Kopátsy Sándor PG 2016 04 27
Gondolatok a munkaerő árujellegéről
Hetven éve vetődött fel bennem
először, hogy a munkaerő árát is a piacra kellene bízni. Ennek azonban a
túlfoglalkoztatás viszonyai között akadálya volt. Tudomásul vettem, hogy amiből
hiány van, annak az ára emelkedik. Márpedig a túlzott iparosítás állandó
munkaerőhiányt jelentett. Ezért kellett a bérek színvonalát központilag
szabályozni. Ebbe belenyugodtam, mert a magas foglalkoztatás előnyös oldaláról
nem akartam lemondani. Ezer éve először fordult elő, hogy mindenki nemcsak
talált munkát, de komoly hátrányok származtak abból, hogyha valakinek nem volt
munkahelye.
Ennek ellenére, akkor szinte csak az
átalagbér ellenőrzésének a hátrányait láttam. A munkaerő legértékesebb,
leghatékonyabb részét nehéz volt megfizetni, a teljesítménye fokozására
késztetni. Ráadásul az előírt átlagbért sem a piac szabályozta, hanem a
kívülálló hatóság.
Akkor arról fogalmam sem lehetett,
hogy a jelenkor problémája a jó munkaerő
túl kereslete, és gyenge minőséginek a hiánya. Ezt csak most látom.
A tudományos és technikai forradalom
előtt a munkaerő minden minőségi szintjén túlkínálat volt munkavállalókban, és
hiány a munkaalkalomban. Ezért volt jellemző a munkaalkalom megbecsülése. A
szocialista rendszerben nem volt fogalmunk arról, hogy a nyugati fejlett
országokban, a jó munkaerőben hiány, és a gyengében felesleg van. Akkor még
csak azt tudtuk, hogy a háborút követő újjáépítéshez még a török munkás is jó
volt Németországban.
A rendszerváltás tanított meg arra,
hogy mennyi olyan munkaerőt foglalkoztattunk, akikre a fejlett világban nincs
szükség. Bolond fejjel mi is leépítettük ezeket, és 25 éve nem találtunk nekik
munkát. Ez talán százszor annyi társadalmi kért okozott, mint az, hogy
veszteséges volt a foglalkoztatásuk. Közben ezek még használhatatlanabbá
váltak, a gyerekeik többsége is használhatatlan lett.
Ma már tudom, hogy ennek az oka az,
hogy a munkaerő árát nem a piac, hanem a kormány és szakszervezetek közti
alkuban szabályozzák. A társadalom
érdeke a magas foglalkoztatás, ez pedig csak akkor és ott valósulhat meg, ahol
a munkaerő árát a piac állapítja meg. A munkaerő is olyan áru, aminek a
piac olyan árt ad, amin létrejön a kereslet és a kínálat egyensúlya. Ezt pedig
sem a kormány, sem a szakszervezet nem képes megállapítani. A társadalom érdeke az akkora bér, ami
mellett minden szakmában, és annak minden minőségében magas a foglalkoztatás.
Ha a jó munkaerőben hiány, a gyenge minőségében pedig felesleg van, ott a
jót olcsón, a gyengét drágán adják. A jelenlegi fejlett társadalmakban a munkaerő ára két
részből áll, a bérből, amint a munkás hazavisz, és a bérrel arányos
elvonásokból. Az utóbbi is megoszlik a munkásnak a bére után fizetett adójára,
és a munkaadó által fizetett bérjárulékra. Vagyis a munkaerő foglalkoztatásával
járó költségek három szereplő, a munkás, a munkaadó és az állam között oszlanak
meg. Ebből a munkásnak annyi jár, amennyiért hajlandó munkát vállalni. A
munkaadónak annyiba kerül, amennyiért érdemes a munkást foglalkoztatni. Az
államnak pedig annyi legyen az elvonása, amennyi fedezetet nyújt az
egészségügyi ellátásra és a nyugdíjra. Mivel a munkás és a munkaadó igényét
tudomásul kell venni, ha biztosítani akarjuk a foglalkoztatást, vagyis a munkás
vállalja a munkaviszony, a munkaadónak pedig a foglalkoztatás nyereséget hoz, e
két elemmel nem lehet szabályozni, azt a munkaerő piac határozza meg, az állam
részesedése az egyetlen elem, amivel olyan ára legyen a foglalkoztatásnak, amin
a társadalmi érdeknek megfelelő foglalkoztatási szint létrejön.
Ebből fakadóan, a foglakoztatás
biztosítása az állam feladata, amit úgy kell megoldani, hogy a munkások
vállalják a munkaviszonyba lépést, a munkaadók számára pedig jelentsenek
elegendő keresletet. Vagyis a munkaerő foglalkoztatási feltételit is a piacra
kell bízni. Ez azt jelenti, hogy a
kormány döntsön a számára kívánatos, de realizálható foglalkoztatási rátáról,
és ennek érdekében úgy osztja el a foglalkoztatással járó állami elvonásokat,
hogy a foglalkoztatási ráta a munkaerő minden minőségi szintjében,
korosztályban közel azonos legyen.
A szakszervezetekkel csak azt
egyeztesse, hogy mekkora legyen a foglalkoztatási ráta. Azoknak pedig ne legyen
abba beleszólásuk, hogyan oszlanak el a foglalkoztatással járó elvonások,
mekkora legyen a minimálbér. Ezekben a kérdésekben a piac döntsön. A kormány
kötelesség pedig az, hogy a tervezett foglalkoztatási ráta megvalósulását
biztosítsa.
A napokban néztem utána, hogyan
alakul az EU tagországokban a bér után fizetett jövedelmi adó, a munkás és a
munkaadó kötelező befizetése. Megdöbbentően nagyok a különbségek, tehát volna
az államnak bőven lehetősége arra, hogy mind a munkaerő, mind a munkaadó
hozzájárulását a kereslet és a kínálat beállításához igazítsa.
Vagyis, a munkaerő foglalkoztatását
biztosító béreket a piac, a kereslet és a kínálat alakításával módosítsa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése