Kopátsy Sándor EH 2016 05 08
A társadalmi veszteségünk mérése
Az emberek ország választása, a
kivándorlás és bevándorlás, a lakosságvesztés és nyerés olyan mértékűvé vált,
ami felveti a mérésének módszerét. Ez a jelenkorban sokkal inkább indokolttá
vált, mint amilyen a jelentősége volt, és maradt az osztálytársadalmakban.
Azokban még nem okozott alapvető félreértést lakosság a lélekszámban történő
elszámolása. A lakosság egyedeinek értéke között ritka volta a jelentős különbség,
a jobbágy, a munkás éréke nemcsak alacsony, de szinte csak a fizikai erejével
arányos volt.
Gyermekkorom falujában a családok
közti rangsort a földjük nagysága, finomabban annak az aranykorona értéke
alapján vették tudomásul. Az, hogy ki a jobb gazda, ehhez viszonyítva
másodlagos volt.
Jelenleg van olyan budai
csemetekertész, aki talán háromszor többet keres fél hektáron, mint a kertészek
átlaga, és többet, mint az ezer hektáron gazdálkodó újgazdag.
A közelmúltan olvastam, hogy Dániában
1.300 farmer több prémes állatot visz a piacra, mint Oroszország. Az éves
adózásra bejelentett jövedelmük átalag pedig 360 ezer euró.
A nőgyógyászok, a fogorvosok, a
sebészek között is van olyan, akinek a jövedelme meghaladja a szakmájukban
elért átlag tízszeresét.
Meg volnék elégedve, ha a jelenkori fejlett társadalmakban az
állampolgárok, a családok értékét az adófizetésük nagyságával mérnénk. A napokban, a holokauszt ünnepén
jutott eszembe, hogy a magyar zsidóság öthatodának elveszését azzal mérnénk,
hogy mennyivel részesültek az adófizetésben, mennyi volt az átlaghoz képest az
iskolázottságuk. Ebből nyilvánvalóvá válna, hogy Magyarországnak ezer éve nem volt akkora értékű embervesztesége, mint a
félmillió zsidó elvesztése. Azt már a politikai vezetés sem tagadja, hogy
embertelenek voltunk, hogy erkölcsi bűnt követtünk el, de azt nem, hogy ezzel mekkora kárt okozunk a nemzetünknek.
Megbotránkoztató, amit írok, mégis
megteszem.
A két világháború hősi halottainak
szinte minden faluban emlékműve van. A
halottak nagy többsége paraszt, akiket az urak kivittek a vágóhídra. Ott
nem a hazájukat védték, hanem az uraik hatalmát.
Parasztból ugyanis többször annyi volt,
mint amennyinek föld jutott. Az úri Magyarország lakosságának kétharmada falun,
tanyán, pusztán élt, nagy többségüknek földje sem volt, akiknek volt, tized
akkora, mint amiből emberségesen megélhetett volna. Ezeket az emlékműveket látva,
káromkodtam, ezek életük feláldozásával a hazának semmit nem adtak, legfeljebb
a falujukban megmaradtaknak azzal használtak, hogy velük kevesebbeknek kellett
osztozkodni a falu határán. Az ország, amiért harcoltak, mindkét háborúban agresszív
volt, igazságtalan háborút kezdett, majd vesztett, jobb lett volna, ha el sem
kezdik.
A két világháború azért volt a
többieknél is piszkosabb, mert a közkatonáknak még vitézkedni sem lehetett, a
géppuskák és az ágyuk ellen védtelenekként rohantak szuronyrohamra. Kiszolgáltatottabb áldozatok sem előtte,
sem utána nem voltak a hadviselés történelmében.
Az úri középosztály, a tisztikar volt
a másik viszonylag nagyobb arányban elhalt réteg. A hívatásos katonatiszteket
legalább jól megfizették, a társadalom tisztelte őket. A tartalékosok pedig az
országukért harcoltak.
A kivándorlás Amerikába is lényegében
hasznos volt. Velük csökkent a túlnépesedett falvak lakossága.
1907-ben az Osztrák Magyar Monarchiát
300 ezer kivándorló hagyta el. Ezek fele Magyarországról. Ezeket a történelmünk
úgy kezeli, mintha ezek csak magyarok lettek volna. A becslések szerint
harmaduk volt az. Ekkora veszteség a háború egyetlen éve alatt sem érte az
országot! Tegyük hozzá, hogy ezek és utódaik jártak jobban. Ott a következő
generáció már nem az itt hagyott jövedelmének kétszereséből élhetett. A
dédunokák pedig ma négyszer jobban élnek, mint akik közül elmenekültek.
Az első világháború után kezdett
megfordulni a helyzet. A megszaporodott nemzetállamokban a politika egyre
inkább a nacionalizmus felé fordult. Nálunk a bárút követően bevezettük a
zsidók felemelkedését, diplomát szerzését korlátozni hívatott numerus clausust.
Lengyelország korlátozta a lengyelek kivándorlását, ugyanakkor támogatta a
zsidókét. Ezzel Közép-Európában
megtörtént a kivándorlásban a kontraszelekció. A képzelten és vagyontalan hazai
etnikum maradjon, az iskolázott és gazdag tűnjön el.
A nyílt antiszemitizmus általánossá
vált. Hitler zsidópusztító buzgalmát arra használták a közép-európai országok,
hogy a fizikai megsemmisítést rábízták.
A háború után az antiszemitizmust
kiegészítette az germánellenesség, a német kisebbségeknek is ugyanaz volt a
bűnük, mint a zsidóknak, hogy az államalkotó etnikumnál különbek voltak. Kiderült,
hogy nem azért voltak gyűlöletesek a zsidók, mert zsidók, hanem mert sokkal
sikeresebbek voltak.
Annak könyvtárnyi irodalma van, hogy
mennyit vesztettek a közép-európai államok azzal, hogy a Jaltai Egyezmény
alapján a szovjetunió felügyelete alá kerültek, de arról még nem értesülhetett
a közép-európai államok közvéleménye, hogy mint vesztettek ugyanezek az államok
azzal, hogy elvesztették a zsidó és germán etnikumukat. Pedig a szovjet
megszállásnak köszönhetően ezek az országok megszabadulhattak a feudális
uralkodó osztályoktól, amire önerőből egyikük sem lett volna képes, és
felnevelhettek egy munkás-parasztszármazású értelmiséget. Minden csatlós sorsa ítélt ország társadalma jobban modernizálódott,
mintha magára lett volna hagyva.
Ezzel szemben az ötmillió zsidó és a
tízmillió germán elvesztése évszázadokra visszavetette a közép-európai csatlós
államok nyugtosodását. Senki sem próbálta felmérni, hogy hol tarthatna
Lengyelország és Magyarország, ha megmarad a zsidó és germán etnikuma. Ennek a két közép-európai államnak a
társadalma ezer éves történelmi feladata teljesítésében soha nem volt annyira
nyugat-európai, mint a vasúthálózat kiépítését követően az első világháborút
megelőző fél évszázad során. A sikerük motorja a zsidó és a germán
etnikumuk volt.
Ennek a sikernek a fellegvára Budapest volt annak köszönhetően, hogy a
lakosságának az ötöde zsidó volt.
Egyetlen magyar történész sem írta
le, hogy az első világháború előtt
Európa legdinamikusabb városa Budapest volt. Az eredmények elsősorban annak
voltak köszönhetők, hogy ez volt a világ legtöbb zsidóknak otthont adó város.
Az ezer éves történelmünk során ebben a városban volt először és utoljára
világszínvonalú nagypolgárság. Még a megmaradt magyar zsidóság sem fejtette ki
ennek jelentőségét. Azt is csak sejthetem, hogy ezeknek a zsidó nagypolgároknak
jelentős hányada kikeresztelkedett, magát magyarnak tartó volt. A cionizmus
képviselői között is jelentős szerepet játszottak a pesti zsidó értelmiségiek.
Az, hogy Budapest és bolygóvárosai
lakossága is minden Európai fővárosnál gyorsabban növekedett, annak a zsidóságnak
volt köszönhető, akik munkahelyeket, ipart teremtettek. A pesti zsidóknak volt
köszönhető, hogy Budapest tudományokban, művészetekben is Európa élén lehetett.
Bartók zenéjének hallgatóinak, Ady verseinek olvasóinak a többségét a magyar
zsidóság jelentette.
A magyar Nobel-díjasok többsége, az
atombomba elkészítőinek fontos szereplői, pesti zsidó nagypolgárok gyerekei
voltak.
Ezért becsülöm úgy, hogy a félmillió
elveszett magyar szidóság társadalmi értéke az átlag négyszerese, a
kitelepített 200 ezer svábé kétszeres volt. A megmaradt zsidóság Amerikában,
Izraelben a négyszeresnél is jobban boldogul. A kitelepített svábok pedig
néhány évtized után a német színvonalon teljesítettek. Ez pedig azt jelenti, hogy velük az ország lakosságának társadalmi értékének
harmadát veszettük el. Az adófizetés még ennél is nagyobb arányban
vesztett. De ezt nem nekem kellene becsülni, hanem tudományos felméréseket
kellene végezni.
Azt is csak becsülni lehet, hogy
mennyivel több tőke érzetett volna az országba, ha félmillióval több zsidónk
marad, és egy millió németül beszélő polgárunk is van.
Az ilyen, és hasonló tudományos munkák hiányát jelzi az is, hogy még
mindig a Horthy rendszer politikai vezetőinek a méltatása folyhat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése