Kopátsy Sándor EG 2016 05 07
Tanulhatnánk Kínától.
Nemcsak Magyarországnak, de az
Európai Uniónak is volna mit tanulni abból, ami 25 éve Kínában történik.
A legnagyobb tanulság az, hogy előbb
emeljük fel az országot, aztán lehet abban is megvalósítani a demokráciát.
Közel 80 éve került először a kezembe Móricz Zsigmond lapja, a Kelet Népe. Nem
a címe ütött meg, hanem alatta apró betűkkel a tanácsa:
Ne politizálj, építkezz!
Ezt a jelszót látom világtörténelmi
méretekben megjelenni Kínában, az 1990-es reform óta. Ezzel szemben a Nyugat
jelszava: Előbb a politikai demokrácia, azon majd felépül a gazdaság. Kína
vezetői megértették, hogy a politikai
szabadság felépítmény, ami csak ott lehet hatékony, ahol már magas az egy lakosra
jutó jövedelem, erős a középréteg, a gazdaságot a piac irányítja és magas az
iskolázottság. Ezt a négy előfeltételt kell először megteremteni. De ez is csak ott lehet eredményes, ahol a
lakosság erkölcsét a puritanizmus jellemzi.
Tudomásul kellene venni, hogy a
tudományos és technikai forradalom olyan alépítményt hozott létre, aminek a
felépítményét csak a puritán lakosságú társadalmak képesek hatékonyan
működtetni.
A hidegháborúban Japán és a Négy
Tigris szerencsés helyzetbe került, a demokratikus oldal gazdag társadalmai
ezek hatékony. olcsó tömegáruit importálták, azzal biztosították a magas
foglalkoztatást. Az ezredfordulóra ezek az országok már a fejlettekhez
felzárkózhattak. Tegyük azonban hozzá, hogy ezek sem a politikai demokráciájuk
kiteljesítésével kezdték. Előbb lettek gazdagok, aztán demokráciák. A térség
lakosságának öthatodát kitevő Kína azonban a hidegháborúban politikailag a
bolsevik táborba tartozott, a nyugati piacok elzárkóztak az áruinak importja
elől.
Az azonban csak a hidegháború után
derült ki, hogy Mao már a 70-es években otthon ugyan rettenetes kulturális
forradalomban pusztította a politikai potenciális ellenfeleket, de kijelölt
utódját, Tenget fél éves tanulmányútra küldte a fergeteges sikerű Szingapúrba,
ahol a kínai lakosság pártja volt az egyetlen politikai erő, de a gazdaságot a
piac maximális liberalizmusa uralta. Mao
tehát is jobban figyelt a kis Szingapúr virágzó gazdagodására, mint a katonai
téren szuperhatalommá emelkedő, de a lakosságát szegényen tartó Szovjetunióra.
Arról nem találtam anyagot, mikor
ébredt a kínai vezetés arra, hogy az ország 500 milliós lakossága 1.300
millióra szaporodott, és ez a növekedés lehetetlenné teszi a foglalkoztatás
magas szintjének tartását. Erről az első hírek a 80-as évek közepe után
érkeztek, és az nyilvánvaló, hogy az 1990-es reform meghirdetése idejére
megtörtént a születés korlátozását biztosító apparátus és felkészülés.
Tekintve, hogy az éves természetes
népszaporulat meghaladta a 30 milliót, ami elviselhetetlen terhet jelentett, be
kell látni, hogy az egyetlen
gyermekvállalás kikényszerítése nélkülözhetetlen előfeltétele volt a reform
sikerének. Erre azonban Kínát követően legfeljebb Vietnám diktatúrája
képes. Az emberiség fele, a vészesen lemaradók erre képtelen. Ehhez nemcsak
kemény diktatúrára, de a diktátori hatalmat elviselő kultúrára is szükség van.
Ilyen pedig nincs több.
Kína is csak még jó néhány évtized múlva lehet képes arra, hogy politikai
diktatúra nélkül sem lesz túlnépesedő. Ez aligha történhet meg 2050 előtt. A világ nem túlnépesedő
társadalmai azt igazolják, hogy a termékenyégi ráta csak akkor süllyed az
újratermelési szintre, amikor a családok többsége túllépi az éves 100 ezer
dolláros jövedelmet.
Az Európai Unió tagországait nem
fenyegeti a túlnépesedés, még azokat sem, amelyikek még nem elég gazdagok.
Ezért a politikai diktatúrára nincs szükség.
Európa nyugati felén a politika
hatékonyága azért alacsony, mert sok párt van. Az ideális a két párt. Ennél
több kártékony. A sokkal több épedig sokkal kártékonyabb. Az egyetlen párt
uralma elleni védekezés érdekében ugyan indokoltak a politikai ellensúlyok. De
az is kártékony, ha az ellensúlyok kettőnél több pártot eredményeznek. Azt kell
biztosítani, hogy két párt mindig legyen, de egy cikluson belül a győztes
irányítása tartós legyen. Ezt az angolszász országok alkotmánya jól biztosítja,
az Egyesült Államoké pedig a legjobban.
Tudomásul kellene venni, hogy a győztes párt hatalma ciklusra garantált
legyen.
A magas foglalkoztatás elengedhetetlen.
A liberális közgazdászok a
foglalkoztatást a piacra bízzák, de a feltételeit a politikai hatalom állapítja
meg. Vagyis a legfontosabb áru, a
munkaerő árát még a liberálisok is a politikai hatomra bízzák. Nem a
foglalkoztatás feltételeit, a béreket kell az államnak szabályozni, hanem a
munkaerő kínálatát. Erről volt szó az előzőkben. Az állam feladta a munkaerő kínálatának
a szabályozása. A meglévő munkaerő kínálat foglalkoztatását azonban a piacra
kell bízni. Az a jó bérszínvonal, a melyiken a munkaerő kereslete és kínálata
egyensúlyba kerül. Az a jó, a társadalom
érdekében megfelelő foglalkoztatás a mi a munkaerő minden szintjén közel
egyforma foglalkoztatást eredményez.
Ezzel szemben minden demokráciában, a jó munkaerőben nagyobb a kereslet,
mint a kínálat és a gyenge minőségűekben nagy a kínálat a kereslethez
viszonyítva.
Jelenleg magas foglalkoztatás szinte csak Kínában van. Ezt azzal oldották meg, hogy a veszteséges vállaltokban is
biztosították a foglalkoztatást, megtérítették a vesztességet. A módszer
fenntartották a reform után is.
1990-ben a munkaerő mintegy negyede,
közel 200 millió veszteséges vállaltokban dolgozott. A kínai kormány felmérte,
hogy ekkora munkanélküliséget sem a költségvetés, sem a politika nem tudott
volna elviselni.
A marxista állampártban a reform
korábbi hívei hirtelen a párton belül, illetve a liberális párt alakítói lettek
és már jóval a rendszerváltás előtt hisztérikusan a veszteséges vállaltok által
okozott, elviselhetetlen pénzügyi teherre és a keleti kereskedelem károkozására
panaszkodtak. Senki sem vette a fáradságot arra, hogy mérleget készítsen mind a
veszteséges vállatok, mind a KDST kereskedelem költségvetési hatásáról.
Kiderült volna, hogy nem volt olyan
veszteséges vállalat, aminek a felszámolása nem rontotta a költségvetést. A
keleti kereskedelem pedig számunkra az agrártermékek egyetlen biztos piaca
volt. Ez még akkor is kiderült volna, ha nem veszik figyelembe a munkátlanság
erkölcsi és politikai következményeit. Azzal hitegettek, hogy majd jön a
külföldi tőke és az munkaalkalmat teremt.
A liberális privatizáció által
okozott politikai és pénzügyi kárról most történnek az első felmérések. A
legjobb lecke a kínai piacosítás felmérése lenne. Ott minden veszteséges
vállalat máig működik, a veszteségük 25 év után is jelentős, de nem volt
szükség nagy inflációra, a párttól nem fordult el a tagság, sőt példátlanul
magas szinten lehetett tartani a felhalmozást és nem keletkezett külső
eladósodás, sőt Kína rendelkezik a legnagyobb nyugati kötvénnyel, devizával.
Azt ugyan nem állítom, hogy mi is
elérhettünk volna a kínaihoz hasonló sikert, de nem kellene azt megállapítani,
hogy a kezünket, lábunkat megkötő bolsevik
rendszert a csatlósok között a legrugalmasabban kezeltük, a szuverenitásunk
birtokában pedig a gyengén szereplők közé kerültünk.
Azt sem írta még le senki, hogy az első demokratikus választáson a magyar
állam párt szenvedte el a legsúlyosabb vereséget, ugyanakkor az állampártból
kiszakadt liberálisok itt nyertek a legnagyobb törvényhozói képviseletet.
Kína sem dicsekedhet azzal, hogy 25
év alatt a veszteséges vállatok nyereségesek lettek, de azzal annál inkább,
hogy a reformok bevezetése ellenére, nemcsak a volt kommunisták, de a
demokráciák között is a legnépszerűbb kormányzást folytatják. Még a magyar
sajtó sem közölte le a legnagyobb amerikai közvélemény kutató felmérését, ami
alapján a kínai kormánnyal van a lakosság legnagyobb százaléka megelégedve.
A liberálisok azt hiszik, hogy csak
az a kormány lehet a választók számára vonzó, amiben minden politikai szint
számára szabad a pálya. Ezzel szemben a tények tanúsága szerint népszerű csak
az a kormányzás lehet, amelyikben magas a foglalkoztatás. Azt még kevesebben
veszik tudomásul, hogy sikeres csak az a rendszer lehet, amiben a választásokon
legsikeresebb párt, a többség az egész ciklus alatt rendelkezik a hatalommal,
mert a választáson arra kapott felhatalmazást, hogy a terveit megvalósíthatja.
Természetesen a következő választáson
az kerüljön a hatalomra, amelyik győz. Az ellenzék is csak ott győzhet, ahol
nincs megosztva. Mert a több pártból álló ellenzéknek nem lehet jó stratégiája,
ha több párt között kötött kompromisszum a programja.
A fentiekből ugyan nem az következik,
hogy Kínát kell mindenkinek másolni ahhoz, hogy sikeres legyen. De az
abszurdum, hogy a legnagyobb sikernek nincsenek hívei.
Kína rendelkezett a legnagyobb előnnyel: a lakossága puritán, azaz szorgalmas,
takarékos, fegyelmezett, törvénytisztelő.
Kína Móricz Zsigmond tanácsa szerint
viselkedik:
Nem politizál, építkezik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése