Kopátsy Sándor PG 2016 05 12
Magyarország gazdaságföldrajzi helyzete
A Trianon utáni Magyarország gazdaságföldrajzi helyzete jobb, mint
amennyi az egész Kárpát Medence volt. Nem annyira azért, mert az elvesztett területek értéktelenek
voltak, hanem azért, mert ezer év alatt sem voltunk képesek benépesíteni, vagy
az ott élők számára is otthont teremteni. A nacionalista politikusaink az egész
Kárpát Medencét kedvező adottságú térségnek tartották, mert tulajdonosi
lehettek. A síkságok és a dombos vidékek mezőgazdasági adottsága viszonylag jó
volt. Ha öntöztük volna, Európa egyik legjobb kertészkedő adottsága lenne. A
hegyvidékek bányái, erdei biztosították az iparosodhatóságot.
Egyetlen nagy és legyőzhetetlen hátrányunk, hogy a Duna nem Nyugat felé
folyt. A legnagyobb
lehetőségünk a gabona, elsősorban a búzatermelés volt, aminek az egyetlen
piaca, a vasúthálózat kiépítéséig, elérhetetlen távolságra volt. A 19. század
végére a vasúthálózat kiépítése csökkentette mind az országon belüli, mind a
nyugati piacokat elérő szállítási költséget és időt. Ezt, elsősorban Baross
Gábor ismerte fel. Világszínvonalú vasúthálózatot épített ki a Kárpát Medence
térégében. Ezt az eredményt a történészek sem hangsúlyozzák, pedig a vasúthálózat volt az alapja annak, hogy a
Nyugat tizednyi távolságra közeledhetett, és a Kárpát Medence nemzetállammá
válhatott volna. A vasút az 1.000 kilométernél kisebb szállítási távolságon
még hatékony munkamegosztást biztosított.
Mi tized távolságra kerültünk a
nyugat-európai piachoz, ugyanoda már nemcsak az észak-amerikai sokkal
hatékonyabban termelt, és az ukrán gabona olcsóbban érkezett. A magyar búza
akkor ment nyugatra racionális szállítási költséggel, amikor már hajóval
bárhonnak olcsóbban érkezett. A mi szállítási költségünk a nyugati piacokra ugyan
a tizedére csökkent, de ugyanekkor az óceánok másik oldaláról a gőzhajókkal történő
szállítással szemben versenyképtelen versenyképtelenebbé vált.
Ettől kedve a mezőgazdasági exportban
a nagyobb lehetőséget egy kisebb jelentőségű mezőgazdasági termék jelentette, melyek
összegyűjthetővé váltak. A tojás, a baromfi, a csonthéjas gyümölcsök, az állati
bőrök hatékony felvásárlása szinte minden mezőgazdasági termék esetében a vasút
tette lehetővé a tömeges felvásárlást. A
viszonylag elmarad paraszti mezőgazdaság árutermelő potenciáját a közeli vasúti
állomás megsokszorozta nemcsak a külső, de a belső, a városi piacok számára is.
Ennek volt köszönhető, hogy a
paraszti árutermelés nemcsak a parasztság árutermelését sokszorozta meg, hanem a kereskedésre alkalmas egyetlen magyar
etnikum, a zsidóság is példátlan gyorsasággal meggazdagodott.
A történészek viszonylag sokat
foglalkoznak a vasúthálózat kiépítésével, mint ritka felhalmozási és műszaki
feladattal, de alig érintik ennek társadalmi hatását. Erre először az istállós
tehéntartás társadalmi és egészségügyi hatásai hívták fel a figyelmemet. A tej
áruvá válását is csak a vasút tette lehetővé. A rázós, lassú szekerekkel
ugyanis ez sem lett volna megoldható. Előtte szinte csak az a tej volt a városi
lakosság számára elérhető, amit ott a városban, illetve a néhány kilométernyi
falvakban termeltek. A vasútnak volt
köszönhető, hogy szinte minden faluban a városi tejcsarnok, illetve a városi
lakosság számára tejet termeljenek.
A tejtermelés jelentős változást hozott a falusi lakosság életében egyrészt
azzal, hogy rendszeres havi pénzbevételt, mellékkeresetet adott, ugyanakkor mind
otthon a falusi családokban, mind a városokban élelmezési forradalmat
jelentett. A
tejtermelés emelte jelentőssé az asszonyok gazdasági szerepét, ugyanakkor a
családban és a lakosság egésze számára a kalciumban gazdag, a csontokat erősítő
táplálkozást biztosított. Előtte hazánkban
is az angolkór népbetegség volt, ez a tejfogyasztásnak köszönhetően megszűnt, a
várható életkor jelentősen hosszabbodott, csökkent a csecsemők halandósága.
Az életkor hosszabbodása felgyorsítja a népszaporulatot.
Ez volt a magyarázata annak is, hogy
a vidéki lakosság kivándorlása Amerikába felgyorsult. A napokban olvastam, hogy
évente többszázezer ember vándorolt ki a Monarchiából. Számuk 1909-ben meghaladta a 300 ezer főt. Történelmünk talán
legnagyobb emberveszteségét Amerikába vándorlás okozta. Az ugyan igaz, hogy nem
a gazdagok mentek ki a tőkéjükkel, a tehetségesek a kiválóságukkal, hanem azok,
akiknek az országuk nem biztosított életteret. A 20. század fordulójának húsz
éve alatt 3 millió ember hagyta el a Monarchiát. Fele Magyarország területéről.
Ennek mintegy harmada, félmillió volt a magyar. Ezek ma ötször jobban élnek,
mint itthon az átlag, és talán tízszer jobban, mintha itthon maradtak volna.
Pedig ők akkor mentek el, amikor jobb volt, mint előtte valaha.
Magyarország fénykora.
A kiegyezés és az első világháború
közti félszázadot nemcsak a hatalomra került arisztokrácia és az úri
középosztály, de a közvélemény is aranykorként emlegette. Ennek a fellendülésnek a technikai alapján a vasúthálózat kiépítése, és
a zsidó etnikum példátlan sikere okozta. Ezt döntötte romba a magyar uralkodó
osztály imperializmusa. Amikor időre lett volna a társadalomnak szüksége
arra, hogy polgári társadalom legyen, hódító háborúba kezdtünk a Balkánon.
1914-ben az ország fővárosa, Budapest igazi polgárváros volt. Ennek kellett
volna felemelni az országot.
Az ország vezetői között szinte senki
sem akadt, aki látta volna, hogy mind a Monarchia, mind azon belül Magyarország
olyan állapotban van, ami egy háborúvesztést sem élhet túl.
A Monarchia szétesésének veszélyét
már hatvan évvel korábban a Bécsi Udvar felismerte, amikor az Olmützi
Alkotmánnyal és az új császárral modernizálni akarta. A gazdasági, kulturális
és vallási tekintetben heterogén Monarchiától levált Észak-Olaszország,
Magyarországon pedig még jobbágyrendszer volt, a kisebbségek pedig
türelmetlenkedtek.
A Szabadságharc győzelme azonban
annyira megnövelte a Bécsi Udvar önbizalmát, hogy a Magyar Királyság
változatlan formában történő fenntartása mellett döntött, ezért az
arisztokrácia bizalmára épített. A magyar kormányok önbizalma pedig magasra
hágott. Tudomásul vette a jobbágyfelszabadítás enyhe formáját, az arisztokrácia
és a katolikus egyház nagybirtokai többségének fennmaradását, és továbbra is
közép-hatalmi álmokba ringatta magát.
Az eleve reménytelen első világháború
elvesztése után azonban a győztes hatalmak lényegében végrehajtották azt, amit
a Császári Udvar már 1849 tavaszán elhatározott, az ország etnikai alapon
történő felosztását. A magyar
történészek legnagyobb vétkét abban látom, hogy a revizionista érdekből máig
letagadják, hogy a történelmi Magyarországot 70 évvel korábban a császár
aláírásával felosztották. Ezzel lehetővé tették, hogy a magyar közvélemény még ma is azt hiheti, hogy az ország felosztása
váratlanul, Trianonban történt. Ha közismert volna, hogy Olmützben az
osztrák császár Magyarországot már 1849-ben alkotmányba foglalva feldarabolta,
a császár feldarabolta, lényegében hasonló módon, mint Trianonban, nem
tarthatnánk a közvéleményt máig abban a hitben, hogy Trianon veszélye 70 évvel korábbi idő óta fennállt, nem pedig a
győztesek bosszúja volt.
A háború végén, már túl a polgárok és
a proletárok rövid életű forradalmán, az arisztokrácia és az úri középosztály
képviselői abba a hitben élhettek, hogy a háború előtti állapotok
visszaállíthatók.
A Szegeden álmaikat szövögetők ostobasága
ma is tart, a Jobbik még ma is a 63 megyés Magyarországot tekinti céljának. Az úri világ képviselői kezdettől fogva,
máig azon ábrándoznak, hogy azokat a társadalmi erőt, a szidóságot számolják
fel, aminek a békeidők eredménye elsősorban köszönhető volt.
A Kárpát Medence közepén megmaradt
Magyarországnak az lett az érdeke, hogy az utódállamokkal minél szorosabb
politikai és gazdasági kapcsolatot tartson, nyíltan az ellenségüknek tekintette
magát.
Politikai és gazdasági tekintetben izoláltuk magunkat.
Azt már említettem, hogy a vasútnak
köszönhettük, hogy a Kárpát medence tizednyi távolságra került Nyugat-Európához
és a Kárpát Medence gazdasági és társadalmi tekintetben végre gazdasági
egységgé válhatott volna. A nemzeti államokká válás ugyan Európa egész keleti
felét így érintette, de ezen belül a Kárpát Medence kapott viszonylag a
legtöbbet. A történészek sem hangsúlyozzák, hogy a vasút előtt, ami száz
kilométernél messzebb volt, az legyőzhetetlen távolságnak számított.
Ezért tartanám az olyan térképet Európa történelmének megértéséhez
fontosnak, ami a távolságokat azok legyőzhetőségének mértékével ábrázolnák. Egy
ilyen térképen, a vasút előtt, a Kárpát Medence volna a legmesszebb
Nyugat-Európához. Nem
gondol senki arra, hogy nemcsak a Keleti Tenger, a Balti Tenger, a Fekete
Tenger, de még Lengyelország térsége is sokkal olcsóbban tudta termékeit a
gazdag nyugat-európai piacokra vinni, mint mi a Kárpát Medencéből. A vasút előtt szárazföldön már a száz
kilométeres szállítás is megoldhatatlan volt. Tőlünk tömegárut csak az Dunán, a Fekete Tengeren, onnan a Földözi
Tengeren keresztül lehetett szállítani, vagyis többszörös költséggel és idővel,
mint Ukrajnából, vagy Romániából.
Aki a Kárpát Medence vasút előtti gazdasági izolációját nem tarja szem
előtt, nem értheti meg Magyarország történelmét. Nemcsak a gazdaságit, de a
politikait sem.
Nem volt polgárságunk.
A magyar polgárság teljes hiánya bármennyire
karakterisztikus jellemzője volt a magyar társadalomnak, nem voltunk hajlandók
tudomásul venni. Csak a második világháború után tárták fel a marxista
történészek, hogy mi, és a lengyelek
polgárok nélkül akartunk a polgárok társadalma lenni. Ők tárták fel
először, hogy a magyar társadalom mindvégig krónikusan polgársághiányos volt.
Még az sem tudatosult, hogy Európában kétféle polgár volt, városi polgárok, akik a Római
Birodalom városainak kereskedői, iparosai és katonái voltak. Ezek a Birodalmon
belül a lakosság tizedét tették ki. A sötét középkorban az urbanizáció mintegy
harmadára csökkent, Közép-Európában, benne a Kárpát Medencében pedig megszűnt.
A nyugat-európai agártechnikai forradalom hatására feléledtek a városok,
és az urbanizáció elérte az 5-6 százalékot. A hatékonnyá vált mezőgazdaságnak
köszönhetően az uralkodó osztályt mégis a lakosság 1 százalékát kitevő
földesurak alkották. A
nyugat-európai társadalmak összetétele olyan volt, amiben a földbirtokosok, az
uralkodó osztály, a lakosság mintegy egyetlen százalékát jelentették. Náluk a
rabszolgatartói múltukból fakadóan, kevés volt a földbirtokos, de hatszor annyi
volt a városi polgár. Vagyis a polgárok hatszor többen voltak, mint az uralkodó
osztályt jelentő földbirtokos nemesség. A
földesurak és polgárok aránya 1:6 volt.
Lengyelország területén, mivel nem
volt római provincia, nem volt urbanizáció. Magyarország területén volt ugyan
két római provincia, de azok városaiból, ezzel a polgárságból semmi nem maradt.
E két országban úgy jött létre a
nyugat-európai kiscsaládos jobbágy társdalom, hogy nem voltak városok, tehát
nem volt polgárság. Ezzel szemben a lengyel és a magyar
pásztortársadalomban a családfők az uralkodó osztályhoz tartoztak, és a
honalapító lakosság mintegy tizedét tették ki.
A magyar történészek figyelembe sem veszik, hogyan alakult át a magyar
nagycsaládos pásztortársadalom kis családos földművelő társadalommá. Pedig ez nagy társadalmi átalakulást
a kiscsaládos, nyugati keresztény társadalmi forma jelentette. Ennek ellenére
erről említést sem teszünk. Kikből és hogyan lettek a nagybirtokos
arisztokraták, hogyan lettek a nagycsaládos szabad pásztorokból kiscsaládos
jobbágyok. Hogyan alakult át a magyar társadalom olyan feudális növénytermelő
és keresztény magyar társadalommá, amiben mintegy 10 százalék lett a nemesség
aránya. Ezek többsége azonban nem lett jobbágytartó. Ugyanakkor nem csak volt saját
polgársága, de még az itt élő népektől sem örököltünk.
Az ország lakosságán belül mintegy 6 százalék volt a nemes. Ezzel szemben szinte nem volt
polgársága, ami kevés volt, az sem volt magyar. Magyarország olyan feudális állam lett, amiben hatszor nagyobb volt a
nemesek, és hatod akkora a polgárok aránya, mint a példaképnek tekintett
nyugat-európai társadalmakban. Még nagyobb a torzulás, ha a magyar etnikum
társadalmi összetételét nézzük. A
magyarságnak tizede volt nemes, és nem volt magyar polgár.
Ez a deformáció már az árpád-kori
királyainkban sokkal jobban tudatosult, mint a jelenkori történészekben. Ezért
csábítottak be nyugati polgárokat, elsősorban szászokat. De ezek csak olyan
feltétellel jöttek, hogy a magyar államon belül izoláltak maradhatnak. Itt
éltek, de nem váltak a magyar társadalom szerves részeivé.
A parasztpolgárság.
A Római Birodalom határain túl, északon,
valamint az Alpokban nem városi polgárok, hanem szabad parasztok voltak. Ezek
inkább hazafiak, mint polgárok voltak. Polgárokká csak akkor váltak, amikor az óceánok meghódítása után Európa gazdasági,
majd kulturális súlypontja a Földközi Tengerről az Atlanti Óceánra tevődött át.
Ez az átrendeződés sokkal jobban
érintette a Kárpát Medence térségét, mint ahogyan ezt a történészeink
hangsúlyozzák. Ahogyan Európa súlypontja egyre inkább észak-nyugatra
helyeződött át, a közel-kelet, az Oszmán Birodalom behatolt Délkelet Európába.
A Balkán és a Kárpát Medence nagyobb része évszázadokra oszmán uralom alá
került. Ezt a magyar történészek, mint az ország függetlenségének elveszését
minősítik.
Az oszmán megszállással járó előnyökre először Eredi Ferenc mutatott rá a
második világháború után. Felismerésének jelentőségét
azonban máig nem mérték fel.
Az ország jelenlegi területének szinte egésze oszmán közigazgatás alá
került, és paraszt-polgár társadalommá alakult át.
Az 1847-es népszámlálása adatai döbbentettek rá, hogy a magyar etnikumú
városi polgárok óriási többsége a Hódoltság alatt vált polgárra. A Szabadságharc küszöbén tehát magyar
etnikumú polgárság szinte csak ott volt, ahol a Hódoltságnak köszönhetően vált
azzá. Történészeink csak azon siránkoznak, hogy milyen kemény sorsa volt a
szultán földjén bérlőként szolgáló jobbágyoknak. Arról említést sem tesznek,
hogy a volt jobbágyok szabadabbak voltak, mint a Királyságban maradtak.
Szabadon költözködhettek, kereskedhettek, ingatlant vásárolhattak. Ezt mindennél jobban mutatja a tény,
hogy a jobbágyok, ha tehették, az Oszmán Hódoltságra vándoroltak. A magyar
történészek meg sem említik, hogy ott volt kisebb az elnyomás, ahova vándoroltak
a jobbágyok. Pedig erre volna írásos bizonyíték bőven az Isztanbuli Levéltárban,
amit a két háború között Klebelsberg Kunó kultuszminiszterünk alapított. Ennek
csak egyetlen adatával Ráckevén találkoztam, ahol a lakosság a Királyságból
menekült jobbágyokkal többszörösére gyarapodott.
Az sem tudatosult, hogy a fejedelemmé
emelkedett Tököli Imre apja hódoltsági jobbágy volt, aki marhakereskedőként
nagyon meggazdagodott, és akinek a felszabadítását a budai basa intézte el a
császárnál.
A reformáció történelmi szerepe.
A magyar történelemre a katolikus
egyház ült rá, és ezen a történészek máig nem változtattak. Még a protestáns egyházi vezetők sem
hangsúlyozzák, hogy az ország területén csak azért maradhatott meg a vallásuk,
mert a Hódoltságban vallásszabadság volt. Jó negyven éve olvastam a
történelmi közleményekben néhány sort arról, hogy Werbőczynek mit mondott
Luther Márton a Regensburgi Birodalmi Gyűlésen. „Nem győzött volna még Németországban sem a reformáció, ha a
Spanyol-Habsburg Birodalmat nem fenyegeti az Oszmán Birodalom európai terjeszkedése.”
Egyetlen protestáns egyházi tekintély sem tudott erről a dokumentumról. Amikor
végre megtudtam, hogy a Ráday utcai Református Püspöki Könyvtárban őrzik. Nem
is egyet, hanem kettőt, mert a következő birodalmi ülésen már Werbőczy kereste meg
Luthert, aki ismét elmagyarázta az
Oszmán Birodalom fontos szerepét a reformáció győzelmében.
A magyar zsidóság szerepe a kiegyezés után.
A 19. század harmadik harmadára
Európa közepén az Osztrák Magyar Monarchia már idejét múlt állam volt, a nagyon
vegyes fejlettségű, nyelvű, vallású népek közös országa. Ma különösen időszerű volna tudatosítani azt, hogy csak a közös
kultúrájú és hasonló fejlettségű népek országai férnek meg közös politikai
egységben, országban, vagy éppen az Európai Unióban.
Ezen belül is Magyarország volt a
leggyengébb rész. Az uralkodó két rétege
eleve, az arisztokráciája és a nemessége eleve alkalmatlan volt mind a saját
etnikumaival való együttélésre, mint a vállalkozásra. Ebben az országban
volt a legkisebb esélye annak, hogy az uralkodó osztály kihasználja a
kereskedelemben és az iparban robbanásszerűen megnövekedett lehetőségeket. Nemcsak a magyar arisztokrácia, de a
nemesek bőrébe bújt úri középosztály is nemcsak a rangján alulinak érezte a
vállalkozást, de gyűlölte azokat, akik erre alkalmasok.
Ideje volna tudomásul venni, hogy
nemcsak a magyar zsidóságnak voltak kivételes képességei a vállalkozáshoz, de a
magyar urak is megkönnyítették a boldogulásukat, mivel nekik lett volna hozzá
politikai hatalmuk, mai szóval kapcsolati tőkéjük, és vagyonuk, de lenézték a
vállalkozást. Számukra kényelmesebb volt a társadalmi rangjából fakadó
urizálás. Ezek kerültek az első világháború elvesztése után uralomra, és
azonnal hozzáláttak a vállalkozásra alkalmas zsidóságtól való megszabaduláshoz.
Trianon után élni kellett volna a lehetőséggel, hogy végre nemzeti állam,
a magunk urai lettünk. Szerencsének kellett volna tekinteni, hogy megszabadultunk azoktól a
kisebbségektől, akiket képtelen voltunk az ország lakóiként kezelni. Trianon után gyakorlatilag csak az a két
etnikumunk maradt meg, amelyik teljesítménye lényegesen jobb volt a mienkénél.
A legnagyobb kincsünk a magyar zsidóság volt. Azoktól azonban mindenáron meg
akartunk szabadulni. Azt ugyan belátom, hogy a zsidóságunk megtartása aligha
sikerülhetett volna. Hitler megszállását még kevésbé lehetett volna elkerülni,
ha a zsidóság védelmezőjének tekinti Magyarországot. A nácik uralmát nem tudta
elkerülni egyetlen másik ország sem. Ez ugyan nem csökkenti a bűnünket, mivel a zsidók többségétől való megszabadulást
nemcsak a hatalom, de a lakosság többsége is örömmel asszisztálta.
Az idejét múlt feudális viszonyainkat sem mi cseréltük le.
Azok közé a kevesek közé tartozom,
akik történelmi szerencsénknek tartják, hogy a Szovjetunió kikényszerítette a
múltunk levetését. A csatlós
státuszunktól megszabadulva modernebb társdalom lettünk, mint amennyire
lehettünk volna, ha a háború után szuverén ország maradunk. Nem odáig jutottunk el, ameddig kellett volna,
de mégis sok olyan társadalmi kolonctól megszabadultunk, amik még jobban visszahúztak
volna. Az országunk lakosságának többsége ugyan nem változott nyugat-európaivá,
de mégis megszűnt azok feudális hatalma, akik befolyását a közvéleményünk
tudomásul vette.
Ma is jobboldaliabbak vagyunk, mint
érdekünk megkövetelné, de végre megszűnt
az arisztokrácia és az úri középosztály uralma. Erre önerőnkből nem lettünk
volna képesek.
A jelenlegi hatalom sem nagyon mást
akar, mint azok, akik a két háború között hatalmon voltak, de közel sincs
akkora tapasztalatuk és tekintélyük.
Hol tartunk jelenleg.
Az ipari forradalom óta
nyersanyaghiányunk nagy hátrány volt. Ez Trianon után csak növekedett. Szerencsénk,
hogy a nyersanyaghiány éppen most vesztette el korábbi súlyát. Az ipari forradalom a szénre és az acélra
épült. Ebben a szegény, Európa mégis meggazdagodott. Kevesen veszik
tudomásul, hogy a nyersanyagban szegény országok jobban meggazdagodtak, mint a
gazdagok. Japán, Svájc annak köszönhetően gazdagodtak meg, hogy másoknál is
jobban rákényszerültek a nyersanyagokkal való takarékosságra. Ez jelenleg még
jobban igaz.
Kína példátlanul gyors iparosodása
ugyan felverte a nyersanyagok árát, de ez mára lelassult. Az olaj ára
harmadára, az érceké felére csökkent. Ez a belátható jövőben nem is fog
változni, mert nincs a látóhatáron még
egy a Kínához képest tizednyi nagyságú iparosodó ország sem. Öt év alatt a
bányajáradékok a negyedére csökkentek. Egyre inkább csak a leghatékonyabb
nyersanyagforrások biztosítanak jelentős járadékot. Ehhez hasonló eseményt nem ismer a világgazdaság történelme.
A tengeri és a csöveken történő szállítás
hatékonysága pedig olyan magasra emelkedett, hogy szinte mindegy milyen
messziről hozzák a nyersanyagot, olcsóbb, mint belföldön, a vasúton, vagy a
közúton néhány száz kilométerről szállított.
Jó ötven éve számoltam ki, hogy a
Szovjetunió, többek között, azért sem lehet versenyképes, mert a
munkamegosztása a szárazföldi szállításra kényszerül. Szentpétervár és Moszkva,
a Szovjetunió méreteihez viszonyítva, közel vannak egymáshoz. Köztük a vasúti
szállítás költsége mégis tízszer nagyobb, mint a világ bármelyik kikötőjéből a
Szentpétervárra szállítás hajóval.
Megtanultam, hogy a világgazdaság
történelme csak akkor válik érthetővé, ha szem előtt tartjuk, mikor, mibe
került az áruk oda- illetve elszállítása. Jelenleg
a legjobban felszerelt, nagy forgalmú kikötők közti árumozgatás költsége az
árukhoz viszonyítva elhanyagolható.
A földjáradék.
Amíg a bányajáradék öt élv alatt
harmadára, negyedére csökkent, a földjáradék egyre inkább növekedik. Ez
következik abból, hogy az egy laksora jutó élelemigény viszonylag független a
jövedelemszinttől. Mivel az emberiségnek a szegényebb része gyorsabban
szaporodik, számolni kell azzal, hogy a mezőgazdasági termékek kereslete, ezért
az ára is nőni fog. Egységnyi mezőgazdasági területnek egyre több embert kell
eltartani. Ezzel szemben azt is figyelme kell venni, hogy a szegények
vásárlóereje kisebb.
Márpedig Magyarországnak Európán belül nagyon kedvezők a mezőgazdasági adottságai.
Nekünk vannak a legkedvezőbb öntözhetőségi és éghajlati adottságaink. Előbb-utóbb élni is fogunk ezzel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése