Kopátsy Sándor EH 2016 08 20
A kiegyezés utáni magyar történelem
Ahogyan közeledik az 56-os forradalom
évfordulója, egyre indokoltabbá válik az elmúlt 150 év politikai mérlege, érzem
a veszélyét annak, hogy a reális történelmi mérlegkészítés ismét a napi
politikai hatalom érdekéhez igazodik. Ez azt jelenti, hogy az 1956. november
október 2.-ai többpárti rendszert elfogadó politikai döntés helyesnek, és a
bevonuló szovjet csapatok elleni fegyveres ellenállást hősiességégnek minősítik,
mert a Nagy Imre által választott több pártos demokrácia meghirdetése helyes
volt.
Ez egy további állomása volt annak a
történelemfelfogásnak, hogy az irreális, tragikus következményekkel járó
döntések helyesek voltak.
A kiegyezés után a magyar társadalom érdeke elsősorban két feladat megoldása lett volna.
Politikai autonómiát adni a kisebbségeknek.
Elhallgatjuk, hogy Jellasics
szándékát a császár már 1848 tavaszán is támogatta.
Magyarország felosztásának
szükségességét a Bécsi Udvar már 1849 tavaszán világosan látta, és az Olmützi
Alkotmányban biztosította Erdély önálló fejedelemségét, Horvátország és a
Temesi Szerb Vajdaság függetlenségét. A magyar történészek ezt a tényt ugyan
nem tagadhatják, de célzatosan elhallgatják, mert ismerete lehetetlenné tenné
azt a felfogást, hogy az első
világháború elveszése után az ország felosztása váratlan volt. 1849 után a kor minden magyar politikusa tudta,
hogy az ország felosztása már 1849 tavaszán a Császári Udvarnak a terve volt,
amit a fiatal Ferenc József császár jóváhagyott. Ennek az alkotmánynak
ismeretében kereste fel a három legnagyobb magyar, Széchenyi István, Eötvös
József és Deák Ferenc az osztrák csapatok parancsnokát, és békét ajánlott.
Ennek azonban nem lett következménye, mivel a magyar hadak parancsnoka a
törvényhozás által kinevezett kormányzó, Kossuth Lajos volt.
Ha az Olmützi Alkotmányt a magyar közvélemény ismerné, természetessé válna,
hogy az első világháború háború elkezdése az ország feldarabolásának
kockázatával járt. Ezzel
szemben Tisza István, a magyar miniszterelnök még a háború alatt is balkáni
területszerzést követelt.
Azt is el kellene ismerni, hogy a kiegyezés után nem lehetett az miniszterelnök,
aki elismeri az Olmützi Alkotmányt, de akár még a történelmi Magyarországnak az
önrendelkezési elven alapuló felosztását is. Ilyen miniszterelnök nemcsak
akkor, de máig sem kapott volna parlamenti felhatalmazást. Ezzel a magyar
történészek is tisztában vannak, de nem merik megfogalmazni. Ennek figyelmen
kívül hagyása azonban lehetetlenné teszi a magyar történelem megértését.
Tisza István tehát olyan politika híve volt, ami a kor magyar
közvéleményének megfelelt. Ha ezt nem tudatosítjuk, nem érthetjük meg sem a Szegedi Kormány, sem a
második világháború utáni magyar választások, sem a jelenlegi magyar kormány politikáját.
Ezek politikája a magyar közvélemény többségével megegyezett. Nem csak akkor,
de ma is. A következő választáson a jelenlegi magyar kormány is elbukna, ha
nyíltan elfogadná, ha nem is a trianoni határokat, de az olmützi megoldást.
A kiegyezés után demokratikusan megválasztott magyar kormány csak olyan
lehetett, amelyik a történelmi Magyarország fennmaradását az optimális megoldásnak
tartja. Ez minden
demokratikusan választott magyar kormány támogatottságának előfeltétele volt,
és maradt. Ez alól kivétel a szovjet megszállás alatti idő volt, amikor e téma
tilalmi listán szerepelt.
A magyar történészek feladata volna tudatosítani, hogy az első
világháború előtt nemcsak a magyar arisztokrácia és az úri középosztály, de a
magyar közvélemény sem fogadott volna el olyan politikát, ami a kisebbségek
számára megnyugtató önkormányzatokat biztosít.
Ezért aztán a viszonylag demokratikus
Károlyi kormány is megbukott. A hatalomra került a Tanácsköztársaság mögött
pedig eleve nem állt a közvélemény többsége. Ezek programja, módszere sem
igazodott a közvélemény elvárásához.
A Tanácsköztársaság eleve olyan
drasztikus társadalmi változásokat akart erőszakkal bevezetni, amivel a
közvélemény többsége nem értett egyet. A kommunisták sem vették tudomásul, hogy
a kormány politikájának alkalmazkodni kell a társadalom elvárását. Számolniuk
kellett volna azzal, hogy a magyar társadalom nem fordított hátat az
arisztokráciának és az úri középosztálynak annyira, hogy az erőszakos
felszámolásukkal egyetértsen.
A Károlyi kormány egyrészt kimondta a
Monarchiától való elszakadást, de nem hirdette meg a revízió elsődlegességét.
Tudomásul kellene venni, hogy a megmaradt
Magyarország közvéleményének többsége sem bolsevik rendszert, sem a Trianonba
való beletörődést nem fogadta el, hanem a háború előtti helyzethez való
visszatérést várta el.
Ezért a magyar közvélemény többsége támogatta az arisztokraták és az úri
középosztály revizionista politikáját, nemcsak akkor, de a háborút követő két
még demokratikus választásokig. Azt követően is a revízió lett volna a választási győzelem
előfeltétele. Ez csak azért szűnt meg, mert a bolsevik állampárt lett az
egyedüli párt, ami a megszálló Szovjetunió elvárásait teljesítette.
A Horthy rendszert ugyan bűnösnek minősítem
a magyar társadalom érdeke szempontjából, de az uralmát demokratikusnak tartom,
mivel a választók többsége támogatta. Demokrata volt abban az értelemben, hogy a
közvélemény többségét képviselte. Ugyan korlátozott volt a választás
titkossága, és a Kommunista Párt számára nem nyitott lehetőséget. Kártékony
volt azért, mert irreális célú revizionizmushoz ragaszkodott, és hisztérikusan
antiszemita volt.
A magyar közvélemény jobboldalisága fényesen bebizonyosodott az 56-os
forradalomban is. A
lakosság óriási többsége az úri középosztály hatalmát visszaállító demokráciát
akart. Ideje volna bevallani, hogy a
több párt közötti választás lehetősége az úri középosztály közép-jobb
pártjainak elseprő győzelmét jelentette volna. Vagyis olyan politikai
rendszert, amiben a jelenlegi Fidesz kormánynál is jobbra álló pártok többsége
kerül kormányra. Aki nem ezen az alapon ítéli meg Nagy Imre második kormányát
követő kormányt, képtelen felmérni a hibát, amit Nagy Imre a több pártrendszer
elfogadásával elkövetett.
Azon ugyan lehet vitatkozni, hogy a forradalom mikor lépett át
ellenforradalommá, de azon nem, hogy a több párt közötti választás erősen
közép-jobb párt uralomra kerülését hozta volna.
Ez pedig nemcsak a hidegháborús
állapot felrúgását jelentette, amit nemcsak a Szovjetunió, de a Nagy Imrét
támogató Mao és Tito sem tűrt volna.
Azt is, tudatosítani kellene, hogy a hidegháború az Egyesült Államok érekét
szolgálta. Annak volt alapvető érdeke, hogy a volt imperialista hatalmak
féljenek a Szovjetunió haderejétől, és azzal szemben csak az Egyesült Államok
katonai ereje jelentett számukra védelmet.
Azt ugyan aligha lehet bizonyítani,
hogy az Egyesült Államok eleve látta, hogy a
Szovjetunió eredményes működését semmi sem ássa úgy alá, mint az erejét messze
meghaladó fegyverkezése. Az Egyesült Államok azzal, hogy fegyverkezésre
fordította a nemzeti jövedelmének 5-7 százalékát, a Szovjetuniót arra
kényszerítse, hogy a negyed akkora egy lakosra jutó jövedelmének harmadát
költse el a számára eleve reménytelen fegyverkezési versenyre. A Szovjetunó nem azért omlott össze, mert
bolsevik rendszert működtetett, hanem azért, mert az erejét meghaladó módon
fegyverkezett. Ezt bizonyítja a tény, hogy a szovjetunió szétesése után az
utódállamok ugyan a nemzeti jövedelmükből ötöd akkora hányadot fordítanak
fegyverkezésre, mégis lassabban fejlődnek, mint a szovjetunió részeként.
Azon is lehet vitatkozni, hogy
számunkra milyen a szovjet megszállás mérlege, de azon nem, hogy az e feletti
döntésben nem volt semmi jogunk. A Szovjetunió szférájába tartozásról nem mi dönthettünk,
az a világpolitika osztotta ki ránk. Én azonban a kevesek közé tartozom, akinek
az a meggyőződése, hogy ma azért
lehetünk demokrácia, mert a Szovjetunió nyomása alatt következetesen fel
kellett számolnunk az arisztokrácia és az úri középosztály politikai hatalmát.
Erre elegendő belső erőnk soha nem volt. Másképpen fogalmazva: a jelenlegi
kormány sem kerülhetett volna hatalomra, ha a második világháború után a magunk
erejére lett volna bízva, hogy a társadalmunkban túlélő feudális elemeket
felszámoljuk.
Ajánlás.
A történelemtudomány is
tárgyilagosságra kötelez. Ebből következik, hogy nem az elérhetetlenül nagy
célok elbukott hősei, hanem a kisebb, de elérhető célokkal megelégedő, de azt
megvalósítók a nagyok.
E mérték alapján Széchenyi István és
nem Kossuth Lajos volt a legnagyobb magyar.
Azt pedig meg kellett érnem, hogy
Nagy Imrénél sokkal nagyobb történelmi személyünk volt, Kádár János. Nagy Imre
ugyan sokkal nagyobb lett volna, ha 1956. november másodikán megelégszik azzal,
amit a világpolitikai helyzet megenged, aminél többet a forradalom előtt ő sem
akart, de Kádár vállat és elért. Személyes tapasztalataim alapján állítom, hogy
Kádár János mindent elért, amiről Nagy Imre álmodott, de neki és az
országunknak ez sokkal nehezebb volt, mint a forradalmárok számára a gazdasági
mechanizmus atyjának lett volna.
Ideje volna bevallani, hogyha Nagy
Imre november másodikán ragaszkodik az állampárt megtisztításánál, és a
gazdaság piacosításánál való megálláshoz, és közli, ha ez nem elég ő vállalja a
Szovjetunió katonai megszállásának elfogadását.
Nem kell nagy fantázia annak
belátásához, hogy a szovjet csaptok akkor is bevonulnak, ha nem hívják őket,
mert nulla esélye volt annak, hogy 1956-ban Magyarországon nyugati demokrácia
legyen. Akkor, a hidegháború mindkét táborában ezt nem tűrte volna el senki.
Ennek tudomásul vételét, akárcsak
Trianonét, azonban nem remélhetem, talán majd a századik évfordulóra ezek is
megtörténhetnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése