Kopátsy Sándor PH 2016 05 20
Az Ószövetség ebben is tévedett
Bevallom, soha nem voltam kétségbe,
hogy a történelem legjelentősebb hatású műve a Biblia, annak is az Ószövetség
része volt. Az Újszövetség közel sem érdekelt annyira, mint az Ószövetség.
Ennek ellenére soha nem olvastam végig. Nem tekintettem isteni eredetűnek, és
tudományos forrásnak.
Azon már diákkoromban megakadtam,
hogy az isten hat nap, illetve hat korszak során teremtette a világot. A
fizikai és a biológiai világ alakulását tudományosan feltárandónak tartottam,
és messziről nyomon is követtem, hogyan halad a tudomány egyre gyorsabban a
feltárásában. Elfogadtam, hogy erről akkor is kellett mondani valamit, amikor
még nem tudtunk semmit.
Két kérdés azonban folyamatosan
izgatott.
Miért volt eredendő bűn az ember tudásvágya?
Ez azért zavart, mert életem sikereit
a kíváncsiságomnak köszönhettem, ezt a velünk született képességet értéknek
tartottam. Ugyan soha nem munkálkodtam e kérdés megválaszolásán, örültem, ha
előbbre jutottam.
Először azt ismertem fel, hogy a
tudásvágyat minden kultúra vallása üldözte. Minden vallás közös bolt és maradt
abban, hogy a dogmák felett tiltotta a kételkedést. Tehát ebben az Ószövetség
sem mond újat. Amikor aztán felismertem, hogy minden termelő társadalom
túlnépesedő volt, ami ellen csak a halálokozással és a tudásvágy elnyomásával
tudott védekezni, rájöttem, hogy ami
szükségszerű, de erkölcsileg elfogadhatatlan, a felett nem szabad kételkedni.
A Biblia eredendő bűne tehát a túlnépesedés
féken tartása szükségszerűségéből fakadt. Ettől nem az isten megváltás, hanem
csak a túlnépesedés spontán leállása szabadíthat meg. Ez be is igazolódott
akkor, amikor a legfejlettebb
társadalmakban a tudásvágy az eredendő bűnből spontán, a legnagyobb társadalmi
erény lett.
Az aggályaimat lezártam azzal, hogy a
paradicsomi jelent nem az emberi faj megjelenése, hanem a termelő társadalmak
kialakulásának kezdetét jeleníti meg. Ezt a zsidó vallás időszámítása is jelzi.
A homo sapiens sokkal a zsidó időszámítás előtt jelent meg. Ezzel vált eredendő
bűnné Ádám tudásvágya. A jelenkor fejlett társadalmaiban nemcsak az eredendő
bűn szűnt meg, hanem elsődleges erénnyé emelkedett.
Miért isten először csak Ádámot teremtett?
Nem találtam logikai magyarázatot
arra, hogy Isten először csak Ádámot, férfit teremtett. Nem új, számára
kiválasztott fejt, hanem csak egy hímnemű egyedet. Ezt azzal magyaráztam, hogy
minden osztálytársadalmat a férfiak uralma jellemzett. A Biblia megfogalmazói a
férfiak magukat a nőknél magasabb rendűeknek tartották azon az alapon, hogy
férfiak. A két nem egyen ragúságát szinte egyetlen vallás sem ismerte el. Nemcsak
a zsidó, de a keresztény és a mohamedán vallás is a férfiak magasabb
rendűségére épült, és többé-kevésbé ez fent is maradt. Nemcsak a mennyekben,
hanem a földön is.
Tegnap egyik nyugati tévécsatornán az
emberteremtéssel foglalkozó régi zsidó szövegekben még az szerepel, hogy isten
Ádámot és Juditot földből gyúrta. Judit azonban egyenrangúságot követelt, amit
Ádám nem fogadott el. Ezért Ádám elzavarta. Ezt követően történt a Bibliában
említett eset, hogy az alvó Ádám bordájából Évát, aki az Ádám
magasabbrendűségét elismerő társa, és a későbbi emberiség ősanyja lett.
Ez a Bibliából elhagyott részlet
magyarázza azt, amit feltételeztem. A gyűjtögető társadalmakban még fennállt a
két neműnk egyenrangúsága, ami azonban a termelő társadalmakban eltűnt. Nemcsak
a gazdaságban, de a vallásokban is. Ez az új ismeret azért volt fontos
számomra, mert a jelenkor tudásalapú társadalmaiban újra előjött a két nemünk
egyenrangúsága. Számomra a történelemben a politika történeténél fontosabb a
nők egyenrangúságának a folyamata.
Ebben az Ószövetségre épült vallások
között a leghátsó sorban van a római katolikus vallás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése