Kopátsy Sándor PG 2016 05 03
A társadalmi fejlődés mérése
A The Economist legutóbbi száma
terjedelmes tanulmánnyal kezdődik arról, milyen problémákat jelent a GDP
mérése. Az alapos elemzés azonban a legfontosabb kérdést fel sem veti, hogy
mire vetítve elfogadható az alkalmazott mérce. Megelégszik azzal, hogy a GDP
mennyiségének a mérése is mennyire problémás. Ebben sok jogos problémára utal.
A fő hiba azonban nemcsak a mérhetőséggel van, hanem a vetítési alapjával. Ez a
hibákkal teli mutató a változás mértékét viszonylag jól mutatja, ha egy laksora vetítve alkalmazzuk. Az
egy lakosra vetített nemzeti jövedelem ugyanis jelentősen kikapcsolja a
torzításokat. A társadalomfejlődést ugyanis az egy laksora jutó jövedelem és
vagyon gyarapodásával viszonylag megbízhatóan mutatja.
A klasszikus közgazdaságtan ugyanis nem véletlenül hívta magát
nemzetgazdaságtannak, mert nem a lakosság életfeltételeinek javítása, hanem a
nemzet erősítése volt a feladata. Ahogy a családokat jövedelmük arányában rangsorolta, tekintetve
sem véve a család nagyságát. Erre is az egy családtagra vetített jövedelem és
vagyon lett volna a reális mérce. De az egymással versengő családok sem az egy
tagra jutó jövedelem és vagyon nagyságában voltak érdekelve, hanem abban, hogy
a másik családnál erősebbek legyenek. Akárcsak az állam is a másik államnál
akart erősebb lenni, mert annak rovására remélt meggazdagodni.
A lassú technikai fejlődés esetén a jelentős javulást csak a
versenytársak rovásra lehetett elérni. Igaz volt ez a társadalmi szerveződés minden szintjén. Ezt a
jelenkor embere meg sem érti, mert az egyedek lehetősége ugyan ma sem egyforma,
de a tudásvagyon megszerzése vagy a hiánya a társadalomban egyre nagyobb változást
okoz. A munkaképes egyedek jövedelme
ugyanis egyre inkább a szellemi vagyonuk nagyságától, a képességük, tudásuk és
erkölcsük együttes értékétől függ. Erre a múltban a nagy többség számára
nagyon korlátozott volt. Mindig hangsúlyozom, hogy ez alól csak két ágazat volt
kivétel, csak a művészet és a
versenysport, ahol a rangsort, az azzal járó elismerést és jövedelmet a
teljesítmény határozta meg. E két területen az osztálytársadalmakban is az
egyének teljesítménye, értéke alapján volt a jövedelem, és a társadalmi
befogadás.
Még a társadalomtudományokban sem ismerték
fel, hogy a jelenkor fejlett társadalmaiban minden szakterületen egyre inkább
ebbe az irányba történik a változás. Ezért lesz a nemzetgazdaságtan egyre
inkább közgazdaságtan.
Nemcsak a fizikai, a szellemi vagyont is mérni kell.
A tudományos és technikai forradalom
előtt a gazdasági életben elég volt a fizikai vagyon nagyságának a mérése. Ezért
a tőkés osztálytársadalomban is elég az egy laksora jutó GDP mérése. Olyan nagy
volt a tőkehiány, hogy szinte minden tőkés képes volt a tőkéjével profithoz
jutni. Ezért lehetett gyakorlatilag örökletes a tőkésosztályhoz tartozás. Szükség
lett volna minden osztálytársadalomban is az egy laksora jutó jövedelem
újratermelése mellett az egy laksora jutó fizikai tőkét is újra termelni. Ezért a tőkés osztálytársadalomban is csak az
egy lakosra jutó jövedelem és vagyon változásával lehetet reálisan mérni a
társadalom teljesítményében bekövetkezett változást. A tőkésvállalat
mérlege lényegében a vagyonában beállt változást mutatja.
Ennek ellenére az egy lakosra jutó
fizikai vagyon mérésével először az 50-es évek elején a Bródy András – Rácz
Jenő Tőkeigény a tőkés társadalomban
címmel megjelent könyvében találkoztam. Ők is csak a tőkés társadalom számára fontos
fizikai tőke igényével számoltak. Bebizonyították, hogy a tőkés osztálytársadalmakban
a fizikai nemzeti vagyon a mindenkori nemzeti jövedelem 3-4-szerese, és ez a
hányados viszonylag állandó. A hidegebb éghajlatban magasabb, a melegben
alacsonyabb. Ezt magarázza, hogy a hosszú telekre fel kellett készülni, drágább
házakat, fűtőanyagot, melegebb ruházatot kellet biztosítani. E mutató állandóságából következik, hogy a
lakosság növekedés minden százaléka után 3-4-százalékos vagyonnövelésre van
szükség ahhoz, hogy ne csökkenjen az egy lakosra jutó vagyon. Ennek a
könyvnek az elolvasása után értelmetlennek találtam az ország nemzeti
jövedelmének növekedését társadalmi fejlődésnek tekinteni. Csak az egy lakosra
jutó jövedelem és vagyon együttes növekedésével lehet társadalmi fejlődést bővített
újratermelésnek tekinteni. Az 50-es években még az emberiség négyötöde olyan
társadalmakban élt, amelyekben 2-4 százalékkal nőtt a lakosság száma. Az
emberiség négyötödében tehát meg sem történhetett, hogy a lakosság gyors növekedéssel,
a vagyonnövekedés is lépést tartson.
Ettől kezdve úgy láttam a világgazdaságot, hogy abban az emberiség
négyötöde szűkítetten termeli újra az egy lakosra jutó vagyonát. Az mégis kezdettől zavart, hogy a
nemzeti vagyonnak gyakorlatilag csak a fizikai vagyont tekintik. Figyelmen
kívül hagyják a szellemi vagyont, ami fajunk történelmében először, szinte
minden társadalomban növekedett. Ennek a legegyszerűbb mutatója, az iskolázottság minden társadalomban
példátlanul gyorsan nőtt. Ezt a fejlettekben az iskolában töltött évek száma,
az elmaradottakban pedig az iskolába kerültek aránya mutatja.
Tekintettel arra, hogy a klasszikus
közgazdaságtan a szellemi vagyont, a munkaerő minőségi értékét számba sem
vette, nehéz volt a szellemi vagyon nagyságának még a megbecsülése is. Azt
ugyan Max Webertől korán megtanultam, hogy a
jelenkori fejlett társadalmak teljesítménye elsősorban a lakosság erkölcsi magatartásán
múlik, ami nem csak a tudás, de az erkölcs is. A tudás, viszonylag az
iskolázottsággal mérhető, de az erkölcsi magatartás nem mérhető fogalom. Azt,
hogy mekkora értéke van az erkölcsnek, nem lehet mérni, csak azt lehet, és kell
szem előtt tartani, hogy nagyon fontos, szinte mindennél fontosabb. Már az
ipari forradalom is olyan társadalmi alépítményt hozott létre, ami a lakosság
puritán erkölcsét, magatartását a társadalom teljesítménye szempontjából
elsődlegesé tette.
Az ipari forradalom óta a puritanizmus fölénye már egyértelműen
bebizonyosodott, a tudományos és technikai forradalom óta pedig még inkább
egyértelművé vált.
Vagyis az vált a társadalom teljesítménye szempontjából elsődlegessé, amit a
klasszikus közgazdaságtan figyelembe sem vett, de ami egyelőre nem is mérhető. Nemcsak
nem mérhető, de arra sincs módszer, hogyan lehet a lakosság erkölcsét puritánná
alakítani.
Még nyomát sem találtam annak, hogy a puritán népek puritanizmusa minek
köszönhető.
Max Weber még azzal magyarázta a
protestáns népek puritanizmusát, mert a kereszténységük puritánná tette őket. Felcserélte
az okot az okozattal. Nem a puritán
kereszténység tette puritánná a hívők viselkedését, hanem az eleve puritán
kultúrájú népek, döntően az angolszászok, a germánok és a skandinávok eleve,
már pogányokként is puritánok voltak. Azaz a római, azaz a latin kultúrától
átvett egy istenhitű vallásukat a reformáció során puritán kereszténységgé
alakították át.
Marxnak abban igaza volt, hogy a vallás csak felépítmény, ezért csak ott
verhet gyökeret, ahol a befogadó kultúrához igazodik. Annyi kereszténység
jött léte, ahány kultúrába bevitte az egy istenhitet. Más kereszténység jött
létre a Nílus völgyében, Etiópiában és Egyiptomban. Más a Földközi Tenger latin
kultúrájában. Más Kelet-Európában. Más Nyugat-Európában.
A puritán viselkedés, erkölcs
eredetét az éghajlattal és az életmóddal magyarázom. A hosszú telek átélése
előrelátást, a tengereken tartózkodás pedig közösségbe való beilleszkedést
kívánt.
Még nagyon messze vannak a
társadalomtudományok attól, hogy az erkölcsi magatartást kialakító
körülményeket feltárják. Azt tudom, hogy a bányászok, kubikusok viselkedése
puritán, a pásztorok romantikus individualisták, a távolsági kereskedők pedig
türelmesek a kulturális másságokkal szemben. Azt pedig a rendszerváltás óta megtanultam, közhelynek tartom, hogy a
létbizonytalanságban élők elveszik egészséges társadalmi ösztönüket,
használhatatlanná válnak.
Egyelőre meg kell elégednem azzal,
hogy korunkban a puritán magatartás
elsődleges feltétele a társadalmi sikernek. Ezzel azonban nem sokra megyünk,
amíg nincs válaszunk arra, hogyan lehet a lakosság puritanizmusát növelni.
Eddig egyetlen gyakorlati
tapasztalatom volt. A Kádár rendszerben beindult sajáterős lakásépítés
példátlan sikere győzött meg arról, hogy egészen
másként viselkednek a saját házat építők, a saját kertes lakásukban élnek, mint
akik bérkaszárnyában laknak. Azt pedig
a gyakorlatban láttam, hogy egy sajáterős házépítés hogyan erősítette meg a
családtagok, a rokonság és a barátság kötelékét.
Erre elméleti magyarázatot csak a
közelmúltban találtam. Az Egyesült Államokban sok mindent mérnek, amiből
okosodhatok. Egy ilyen felmérést találtam a közelmúltban. Felmérték, hogy a
protestánsok, a latinok, a feketék éves jövedelme és vagyona hogyan aránylik
egymáshoz. Kiderült, hogy az Egyesült
Államokban a protestánsok vagyona 13-szorsa az éves jövedelműknek, a latinoké
ennek a fele, a feketéké pedig a tizede. Az adatok mellbe vágtak, pedig
azonnal felismertem, hogy náluk is jó volna ismerni ezt a mutatót a magyarok, a
zsidók és a cigányok esetében. Hasonló adatokat láthatnánk.
Számomra ugyan az egyedek esetében
ostobaság etnikai, vallási alapon ítélni, de annál nagyobb jelentősége volna,
ha a rájuk jellemző adatokat látnánk. Az egyedek esetében az átlagtól való
eltérés óriási, ezért nem mond semmit. Az
etnikumok, vallások és életformák közti különbségek ismerete viszont sokat
mondó. Nekem eszembe sem jutott, hogy ezek az adatok mennyire sokat mondók.
Pedig a háború után felfigyelem arra,
hogy Baranyában a falusi házak méretéről, értékéről meg tudtam állapítani, hogy
ott magyarok, svábok vagy cigányok lakták. A magyar és a sváb parasztok
esetében, nem a családok földjének nagyságában, hanem a házak értékben volt a
különbség. Az azonos nagyságú földön gazdálkodó svábok nagyobb, tisztább
házakban éltek. De eszembe sem jutott, hogy ez is mérni, tudatosítni kellene.
Azzal is vén fejjel találkoztam, hogy
minden téreget, etnikumot más időtartamra kellene fizetni. Azt ugyan tudtam,
hogy gyermekkoromban a tisztviselőket havonta, a munkásokat hetente, a
cigányokat naponta fizették. Ennek sem kerestem az okát. Aztán kijózanítottak.
Egy borsodi kerámiagyárban a munkaerő jelentős hányada cigány. Próbaként
bevezették számukra a heti fizetést. Ennek hatására megnőtt a teljesítmény. Ezt
megértve, és ezzel találkozva a
puritanizmust azzal is mérhetnénk, hogy ki, mennyi időre osztja be a
jövedelmét.
Ebbe az írása is azért kezdtem, mert
láttam egy statisztikát arról, hogy az országok mennyit költenek kutatásra és
fejlesztésre. Az állami ráfordítás aránya alig különbözi. Fél és egy százalék
körül mozog. Ezzel szemben a magánszféra ráfordítása 1:4 arányban szóródik. Két
távol-keleti ország és Izrael emelkedik ki a rangsorból.
Az első Dél-Korea. Erről tudom, hogy a PISA rangsorban az első két helyen osztozik
Finnországban, és a diplomásai a legnagyobb százalékban tanulnak híres nyugati
egyetemeken, ahonnan szinte mindenki hazatér. Ebben az országban történik az
egyetemekre jutás magas száma mellett a megkülönböztetett szelekció is.
A második Izrael. Ezt az államot a holokausztot túlélő európai zsidók alakították, akik Európában
is minden országban kiemelkedő szinten teljesítettek, majd a sikeres Egyesült
Államokban is a legsikeresebb etnikum lettek. A kényszer új hazájukban is
teljesítményre kényszerített. A százszor népesebb mohamedán tábor rovásár
foglaltak maguknak hazát, kedvezőtlen természeti környezetben kell
boldogulniuk. Ráadásul a katonai fölényüket kellett megvalósítani, amiben a
közhiedelem leginkább alkalmatlanoknak tartotta őket. Mint kisebbség jó kétezer
éve nem voltak katonai téren erősek.
A harmadik Japán. A gazdaságföldrajzi adottságához képest a legjobban
túlnépesedett ország. Ez a tény és a gyorsan fogyó lakosság kényszerítette
arra, hogy a szellemi vagyonát maximalizálja. A táblázatban csak a tudományokban jeles, a szidók kivételével,
csak fejlett puritán országok vannak.
Azt azonban a közvélemény nem veszi
tudomásul, hogy nem az országok csábítják el a tehetséget, hanem a tény, hogy a
kivételes tehetségek a fejlettebb országban hatványozottan érvényesülnek. A
kivándorlásuk az emberiség ügyét szolgálja. Erre a klasszikus példám az öt
magyar Nobel díjas, illetve világhírű zsidó sorsa. Ezeket nem becsültük meg, és
életben is csak azért maradhattak, mert meneküli kellett nemcsak a magyar, de
még inkább a nácik gyűlölete elő. Ha nem menekülnek az Egyesült Államokba,
elpusztítják őket, mielőtt kiderült volna a zsenialitásuk. Többségük világhírű
sem lett volna, ha nem az atombomba kidolgozásában nem játszanak fontos
szerepet. Mi sem lehettünk volna büszkék rájuk, ha érdemeiknek megfelelően
kezeljük.
A felsorolásomból eddig futotta, de
egyre bővíteni kellene azokat a viselkedéseket, amiken mérni lehet egy
társadalom teljesítményét. Folytassák az utódaim.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése