Kopátsy Sándor EH 2016 05 17
Ez a társadalom, már nem az a
társadalom
Sokszor gondolom, hogy a múltban
aligha születhettem volna jobbkor, mint amikor születtem. Születésem előtt soha
nem volt olyan ezer esztendő, amikor közel akkora változás történt, mint az
életem során. Ezt ugyan mindenki tudomásul veszi, amikor a modern technikai
eszközöket használja. A társadalomtudósok és politikusok éreznek társadalmi folytonosságot,
még mindig a múltban járnak annak ellenére, hogy szinte minden megváltozott.
Ezt a változás senki nem érezte meg előre. Sokan hivatkoznak arra, hogy
Leonardo, vagy sokkal később Verne hány technikai találmányt megjósolt.
Megjósolták a repülőt, a tengeralattjárót, de nem ezek jelentik az igazi
változást, hanem azt, amik tömegfogyasztássá váltak.
Nem a fejlett haditechnika, nem az
atombomba, nem a szuperszonikus repülők, hanem az, hogy több embernek van
gépkocsija, rációja, televíziója, telefonja, számítógépe, mint amennyi
százötven éve élt, méghozzá korábban elképzelhetetlen a kapacitásuk és
minőségük.
Marx fogalmával élve, több változás
történt a társadalmak tudományos és technikai alépítményében, mint az
osztálytársadalmak hatezer éve alatt összesen. Ezért legalább ekkora változás
történt a felépítményben is.
A tudományos és technikai forradalom
az első világháború évei alatt inkább a hadiiparban, mint a gazdasági életben,
inkább a frontokon, mint a hátországban jelentkezett. A változások azonban
akkor lettek társadalomfordítók, amikor a tömegek számára is elérhetővé váltak.
Ezeknek a technikai eszközöknek a
használata ugyan maga is forradalmi változást hozott, de a társadalmi
fordulatot az hozta, hogy ezeknek a merőben új termékeknek az előállítása
minőségi munkaerőt igényelt. Amennyire még a közvélemény is világosan látta,
hogy a fogyasztók számára elérhetők lettek az új technikai eszközök, a politika
és társadalomtudomány nem vette tudomásul, hogy ezeknek a termékeknek az olcsó előállíthatósága egészen más minőségű munkaerőt
igényel.
Előtte mintegy hatezer év során
minden technikai találmány csak a feltaláló számára volt szellemi teljesítmény,
akik használták, azok számára egyszerűbben teljesíthetővé vált a korábbi
feladat. A társadalom történetének megértéséhez az egyik kulcs, hogy a tudományos és technikai forradalom
megjelenéséig, minél fejlettebb lett a technika, annak működtetése annál
kevesebb szakértelmet kívánt. Bármennyire egyértelmű, még senki sem írta
le, hogy az osztálytársadalmak hatezer
éve alatt ugyan óriási technikai fejlődés történt, de ezzel párhuzamosan egyre
csökkent az újabb technika működtetéséhez szükséges munkaerővel szemben
támasztott mennyiségi és minőségi igény. Ennek csúcsát talán az első
világháború előtt érte el a fejlett Nyugat.
Nincs statisztikám, de tudom, hogy
száz éve a munkaerő óriási többségével szemben még az írás és olvasás ismerete
sem volt követelmény. Ez csak a háborúk során derült ki. A sorkatonák többsége
nem tudott levelet írni. Nagyon kevés volt az olyan munkavégzési feladat, ami
előzetes iskolai képzést kívánt.
A történészek sem veszik tudomásul,
hogy a tőkésosztály hatalmát nem a szervezett
proletárság, hanem a minőségi munkaerő növekvő hiánya törte meg. A
társadalom átalakulását nem a tőkések erejének gyengülése, hanem a munkaerő
javának felértékelődése okozta. Amíg ez meg nem történt, az osztálytársadalmi
forma fennmaradt.
A tőkés társadalom létét az
indokolta, hogy az ipari forradalom után is fennmaradt munkaerő mennyiségének
és minőségének túlkínálta. Addig a
munkások nem részesülhettek a hatalomból, ameddig belőlük többen és jobbak
voltak, mint amit a társadalom hasznosítani tudott.
Erről nemcsak Leninnek, de még
Marxnak sem lehetett fogalma. Az osztálytársadalmak lecserélődését az okozta,
hogy hiány keletkezett a minőségi munkaerőben.
A két világháború között a tőkésosztály azért maradhatott hatalmon, mert
a munkásokból több és jobb volt annál, amit a társadalom igényelt. Ez a magyarázata annak is, hogy a
két világháború között a tőkések politikai hatalmát nem a baloldali munkásság, hanem
a jobboldali, nacionalista szélsőség, a fasizmus veszélyeztette. Nem a társadalmi átalakulást követelő
baloldal, hanem a nacionalista, imperialista jobboldal kapott nagyobb
társadalmi támogatást. Ez is azzal, hogy igényt teremtett a képzetlen
munkaerőre. Fegyverkezett, közmunkákat szervezett és katonának vitte el a
munkát keresőket. Ezért volt a két háború között sokkal erősebb a fasizmus,
mint a marxizmus, ami nem annyira a polgári élet javítását szolgáló munkaerőt,
mint hadiipari munkásokat, és fegyveres katonákat igényelt.
A társadalomtudományok utólag sem
adnak magyarázatot a fasizmus népszerűségére, megelégszenek azzal, hogy
erkölcstelen volt. Megmaradtak a Marx által is elkövetett hibánál, ami a
munkásosztály kizsákmányolását nem a munkaerőáru keresletének hiányával magyarázza.
A munkaerő kizsákmányolását azonban nem a tőkés gonoszsága, hanem a
munkaerő mennyiségi és minőségi túlkínálata okozta. A két háború között azért maradhatott
fenn a kapitalizmus, mert a munkaerőből még mindig mennyiségi és minőségi
felesleg volt. A tőkés osztálytársadalom
csak akkor szűnhetett meg, amikor már a tudományos és technikai forradalomnak
köszönhetően jelentkezett a minőségi munkaerő hiánya.
Ez azért maradt rejtve, mert a munkaerőt nem tekinteték árunak. Abban ugyan senki sem kételkedett,
hogy minden termék és szolgáltatás ára az értéke fölé emelkedik, ha nagyobb a
kereslete, mint a kínálata. Ezt azonban a munkaerő esetében figyelembe sem
vették. Pedig a tőkés társadalomban a munkaerő áru volt.
Ez akkor vált számomra világossá,
amikor felismertem, hogy minden
osztálytársadalmak alépítményét a túlnépesedés, azaz a munkaerő mennyiségi
túlkínálata jellemezte.
Arra azonban csak később jöttem rá,
hogy a munkaerőnek a túlkínálata nemcsak
mennyiségi, hanem minőségi, tehát általános volt. Ezért kellett minden
osztálytársadalomban, függetlenül attól, kikből állt az uralkodó osztály,
növelni kellett a halálozást és üldözni a tudásvágyat.
A biblia paradicsomi jelenete tehát
nem az ember teremtésének idejét jeleníti meg, hanem az osztálytársadalommá válás
tényét. Ekkor válik törvénnyé a munkások kizsákmányolása és a tudásvágy
üldözése.
Amennyire nyilvánvaló volt, hogy az
osztálytársadalmak mintegy hatezer éve alatt a technikai találmányok nemcsak csökkentették
a munkaerő mennyiséi igényét, hanem a minőségi igényt is csökkentették. Még
senki sem fogalmazta ezt meg, hogy minden
osztálytársadalom olyan alépítményre épült felépítmény volt, amiben a termékek
előállításához szükséges munkaerő mennyisége és minősége a hasznosíthatónál
egyre több volt.
Ebben hozott fordulatot a tudományos
és technikai forradalom. Erre egy amerikai farmer hívta fel a figyelmemet.
Mikor megkérdezték, miért maga ül a kombájnjába, és nem alkalmaz bérmunkást,
hiszen megtehetné, azt válaszolta, hogy ezek
már olyan drága és modern gépek, amiket nem szabad bérmunkásra bízni. Ez
azt jelenti, hogy korunkban már egyre
inkább olyanok a modern technikai eszközök, amiknek a hatékonysága a
működtetőjének a minőségétől függ. Ez a magyarázata annak, hogy jelenleg a családi farmergazdaság azért hatékonyabb
a mezőgazdasági nagyüzemnél, mert minden munkát a család maga végez.
Ma sem lehet ugyan bányát családi
alapon működtetni, de a sok millió dolláros kombájnokra olyan jól megfizetett
mérnököt kell ültetni, aki olyan gonddal dolgozik, mintha tulajdonos volna.
Ma már szinte minden vállalkozás olyan, amelyik csak akkor lehet
hatékony, ha az alkalmazottak úgy viselkednek, mintha tulajdonosok volnának. Ezek aránya gyorsan nő. Csak az a
tulajdonos képes a vállalkozását hatékonyan működtetni, aki a dogozóit
érdekeltté teszi.
Forradalmat tehát nem a forradalmár politikusok, hanem a termelési mód
megváltozásai okozzák.
Az osztálytársadalmakban vagy az
élettér, vagy a megművelhető föld, vagy a tőke volt a hiány, és az ember a
felesleg, a jelenkorban már a puritán emberiség olyan korban él, amiben a
minőségi emberben van hiány. Ők válnak egyre inkább a társadalom irányítóivá.
Ezt nem veszik tudomásul a jelenkor
vezető közgazdászai, akik a vagyonelosztás differenciálódása felett
botránkoznak. Nem veszik tudomásul, hogy a gyenge képességű tulajdonos kezében
a legnagyobb vagyon sem hasznosul, a zsenik kezében pedig a kevés is nagy
hatásúvá válik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése