Kopátsy Sándor EH 2016 05 23
A vallások történelmi szerepe csökken
Abban is egyetértek Marxszal, hogy a
vallások is felépítmények. Ahány kultúra, annyi vallás. De nem a kultúra idomul
a valláshoz, ahogyan ezt a vallásuk hirdetik, hanem a vallás idomul a
kultúrához. Ezt tisztán ugyan csak Európa, illetve az európai kultúrájú
társadalmak esetében, az európai Kereszténységen keresztül látom
bizonyítottnak, de csak azért, mert csak ezt ismerem eléggé.
Az európai kereszténység az izraelita
vallásból, tehát a Közel-Kelet kultúrájából ered. Krisztus kereszténysége még
egyértelműen közel-keleti vallás, keményen bálványellenes és egy istenhívő
volt, eredetileg a zsidó nép vallását kívánta korszerűsíteni. Ezt ugyan mind a
bizánci, mind a római kereszténység igyekszik elhallgatni. Mindkettő azt
igyekszik bizonyítani, hogy Krisztus tanítása az ő igényükre épült, annak
mindenben megfelel.
Szent Pál, aki nem is volt Krisztus
tanítványa, az Európában győztes kereszténységet, ugyan a zsidó Krisztus
vallásaként, de a görög római több istent hívő, a bálványokat, az
istenábrázolást fontosnak tartó, a vallási kultúra igényeihez szabta. Ez a
kereszténység lelkes fogadtatásra talált a görög-római kultúrában, ahol az
egyistenhitű vallásra megérett az igény azonban ez a Szent Pál által
megfogalmazott kereszténység a Közel-Keleten is lelkes fogadtatásra talált.
Alexandria előbb lett keresztény világváros, mint Róma, vagy Bizánc. De Bizánc
is előbb, mint Róma.
Az európai történészek arról is
hallgatnak, hogy a sötét középkorban szinte eltűnt az urbanizáció, a
kereszténység pedig a városlakók vallása volt. Ennek ellenére már keresztény
Európáról beszélünk, pedig a 9. század, vagyis a sötét középkor vége előtt
Európa lakosságának tizede sem lehetett keresztény. Tudatosítani kellene, hogy a nyugat-európai agrártechnikai forradalom
előtt a lakosság nagyon kis hányada élt fölművelésből, a vidéki lakosság
keresztény csak akkor lett, amikor földművelővé vált. Nem véletlen, hogy
latinul a vidéken élőket paganusnak, pogánynak hívták. A lakosság vidéken élő nagy többsége csak akkor lett keresztény, amikor
földművelővé vált.
Ezt, mi magyarok valamiféle speciális
magyar jelenségnek tálaljuk. Fel sem vetjük, hogy a hunok és az avarok miért
nem lettek keresztények? Pedig egyszerű a válasz. Azért mert itt még ismeretlen
volt a földművelés. Ráadásul a pásztor jobban élt, joggal lenézte a
földműveléssel kísérletezőt. A kenyeret szinte nem is ismerték. A pásztor addig
nem lesz földműves, amíg az nála is szegényebben él. Márpedig a télálló gabona
és a hármas vetésforgó előtt a pásztor élt jobban, mint a földműves. Mi magyarok szerencsések, hogy a
honfoglalás idején már folyt az itt élő népeknek a földművelésre való áttérése,
ami nemcsak jobb, biztosabb életkörülményeket teremtett, de állandó
letelepülést, otthonteremtést is. Ezért aztán az ideérkezett magyarság is
spontán életformát, és ezzel párhuzamosan vallást is változtatott.
A magyar történészek ezt is a felső
hatalom előrelátásával magyarázzák, holott Géza és István bölcsessége abból
állt, hogy igazodott a népe viselkedéséhez. A magyarság előbb lett pásztorból földműves, sátorból falvak házaiba
költöző, csak aztán keresztény. Előbb evett kenyeret, ívott bort, aztán
áldozott azzal a templomban.
A pásztorkodásról földművelésre, a pogányságról a kereszténységre történő
áttérés velünk párhuzamosan egész Európában azt jelentette, hogy a vidéki
lakosság is keresztény lett azzal párhuzamosan, hogy gabonatermelővé vált. Ezt a párhuzamot sem hangsúlyozzák a
magyar történészek. Azt ugyan tényként tudomásul veszik, hogy a magyarsággal
párhuzamosan lettek keresztények a dánok, a frízek, a szászok, a csehek, a
legyelek és az ukránok is keresztény hitre tértek.
Azt szinte nem is említik a
történészek, hogy Európa egy eddig
ismeretlen földművelési formát alakított ki, a természetes csapadékon termelte
a gabonát, és mellette annyi állatot is tartott, amennyi a talajerő megőrzését
is biztosította. Ez a termelési mód ugyan nem jelentett akkora
népességeltartást, mint az önözés, de mégis elég nagy urbanizációt tett
lehetővé.
Ma ez a termelési mód már sokkal
hatékonyabb, olcsóbb és jobb, élelmezést biztosít, mint az önözés. Ráadásul
erre a termelési módra többször nagyobb terület alkalmazható.
A földművelésre és a kereszténységre történő áttérésnél is nagyobb
jelentőségű változást jelentett az, hogy Európa nyugati fele ezzel párhuzamosan
a kiscsaládos rendszerre tért át, a keleti fele pedig megmaradt
nagycsaládosnak.
A társadalomtudományok még utólag sem
értették meg a két családforma közti óriási különbséget. Pedig az a fölény, amit a Nyugat ez elmúlt ezer évben elért, elsősorban
a kiscsaládos rendszerének köszönhető.
A két családforma közti különbség
gyorsan jelentkezett. A kettőnek ugyanis egészen más vallásra is volt szüksége.
A 11. században bekövetkezett egyházszakadásnak még ma is a teológiai okait
boncolgatják, pedig egyszerű, a
kiscsalád annyival modernebb, rugalmasabb társadalmi sejt, ami még a közös
vallási dogmákat sem viselheti el.
A kiscsaládos jobbágyrendszer azonnal bizonyította a fölényét azzal, hogy
lehetőséget biztosított a gyermekvállalás korlátozására. Ezzel az óriási jelentőségű
társadalmi reformmal a római katolikus egyház azonnal élt.
A jobbágytartó földesúr érdeke volt,
hogy minél kevesebb eltartott, csak a szükséges számú munkaerő legyen a
jobbágysága. Ő a tizedét ugyanis annál könnyebben hajtotta be, minél kevesebben
éltek meg a jobbágytelkeken.
Annak ugyan a nyomát sem találtam,
hogy az egyház milyen alapon döntötte el, hogy csak olyanoknak szolgál a
házasság szentségével, akiknek a földesuruk már telket biztosított. Ez a
korlátozás azt jelentette, hogy csak
annyi gyermekvállaló család lehetett, amennyi jobbágytelek van. Ez egy
zseniális megoldást jelentett a túlnépesedés féken tartására. Ennek lett az
eredménye, hogy amíg minden nagycsaládos kultúrában a házasságok, ezzel a
gyermekvállalás a nemi érettséggel egy időben történek. Ezzel szemben
Nyugat-Európában a házasságok jó tíz évvel a nemi érettség után történtek.
Ennek következtében Nyugat-Európában az első 2-3 potenciális születés nemcsak
kimaradt, de a generációk hossza is megkétszereződött. Ezzel Nyugat-Európában
fele közelében volt a gyermekvállalás, fele a túlnépesedést féken tartandó
halálozásokozás.
Ezt az egyedül Nyugat-Európában alkalmazott a gyermekvállalást korlátozó
rendszert a társadalomtudományok figyelem kívül hagyják. De nemcsak ezt, de azt sem említik,
hogy Nyugat-Európa legnagyobb kulturális forradalmai, a reneszánsz, a
reformáció, a felvilágosodás, csak a kiscsaládos Nyugaton bontakozhatott ki. Az
új iránti fogékonyság ugyanis sokkal nagyobb a még dinamikus korban lévők, mind
a nagycsaládok fejét jelentő munkaképtelen öregek esetében.
Azt a bolsevik uralom alatt
megtanulhattuk, hogy mennyivel rugalmasabb a nyugati farmer, mint a
kelet-európai kolhoznak a párthoz való ragaszkodás alapján szelektált elnöke.
Az európai kereszténység nagy forradalma azonban a reformáció volt. A második évezred közepére
Nyugat-Európa társadalmi és gazdasági súlypontja a Földközi tengerről étkerült
az óceáni partvidékre. Az eleve puritán,
nyugat-európai népek nagykorúak lettek, kinőttek a mediterrán kereszténységből.
Az angolszászok, a germánok és a skandinávok puritánabb vallást igényeltek.
Lényegében jórészt feladták a Szent Péter kereszténységének pogány elemeit,
visszatértek az izraelita vallás keményebb egy istenhitéhez. Az idő aztán egyre
jobban igazolja, hogy a reformáció társadalmi forradalom volt.
Jelenleg a Nyugat legfejlettebb társadalmai protestánsok, azaz puritánok.
Sorrendjük az ENSZ
által használt társadalmi fejlettségi mérce alapján, Norvégia, Dánia, Kanada,
Svédország, Finnország, Ausztrália, Svájc, Új-Zéland, Hollandia és az Egyesült
Államok. A legfejlettebb katolikus ország Franciaország csak a 23. Az első száz
között nincs ortodox keresztény.
Nem ártana, ha a teológusok is
keresnék az okát a vallásuk gyenge szereplésének.
A tudományos és technikai forradalom olyan mértékben felgyorsította a
társadalmi alépítmények változását, amivel a vallások egyre nehezebben képesek
lépést tartani. Ezért
csökkent a vallások társadalmi szerepe.
Jelenleg két kultúra szinte más
sebességgel halad, mint a többiek.
A Távol-Kelet konfuciánus népei
fejlődnek leggyorsabban. Ezek között is kiemelkedik Kína, ahol a vallások
szerepe ugyan soha nem volt fontos, de jelenleg szinte tiltott.
A Nyugaton a puritán népek egyre
távolodnak a katolikusoktól, és még inkább az ortodox kereszténektől.
Az ötszáz éve még a fejlettek
élcsapatához tartozó arabok, lemaradása jelentős részben azzal magyarázható,
hogy a mohamedán vallás nagyon keményen ragaszkodik a dogmákhoz. Ezek közül is
egyrészt a vallás politikai hatalmához, másrészt a nők másodrangúságához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése