Kopátsy Sándor ED 2016 07 29
Eltartási ráta
A Német Bank készített 25 fejlett
országról egy olyan felmérést, hogyan hatott az eltartási ráta változása a
gazdaság fejlődésére. Alapos munkát végeztek, tized százalékban mérték a
változásokat. Azt ugyan előtte elfelejtették megvizsgálni, hogy mennyire jó
mutató, amivel dolgoztak. Ez a mutató azt mutatja meg, hogy aránylik a 15-65
éves, munkaképesnek minősített lakosság arány az ennél fiatalobbakhoz és
öregebbekhez viszonyítva. Pedig nagyon elvárható lett volna, ennek a
torzításait elemezni. Ez a mutató ugyanis jó száz éve született, amikor a 15
éveseket már jogosan lehetett munkaképeseknek teremteni, a 65 évnél idősebbeket
pedig már nem.
A vizsgált 25 fejlett országban a
munkába lépés átlagos kora már egyre inkább túl van a 15 éves koron, becslésem
szerint reálisabb volna a 20 év felettiekkel számolni. A munkaerő felső
minőségi harmada 25 év körül, a diploma megszerzése után válik
foglalkoztatottá.
Még sokkal súlyosabb elméleti hiba,
hogy a 15 évesnél idősebb tanulókat, a leghatékonyabb munkaerőt termelőket
eltartottnak minősíteni. Ezek a legfontosabb nemzeti vagyonnak, a
tudásvagyonnak a leghatékonyabb gyarapítói. Sajnos, a klasszikus közgazdaságtan
még olyan korban született, amikor a társadalomnak még arra a szellemi
vagyonra, képzettségre sem volt szükség, amit 15 éves korra már megszereztek.
Jelenleg az olyan munkaerő, amelyik 15 éves korában már nem tanul, a társadalom
számára kis valószínűséggel lesz értéktermelő. Ennek ellenére még nem
találkoztam olyan felméréssel, ami kimutatta volna, hogy milyen értékű lesz az
a munkaerő, amelyik 15 éves kora előtt hagyta abba a tanulását.
Meggyőződésem szerint, az ilyen
képzettségű munkaerő nagy többsége munkát sem talál.
A klasszikus közgazdaságtan
legnagyobb elméleti hibája, hogy a tudásvagyont nem tekinti a nemzeti vagyon
szerves részének, az oktatást pedig nem értéktermelésnek. Ebből fakad, hogy az
eltartási rátában a munkaképes korúak tanulását passzív eltartottnak minősíti.
De lyukas az eltartottsági ráta másik
oldala is. Nem veszi figyelembe a 65
év feletti munkaképeseket, és az annál korábban nyugdíjba menteket.
Görögországban, annak ellenére, hogy viszonylag nagyon hosszú a várható
életkor, a dolgozók többsége 60 éves korában már nyugdíjas. Ezzel szemben,
Japánban a nyugdíjba kerülők átlagos életkora, 71.8 év. Ott tehát eltartottnak
számit a 65-72 éves korú, még munkavégző lakosság.
Azt pedig sehol nem mérik, hogy
mennyien dolgoznak 65 éves koruk után. A családi vállatokban magas a 65 év
felett munkát végzők aránya. Az Egyesült Államokban a farmerek többsége 65 év
után is munkavégző marad. Az ilyenek aránya pedig egyre nagyobb lesz, mivel a
munkavégzés egyre kisebb fizikai erőt igényel, egyre több nő, egyre több 65 év
feletti férfi végezhet értékes munkát, és viszonylag egyre kevesebben halnak
meg még munkaképes koruk előtt, vagy közben.
Amennyiben értéktermelőknek
minősítjük a munkaképes korú tanulókat, alapvetően módosul a mutató.
A mérleg másik oldalán egyre többen
fognak élni a munkaképes koruk után.
A legnagyobb hibát azonban az okozza,
hogy figyelmen kívül hagyják, hogy egyre értékesebb, keresetképesebb, tehát
többet eltartó képes lesz a következő nemzedék. A tudományos és technikai
forradalom előtt még lehetett darabra mérni az értéktermelőket, ma az értékük
ugyan nehezen mérhető, de a keresetképességük is jól mutatja. Elég volna, ha az
átlag jövedelemhez viszonyított jövedelmük alapján értékelnénk Őket. Ha az
iskolázatlanok jövedelme fele volna az átlagnak, akkor a szorzójuk 0.5 lenne.
Ha a diplomások keresete az átlag kétszerese, akkor 2 lenne a szorzójuk. Az
ilyen számbavétel kifejezné a munkaerő eltartó képességének javulását.
Ezzel a problémával a társadalom
érdekének megfelelő gyermekvállalási támogatás megoldása során találkoztam.
Egyértelmű nemzetközi tapasztalat, hogy a felnevelt gyerekek várható társadalmi
értéke elsősorban a szülők társadalmi értékével lesz arányos. Vagyis a
diplomás, jól kereső szülők gyermekei nagy valószínűséggel jól kereső
diplomások lesznek. Az iskolázatlan, munkát sem találó, segélyen élő szülők
gyermekeinek többsége ott ragad meg, ahol született. Ezzel szemben szinte
minden országban, ahol már van gyermekvállalási támogatás, azt a gyermekek
száma alapján megállapított összeg. Vagyis lényegében ugyanannyi társadalmi
támogatást kap az a gyermekvállaló család, ahol a várható érték az átlag
tízszerese lesz, mint az ahol a várható társadalmi érték negatív.
Azt ugyan senki sem vonhatja késébe, hogy a következő generáció
teljesítménye akkora lesz, amekkora annak az értéke. Ennek ellenére a következő
generáció felnevelésének pénzügyi támogatása a várható értékével fordítottan
arányos.
Ugyan megjegyzendő, hogy az állam az
oktatási rendszeren keresztül a társadalom érdekével arányosan támogat. Minél
magasabb a képzés, annál nagyobb a megkapott támogatás. Valójában a következő
generáció képzése, tehát a társadalom tudásvagyonának termelése sokkal
dinamikusabban fejlődik, mint a fizikai nemzeti vagyon gyarapodása. Ebben
azonban a gyermekvállalás és nevelés pénzügyi támogatása negatív szerepet
játszik. Szerencsére, a diplomás szülők az átlagnál sokkal többet áldoznak a
gyerekeik minél jobb iskoláztatás érdekében, és az iskolák is a tehetségesebbek
tovább tanulását támogatják, az iskolák is ezeket keresik, a társadalom
munkaerejének értéke dinamikusan gyarapodik. Ennek tudatosítása érdekében
azonban kevés történik.
A gyermekvállalás azonban
kontraszelekciós. Nem ismerek olyan társadalmat, amiben a gyermekvállalás nem
kontraszelekciós. Minél jobbak a családok gyermeknevelési feltételei, annál
kisebb a gyermekvállalásuk, és fordítva, minél kedvezőtlenebb, annál nagyobb.
Ebben nálunk olyan durva a torzulás, hogy a kormányzat nem is meri publikálni
az adatokat.
Összefoglalásként leírom a gyakran
idézett tanácsomat.
Ha a családok felső harmadában annyi gyermek születne, mint jelenleg az
alsó harmadban, és fordítva az alsó harmadban csak annyi, mint a felsőben, a
következő generáció értéke, vagyis a megtermelt nemzeti jövedelmünk háromszor
annyi lenne, mint amennyi a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett
várható.
A következő generáció értékét
elsősorban az határozza meg, hogy a gyermekvállalások aránya a családok
gyermeknevelési képességével mennyire arányos.
Tehát semmivel nem tudunk annyit
javítani a követező generációban várható eltartó képességen, mint a
gyermekvállalási struktúra javításával. Ez egy bank tudományos tanácsadójának
azonban aligha juthat az eszébe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése