Kopátsy Sándor PO 2016 05 09
Az oktatás a legjobb befektetés
A tudásalapú társadalomtól beszélnek,
a közgazdaságtan ennek ellenére
passzívnak tekinti azokat a munkaképes állampolgárokat, aki a 15. évük után
tovább tanulnak. Nem veszi tudomásul, hogy ezek a leghatékonyabb vagyontermelők.
Előttem egy statisztika arról, hogy
1980-2015 között hogyan alakultak az Egyesült Államokban az iskolázottsági
szinteken az éves bérjövedelmek. Még a szakmában élők számára is meglepő, hogy
a diplomásoktól eltekintve, minden szinten csökkentek a jövedelmek. Vagyis 35 éve csak azoknak nőtt a
reáljövedelmük, akik diplomát szereztek. Az alapfokú képzettek és a
diplomások éves jövedelme között, 1980-ban még csupán 21 ezer dollár volt a
különbség, ami 2015-re 40 ezer dollárra, majdnem kétszeresére nőtt. Jelenleg az átlagjövedelem felett csak a
diplomások keresnek. Vagyis, a továbbtanulás minden szintje
jövedelemnövekedést eredményez, de a kiemelkedően a diplomaszerzés, előtte nem
érdemes megállni.
Ha a diploma értékét az éves
többletjövedelem tőkésítésével mérjük, az éréke, a mai alacsony kamatok mellett
2-3 millió dollárt ér. Ha azzal számolunk, hogy az alapfok feletti képzés költsége
mennyi idő alatt térül meg, akkor is 5-10 éves megtérülést számolhatunk, vagyis
minden befektetésnél jobbat.
Ennél is sokkal jobb, ha az állam
költségvetéshez való hozzájárulással is számolunk. Az állami bevételeket is a
legjobban a diplomáig tartó képzés állami támogatása gyarapítja. A költségvetés
egyenlege szempontjából is a diplomások számának gyarapítása a leghatékonyabb
állami ráfordítás. Az állami elvonások, adók a jövedelemmel progresszíven nőnek.
A képzés szintjével progresszíven
növekvő személyi és állami jövedelmek jelenlegi aránya lényegében 1980-2000
között alakultak ki, az óta lelassult a változás. Ráadásul, az utóbbi 15 ében
az inflációnál háromszor gyorsabban nőttek az állami oktatás költségei, vagyis
a továbbtanulástól várható jövedelem növekedését látva a szülők hozzájárulása
jelentősen emelkedett. De a társadalom számára még inkább nőtt a felsőoktatás
jelentősége, ezért kellene azt nem drágítani, hanem egyre olcsóbbá tenni.
A közgazdaságtan nem veszi tudomásul,
hogy jövője számára a szellemi vagyon gyarapítása a leghatékonyabb beruházás, a következő generáció teljesítményét
elsősorban a munkaerejének minősége határozza meg.
Ezért vagyok lelkes híve az ENSZ által
használt fejletségi mutatónak, ami a
tagállamok társadalmi fejlettségét három mutató eredőjével, az egy lakosra jutó
jövedelemmel, a várható életkorral és az átlagos iskolázottsággal, méri.
Ugyancsak jó iránytűnek tartom az
oktatás színvonalát mutató, PISA adatokat. Az előző mutató az elért eredményt
rögzíti, az utóbbi a várhatót.
Az oktatási rendszer hatékonysága
ugyanis elsősorban attól függ, milyen a gyermekvállalás mögötti családi háttér.
Bármennyire közismert, hogy a jobb oktatási eredmény elsősorban a diákok családi
hátterétől függ. Kiemelkedő oktatási
eredmény csak azokban az iskolákban van, amelyek diákjai a magasabb képzettségű
és jövedelmű családokból kerülnek ki.
E két mutatót figyelem gondosan. Az egyik a már említett oktatási rendszer
hatékonyságát mutatja, a másik pedig a gyermekvállalás mögötti családi
struktúra minőségét.
Én ugyan azon kevesek közé tartozom,
amik a jelenkori fejlett társadalmat már nem tartom osztálytársadalomnak, mert már
sem a vérségi, sem a vagyoni hovatartozás az elsődleges. Ennek ellenére, továbbra is a családi háttér és a gyermekek
száma határozza meg a nevelés eredményességét. A magasabb jövedelmű és
iskolázottabb szülők gyermeknevelése a hatékonyabb. Semmi sem hat olyan
mértékben a várható felnevelési eredményre, mint a gyermeknevelés mögötti
családi háttér.
Ennek ellenére a társadalom a
gyermekvállalás támogatását a vállalt gyermekek számához igazítja. Ebből fakad,
hogy a több gyermeket a szegényebb és
kevésbé iskolázott szülők vállalnak. Ugyanakkor a diplomás anyák a
legsikeresebb nevelők, de számukra a gyermekvállalás jelenti a legnagyobb
anyagi és karrieráldozatot. Ezért tartom
egyik elsődleges társadalmi feladatnak, a gyermeknevelés hatékonyságával
arányos öregkori ellátást, ami egy diplomás gyermek nevelése után többet ad,
mint több, de kevésbé képzett esetében.
A több gyermekes családban
felnevelődésnek korábban az előnyét ismertem. Ezt sugallta a politika és a
vallás. Arról azonban nem találtam adatot, hogy az egy gyermek nevelése
mennyivel hatékonyabb. Pedig, ma már tudom, hogy ennek az előnye egyértelmű. A
nagyobb gyermekszám mellett csökken mind az egy családtagra jutó jövedelem,
mind a vele való szülői foglalkozás. Ennek bizonyítására azonban soha nem
találtam adatot. Most, hogy a kínai reform már egyedszázados, nyilvánossá vált,
hogy az egyetlen gyermek felnevelése,
iskolázása milyen javulást eredményez. Kína az oktatás hatékonyságában az
egyetlen gyermek vállalhatósága óta az élvonalba került. Ez ugyan állami
erőszakkal történt, de a szülők reagálása spontán volt. Ha már csak egyetlen gyermekem lehet, legyen az kiváló.
Ez összevág azzal, hogy a társadalom elsődleges érdeke nem a
munkaerő minél nagyobb száma, hanem a minél jobb minősége.
Az a tény, hogy közgazdaságtan
számára a gyermeknevelés nem értéktermelés, hanem költség, önmagában is elég
bizonyíték, hogy még nem vette tudomásul, hogy a jelenkor társadalma nem a tőkések osztálytársadalma, hanem a lakosság
minőségét javító, tudásalapú társadalom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése