kelet-ázsiai, protestáns indoeurópai, latin és afrikai, közölnek.
Ezekből egyértelműen kiderül, hogy társadalmi fejletség tekintetében a
keletázsiak vezetnek, az indoeurópai protestánsok az átlag felett vannak, a
spanyolok harmaddal az átlag alatt, a feketék pedig a fele alatt vannak. Ezért
tartom mutatónak, hogyha az Egyesült Államokban nem volnának feketék és csak
harmadnyi spanyol lenne, mint a másik három angolszász országban, Kanadában,
Ausztráliában és Új-Zélandon, akkor a rangsorban a másik három előtt lenne.
Természetesen ezzel nem azt mondom,
hogy a feketéktől és a spanyolok kétharmadától meg kellene szabadulni az
Egyesült Államoknak, csak azt bizonyítom, hogy az etnikai tarkasága nemcsak
előny, hanem hátrány. Hozzáteszem, hogy ugyanakkor az Egyesült Államokban élnek
a legnagyobb arányban európai származású zsidók, iskolázott távol-keletiek és a
dél-ázsiai kultúrákból bevándorló elitből is. Ezeknek köszönhetően lenne az átlag alattiaktól való megszabadulása
esetében az első. Mégsem ismerek más megoldást, mint az átlag alattiak
szervezett felemelését. Ma indult meg Brazíliában az olimpia. Ott az Egyesült
Államok az érmeik többségét a fekete lakosságuknak köszönhetik.
Mielőtt az általam javasolt
megoldásra térek, röviden leírom a magyar kisebbségpolitikai lényegét, és
kifejtem a jelenlegi helyzet megoldásáról a véleményem.
A cigánykérdés megoldása.
Magyarország egyik bűne a kisebbségekkel való bánásmódja. Azt máig nem értem, hogy első
királyunk hogyan ismerhette fel, hogy az idegenek befogadása az egyik nagy
történelmi kötelességünk. Azt még megértem, hogy a bőrén érezhette, hogy a
magyar nemességtől nem várhatja, hogy a társadalmi fejlődés élcsapata legyen,
de még azt sem hogy polgárosodjon, vagy könnyű, nyilas lovassággal erős
hadserege legyen. Ugyanakkor azt nem tudom elképzelni, hogy felmérte volna a
magyar társadalom szinte példátlan polgárhiányát.
A magyar társadalomból teljesen
hiányzó polgárságot ugyan királyaink nyugat-európai, elsősorban germán polgárok
betelepítésével igyekeztek enyhíteni, de a
betelepült germán polgárok eleve azt a kedvezményt kapták, hogy izolálhatják
magukat, de az országos politikában nem lesz beleszólásuk. Ezt a betelepített
szászok, megelégedéssel elfogadták. A magyar uralkodó osztályt az sem zavarta,
hogy a nyugatról idetelepülők életviszonyai olyanok maradtak, mint otthon
lehettek volna. Még nem írta le senki, hogy az országba hívott nyugati
etnikumok eleve olyan viszonyok között élhettek, mintha Nyugat-Európában
maradtak volna. Ez ugyan természetes igényük, feltételük volt a betelepüléskor,
de azt illett volna a magyar történészeknek leírni, hogy a szászok elérték,
hogy úgy élhetnek a Kárpát Medencében, mintha Nyugat-Európában maradtak volna.
Ezt a lehetőséget azonban olyan feltétellel biztosítottuk, hogy a
nagypolitikába nem lesz beleszólásuk.
Azt azonban elhallgattuk, hogy
Erdélyben ez megváltozott, amikor az Erdélyi Fejedelemség az Oszmán Birodalom
provinciája lett. Arról nyomot sem
találtam, hogyan alakult ki az, hogy a Fejedelemség három egyenrangú etnikum, a
magyar, a székely és a szász közös állama. Ez a megoldás azonban eleve két
cselt tartalmazott. Egyrészt az erdélyi magyarság két egyenrangú etnikumra
osztódott. Ezt ma elhallgatjuk, pedig 1849-ig természetesnek tekintettük. Arról
pedig mélyen hallgatunk, hogy Erdélyben a legnépesebb etnikum a román volt,
aminek létét a politikai rendszer tudomásul sem vette. Amikor Trianon után
Erdély Románia részévé vált, követeljük a székelység önkormányzatát, de
említést sem teszünk arról, hogy a Magyarországhoz csatolt Erdélyi
Fejedelemségben a legnagyobb etnikum ugyan a román volt, de fel sem merült azok
egyenrangúsága a sokkal kisebb népességű szászokkal, magyarokkal és
székelyekkel.
Erdély nem Svájc.
Diákkoromban a legnagyobb
prózairodalmi élményem Móricz Zsigmond Erdélyről szóló regénye volt. Abban
véltem felfedezni a magyar történelem feljavításának a kulcsát. Az etnikai
tekintetben tarka Erdélyi Fejedelemség, mint az oszmán szultán provinciája,
Móric ábrázolása alapján a vallási türelmem paradicsoma volt. Amennyire
örvendeztem annak, hogy szinte minden keresztény templom minden keresztény
vallás számára a közös istenháza lehetett. Nemcsak a keresztények, a zsidók és
az örmények vallása is elismert volt.
Az fel sem tűnt, hogy a románk vallásának, az ortodox keresztény egyháznak
nem volt a nyugati kereszténységgel azonos rangja. Legfeljebb nem akarták őket a
hitűkről erőszakkal letéríteni, ahogyan nem sokkal később tettük. Vagyis éppen a legtöbb hívőt számláló
vallásnak nem volt egyenlősége, sőt erőszakosan térítettük őket a római pápák
elismerésére. Minden keresztény vallás papja nemesi rangot is élvezett, kivéve
az ortodox pópákat.
Erdélyben járva azonban rádöbbentem,
hogy Erdélyben etnikai és vallási egyenrangúság lehetett a nyugati egyházak
számára néhány bölcs fejedelem alatt, de
óriásaik voltak és maradtak a kulturális különbségek. Márpedig a békés és
hatékony együttélés feltétele az utóbbi kiterjesztése a román etnikum vallására
is. Ezt csodálom az alpi népek esetében. Amíg ott járva nem tudom, milyen a
nyelvük, a vallásuk, csak azt, hogy egyformán élő alpi népek, Erdélyben óriásiak
a különbségek, ott látom, hogy melyik etnikumban vagyok. Erdélyben igazi polgári városok csak azok, amiket a szászok alapították.
Ott a két germán etnikum is nagyon másként élt. A szászok nyugat-európai polgárok, a svábok a nyugat-európai parasztok
módjára éltek. Az erdélyi magyarság is két jelentősen eltérő városokat
épített. A Székelyföld városi markánsak székelyek voltak, a szórvány magyarság
városi, Kolozsvár vagy Nagyvárad a nyugat-dunántúli városokhoz hasonított.
Román város pedig nem is volt Erdélyben.
Lassan megtanultam, hogy Erdély azért nem lehetett olyan, mint
Svájc, mert kulturális, vallási és nyelvi téren markánsan tagolt.
Erdélyben is megfogalmazódott bennem:
a távol-keleti államok homogének,
akárcsak Svájc, az Európai Unió pedig heterogén, akárcsak Erdély.
A magyar cigányság jövője.
A magyar rendszerváltás a
szuverenitásunk visszanyerését jelentő óriási nemzeti esemény. Nem mi vívtuk
ki, hanem ajándékba kaptuk. Ahogyan azonban éltük, a kapott ajándékkal,
nemzetünk történelmének egyik legnagyobb úttévesztése volt. Ami jó volt a
bolsevik megszállásnak köszönhetően, az felszámoltuk, ami előtte hibánk volt,
felélesztettük.
A történelemfelfogásunk legnagyobb
hibája, hogy szinte úgy tálalja a múltunkat, mintha abban csak a politikai szuverenitás
lenne a fontos, ami pedig fontos volt, azt meg sem említjük. Minden osztálytársadalomnak, a mienkének is
a legnagyobb hibája, hogy a lakosság jelentős hányadának nem volt alkalma a
munkából való megélésre. A mai szóhasználattal, alacsony volt a foglalkoztatás. Ezen ezer éves történelmünk során
egyszer fordítottunk, a következetes földosztással és az erőltetett iparosítással.
A földosztás ugyan akkor sem maradt
volna el, ha a háború végén a nyugati demokráciák hadserege vonul be, de akkor
nem lett volna ilyen következetes.
Az erőltetett iparosításról pedig szó sem lehetett volna. Márpedig a második világháború után a
mezőgazdaságban már nem volt lehetőség több munkahelyteremtésre, ott
szükségszerűen munkahelycsökkentés volt az egyelten racionális feladat.
Bármennyire tény, a 20. században a
magas foglalkoztatáshoz a mezőgazdaság nem járult, nem járulhatott hozzá.
Az is tény, hogy a gyors
iparosításhoz is hiányoztak azok az adottságok, amik jelentős hatékony munkahelyet
teremtettek volna. Az erőltetett
iparosítást a szovjet megszállás hozta magával. Ez szívta fel nemcsak a
falvak óriási munkaerő feleslegét, de még a cigányságot is.
Az ország lakosságát csak az erőltetett iparosítás juttatta munkához, a
cigányság számára pedig az jelentett igazán fordulatot. A magyar cigányság története során
soha nem kapott részt a társadalmi munkamegosztásból, legfeljebb talált néhány
elhanyagolt területet, ahova beépülhetett. Apró fogyasztási termékeket állított
első, állatokkal, főleg lovakkal kereskedett, az ipar által vidékre alig
terített termékeket készített, teknőt vájt, szeget vert, vályogot vetett. Ezek piacát
azonban az ipar elfoglalta.
Az erőltetett iparosítás azonban akkora munkaerőigényt támasztott, ami a
cigányságot is bevonta a társadalmi munkamegosztásba. A keresletüket fokozta az átlagbér
ellenőrzés, ami mesterséges keresletet teremtett az átlagosnál olcsóbb munkaerő
felé.
A liberális rendszerváltás azonban ostoba tévedésből, a veszteséges
vállatok felszámolása érdekében szinte felszámolta a cigányság
foglalkoztatását.
Amíg a nem cigány munkaképes lakosság közel 60 százaléka továbbra is munkát
talál, a cigányság foglalkoztatása valahol a 20-30 százalékos, már tűrhetetlen
szintre zuhant. Ez a helyzet máig nem változott.
Azt nagyon hamar felmértem, hogy a cigányság nagyon alacsony foglalkoztatása
iszonyú társadalmi kárt okoz. Ezt a közvélemény is azonnal felismerte, és
táplálja a cigányság ellenes indulatokat. Nem a munkanélküliség következtében
kieső értéktermelést hiányolták, hanem a
tartós munkanélküliség okozta erkölcsi kárt tartják nagynak. Valószínű,
hogy az okozott erkölcsi kár a nagyobb, de nagy a kieső értéktermelés is. A
liberális közgazdászok között a túlzott
iparosítás idején általánossá vált a veszteséges vállalatok által okozott kár
túlértékelése. Az ugyan igaz, hogy a vállalati eredmények javítása, a
veszteség csökkentése, és a nyereség növelése a társadalom hatékonyságát növelő
igyekezet, de óriási károk származnak
abból, ha az olyan veszteséges vállaltokat is felszámolnak, amelyek munkaerejét
nem foglalkoztatják viszonylag gyorsan. A privatizáció során nem találtam
olyan veszteséges vállaltot, aminek leállítása nem csökkentette azonnal a
társadalom értéktermelését. A veszteséges vállaltok leállítása minden esetben veszteséget
okozott, és mivel az elbocsátott munkaerő nagy többségét máig sem
foglalkoztattuk, az okozott kár folyamatosan növekszik. Ma már többször nagyobb a veszteséges vállaltok leállításából fakadó
kár, mint az államadósságunk. De ez csak a pénzügyik kár. Ennél sokkal
nagyobb kár, amit az az erkölcsi kár, amit a tartós munkanélküliség okoz, és
még generációk múlva is okozni fog.
Az még senkinek nem jutott eszébe,
hogy milyen nagy kár származott abból,
hogy a következő nemzedéknek jelentős hányada olyan családban nőtt és nő fel,
ahol a szüleit nem látta munkába menni. Természetesnek tekintik a
segélyekből történő társadalmi eltartást. Iszonyat volna szembenézni azzal, ha
bemutatnák milyen különbség várható a következő generáció felnevelésében, attól
függően, hogy miből és hogyan élt a gyermeknevelő család. Márpedig a munkátlanságból
fakadó társadalmi kár elsősorban a cigányságunkat sújtotta.
Ezért tartom egyik legsürgősebb társadalmi feladatunknak a cigányság
foglalkoztatását. Ezt
csak úgy lehet megoldani, ha a cigányság
foglalkoztatási feltételeit olyan mértékben könnyítjük, hogy a foglalkoztatási
arányuk, mindenekelőtt a tartós munkanélküliségük az országos átlagosnál is
alacsonyabb legyen. Ez fakad abból, hogy minél gyengébb a munkaerő minősége, aránylag annál nagyobb kárt okoz a
tartós munkanélkülisége. A diplomás kisebb valószínűséggel lesz
alkoholista, bűnöző, ha nincs munkája, mint a képzetlen.
Ezért javasolom évek óta, hogy a cigányság foglalkoztatási feltételeit úgy
kell módosítani, hogy a munkaadó érdeke legyen a foglalkoztatásuk.
A bérük után ne kelljen bérjárulékot fizetni, ez olcsóbbá teszi a
foglalkoztatásukat.
A felmondási feltételek legyenek könnyűek, hogy a meg nem felelőktől
könnyű legyen megszabadulni.
Heti bért kapjanak, mert nem tudják jól beosztani.
Ez a javaslatom azt jelenti, hogy a foglalkoztatás feltételeit a cigány
etnikum kultúrájához kell igazítani.
Ez általánosítva azt jelenti, hogy a több kultúrájú országnak nem lehet hatékony
az egységes felépítménye. Ezt így csak a 95. évemben fogalmaztam meg annak
ellenére, hogy 80 éve kerülgettem.
A történelmi atlaszunk néprajzi
ábrázolása villantotta fel bennem először a gondolatot, hogy Trianonban ugyan
sérelmünkre rendezték az országunk határait, megsértették az önrendelkezés
elvét, mert az új tatár környékén is jelentős olyan területet szakítottak el,
amin a magyarság többségben élt, ahol a népszavazás is mellettünk döntött
volna.
Az is egyértelmű volt a számomra,
hogy ez a térkép azt az etnikai összetételt tartalmazta, amint a magyar
közigazgatás mért fel, magyar törvények alapján.
Ehhez még azt is hozzá tettem, hogy
előtte ezer éven keresztül az elmagyarosítás folyt. A kelettől behívott népeket,
a besenyőket, a kunokat, a jászokat teljesen, a zsidókat és örményeket jórészt
elmagyarosítottuk. Azt is tudtam, hogy az etnikumok egyenrangúsága esetén,
többet lehetett volna a magyarság oldalára csábítani.
A Horthy rendszerben azt láttam, hogy
a két legnagyobb kisebbségünk, a zsidó és a sváb, előttünk járt, minket
gazdagított. Hamar felmértem, hogy mennyivel szegényebbek lennénk, ha ez a két
etnikum nem volna. Ennek ellenére a
leghasznosabb kisebbségüket, a zsidóságot törvényesen is fekélynek, a nemzetet
károsítónak tekintettük. Akkor a lakosság közel egy hatoda tartozott a két
értékesebb etnikumba, de úgy becsültem, nélkülünk harmadával szegényebbek
lennénk. A náci Németországban a zsidókat még nálunk is jobban üldözték, nekünk
pedig a svábokat akkor is el kellett fogadni, amikor nem a magyar hadseregben
szolgáltak. Jelentős volt még a szlovák kisebbség, aminek az értékét átlagosnak
becsültem. A cigányság ugyan az átlagnál is sokkal elmaradottabb, legfeljebb 1
százalék volt, amivel nem is számoltunk.
Ezért aztán szinte öregkoromig, csak azt hangsúlyoztam, hogy mennyivel
lettünk szegényebbek a zsidóság öthatodának elvesztésével és a százezer sváb
kitelepítésével. Ez a félmillió fős veszteség, szerintem, a nemzeti
jövedelmünk ötödének elvesztését jelentette.
A rendszerváltás után még nagyobbra becsöltem ezt a veszteséget, azt
hiszem, ma harmadával gazdagabb ország lehetnénk, ha megmarad a zsidóságunk és
a sváb kisebbségünk. Ez
a két etnikum ugyanis felértékelődött volna a rendszerváltás után. Ugyanakkor a cigányság kezelése olyan
mértékben megromlott a rendszerváltás során, hogy a társadalom működésének
egyik jelentős fékjévé vált. 25 éve a magyar cigányság katasztrofális
munkátlansága és ugyanakkor az átlagosnál nagyobb gyermekvállalása a
cigánykérdés megoldását az elsődleges társadalmi feladatok egyikévé tette.
Egyre inkább úgy érzem, hogy a jövőnket kevés
korlátozza jobban, mint a cigányság sorsának megoldatlansága. Mániákusan
kerestem a megoldását annak, hogy a cigányság foglalkoztatási rátáját az átlag
fölé emeljük, a gyermekvállalását pedig az átlag alá szorítsuk, a cigány családokat pedig a kevesebb, de
eredményesebb felnevelésre ösztönözzük.
Becslésem szerint, a lakosság talán 1 százalékát kitevő
cigányság jelenleg negatív értéktermelő, a következő nemzedék minőségét rontó
tényező, ami ma 4-5 százalékkal rontja az ország teljesítő képességét és a
következő generáció várható teljesítményét. Ráadásul, a rontó hatásuk egyre
nagyobb lesz. Még senki sem vette a fáradságot, hogy kikalkulálta, milyen
nemzeti veszteség származik abból, hogy a
munkaerő java kivándorol, és ezt meg sem lehet állítani, ugyanakkor a gyermekvállalás
családi háttere egyre jobban romlik.
A közgazdaságtan a magas
foglalkoztatás pozitív hatását, illetve az alacsony foglalkoztatás károkozását
figyelembe sem veszi, holott a következő generáció teljesítménye elsősorban
ezen múlik.
Ez a bolsevik rendszerben nem okozott
problémát, mert az erőltetett iparosítás eleve kielégíthetetlen munkaerő
keresletet teremtett. Akkor csak azt éreztük, hogy a munkaerőhiány
elviselhetetlen béremelést okoz, ezt csak kierőszakolt államkötvényekkel és az
átlagbér szabályozással próbáltuk féken tartani. Ez sem akadályozta meg a
folyamatos pénzromlást, ugyanakkor a jó munkaerőt megfizethetetlenné tette. Ezt
a hibát ugyan világosan láttuk, de nem is gondolunk arra, hogy a cigányság foglalkoztatását viszont
megoldottuk. Az gyakori téma volt a szakmában, hogy a cigányok többsége nem
jó munkaerő, de senkinek nem jutott az eszébe, hogy mennyivel nagyobb kár
keletkezik abból, ha a cigányok foglalkoztatása olyan alacsony, mint a
rendszerváltás után. Ezt ugyan a közvélemény világosan látja, de a kormány
igyekszik elhomályosítani.
A különböző alépítményekre különböző felépítmény kívánkozik.
Az Marx zseniális felismeréséből következik,
hogy ahány lényegesen eltérő alépítmény
van, annyi felépítményre van szükség. Ez a materialista történelemfelfogás
alapja. Ettől Marx is annyira megijedt, hogy azonnal lemondott az alépítmények
vizsgálatáról, és meghirdette, hogy egyetlen tökéletes felépítmény van, a
kommunista társadalom, és minden társadalom alépítményétől független
kötelessége, a kommunista társadalom építése, ha ez spontán nem történik ez
meg, az erőszakos bevezetés is indokolt.
Ezzel a magát materialista tudósnak tartó Marx, a társadalomtudomány
legkövetkezetesebb idealistája lett.
Mivel materialista tudós maradtam, az
első feladatomnak az osztálytársadalmak közös alépítményének a feltárására fordítottam
a figyelmemet.
Csak a puritán társadalom lehet hatékony.
Ezt először a 20. század küszöbén Max
Weber ismerte fel. Megállapította, hogy a
jelenkor tudományos és technikai ismereteit csak a protestáns erkölcsű,
magatartású népek képesek másoknál hatékonyabban működtetni. Ez a
megállapítás ugyan korrekciókra szorul, de a lényege igaz. A jelenkor
tudományos és technikai eredményeit, csak puritán erkölcsű népek képesek
másoknál hatékonyabban működtetni.
Weber tévedett, hogy a protestáns
népek nem azért puritánok, mert a protestáns kereszténység puritán vallás,
hanem a puritán népek, az angolszászok,
a germánok és a skandinávok ezért reformálták meg a kereszténységüket, mert a
római katolikus kereszténység számukra nem volt elég puritán. De nem minden
puritán nép hagyta ott a római katolikus vallását. Az Alpokban, Németalföldön
olyan katolikusok életmódja is puritán. Ezért ajánlatos Weber megfogalmazásában
a protestáns helyett megfelelőbb puritánt írni.
Weber másik tévedése annak
feltételezése volt, hogy csak a protestáns keresztények puritánok. Az ó korában
még nem lehetett felismerni, hogy a
távol-keleti, konfuciánus népek még a protestánsoknál is puritánabbak. A
20. század második fele azonban a Távol-Kelet megkülönböztetett fölényét hozta.
Nem találtam az ipari forradalom háromszáz éve alatt olyan országot, ahol az
egy lakosra jutó teljesítmény, az egy főre jutó jövedelem, vagyon, a várható
életkor, az iskolázottság, annyival nőtt volna, ahogyan először Japánban, majd
a Kis Tigrisekben, évül Kínában 25 éve.
Weber másik tévedése az volt, hogy a gyors társadalmi fejlődésnek van még egy másik
alépítményi követelménye is, a lakosság számának lassú változása. Gyorsan
csak az olyan társadalomban nőhetnek a fejlettséget mutatók, ahol a lakosság
száma évente 1-2 ezreléknél nem változik jobban. A társadalomtudományok
alapvető hibája az volt, hogy nem vette
tudomásul, hogy az osztálytársadalmakban a spontán népszaporulat évente több
százalékos lett volna, vagyis tízszer nagyobb az elviselhetőnél. Ez tette
elkerülhetetlenné, hogy minden
osztálytársadalom a halálozást fokozó volt. Hatezer év során nem volt olyan
osztálytársadalom, amelyik nem kényszerült arra, hogy a halálozást ne emelje
olyan szintre, amin a népszaporulat még elviselhető. Az osztálytársadalmak megértésének kulcsa a halálozás szükségszerű növelése
volt. Nem ismerek olyan osztálytársadalmat, amiben nem a halálozás fokozásával szorították
le a népszaporulatot a spontán bekövetkező tizedére.
Ennek tudatában érthetetlen, hogy
nyoma sem található annak, hogy minden
társadalom önelpusztítóvá vált volna, ha nem fokozza a halálozást. Ennek
ellenére a történelemtudomány úgy akarja megmagyarázni az osztálytársadalmak
történelmét, hogy figyelmen kívül hagyja a halálokozás szükségességét, sőt arra
buzdít, hogy humánusabb legyen. Mivel a társadalomtudományok nem ismerték fel,
hogy a halálozás fokozása elkerülhetetlen, hogy minden társadalom gazdagabb lenne, ha kisebb lenne a népszaporulata.
Ez még a nagyon alacsonyan lakott térségekben is igaz, ha belátjuk, hogy az
életterek túlnépesedők, tehát az
emberiség érdeke az volna, ha a kevésbé fejlett világból importálnák a számukra
hasznosítható, jó minőségű munkaerőt. Ezt meggyőzően bizonyította Amerika
és Óceánia betelepítése.
A betelepítés lehet nemcsak pozitív,
de negatív is. Az emberiség
történelmének a legnagyobb népvándorlása Amerika betelepítése volt. Még
senkinek nem jutott az eszébe, hogy kiszámolja, mennyit nyert az emberiség azzal, hogy Amerika sokmillió bevándorlót
fogadott be a túlnépesedő Európából.
Európa történelmét érdemes volna
elképzelni úgy, ha nem lett volna alkalma benépesíteni Amerikát és Óceániát.
Európa sikerének kulcsa.
Európa bámulatos felemelkedését egyrészt a feudális társadalmának alacsonyabb
gyermekvállalásnak, másrészt Amerika és Óceánia benépesíthetőségének
köszönhette.
A kiscsaládos
jobbágytársadalom.
A társadalomtudományok érthetetlen
módon a családforma szerepét figyelmen kívül hagyják. Pedig Nyugat-Európa
bámulatos sikerének első szakaszát a kiscsaládos jobbágyrendszerének
köszönhette. Az 1. évezred utolsó
negyedében az Alpoktól északra lévő Európa sikerrel szelektálta ki a téltűrő és
a természetes csapadékkal is megelégedő búza és árpa termelését, valamint az
éghajlati és kifejlesztette talajviszonyoknak viszonyoknak megfelelő
talajművelést.
Az ezt megelőzően európai történelem
még csak a közel-keleti kultúra behatolása volt a Földközi Tenger medencéjébe. A görög és a római történelem még csupán a
közel-kelet behatolása volt a mediterrán európai térségbe. Ez a két kultúra
még képtelen volt a lakosságát önerőből élelmezni, ezét a szíriai és
észak-afrikai gabonából élt. Amikor ez egészségügyi okokból szinte megszűnt
Európa térségében az urbanizáció, megszűnt a magas-kultúra is. Bekövetkezett a
sötét középkor, a kontinensen visszaállt a barbárság.
Európa térségében az öneltartó magas-kultúra
csak akkor jelent meg, amikor képessé vált arra, hogy megtermelje a maga
kenyerét. A nyugat-európai
agrártechnikai forradalom azonban valami forradalmi újat hozott az emberiség
történetében azzal, hogy megoldotta az önözés nélküli gabonatermelést. Ezt
megelőzően Európában magas-kultúra csak ott jöhetett létre, ahova gabonát lehetett
importálni.
Az önözéses gabonatermelés korábban csak ott valósulhatott meg, ahol a
folyók vízét csatornákkal szétoszthatták. Ilyen jelentős területű adottság csak Kelet- és Dél-Ázsia, valamint a Közel-Kelet folyamainak fagymentes
telű völgye volt, a művelhető szárazföld talán huszad része. Ezen élt az
emberiség háromnegyede, százszor sűrűbb lakossággal, mint ahol legfeljebb
pásztorkodni lehetett.
A nyugat-európai agrártechnikai
forradalom azonban megoldotta a gabonatermelést minden olyan térségben, ahol
télen fagyok voltak, és önözni sem lehetett, de az éves csapadék 500-1.000 milliméter
között volt. Ezt a gabonatermelési módot
Európában, az Alpoktól északra találták fel. A hozamok ugyan legfeljebb
fele akkorák voltak, de tízszer nagyobb területen működhetett ez a
gabonatermelő kultúra. Ez a
gabonatermelési mód ezer évig csak Európában terjedt el, de mára már több és
olcsóbb gabonát ad, mint az önözéses termelés.
A természetes csapadékra épült
gabonatermelés alig ezer év alatt az élelemtermelés motorjává vált. A történészek sem hangsúlyozzák, hogy ezt
elsősorban annak köszönhette, hogy kiscsaládos szervezetre épült.
A kiscsalád jelentősége.
Középiskolás koromban akadtam fenn
azon, hogy a Nyugat nagy szellemi forradalmai,
a reneszánsz, a reformáció, a felvilágosodás, a demokrácia, valamint a
tudományos és technikai forradalom miért korlátozódott a kiscsaládos térségre,
miért nem fogadták be a nagycsaládos kultúrák. Csak lassan, a kelet-európai
bolsevizmus alatt értettem meg, hogy az
új befogadása a kiscsalád sokkal alkalmasabb, mint a nagycsalád.
A kiscsaládos társadalom az ipari forradalom előtt, csak Nyugat-Európában
volt. Ezzel ugyan
magyarázatot kaptam arra, hogy mivel magyarázható Európa felemelkedése a nagycsaládos
kultúrák fölé, de nyomát sem találtam meg annak, kik, miért döntöttek a
kiscsaládos jobbágyrendszer bevezetése mellett.
Az ugyan egyértelmű, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszer mind a földesúrnak,
mind a jobbágynak a jobb, racionálisabb megoldást jelentette, de nyomát sem
találtam annak, ki vezette be ezt a forradalmi újítást.
Azt is csak sejtem, hogy a római
katolikus egyház kezdettől fogva a kiscsaládos megoldás mellett volt. Ezt
mindennél jobban bizonyítja, hogy a Vatikán azonnal a kiscsaládos rendszerhez
igazította a házasságkötést, a gyermekvállalás lehetőségének a szabályozását. A katolikus teológusok is mélyen hallgatnak
arról, a feudális társadalomban ki és miért kötötte a házasságkötést ahhoz,
hogy a házasságkötők részére jobbágytelek legyen biztosítva. Ez a
házasságkötési követelmény azt jelentette, hogy csak azok köthetnek
gyermekvállalásra jogosító házasságot, akik számára a földesuruk jobbágytelket
biztosított. Ez a megkötés szorította
vissza a jobbágyfelszabadításig 2-3 születéssel a gyermekvállalást. Ennek volt
köszönhető, hogy Nyugat-Európában a minden más kultúránál humánusabb, kevésbé
halálozást fokozó feudális társadalmak működhettek.
Az ipari forradalom is kiscsaládos volt.
Nyomát sem találtam annak, hogy az ipari forradalom nagy vívmánya volt a
kiscsaládos társadalom fokozatos általánossá válása. Illetve annak, hogy előtte minden
társadalom, kivéve a nyugat-európait, nagycsaládos volt, mára pedig döntően
kiscsaládosakká váltak. A jobbágyrendszer megszűnése ugyan a kiscsaládos forma kényszerét
is megszűntette, amiért aztán az önmagában népesség robbanással járt volna.
Szerencsére, ez két okból mégsem történt.
Az ipari forradalom a mezőgazdaság gépesítésével, munkaerő
felszabadítással járt. 300 év alatt a fejlett társadalmakban a mezőgazdaságban
dolgozók aránya huszadára csökkent. Ezzel párhuzamosan az iparban és a szolgáltatásokban dolgozók
száma hasonló arányban növekedett. Ráadásul, az ipari forradalom előtt az ipar is döntően családi vállalat volt,
utána azonban nagyvállalatokban dolgozó egyéni munkavállalók, önálló keresők
lettek. Ennek köszönhetően minden magas-kultúra kiscsaládossá alakult át. A
házasságkötés korábbi korlátozása ugyan megszűnt, de a kiscsalád érdekeltté
vált a kevesebb gyermekvállalásra.
A liberális társadalomtudósok,
mindenekelőtt a közgazdászok hisztérikusan illusztrálják a társadalmakban az
eltartó képesség alakulását, de ugyanezt a családokon belül figyelmen kívül
hagyják. Pedig ott még élesebben jelentkezik. A családon belüli egy főre jutó jövedelem és vagyon elsősorban attól
függ, hány gyermeket nevelnek, és hány öreget tartanak el. Ezért a családtagok
jövedelmi szintje nemcsak a család jövedelmétől, de a jövedelemből élők
számától ugyanúgy függ. A társadalom egyik fontos feladata volna a családokat
arról tájékoztatni, hogyan függ az egy személyre vetített jövedelem a
jövedelmet nem termelők számának alakulásától. De nemcsak az egy családtagra
vetített jövedelmet, hanem az egy gyermek nevelésére fordított időt is fontos
volna tudatosítani.
Az 1990-es kínai gyermekvállalás korlátozásának ma már mérhető hatása
fényesen bizonyítja, hogy az egy gyermek iskoláztatásának az eredménye
mennyivel nagyobb az egy gyermekes családokban, mint a több gyermekesekben.
A fogamzásgátlás megoldhatósága.
Nem találtam magyarázatot arra, miért
hallgat a társadalomtudomány, a
fogazásgátlás megoldhatóságának a jelentőségéről. Ha ez nem lenne a fejlett
világban általánosan megoldható, sokkal hátrább lenne a világ társadalmi fejlettsége.
Ma az emberiség mintegy ötöde csak azért
élhet fejlett társadalomban, mert megszűnt a lakosságuk elviselhetetlenül gyors
növekedése. Márpedig nem vitatható, hogy a népszaporulat csak ott fékezhető le az eltarthatóság színvonalára,
ahol általános a fogamzásmentes szexuális élet megoldása.
Az ugyanis nem vonható kétségbe, hogy
minél jobban él a társadalom, annál több a fogamzás, aktívabb a szexuális élet,
minél magasabb a várható élettartam és minél több a szabadidő. Alapvető társadalmi ismeret volna ismerni a
szexuális élet gyakoriságát és a jövedelem, valamint a szabadidő, az alkalom
függvényében. Vagyis mennyi volna a megtermékenyülés. Ebből kiderülne, hogy
fajunk egyre szaporább volna. Gyakoribb a szexuális vágy, ha alkalom kínálkozik
rá, és gyakoribb a nők termékenysége.
Az ember olyan szapora faj, ami a
nagyon magas halandóság és a nagyon rövid várható életkor mellett is
biztosította a létszám megtartását. Becslésem szerint, a gyűjtögető életmódban,
vagyis fajunk eddigi életének 95 százalékában mintegy 25 év lehetett a várható
életkor, mégis viszonylag gyorsan megjelentünk és elterjedtünk szinte minden
természeti környezetben. Miután a
táplálékunk termelése óta egyre nőtt a várható életkorunk, egyre nőtt a
szaporaságunk. Mintegy 6 ezer éve azért volt szükségszerű halálozás fokozása,
mert sokkal gyorsabban szaporodtunk, mint amennyivel növelni tudtuk az
élettereink eltartó képességét.
Elég volna meggondolni, száz éve ki tételezte fel, hogy mára ötször
többen leszünk, mégis javulnak az életviszonyaink, megkétszereződött a várható
életkorunk, többet javult a táplálkozásunk, mint előtte évezredek alatt. Ennek ellenére csak ott javultak az
átlagosnál jobban az életviszonyaink, ahol a szexuális vágyaink kielégítését
fogamzásgátló alkalmazásával elégíthettük ki. Azt csak becsülni tudom, hogy mennyien lennénk, és hogyan élhetnénk, ha
nem lenne megoldható a fogamzásmentes szexuális élet. Már a létszámunk túl
volna a 10 milliárdon.
Az ember is olyan faj, aminek a sorsa alakulását nem lehet megérteni a létszámának
és szelekciójának ismerete nélkül. Ennek ellenére, mind a szaporaságunk sebességét, mind a
szelekciónk irányát nem vizsgájuk.
Fajunk mára már mintegy ötöde számára olyan életfeltételeket, olyan
várható életkort teremtett, ami mellett a túlnépesedése csak a fogamzásgátlás
megoldása estében fékezhető le az elviselhető mértékre. Aki ezt tudomásul veszi, az csak
olyan társadalmi változásokat kezdeményez, amelyek mellett a létszámunk az
eltartó képesség optimuma közelében tartható. Nem lehet valaki társadalomjavító
forradalmár, aki nem azt tartja elsődleges feladatának, hogy a létszámunk
változását a tűréshatár közelében tartsa.
Fajunk az életfeltételeit termelőmunkával fenntartó társadalomban olyan
szaporává vált, amit csak olyan felépítmény képes tartósan működtetni, amelyik
megoldja az 1-2 ezrelékes szinten tartani a létszáma ingadozását. Minél jobb életfeltételeket biztosít
a társadalom, annál nagyobb lesz a túlnépesedési nyomása.
A gyermekvállalás jelentős hányada nem volt tudatos.
Nemcsak a politikai érdek, de a
vallás is a nagyobb népszaporodásban érdekelt. A politikai minél több
alattvalót akart, a társadalomtudomány és a vallás, mint a hatalom
szolgálóleányai, a minél több születés mellett munkálkodtak és munkálkodnak ma
is. Nyomát sem találtam annak, hogy a társadalomtudomány és a vallás bevallotta,
feltárta volna szülők akaratától független gyermekvállalások arányát. Azt ugyan
elismerték, hogy vannak a házasságon kívüli megtermékenyítések,
megerőszakolások, ezeket nem tekintették sem az isten akaratából történtnek, de
arról mélyen hallgattak, hogy a házastársak
is gyakoribb szexuális élvezetre vágynak, mint amennyi utód felnevelését
akarják. Ezért minden a fogamzást kizáró módszert bűnnek minősítetek.
Tartalom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése