Kopátsy Sándor EE 2016 05 11
A fogamzásgátlás
Hetvenöt éve kerülgetem a
gyermekvállalás szabályozásának a társadalmi jelentőségét.
A földosztás során kellett meglátnom,
hogy a földosztás ugyan a magyar nép többsége ezer éves vágyának a
megvalósulását jelentette, de nem hozhatott teljes megoldást. A falvakban
ötször annyian éltek, akartak a földjük műveléséből megélni, mint amennyi abból
boldogulni tudott volna. Úgy hagytam ott a kiosztott földes falukat, hogy
gyorsan arra volna szükség, hogy a falvak lakosságának kétharmada a
mezőgazdaságon kívül találjon munkát, de egy generáció múlva talán a tizede is
elég, hogyha ott marad. Akkor ugyanis már Dániában tízszer nagyobb földje volt
a parasztcsaládoknak, az Egyesült Államokban pedig hússzor.
Ezekkel a gondjaimmal kerültem hetven
élve Baranya-megyébe a Nemzeti parasztpárt titkárának. Ott pedig egyrészt azzal
találkoztam, hogy a református falvakban egykéznek, és ott élt a számukra
nagyra becsült Fülep Lajos, az egykézés legnagyobb ellenzője, az általunk
nagyra becsült Filep Lajos, Ady Endre jó barátja, egy kis református falu
papja. Ezzel belecsöppentem az egykézés közepébe. Ráadásul ezek között az
egykéző református parasztok között volt a legerősebb a Parasztpárt, az
egykézés legnagyobb ellenzője.
Azt már Somogyban is felmértem, hogy
a svábok lényegesen jobban élnek, mint a magyarok, illetve a rácok. Baranyában
azt is megtanultam, hogy az egykéző református magyarok lényegesebben jobban
élnek, mint a katolikusok. Az egykézők tehát azt ismerték fel, amit én a
földosztás során. A község határának eltartó képességéhez viszonyítva sokan
akarnak megélni rajta. Én még a mezőgazdaságon kívüli megélhetés lehetőségét
kerestem, ők csak a falujukon belüli megoldást láthatták. Ha kevesebben volnának,
egy lakosra több föld jutna, ami jobb életet jelentene. A többségük
megelégedett azzal, hogy csak a családon belül keresi a megoldást. Ha egyetlen
gyereke lesz, az örökli a földet, házat és ennek megfelelően jobb párra is
számíthat. Tehát, ha a faluban mindenki csak egy gyermeket vállal, a következő
generáció még egyszer gazdagabb lesz. Ez az egykéző falvakban általánosan
elfogadottá vált. Az egynél több gyermeket vállaló asszonyokat valóssággal
kiközösítették. Annak a kemény erkölcsi büntetésnek kellő ereje volt arra, hogy
a falu lakossága csökkent, egy laksora több föld jutott, tehát jobba n éltek.
Tagadhatatlan volt, hogy az ilyen
egykéző falvakban a jobban éléssel szemben jellemző volt a kevesebb öröm is.
Filep Lajos is megkeseredett ember
volt, így fele ezt a témát gondosan kerültem. Azt még kiszámítottam, hogy az
országunk egészében nem a születés kevés, hanem a halálozás magas, rövid a
várható élettartam. Emlékszem Csehszlovákiában 5 évvel hosszabb volt a várható
élet, az nálunk is jelentős népszaporulatot jelentett volna. de még így sem
fogytunk. Az egykézés csak a református falvakban terjedt, a többség ott is
szaporodott, ahol katasztrofális volt a túlnépesedés.
Két évvel később már az Országos
Tervhivatalban dolgoztam, és hamar a kezembe került Bródy András és Rácz Jenő,
a tőkés társadalmak vagyonigényét feltáró könyve. Ez bemutatta, hogy minden
osztálytársadalomra jellemző volt az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon
viszonylag stabil, a fejlettségi szinttől független aránya. Ebből egy életre
megtanultam, hogy a lakosság számának növekedésével arányosan a vagyonnak is
nőni kell. Ha a lakosság gyorsabban növekszik, mint a vagyon, az elszegényedés
csak idő kérdése. Ez a könyv ugyan még csak a fizikai vagyonnal számolt, a
szellemi vagyont figyelmen kívül hagyta, mégis máig iránytűm lett.
Tudomásul vettem, hogy a néhány
ezreléknél gyorsabb lakosság növekedéssel nem tarthat lépést az egy lakosra
vetített vagyon szinten tarása. Ettől kedve a társadalmak számára elsődleges
követelménynek tekintettem, hogy a lakosság 1-2 ezreléknél ne változzon
gyorsabban.
Márpedig ez azt jelentette, hogy az emberiség szegényebb négyötöde tízszer
gyorsabban növekedik, mint amennyi még elviselhető. Ettől kedve minden
társadalom helyzetét, jövőjét demográfusként közelítettem meg. Az emberiség
négyötödének sorsát reménytelennek minősítettem. Csak azok a társadalmak
fejlődhettek eredményesen, amelyikekben a népesség növekedése nem lépte túl az
1-2 ezreléket.
A sikeres társadalmi fejlődés másik két feltétele.
Azt az élet egyértelműen
bizonyította, hogy a sikernek van két további előfeltétele. A lakosság
puritanizmusa és a piac elsődleges szerepe a gazdaságban.
A lakosság puritán erkölcse.
Azt Max Webertől tanultam, hogy a nem túlnépesedő társadalom is csak akkor
lehet sikeres, ha a lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi. Ez a
követelmény kizárta a latin és az ortodox keresztény népeket is annak ellenére,
hogy ezek Európában nem népesedtek túl. Ugyanakkor a 20. század második fele
egyértelműen bizonyította, hogy a konfuciánus népek is keményen puritánok.
Arra is Weber tanított meg, hogy a
puritánná válás csak akkor történhet meg gyorsan, ha a nem puritán puritánok
környezetébe kerül, és ott befogadják. Állítását igazolja a tény, hogy a négy
óceánon túli protestáns, angolszász országba települt nem puritán európaiak is
puritánok lettek. A közép-európai és a kelet-európai népek gyorsabban, a
mediterránok lassabban.
Azt már én teszem hozzá, hogy minél
értékesebb, tanultabb, tehetségesebb a bevándorló, annál gyorsabb az
asszimilációja. Ennek klasszikus példája Párizs, ahol a szellemi élet
kiválóságai, gyorsan franciák lettek.
A gazdaság piacossága.
Azt, hogy csak a piac által
irányított gazdaság lehet hatékony, Lenin ismerte fel, de azt figyelmen kívül
hagyta, hogy a kelet-európai népek kultúrája eleve kizárja a piac
hatékonyságát. A szovjet bolsevizmus azért bukott meg, mert a lakosság
viselkedése, magatartása eleve kizárja a siker lehetőségét. De hiába puritán a
lakosság viselkedése, ha nem piacos a gazdaság. Lásd a reform előtti Kínát és a
jelenlegi Észak-Koreát.
A társadalmi sikernek tehát három feltétele van.
1. A lakosság létszámának stabilitása.
2. A lakosság puritanizmusa.
3. A gazdaság piacossága.
Ez a három feltétel közül kettő
hiányzott a Szovjetunióban és csatlósainál, a lakosság puritanizmusa és a
gazdaság piacossága, Kínában másik kettő, a lakosság stabilitása és a gazdaság
piacosítása. A Szovjetunió összeomlott, Kína pedig megoldotta a két
hiányosságát, és páratlan sikere van.
A túlnépesedés leállíthatósága.
A túlnépesedés leállítására nincs
példa a történelemben.
A jelentős és tartós csökkentésére is
csak egy, a nyugat-európai feudális társadalom mintegy félezer éve. Azt a
tényt, hogy a kiscsaládos feudális társadalomban sikerült a gyermekvállalhatást
mintegy tíz évvel a nemi érettség utánra tolni, már a két háború között
kimutatták a francia történészek. Ez bármennyire történelemformáló vívmány
lett, a jelentőségét nem ismerték fel a történészek. Ötven éve hiába keresem a
nyomát a tudatosságnak, nem találtam semmit. Pedig zseniális találmány,
Nyugat-Európa ennek köszönhetően került a többi, nagycsaládos kultúra fölé.
Azzal, hogy a földesurak érdeke volt a jobbágytelkek nagyságának megőrzése,
viszonylag stabilizálta azok számát. Ehhez azt kellett hozzátenni, hogy
gyermeket csak az vállalhat, akinek a földesura már jobbágytelket biztosított.
Ezt garantálni csak a vallás klérusa tudta. Mivel az is földesúr volt,
készségesen segédkezett, a házasság szentségét csak azoknak szolgálta ki,
akinek már volt jobbágytelkük. Az egyházi házasságon kívüli házasságot nem
ismerte el, az ilyenből születetteket pedig nem fogadta be. Márpedig aki nem
volt az egyház tagja, azt a társadalom sem vette tudomásul. Ezzel biztosítva
lett, hogy csak annyi gyermeket vállaló házasság lehet, ahány jobbágytelek van.
Tehát a gyermekvállaló családok száma viszonylag stabil volt. Ha többen akartak
házasodni, családot alapítani, azoknak várni kellett addig, míg lesz jobbágytelkük.
Ez azt jelentette, hogy a házasságkötők kora a húszas éveik közepére tolódott
ki. Ezzel a nagy családos társadalmakhoz viszonyítva az első mintegy tíz
termékeny esztendő, 2-3 szülés kimaradt. Ennek volt a következménye, hogy
Nyugat-Európában a nők termékenységi mutatója ennyivel alacsonyabb volt. A társadalom által okozott halálozást
felére lehetett csökkenteni.
A jobbágyrendszer megszűnése, és az
ipari forradalom okozta urbanizáció azonban megszüntette ezt a
születéskorlátozást, Nyugat-Európában is felgyorsult a népesség spontán
növekedése. Erről azonban szinte semmit nem mondnak a történészek. Még
kevesebbet arról, hogy a Nyugat szerencséje az volt, hogy Amerika felfedezése
az életterét tízszeresre növelte.
Ezen túl Nyugat-Európa eltartó
képessége annak követeztében is jelentősen megnőtt, hogy az iparosodása
lehetővé tette szinte az egész emberiség kizsákmányolását, mindenekelőtt a
gyarmatosítását.
Ha ez az élettér megsokszorozódás nem történik meg, a világtörténelem
egészen másképpen, sokkal tragikusabban alakul.
Nyugat-Európa szerencséje számos
adottságának volt köszönhető.
Közel volt a két viszonylag kicsi fed
fejlett önözéses kultúrához, Egyiptomhoz és Mezopotámiához. Ezeken nevelődött
magas szintre a Földközi Tenger medencéjében a görög és római kultúra. Innen
vándorolt kétezer év alatt észak-nyugat felé.
Európa észak-nyugati, négy évszakos
klímájú részén kialakulhatott a természetes csapadékra épülő, a fagyos telet
álló gabonák szántóföldi és állattartással összekötött termelése. Ez csak az által
történhetett meg, hogy itt, csak itt alakulhatott ki spontán a kiscsaládos, a
gyermekvállalást felével, harmadával csökkentő jobbágyrendszer.
Ha ez nincs olyan feudális társadalom, amiben a nők termelékenysége
korlátozott, aligha tarthatna ott az emberiség, ahol tart. Ennek ellenére a társadalomtudományok
fel sem vetették a kérdést: Hol tartana
az emberiség, ha Nyugat-Európa nem járja a siker útját?
Az első ötszáz év sikere csak annak volt köszönhető, hogy a nyugt-európai
feudális társadalom képes volt jelenősen lefékezni a túlnépesedését. Arra, hogy tudatos volt a keresztény
klérus számára a túlnépesedés, egyetlen tényt ismerek. A keresztes hadjáratok,
ismereteim szerint, az egyetlen olyan háborúk sora, aminek fő célja a férfi
lakosság csökkentése volt. Ezt bizonyítja, hogy az elsőszülött fiúk nem
vehettek részt, de a fegyverforgatása még alkalmatlan fiúgyermekek igen. Azzal,
hogy a szerzetesek és apácák nem házasodhattak, több ázsiai társadalomban is
éltek.
A nők egyenjogúsága.
A nőknek a politikai, majd a jogi
egyenjogúságát csak az elmúlt kétszáz évben, de a nemiségükből fakadó
legnagyobb sérelmüket még akkor sem vetették fel. A nők egyenjogúságát csak a fogamzásban való döntésük joga, a
fogamzásgátlás biztosíthatja. Amíg ez nincs megoldva, a nők nem lehetnek
egyenjogúak. Ennek ellenére nyomát sem találtam a társadalomtudományokban
annak, hogy a fogamzásgátlás nélkül lehetetlen az egyenjogúság. Ezt pedig a
szexuális gyönyörök megtartása nélkül csak a 20. században biztosította a
tudomány. Az emberiség jelentős hányadában azonban még mindig nem általános az
alkalmazása akár anyagi, akár erkölcsi okokból.
Az anyagi ok még érthető, mert az
emberiség jelentős hányada még mindig a létminimum közelében él. A fejlett
társadalmak számára nem volna gond az alkalmazásának biztosítása, tizedébe sem
kerülne annak, amit az egészségügyben adnak. Az erkölcsi tilalmat csak a
keresztény világban ismerem. A római katolikus és a kelet-európai kereszténység
elkeseredetten küzd a fogamzásgátlók használata ellen. Nagyobb bűnt aligha
követhetnének el. A jelenkori emberiség
szenvedéseinek többsége abból fakad, hogy többször akkorára nőtt a létszámunk,
mint amennyi optimális volna. Ráadásul, a többség nagyobb része a szülők
akarata ellenére jött a világra.
Ma semmivel nem tehet az emberiség többet és jobbat a jövője érdekében,
mint a fogamzásmentes szexuális élet feltételeinek biztosításával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése