Kopátsy Sándor EB 2016 06 02
A darwinizmus folytatása
Darwint az emberiség legjelentősebb
tucatja közé soroltam. Kiváló magyarázatot adott a fajok fejlődésére, de
megállt ott, ahol a jövő számára legtöbbet adhatott volna. Kiváló módon mutatta
meg, hogy a fajfejlődés hogyan jutott el a legegyszerűbb élőlénytől a
jelenkorig.
Azt megmutatta, hogy a fejlődés
állomásai mik voltak, még azt is, hogyan szelektálódtak. A két legfontosabb
kérdésre azonban nem adott választ.
A fajfejlődés motorja a környezet változása.
Azt még megértette, hogy a fajok a
mutáció és a szelekció hosszú útján alkalmazkodtak a természeti környezetükhöz,
de azt nem ismerte fel, hogy a természeti környezet változása a fajfejlődés
motorja. Tehát változatlan környezetben
nincs fajfejlődés.
Mi biztosítja az ember fejlődését.
Annak ellenére, hogy elismerte az
emberrel egy minőségileg más faj jelent meg, de azzal már nem foglalkozott, ami
az ember számára a legfontosabb, miért, és hogyan fejlődhet tovább.
Változatlan környezetben nem volt fajfejlődés.
Harminc éve az ausztrál őserdőben
robban belém a gondolat. Megállapítottam a tényt, hogy csoda történt velem,
visszakerülhettem abba a természeti környezetbe, ami 110 milli éve volt. Itt az
óta állt a biológiai óra, csak egyszikű növények és erszényes állatok maradtak.
Ugyanis 110 millió éve szakadt ki ez
a kontinens is a mai
Afrikától. Akkor még ott is, mint mindenütt, csak egyszikű
növények és erszényes állatok voltak. Ez az Európa nagyságú kontinens, mint egy
bárka úszott el a Csendes Óceán túlsó partjára. Mivel végig az egyenlítő
közelében vándorolt, nem történt rajta jelentős éghajlati, környezeti változás.
Ezért nem történt a térségében biológiai fejlődés.
Felvetődött a kérdés. Mi volt az oka, hogy ezen az óriási bárkán
megállt az idő, legalábbis a biológiai fejlődés órája? Megborzadtam a
felismeréstől. Hogy lehetett, hogy ez az emberiség egyik legnagyobb zsenijének,
Darwinnak, nem jutott az eszébe? Pedig ő is járt, nemcsak járt, de nagyon
figyelt az a különböző kontinensek növény- és állatvilágának különlegességére.
A Galápagos-szigeteken, ahol 110
millió éve nem léptek túl a hüllőkön. Madagaszkáron pedig az állapította meg, hogy
mintegy 30 millió évet késett a biológiai óra.
Tegyük hozzá, Darwin idejében még nem
ismerték a kontinensek mozgását és annak idejét.
Mire hazaértünk, már világosan
láttam, hogy a biológiai fejlődés
feltétele a környezetváltozás. A nem változó természetben nincs biológiai
fejlődés, ott áll a biológiai fejlődés órája.
Az óceánok mélységében százmillió
évek óta nincsenek új fajok, pedig az ott élő fajok nagy potenciális
szaporasága óriási lehetőségét biztosítja a szelekciónak. Ráadásul a vulkánikus
kitörések helyén folytonosan új fajok is megjelennek, de azok annyira eltérő és
izolált környezetben élnek, ahonnan nem képesek kilépni. Ez vonatkozik az ezer
méteres mélységekben elő fajokra is. Óriási, sok száz atmoszférikus nyomás
alatt, fény nélküli környezetben élnek. De ezeknek a fajoknak sem lehet
kapcsolatuk a felszíni világgal. Ebből pedig az következik, hogy változatlan környezetben új fajok csak
külső, más környezetből érkezhettek. Tehát fajfejlődés csak ott történhet,
ahol a környezet változik. Változatlan környezetben is van ugyan mutációs és
szelekció, de az nem vezet új fajok megjelenéséhez, sőt őrködik a faj
stabilizációján.
Ezért járnak rossz nyomon azok a
csillagászok is, akik a földön kívüli életet más, olyan égitesteken keresik,
ahol a környezeti viszonyok a földünkéhez hasonlók. Ezen az úton legfeljebb
olyan primitív éltet formákat lehetne találni, ami a földünkön is megjelent. Ahhoz, hogy egy másik égitesten a mienkéhez
hasonlítható életet találjanak, olyan bolygókat kell találni, amelyiken az
életfeltételek változásai a földünkéhez hasonlók voltak. Ennek pedig
hiányoznak a reális feltételei, mert még a saját bolygónk korai történetéről is
nagyon keveset tudunk, a távoli bolygók múltja pedig feltárhatatlan.
A környezetváltozás hatása az emberi fajra.
Darwin ezzel sem foglalkozott. Talán
ezért is hagyta figyelmen kívül, hogy az emberi faj számára egészen más
törvények vonatkoznak. Pedig, mint
minden tudományos eredmény, ez is annyit ért, amit a fajunk érdekében
hasznosítani lehet belőle.
Az emberi faj esetében is egyértelmű,
hogy a fejlődése csak ott történhetett, ahol változtak az életkörülmények.
Fajunk megjelenésének színvonalához az ember is ott ragadt meg leginkább, ahol
egyrészt a legkisebb volt a környezetváltozás, másrészt a legkisebb kapcsolat a
fejlettebb emberekkel. Őseinkhez legközelebb a busmanok maradtak. Ausztráliában
sem fejlődtek az emberek a bevándorlásuk óta.
Az emberi faj ugyan óriásit változott viszonylag nagyon rövid idő alatt, de
ez csak azért történhetett meg, mert fajunk példátlanul gyorsan a földünk
szinte minden életterében megjelent, és ezek az egymástól néha nagyon eltérő életterek
néha érintkezhettek is egymással, tehát tapasztalatcsere történhetett.
Egyetlen nagy, globális környezeti változás
fajunk életében csak akkor történt, amikor tőlünk független okokból, jelentős
felmelegedés alakította át a korábbi természeti környezetet, óriási térségekben
megváltoztak az életfeltételek.
Bármennyire egyértelmű, még ma sem
tudatosult, hogyha nem történik mintegy
6-10 ezer éve az életterekben óriási változás, még mindig gyűjtögetnénk. A
fajfejlődés ugyanis a meleg éghajlatú szigeteken nem volt jelentős az ághajlati
változás, ott fennmaradt a gyűjtögető életmód. Az csak akkor indult el a
változás útján, amikor a fejlett emberek oda mentek, oda vitték az ismereteiket.
Valószínű, hogy Borneóban még ma is csak gyűjtögetnének, ha nem mennek oda a
fejlett kultúrák emberei.
Ezért tudomásul kell venni, hogy az emberi faj is csak ott fejlődik, ahol változik a természeti környezet, vagy ahova a
változó környezetben kialakult fejlettebb ismeretek, eszközök, termékek
behatolnak. Ezért lesznek beláthatatlan következményei annak, hogy a
jelenkori emberiség szerves egységgé vált. Az
információk, az emberek távolságlegyőző képessége, és a tömegáruk szállítása
szinte egyetlen generáció alatt legyőzött minden akadályt.
Az ember minőséi tekintetben fejlettebb az elődeinél.
Darwin felfedezése nemcsak óriási
tudományos eredmény jelentett, de a köztudatra is óriási hatása volt. A legtöbb indulatos ellenzéket azzal
szerezte magának, hogy a biológiai fejlődésben az ember megjelenését nem
tekintette minőségi ugrásnak. Nem hangsúlyozta az emberszabású majom és az
ember közti óriási minőségi különbséget. Erre még rátett a következő kétszáz
évben a genetika is azzal, hogy bebizonyította, hogy fajunk és a csimpánz génje
között nagyon kicsi a különbség. Arról, hogy ez a nagyon kicsi különbség
azonban a legnagyobb szerepű azok között, ami eddig a fejfejlődésben történt.
Darwin ugyan nem tagadta az ember magasabb rendűségét, de nem jelezte, hogy az emberi fajra egészen más törvények vonatkoznak.
Természetesen Darwin idejében nem
tartott ott a genetika, hogy azt meg lehetett volna állapítani, ami ma már
közismert. Az mégis hibája volt, hogy nem hangsúlyozta azokat a különbségeket,
amik már akkor is ismerek voltak.
Az ember volt az első olyan élőlény,
amelyik a környezetéhez nem a darwini módon, a mutáció és a szelekció
segítségével alkalmazkodott, hanem a nélkül, hogy a genetikáját megváltoztatta
volna, a viselkedést és a szerszámait idomította hozzá. Az ember az első faj, amelyik a nagyon eltérő környezetében nagyon
eltérő módon viselkedik, de genetikailag ugyanaz maradt. Darwin zseniális
megfigyelő volt, sok-sok apró jelenségre felfigyelt, de azon nem akadt fenn,
hogy az ember ugyan már a múltban is nagyon eltérő módon viselkedett, de nem
maga idomult a környezete követelményeihez, hanem az életmódját alakította a
környezete által támasztott követelményekhez. A hideg éghajlatban nem bundát
jelentő szőrzetűvé változott, hanem ruhába burkolta a testét, meleg lakhelyet
épített magának. Az előbbi, minden genetikai elődje által használt módszer,
sokszázezer évet igényelt, az utóbbi pedig azonnal megvalósítható volt.
Az embernek nem az emésztési rendelkezésre idomult a táplálékhoz, hanem a
táplálékát tette az emészthető rendszere számára feldolgozhatóvá.
Darwin zseniális felismerésének az
elfogadása sokkal kevesebb ellenállásba ütközött volna, ha hangsúlyozza az
ember minőségi különbségét. Nem ismerte fel, hogy nagyobb súlyt kellett volna
helyezni arra, hogy az ember
megjelenésével minőségi változás történt. Ezzel nemcsak az utolsó faj
jelent meg, hanem egy egészen más minőséget jelentő faj, amire egészen más
törvények vonatkoznak. Az ember nem genetikailag az utolsó lépés, hanem vele egy
olyan magasabb rendű faj jelet meg, amire egészen más törvények vonatkoznak.
Magyarázni kellett volna, hogy az
ember nem egy lépés a sokmillió faj megjelenése között, hanem az emberel egy egészen más faj jelet meg,
amire egészen más törvények vonatkoznak. Az a tény, hogy az ember isten
teremtménye olyan minden kultúrára jellemző felfogás volt, amit figyelembe kellett
volna venni Darwinnak is. Ha csak azt mondja, hogy az ember megjelenése olyan
csoda, aminek voltak a genetikai elődei, de azokhoz képest minőségében is
teljesen újat jelent. Rá más törvények vonatkoznak. A majom után az ember megjelenése
nem változás, hanem óriási minőségi ugrás volt, valamire egészen más törvények
érvényesek, mint az elődereire. Darwin korában azt kellett volna hangsúlyozni,
hogy az embert az isten nem a földből gyúrta, hanem egy emberszabású majomnak úgy
módosította a génjét, hogy az új lényre megkülönböztetetten más törvények
vonatkozzanak.
Ez az isteni beavatkozás vezetett arra, hogy az agya nemcsak viszonylag
nagyobb lett, fejlettebb lett, hanem a természetből élőből a természetet
igényéhez igazítóvá változott.
Az Darwin életében is köztudott volt,
hogy az újszülött agya a testsúlyához viszonyítva nagy volt. Ennek ellenére a
születés után még évekre van szüksége, hogy az életképtelen újszülött
életképessé váljon.
A magzati kor.
Máig nem tudom, mi vezette a finn
törvényhozást arra, hogy a múlt század harmincas éveiben bevezette az
újszülöttek fizikai adatainak a rögzítését, és az életpályájuk, hogyan alakul
az életük. Azt csak gyanítom, hogy a magzat kihordásának a minőségét az emberek
régóta fontosnak tartották. Gyermekkorom falujában a nem sikeres embereket
háthónapra születetteknek nevezték. Azt is megéltem, hogy az állapotos
asszonyok kívánságát erkölcsi kötelesség volt telesíteni. A népi bölcsesség tehát fontosnak tartotta a minél jobb magzati
kihordást. Tehát előfordulhatott, hogy a finn törvényhozók is ezt a népi bölcsességet tartották szem előtt,
amikor az újszülöttek kihordását társadalmi érdeknek minősítették.
Minden újszülöttnek, ettől kezdve
követték az életpályáját. Egyre inkább kiderült, hogy a legjobban kihordott
újszülöttek felső tizede, a testhossz, testsúlya és fejátmérő alapján, az élete
során lényegesen jobban teljesített, vagyis értékesebb állampolgár lett. A következő
nemzedék értékének alakulása tehát a magzati korban kezdődik.
Amikor társadalomtudományokra adtam a
fejem, az emberek felnevelésének hatékonyságát elsődlegesnek tartom. Ezért
figyeltem a finnek tapasztalatait. Ötven év után már a tudomány is felfigyelt
rá. Kiderült, hogy az életteljesítmény
jelentősen függ a magzati kihordás minőségétől. Azóta sok százszor
elmondtam leírtam: Ha az anyák úgy
hordanák ki a magzatukat, ahogyan a felső tized, ötven év múlva háromszor
gazdagabb lenne az ország, mint a jelenlegi kihordás mellett. Vagyis az
anyák kihordásától jobban függ a társadalom jövője, mint a politikai
vezetéstől. Ezért a szülőanyákat gazdagon jutalmaznám a jó kihordásuk után.
Eddig még senki sem fogata meg a tanácsom. Ellenben a koraszülöttek életének
megmentésért vagyonokat áldozunk. Nem ez a baj, hanem a sikeres szülések
jutalmazásának a hiánya az.
A gyermekkori szókincs szerepe.
Körülbelül egy éve lelkesen figyelem
az Egyesült Államokban azt a mintegy tíz éve folyó munkát, ami már sokmillió
négy éves gyermek szókincsét mérte fel, és már jönnek a megdöbbentő eredmények.
A jelenlegi technika lehetővé teszi a szókincs mérését. Egy hétig a gyermekekre
mikrofont szerelnek, ami minden szavukat rögzíti. Aztán a felvételt lehallgatja
egy számítógép, ami megszámolja a használt szavak számát. Már az is érdekes,
hogy ebben a korban a felső és az alsó tized között 4:1 különbség van. A már
tíz éve felvett szókincsű gyerekek iskolai eredményeit vizsgálhatják. Kiderült, hogy a négyéves szókincs és a 14
éves iskolai eredmény között nagyon szoros a korreláció. Ennek hatására
törvény készül arra, hogy minden 2-4 éves gyerek számára heti két nap óvodai
jelenlét kötelező.
Az agykutatók pedig megmagyarázzák az
eredmény okát. Az agy kapacitását már ebben
a korban nagymértékben meghatározza, hogy négyéves korban mennyi szót használ. Vagyis
az ember olyan lény, aminek az agyfejlődése a fogamzás után még legalább öt
évig tart.
Az ember agyfejlődésének oka.
Két észak-amerikai tudós, Steven
Piantadosi és Celese Kidd egy bátor elmélettel álltak elő. E szerint, a homo sapiens azért lett olyan okos, mert
az újszülöttek sokáig életképtelenek. Azt ugyan én is beláttam, hogy az
ember azért szorult a fejlett agyára, mert szinte minden fizikai téren
viszonylag gyengének bizonyult. Ez ugyan sokkal kevesebb annál, amint a két
amerikai tudós mond, mert nem adott magyarázatot arra, miért lett az ember agya
olyan fejlett, ami a fizikai adottságainak a gyengeségét ellensúlyozhatta. Most
tőlük magyarázatot kaptam. Azzal, hogy
az ember agyának a kapacitása viszonylag sokáig növekedik, ezzel alkalmassá válhat
arra, hogy az agyával segítse át magát a fizikai gyengeségein.
Azzal, hogy az újszülött sokáig
életképtelen, arra kényszerül, hogy a felnőttek növeljék a szókincsét, segítsék
kialakulni a járóképességét. Az ember
biológiai elődei eleve életképeseknek születnek, az újszülött ember még évekig
mások ismereteinek az átvételére szorul.
Azt nemcsak Darwin, de a biológusok
máig nem hangsúlyozzák, hogy a
fajfejlődés során egyre jobban kitolódott a fogamzás és születés közti idő, és az
anyákban a fogamzás utáni együttélés.
Az alacsonyrendű fajok esetében még a
peték megtermékenyítése is az anyán kívül történt.
Aztán a megtermékenyült peték
tojásban maradtak, a szülők külső melege biztosította a tojásban való fejlődésüket,
majd a felnövésig a táplálásukat.
Az erszényesek a magzatot viszonylag
korai állapotban megszülték, és nemcsak táplálták, de védelmet jelentő otthont
is biztosítottak a számukra.
Az emlősök a magzatburokban tovább
hagyták fejlődni a magzatot, ami ennek köszönhetően életképesebb korban
született meg. Az újszülöttek számos fajnál néhány órán belül már mozgóképessé
váltak. Táplálásukat az anyatej biztosította, de az agyuk kapacitásnak a
fejlődése befejeződött, lényegében az ösztöneik alapján éltek.
Itt aztán megállt a logikám. Arra nem
találtam választ, mi váltotta ki a fokozatos agyfejlődést, minek köszönhette a
homo sapiens a sokkal nagyobb kapacitású agyát. Valami olyan génmutáció történhetett, ami eleve nagyobb agyat
eredményezett, és annak a magzati kihordásnál sokkal hosszabb fejlődését
igényelte. A nagyobb agy megnehezítette a szülést, ezért annak az
agyfejlődés bizonyos szintjén már meg kellett történni, de az agy fejlődése még
évekig tovább folyik.
Itt lépett be a fennemlített két tudós
az agyfejlődés születés utáni folytatódásával. Az újszülött ember azért marad
életképtelen, mert egyrészt az eleve nagy agya táplálkozási segítségre, több
oxigénre szorul, másrészt nincsen készen az életképességre. Azt tudom, hogy az
ember életét biztosító oxigénigény negyedét az agya használja fel. Az ember
genetikai elődeinél ez lényegesen kisebb, de nem ismerem az elődeink adatait.
Piantadosi és Kidd felismerése ugyan szenzációs, de az indoklásuk fordított. Az újszülött nem azért lesz okos, mert
életképtelennek születik, hanem azért születik életképtelennek, mert még nem
fejeződött be az agyfejlődési folyamata.
Tisztázni kell, hogy az agyfejlődés
befejezése alatt azt kell érteni, hogy az
agy kapacitása nem a már tárolt ismeretek befogadásával fejeződik be, hanem a
kapacitásának kialakulásával. Mai ismereteink alapján mintegy négyéves
korban. Az agyunk kapacitását tehát nem a tárolt ismeretek mennyiségével, hanem
az ismertbefogadási képességével kell mérni. Egészen más az agy kapacitásának
kihasználtsága. Az előbbi a képesség, az utóbbi a kapacitáskihasználtság.
Az emberek társadalmi éréke.
A társadalomtudományok máig az ember
létét eleve értéknek tekintik.
A gyűjtögető társadalmakban ez nem
jelentett addig problémát, amíg nem jelentkezett a túlnépesedés. Mivel a
gyűjtögető társadalmak eleve képtelenek voltak a térségük eltartó képességén
változtatni, kirajzásokra kényszerültek. Ennek volt a következménye, hogy
fajunk néhány tízezer év alatt Ausztráliában is megjelent.
A termelő társadalmak azonban már munkájukkal
alakították a térségük eltartó képességét bizonyos túlnépesedést el tudtak
viselni. De az életmódjuk javulása és a várható életkor hosszabbodása
következtében felgyorsult népszaporulatukkal nem tudtak lépést tartani. Minden
gabonatermelő és pásztor társadalom potenciális népszaporulata sokkal gyorsabb
volt, mint ahogyan növelni lehetett az eltartó képességet, ezért a halálozás
okozására kényszerült. Ebből alapvető társadalmi érdekellentét született. Ezt
levezetni egészen a jelenkorig csak a halálozás fokozásával lehetett viszonylag
tűrhető szinten tartani.
Ezt az ellentmondást az tette
elviselhetővé, hogy minden társadalmi sejt, a családtól az államig, a
túlnépesedését a vetélytársai rovására igyekezett levezetni. Ezt az erőszakos
levezetést azonban csak az erősebb tudta megoldani. Az egymással szembeni erő
azonban a létszámtól függött. Minél nagyobb folt a túlnépesedési nyomás, annál
nagyobb érdek volt a versenytársaknak a létszámuk növelése. Az
osztálytársadalmak halálokozása annál erősebb volt, minél jobban meghaladta a
lakosság az eltarthatóság optimális szintjét. A halálokozás azért volt elkerülhetetlen társadalmi érdek, mert nem
lehetett a gyermekvállalást korlátozni.
A zsidó, a keresztény és a mohamedán
vallás hirdette a megválás reményét, de nem fogalmazta meg az okát. Minden osztálytársadalom lényegesen jobban
élhetett volna, és értéke lehetett volna az emberi életnek, ha nem népesedik
túl.
Csak a kereszténységet ismerem
annyira, hogy megértsem, Krisztus megváltónak korán érkezett. Csak kétezer
évvel később jutott el néhány protestáns és néhány távol-keleti állam
társadalma odáig, hogy megszűnt a spontán túlnépesedési nyomás. Létrejöttek a
megváltás előfeltételei.
A gyermekvállalás szabályozhatóvá vált.
Azt sem merték a társadalomtudósok
bevallani, hogy a gyermekvállalás mindig
lényegesen nagyobb volt, mint amennyit a szülők akartak. Az ember szexuális
ösztöne nagyobb szaporaságot eredményezett, mint amekkorát a szülők akartak. A
társadalmi sejtek, a családtól az államig nem kívánt akkora népszaporulatot,
mint amennyi az ember szexuális ösztönéből fakadt. Az osztálytársadalmak elmúlt
hatezer évét azzal jellemezhetjük, hogy többen születtek, mint amennyit a
szülők akartak, és többen, mint amennyit a társadalom érdeke megengedett. Ezért tartom a fogamzásgátlás megoldását
fajunk történelmében a legnagyobb találmánynak. Ez jelentette fajuk számára
a megváltást, az egyes ember társadalmi értékét. Ez történt meg a 20. század
végére spontán az emberiség egyötödében, a puritán Nyugaton és a puritán Távol-Kelet
demokratikus államaiban, és egy másik egyötödében a gyermekvállalást
erőszakosan korlátozott Kínában. De az a kétötöd termeli meg a nemzeti
jövedelem kétharmadát. Ebben háromszor gyorsabban nő az egy laksora jutó
jövedelem, a vagyon és a várható életkor.
Jó negyven éve az emberek társadalmi értékét a három összetevőjének, a
képességnek, a tudásnak és az erkölcsnek, az eredőjével mérem.
A képesség
szinte örökletes, azaz ösztönös.
A tudás szinte
folyamatosan növelhető.
Az erkölcs
tartalmáról még keveset tudunk, pedig a jelentősége a tudományos és technikai
forradalomban elsődlegessé vált. Szerencsémnek tartom, hogy közgazdászkorom
elején került a kezembe Max Weber munkája, abban is az, hogy a protestáns erkölcsű népek minden más
kultúra népeinél hatékonyabban működtetik a társadalmat. Ez annyira
beigazolódott, amit Weber nem is sejthetett. Ma a világ húsz legfejlettebb
társadalma vagy protestáns, vagy konfuciánus, azaz puritán.
Arról azonban nincs irodalom, hogyan
és miért lesz egy nép puritán erkölcsű. Az európai tények azt sugallják, hogy
csak ott lettek puritán erkölcsűek a népek, ahol jelentős a tél, viszonylag
hidegebb az éghajlat. Ennek viszont ellentmond, hogy az oroszok élnek a
legnagyobb télben, de a legkevésbé puritánok. Tehát más tényezők hatása is
elengedhetetlen.
A következő generáció értékének maximalizálása.
Amennyire a gyűjtögető társadalmakban
az ember fejlett agya volt a lét biztosításának elsődleges feltétele, az
osztálytársadalmakban elég volt egy szűk szellemi elit szellemi teljesítménye.
A nagy többség fejlett agyára nem volt szükség. Ebből fakadt, hogy az osztálytársadalmak másik állandó
jellemzője volt a tudásvágy elnyomása. Az a tény, hogy az osztálytársadalmaknak
közös jellemzője a tudásvágy elnyomása, abból következett, hogy tudásfeleslegesek
voltak, máig rejtve maradt.
Az emberi faj életének első mintegy
150 ezer évét csak azért volt képes nemcsak átélni, hanem szinte minden
természeti környezetbe be is tudott rendezkedni. Ezzel szemben, az
osztálytársadalmak stabilitása attól is függött, mennyire képesek a lakosság
tudásvágyát, szellemi kapacitását elnyomni.
Még nem találkoztam olyan
társadalomtudóssal, aki felismerte volna, hogy az osztálytársadalmak hatezer évét az olyan technikai fejlődés
jellemezte, amiben a technika fejlődésével ellentétes arányban csökkent a munkaerő
nagy többségével szemben támasztott tudásigény. Senki sem akadt fenn azon,
hogy az Ószövetség eredendő bűnnek minősítette Ádám tudásvágyát.
A tudományos és technikai forradalom előtt, nem ismerek olyan technikai
találmányt, amelyik nem csökkentette a hasznosításához szükséges tudásigényt. Ez csak azért maradhatott rejtve,
mert a fejlettebb technikai eszközök kitalálása, elkészítésének megoldása ugyan
mindig nagy szellemi teljesítményt követelt, de a többséggel szemben támasztott
szellemi igény egyre csökkent. Nehéz
volt a termelőeszközök, szerszámok, feltalálása, elkészítése, de velük
egyszerűbbé vált, kevesebb fizikai és szellemi erőt igényelt a munkavégzés.
Nagyon leegyszerűsítve azt
mondhatjuk, hogy a fajunk életének 95 százalékában a teljesítmény elsősorban a
munkavégzők alkalmasságán múlt. Az gyűjthetett többet, aki több ismerettel
rendelkezett, tudta mit, mikor, hol lehetett megtalálni. Az életben tanultam
meg, hogy a gyűjtögetés óriási tapasztalatot, ismeretet igényel. A szántáshoz,
aratáshoz elég a fizikai erő. A vad gyümölcsök, gombák gyűjtésében a
teljesítmény elsősorban a szellemi képességen múlik. Ezért ajánlom a szülőknek
a gyermekeikkel való gyűjtögetést, gombaszedést.
Az egyszerű eszközökkel való vadászat, halászat szinte művészet, a
lőfegyverekkel való vadászathoz viszonyítva. De ez szinte minden termelési folyamatban így van.
Ez az oka, hogy a 20. századig az
olcsó munkaerő volt az árához viszonyítva a munkaadó számára a hatékonyabb
megoldás. A tőke a minél olcsóbb munkaerőt kereste. Ezzel szemben a jelenkorban
a gyenge képességű és fegyelmezetlen munkaerő szinte ingyen sem kell, a jó
pedig egyre drágábban is hatékony. Ezért
ma már a fejlett társadalmakban szinte minden szakma elitje jól kereső, a gyenge
hányada pedig nem keresett.
A társadalom teljesítménye a munkaerő minőségétől függ.
Ezt kell a modern társadalomnak az alábbiakkal biztosítani
Minél jobb legyen a születések családi háttere.
Ez bármennyire a közvélemény számára
felismert, a jelenkori fejlett társadalmak nemcsak nem veszik tudomásul, de a
gyermekvállalást úgy támogatják, hogy az a kontraszelekciót okoz. A társadalom
jövője szempontjából semmi sem fontosabb a következő nemzedék minőségénél,
ennek ellenére a gyermekvállalás állami támogatása a számuk arányában történik,
a relatív nagysága annál nagyobb minél kisebb a család jövedelme. Évtizedek óta
elkeseredetten mondom, hogy a következő generáció teljesítménye, elsősorban
attól függ, milyen a születések mögötti családi struktúra. Ha a családok felső harmadában annyian születnének, mint jelenleg az
alsóban, és ott csak annyian, mint most a felsőben, ötven év múlva a társadalom
teljesítménye háromszor nagyobb lenne, mint amennyi lehet a jelenlegi
gyermekvállalási struktúra mellett.
Ez csak akkor lesz elérhető, ha a szülők öregkori ellátása a felnevelt
gyermekek értékétől függ.
Ezzel szemben minden társadalom az öregkori ellátást az életkeresethez
igazítja. Ez azonban
a gyermekvállalás és a gyermeknevelés elleni érdekeltséget teremt. Minél képzettebb
és gazdagabbak a szülők, annál inkább az érdeküket sérti a több gyermek
vállalása és azok minél jobb kiiskolázása.
Mindenkit arra kell képezni, amihez jobb a képessége.
Az oktatási rendszerek még mindig a
múlt társadalom érekére szabottak maradtak. Az osztálytársadalmaknak alacsony
volt a képzettekkel szembeni igénye. Elsősorban a saját igényét kiszolgáló
köztisztviselőkre, katonákra, papokra, nem gondolkodó, hanem parancsot tejesítő
szolágra, a hatáskörükre büszke urakra volt szükség.
Csak két ágazat oktatása volt
képességfejlesztő. A művészeké és a sportolóké. Ezek képzése mindig képesség
fejlesztésre koncentrált volt. Csak azt
és arra képezték, amire kiemelkedő adottsága volt. Ebben a tekintetben a
magyar oktatásnak is ez a két ágazata világszínvonalú. Az ok: ebben a két ágazatban képesség homogén tanulócsoportokat
oktatnak.
Sem az oktatáspolitika vezetői, sem a pedagógus szakma mégsem hajlandó
tudomásul venni, hogy a jelenkori fejlett társadalmak érdekének csak a két
ágazatban kialakult oktatási rendszer felel meg.
Összefoglalás.
Darwin munkáját csak azzal koronázhatjuk meg, hogy az emberi
faj érdekét szolgáló módszereket tárunk fel.
A mutáció képességek sokaságát ajándékozza.
A szelekció pedig a társadalom igényének megfelelőket emeli
ki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése