Kopátsy Sándor EA 2016 05 08
A parasztpolgárosodásról.
Életem egyik jelentős felismerésnek
tartom, hogy az osztálytársadalmak közös jellemezője a túlnépesedés volt. ez
ellen csak a halálokozással lehetett védekezni. A túlnépesedés a földreform
során vált bennem tudatossá. A földosztáskor vált számomra nyilvánvalóvá, hogy
egyetlen család sem kaphatott annyi földet, amin fokozatosan árutermelő
farmerré, polgárrá válhasson. Ezt akkor úgy fogalmaztam meg, hogy jó, ha tíz éven
belül a földhöz juttatottak tizedének egypár lova, egy századának esetleg
traktora lehet. Ahhoz, hogy a parasztokból farmerek lehessenek, a falvak lakossága kilencven százalékának
át kell térni a kertészkedése, a többségének azonban a mezőgazdaságon kívül
kell munkát keresni. Ez a népek között sem vált tudatossá. Örültünk, hogy
az arisztokratás, a katolikus egyház és néhány tőkés nagybirtokos földjét
szétoszthatjuk. Arra nem is gondolunk, hogy mindenkinek olyan kevés jutott,
amivel fel sem merülhetett, hogy valaha farmer, polgár lehet.
A bolsevik agrárpolitika azonban
hisztérikusan félt a parasztság polgárosodásától, Marx szerint a paraszti
kisárutermelés szüli a kapitalizmust. A szocialista tábor alacsony
életszínvonala pedig nem teremtett keresletet a kertészkedés számára. Marx sem
értett meg semmit a kisárutermelő parasztság társadalmi szerepéről. Az ő idejében még nem jelentkezett
karakterisztikusan a farmergazdaság fölénye a tőkés mezőgazdasági nagyüzem
felett. Pedig a tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően a
parasztcsaládok kisárutermelő üzeméből a nagyüzemeknél hatékonyabb családi
farmergazdaságok lettek. Évezredeken keresztül a mezőgazdaságban dolgozott a
lakosság többsége. Száz év alatt elég lett, ha a munkaerő húszada megtermelte a
társadalom mezőgazdasággal szemben támasztott igényét.
Számunkra azonban nem az amerikai,
hanem a dán mezőgazdaság volt a példakép. Nem számoltunk azzal, hogy Dánia a
gazdag és iparosodott Nyugat-Európa közepén, és több száz éves
parasztpolgársággal vált agrárexportáló országgá. Ott a jobbágyok évszázadokkal
előbb felszabadultak, illetve eleve parasztpolgárok voltak, és közel volt az
óriási piac.
Arra viszonylag későn ébredtem rá,
hogy a parasztok nem tőkések lesznek, hanem polgárok. A skandináv és az alpesi
népek nem a Római Birodalom városi iparosaiból, kerekedőiből lettek tőkés
polgárok, hanem eleve szabad parasztok voltak. A 20. század végére Európa hat
legfejlettebb társadalmú országa parasztpolgárságával került az élre. Az ENSZ
bölcsen, három mutató, az egy lakosra jutó jövedelem, a várható életkor és az
átlagos iskolázottság eredője alapján rangsorolja a tagállamait. Ezen mutató
alapján az első tíz között van hat európai parasztpolgáros, és a négy óceánon
túli protestáns angolszász ország ebben a sorrendben: Norvégia, Dánia, Kanada,
Svédország, Új-Zéland, Finnország, Svájc, Ausztrália, Hollandia és az Egyesült
Államok.
Sajnos a Nyugat társadalomtudománya
sem keresi ennek a rangsornak az okát.
Életem egyik szerencséje, hogy
1947-től, haláláig szoros kapcsolatban lehettem Erdei Ferenccel, akinek
köszönhetjük az alföldi paraszt-polgárság felfedezését. Azt már én teszem
hozzá, hogy ezt a polgárságot a 150 éves Oszmán Hódoltságnak köszönhetjük. Sajnos, a magyar történészek ezzel is úgy
vannak, mint a bolsevik megszállással, az óriási érdemeit meg sem említjük, azokban
csak a szuverenitásunk hiányát látatják.
Először az erőszakos
kollektivizálásban is a parasztok sérelmét láttam. Nehezen vettem tudomásul,
hogy a termelőszövetkezeti tagság is jobb, mint a szegényparaszti lét. Az álmom
a farmerség volt továbbra is, de beláttam, hogy ahhoz legfeljebb minden tízedik
család juthat. A tízből kilenc csak munkásnak vagy tisztviselő lehet. A
szövetkezet önállósága is korlátozott volt, de a gépállomások uralmától hamar
megszabadulva, nagyobb volt, mint az állami vállaltnak. A szövetkezet
legnagyobb előnyét abban láttam, hogy a nők is a végzett munkájuk alapján
keresőké váltak. Itt csak utalok arra, hogy számomra a nők társadalmi egyenlősége alapvető követelmény volt, és
maradt.
A magyar társadalomtudomány máig adós
annak tudatosításával, hogy a 80-as években a vidéki lakosság, elsősorban a
termelőszövetkezeteknek köszönhetően, ugyan több munkával, de a nagyobb
kiegészítő jövedelemnek köszönhetően, jobban élt, mint a városi munkás. A
nagyobb jövedelmét és munkasikerét a szabadidejének jobb kihasználásának
köszönhette. Amikor a háztáji és a sajáterős házépítkezés elterjed, a vidéki
lakosság vagyona sokkal gyorsabban nőtt, mint a városiaké. Ezt akkor
kiszámoltam, de csak a közelmúltban találkoztam egy olyan amerikai
tanulmánnyal, ami rámutatott, hogy az állampolgárok egyik értékmérője, hogy az
éves jövedelmük hányszorosa a vagyonuk. Ennél nekem jobban tetsző felméréssel
még nem találkoztam. Az Egyesült Államokban a protestánsok vagyona 15-szörös,
távol-keletieké 10-szeres, a spanyoloké 6-szoros, az afrikaiaké 1.5-szörös.
Ezek az adatok két okból ütöttek szíven.
Egyrészt jó hatvan éve olvastam Bródy
Andás és Rácz Jenő könyvében, hogy az adott kultúrában a fejlettségtől
független ez a mutató. Ennek a megvilágosodásomnak köszönhettem, hogy a népesség
növekedésével párhuzamosan növelni kell a vagyont is. Tehát a gyors népesség
növekedéssel párhuzamosan elviselhetetlen felhalmozási igény jelentkezik.
Másrészt, ha mi is készítenénk ilyen
felméréseket, kiderülne, hogy a zsidóknak és a sváboknak a magyaroknál
lényegesen nagyobb nemcsak a jövedelmük, hanem még a vagyonuk aránya is. Abban
sem kételkedek, hogy a cigányoknak nemcsak a jövedelmük kisebb, hanem még
sokkal inkább a vagyonuk is.
Ez a mutató még karakterisztikusabb
volna, ha vagyonba beszámítanánk a szellemi vagyont, az iskolázottság a
képesség és a megbízhatóság értékét is.
A magyar politika és tudomány azonban
az ilyen felméréseket közveszélyeseknek, fajgyűlöletet keltőknek tartja, inkább
tudomást sem vesz róla.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése