Kopátsy Sándor PG 2015 07 15
A görög válság tanulsága
A görög válság első tanulsága,
hogy nemcsak görög válság van, hanem a négy mediterrán ország közös válsága,
ami fényesen bizonyítja, hogy közös valutájuk csak a hasonlóan fejlett és
azonos kultúrájú országoknak lehet.
Ezt nemcsak Németország, de a
magyar liberális közgazdászok sem hajlandók tudomásul venni. Ezt állapítottam
meg a Népszabadság tegnapi számában közölt vitáról, amelyben Petschnig Mária
szerint a görög válság okaként a pénzügyi fegyelem hiányát hangoztatja. Ő is
azok közé a közgazdászok közé tartozik, aki a legfejlettebb puritán országokban bevált módszereket ajánlják az
egyedüli eredményes útnak minden kultúra, minden fejlettségi szintjén.
A liberálisok azért olyan lelkes hívei az EU-nak, mert az minden ország
számára azonos módszerek alkalmazását követeli. Az áruk közös piaca pozitív
elvárás volt. De csak addig, amíg minden tagország szuverén a devizája
értékének alakításában. Az EU létrehozói eleve egységes pénzügyi fegyelmet
követeltek. Ez addig nem is okozott különösebb problémát, amíg nem vették
komolyan.
A munkaerő közös piaca csak azért nem volt ártalmas, mert szinte
megállíthatatlan. Nem beszélünk arról, hogy a jó minőségű munkaerőnek a
magasabb bérű országokba állítása megállíthatatlan, mert ez nem csak a jó
munkaerő természetes érdeke, hanem a befogadó országé is. Egyelőre nem alakult
ki olyan módszer, amivel a károsuló országok védekezni tudnának ellene.
Egyetlen akadálya a megcélzott ország nyelének a hiánya. A soknyelű Európában
ez az egyetlen fékje. Ez azonban egyetlen országot sem érint annyira, mint a nyelvével
rokontalan Magyarországot. A képzett munkaerő ma már ismer egy világnyelvet.
Márpedig ezek kivándorlása sérti az érintett ország érdekét. A képzetlen ellen
pedig a vonzó országok védekeznek.
Az infláció elleni védelem. EU alapítói olyan országok voltak,
elsősorban Németország, ahol szinte hisztérikus óvatosság jellemzi a lakosságot
is. Ezért az EU eleve olyan szabályokat vezetett be, amelyek a minél kisebb
infláció, annál jobb. Szerencsére a független országok ezt az elvet nem
alkalmazták. Az olyan országokban, amelyek képtelenek a szükséges állami
feladatokhoz elegendő pénzt begyűjteni, azok számára a legjobb megoldás a
fedezet nélküli pénzteremtés. Ezt ugyan már közel száz éve Keynes felismerte, és
elméleti mentséget látott abban, ha magas a
munkanélküliség, ennek csökkentése érdekében indokolt a fedezet nélküli
pénzteremtés.
Az ilyen pénzteremtés
lehetőségével azonban sokan visszaéltek. Kiderült, hogy a fedezet nélküli
pénzteremtés olyan gyógyszer, aminél jellemző a túladagolás. Ezért alakult ki a
pénzteremtést károsnak tekintő közgazdasági felfogás. Annak ellenére, hogy az
állam fedezet nélküli jogának gyakorlása óta a társadalmak gazdasági
fejlődésnek gyorsasága megnőtt, a fejlett országok igyekeznek fellépni ellene.
Ezt tette az EU is. Szó sem volt arról, hogy mekkora a pozitív hatású infláció,
csak annak a minimalizálása kapott hangsúlyt.
Pedig egyszerű az infláció még
pozitív mértékének meghatározása. Inflációra addig van szükség, ameddig csak
azzal biztosítható olyan pénzügyi egyensúly, amelyik mellett nincs magas
munkanélküliség. A tartós
munkanélküliség ugyanis sokkal nagyobb kárt okoz a társadalom számára, mint a
pénz vásárlóerejének romlása.
A közös valuta hatékonyságát csak az szűkíti be, hogy azzal megszűnik
az államok pénzteremtési joga. Ebből fakadóan csak olyan államoknak lehet
közös valutájuk, amelyeknek a gazdasági fejlettségük és a pénzügyi fegyelmük
azonos. Ezért volt ostobaság az Alpoktól északra és délre élő tagországok közös
valutája. Az Alpoktól északra lévő tagállamok pénzügyi kultúrája ugyan elég
hasonló, a gazdasági fejlettségük azonban keletre haladva egyre csökken.
Ezeknek is csak olyan valutájuk lehet, amiben kétszintség érvényesül. Az
Alpoktól délre azonban egészen más pénzügyi kultúrájú népek élnek, amelyeknél már
a közös valuta eleve ostobaság. Ezekben az országokban, békeidőben is
jelentősen nagyobb volt az infláció, mint az északabbra élők esetében. Ezekben
az országokban soha nem lehetett a költségvetési kiadásokat fedező bevételt
behajtani. Nálunk szinte társadalmi virtus volt és marad az adózás kijátszása.
Az ilyen országokban a kisebb baj volt a pénzteremtés túlzása, mint a hiánynak
külső adóssággal való betömése.
Az EU vezető országai pedig olyan
feltételekkel fogadták a közös valuta övezetbe, a négy mediterrán államot, ami
ugyan könnyebbé, olcsóbbá tette a külföldi hitelek felvételét, de nem teremtett
forrást a hitelek visszafizetésére. A felvett hitelek mérete mára már messze
meghaladta a visszafizethetőséget, mégis elviselhetetlen szintre csökkent a
foglalkoztatás. Most már nemcsak annak
okán van pénzügyi hiány, hogy nem folynak be a kivetett adók, hanem azért is,
mert az alacsony foglalkoztatás okán, már a kivetés sem lehet elegendő.
A négy mediterrán országban már
nemcsak az a baj, hogy nem képesek behajtani a kivetett adókat, hanem az is,
hogy az alacsony foglalkoztatás és a növekvő adósságterhek okán, már ki sem
tudják vetni a szükséges adót.
Ennek ellenére tegnap olyan
korlátozásokat vezettek be Görögországba, amik a foglalkoztatást még tovább
rontják. Erre klasszikus példa a nyugdíjkorhatár emelése. Nem azért, mert ez
normális körülmények között nem volna indokolt, de nem most, amikor a
pályakezdő korosztályok fele sem talál munkát, az elmaradó nyugdíjazások miatt keletkező munkaalkalmakat öt évre
megszüntették. Ennél klasszikusabb
példát ki sem lehetne találni arra, hogyan lehet ártani egy fizetésképtelen
országnak jobban, mint a nyugdíjkorhatár emelésével. Állítom ezt annak ellenére, hogy az indoktalanul alacsony
nyugdíjkorhatárra a példám Görögország volt, ahol a ténylegesen nyugdíjba menők
életkora 15 évvel alacsonyabb volt, mint Japánban.
Azt, hogy az EU és az euró övezet
vezetése képtelen a görög válság kezelésére, jól bizonyítja, hogy már a közös
valuták mániákus bajnoka, a Nemzetközi Falutalap is figyelmeztet, hogy a felállított követelmények mellett
Görögország adósságviselő képessége összeomlik.
Ezt látva ma már Görögország
esetében azt ajánlanám, hogy a válság
megoldására a Nemzetközi Valutaalapot, mint semlegest kérjék fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése