Kopátsy Sándor PP 2016 05 01
A szakszervezetek megváltozott szerepe
Május elseje van. Nekem csak az első,
az 1945-ös volt emlékezetes. Örömmel vártam, a MADISZ elnökeként a pódiumon ülve.
A munkásmozgalommal ugyan nem volt korábban semmi tapasztalatom, mégis ünnepnek
éreztem. Elég volt néhány hét
tapasztalata ahhoz, hogy láthassam, az arisztokrácia és az úri középosztály
világa elmúlt. Ezután a munkásoké és a parasztoké lesz a hatalom. Akkor még
fogalmam sem lehetett arról, hogy a magyar közvélemény tudatából milyen nehéz
lesz kiölni az urak tiszteletét.
A hosszúra nyúlt felvonulás azonban
kiábrándított. Rádöbbentem, hogy
Kelet-Európában a vallást üldöző marxizmus is csak egy ortodoxvallás, akárcsak
a kereszténységük. Annak ellenére, hogy vallásom körmenetén soha nem vettem
részt, itt azonnal úgy éreztem, hogy egy vallást üldöző vallás körmenetén
vagyok.
A vallásalapító Marx és Engels, a két
legfőbb tanítvány, Lenin és Sztálin, valamint a hazai vezetők, élükön Rákosi
Mátyással, képeit, jelszavait hordozták, akárcsak egy körmeneten a szentekét, munkásdalokat
énekeltek, akárcsak a körmeneten a zsoltárokat.
Tudomásul vettem, hogy a bolsevik marxizmus is csak egy ortodoxvallás. Ebben megnyugodtam, mert ez a vallás
elég kemény lesz ahhoz, hogy a régi vallást, a katolikus klérusét, valamint az
arisztokrácia és az úri középosztály hatalmát felszámolja. Ekkor még azt
hittem, hogy ehhez az erőszak elegendő. Ennek az ellenkezőjéről csak az első
két választás és az 56-os, végül a rendszerváltás győzött meg. Rádöbbentett, hogy a katolikus egyház és az
úri középosztály befolyása tovább él. Minél keményebb volt velük szemben a
Szovjetunió által támogatott politikai hatalom, annál erősebb maradt a
tekintélyük. A titkos választásokon nem a korlátlan politikai hatalom
birtokosai, hanem a hatalomból kiszorultak, a régi világ képviselői, azok győzelmében
reménykedett a szavazók többsége, akiktől a korábbi rendszer restaurációját
remélhette. Még 56-ban is a többség az őskonzervatív Mindszenti bíboros szavára
figyelt, a volt katonatisztek mögé állt. Sőt, még 1990-ben is Antall Józsefet,
az úri világ tekintélyes képviselőjét tartották a vágyaik megvalósítására a leginkább
alkalmas vezetőnek.
Mindezt látva csak abban
reménykedtem, hogy a bolsevik politikai erőszak ugyan nem hatékony, de a dogmának tekintett teljes foglalkoztatás
kitermeli a munkások hatalmát. 1951-ben az Országos Tervhivatalban örömmel
tapasztalhattam, hogy a dolgozók hatalma
nem a népszerűtlen politika támogatásának köszönhetően, hanem a tejes
foglalkozatáson nő naggyá. Ezt nemcsak Marx, de a bolsevik diktatúra sem
vette tudomásul. A megszerzett hatalom azt hitte, hogy a munkásosztály erőszakkal
is megszerezheti, sőt megtarthatja a hatalmat. Sztálin pedig ezt valósította
meg felsőfokon.
Munkám során felismertem, hogy az
állam feletti politikai hatalom erőszakkal nemcsak megszerezhető, de jó ideig
megtartható, a dolgozók feletti hatalom azonban csak addig tart, amíg félni
kell a munka elvesztésétől. Rájöttem, hogy a
munkaerő is áru, aminek az eladójának csak akkor lehet hatalma, függetlensége,
ha nagyobb a kínálata, mint a kereslete. A munkásság csak ott lehet úr,
ahol nagyobb a keresletük, mint a kínálatuk. Ha a politika szent célja a gazdaság gyors fejlesztése, akkor a
munkaerő kereslete nagyobb lesz a kínálatánál. Ezzel létrejön, csak ezzel jöhet
létre a munkáshatalom.
Marx eltévedése is arra épült, hogy a
munkaerőt nem tekintette árunak, még akkor sem, amikor már bérmunkásként vásárolták.
Ezért élhetett abban a hitben, hogy a tőkéstulajdon felszámolása a
munkásosztály felszabadulását eredményezheti. Pedig a munkaerő is áru, aminek az ára csak akkor lehet értéke alatt,
ha a kínálata nagyobb, mint a kereslete. Az, hogy a munkaerő
kizsákmányolható nem abból fakad, hogy a fő munkaadó a tőkésvállalkozó, hanem
abból, hogy a tőkésosztály társadalma
kevesebb munkást igényelt, mint amennyi kínálata jelentkezett. A munkabér,
a munkaerő ára akkor van az értéke alatt, ha a kínálatuk nagyobb, mint a
keresletük.
A hosszú háborúk alatt minden
osztálytársadalomban is munkaerőhiány keletkezik, ezért annak az árát a tőkés
munkaadó is az értéke fölé emeli, azért kell ilyen esetben a tőkésállamnak is politikai
hatalmával korlátozni a béremelést.
Ezt éltük mi is át az 50-es években.
A párt korlátlan hatalma sem volt képes a bérek emelkedését féken tartani. Ahogyan
az állam felismerte, hogy a korlátlannak tűnő hatalma sem tudja féken tartani a
bérek emelkedését, kierőltette a munkások békekölcsön vásárlását.
Amikor kiderült, hogy ez az elvonás sem elég, bevezették az átlagbér
ellenőrzést, a vállatok a számukra megállapított átlagbért nem léphették túl. Az még utólag sem tudatosult, hogy az átlagér szabályozással mi oldottuk meg
elsőként a világon a gyenge minőségű munkaerő tejes foglalkoztatását. Ez
akkor is sikernek számít, ha az átlagbér szabályozása gyengítette a jó munkaerő
teljesítményével arányos megfizetését. A másik oldalon jelentkező előnyét, a
gyenge minőségű munkaerő iránt mesterséges keresletet teremtett. A jót csak
akkor tudta jobban megfizetni, ha vele párhuzamosan felvett két olyan, aki
megelégedett az átlagnál alacsonyabb bérrel.
A hibája ellenére, a békeidőben is biztosította a teljes foglalkoztatást.
Ezt a magyar történelem legnagyobb vívmányának tartom. Ezt talán ma sem találnám ilyen
nagynak, ha a rendszerváltás nem esett volna át a másik végletbe, a botrányosan
alacsony foglalkoztatásba.
A szakszervezetek társadalmi szerepe.
Mivel minden osztálytársadalom nemcsak
túlnépesedő volt, azaz több volt a munkaereje, mint amennyit képes volt
foglalkoztatni, de a minősége is jobb volt annál, amire a tudományos és
technikai forradalom előtt szüksége volt.
A tőkés osztálytársadalom
szakszervezetei is ugyanabban a tévhitben éltek, mint Marx, hogy erőszakkal
akkor is emelni lehet a munkások bérét, ha a keresletük kisebb a kínálatuknál.
Nem vették tudomásul, hogy a munkaerő áru
árát nem a politikai akarat, hanem a keresletük és kínálatuk aránya determinálja.
A bolsevik diktatúrák a tudatosság
minden jele nélkül, dogma erejű feladatnak tekintették a teljes
foglalkoztatást, ami a kínálat fölé emelte a munkaerő keresletét. Ez azzal
járt, hogy a munkaadók, az esetben maga az állam minden munkaadója a
megengedhetetlen szint fölé emelte a béreket.
Kiderült, hogy a munkaerő kínálatát meghaladó kereslet a bérek
inflálódását okozza. Bebizonyosodott,
hogy a munkaerő is áru, aminek az ára az értéke fölé emelkedik, ha a kereslete
meghaladja a kínálatát. Ez a tulajdonviszonytól függetlenül érvényesül. A munkaerőt
minden osztálytársadalomban kizsákmányolták, függetlenül attól, ki volt a
munkaadó.
A szakszervezetek feladata
A munkások érdekvédelmi szervezetét a
szakszervezeteket pozitív szereplőknek tartom annak ellenére, hogy a nevük is a
szakmai tagozódásukat jelzi. Mivel a fentiekben azt bizonyítottam, hogy a
dolgozók érdekvédelmét nem lehet szakmákként, de még ideológiájuk alapján
csoportosítva megvédeni, csak társadalmi szinten, és csak azzal, hogy a
keresletüket legalább a kínálatuk szintjére emeljük.
Ebből fakadóan, a bolsevik rendszer teljes foglalkoztatása a szakmai szinte történő
szerveződésüket feleslegesekké tette. Ebből azonban az is következik, hogy a teljes foglalkoztatás mellett nincs is
rájuk szükség. Mivel a bolsevik rendszer, ha nem is hatékonyan, de
megvalósította a teljes foglalkoztatást. Ezt a dolgozók is megértették,
tudomásul vették, hogy a szakszervezet szervezi az ünnepségeket, a
nyaraltatást.
Először akkor gondoltam a
szakszervezetek szerepére, amikor felismertem a tulajdonos tőzsdepiaci
szerepét. Ezért az állami vállatoknak részvénytársaságként működtetését akartuk
megoldani. Ezért gondoltam a szakszervezetekre, mert a mechanizmus reformja
során, szükségét éreztem a nyereségben érdekelt tulajdonosnak. Az képzeltem el,
hogy az ágazati szakszervezetek legyenek
olyan holdingok, amelyek az ágazatok vállalatainak a nyereségében érdekelt
részvénytulajdonosai. Erre azonban a szakszervezetekben nem találtam kellő
fogadtatást egészen a rendszerváltásig.
A rendszerváltás.
A veszteséges vállatokat felszámoló
liberálisok, és az úri középosztály hatalmát restaurálni akaró Antall József
miniszterelnöksége, késztetett arra, hogy a szakszervezetek vezetőivel
felvegyem a kapcsolatot az önkormányzati választáson. A liberális privatizáció
a túlfoglalkoztatásból hirtelen átváltott a tragikus alulfoglalkoztatásba.
Ezzel visszaállította az erős szakszervezetek szükségességét.
Minden reményem elszállt azonban,
amikor a liberálisok felvetették a magán nyugdíjpénztárak gondolatát. Ezek
annyi mellékállást kínáltak, hogy az érintettek többsége ezekben kellő
mellékjövedelmet talált.
A kormányok pedig vállalták a
szakszervezetekkel történő egyeztetést a munkaügyi kérdésekben. A
szakszervezeti vezetők pedig megelégedtek azzal, hogy valami szerepük maradt.
Szerepüknek pedig csak azt érezték, hogy minél magasabb bért, minimálbért és
minél szigorúbb felmondási feltételeket fogadjon el a kormány. Az fel sem
merült, hogy ezzel csak tovább rontják a katasztrofális foglalkoztatást. Elfogadták
azt is, hogy a kormány a nyilvántartott
munkanélküliségi mutatót tekinti a foglalkoztatást helyettesítő mutatónak. A
rendszerváltás óta a foglalkoztatási szintünk a 28 EU tagállam között az utolsó
előtti. Csak a be nem jelentett vendéglátásra épült Málta mutatója alacsonyabb.
A magas munkanélküliséget tovább rontja a tény, hogy a tartós munkanélküliek
száma szinte változatlan.
A katasztrofális tartós munkanélküliség oka a gyenge minőségű munkaerő
magas ára, nehéz elbocsáthatósága.
Az európai foglalkoztatási politika általános jellemzője, hogy a gyenge
minőségű munkaerő ára magas, ezen belül a minimál bér is magasabb, mint amennyit
ezek a munkaadóknak érnek. Ez nyugat-európai betegség, a munkaerő ára magas, ezért kevés órát
dolgozik, korán mennek nyugdíjba, és nehéz felmondásuk. Azt kellene végül ez
esetben is tudomásul venni, hogy annak az ára magas, amire nincs elég vevő. Ezt
ugyan minden kofa tudja, csak azok nem, akik a foglalkoztatásért felelősek.
Más mai fejlett társadalom.
A szakszervezetek sem vették
tudomásul, hogy a tudományos és
technikai forradalom minőségileg más társadalmat hozott létre.
A munkások felső minőségi harmadának a kizsákmányolása megszűnt, jobban élnek, mint ami akár száz éve
elképzelhető volt. Ennek ellenére minden fejlett társadalom elsődleges hiánya a
minőségi munkaerő, ennek bővítése az egyik legnagyobb társadalmi feladat.
A középső harmad foglalkoztatása is biztosított.
Az alsó minőségi harmad a munkalehetősége sincs biztosítva. Ugyanakkor a róluk való
társadalmi gondoskodás olyan, amit a világ elmaradt kétharmadában irigylenek.
A jelenlegi munkásság három harmada
között csak a politikai egyenjogúság jött létre. Ma ők jelentik a szavazók
többségét, ezért a politikai kényszerül a kedvükben járni.
Egy másik megosztottság is világosan
mutatkozik a szakszervezeti tagság összetételében. Ma a szakszervezetek tagságában több a tisztviselő, mint a munkás, több
a nő, mint a férfi. A legerősebb szakszervezetek a szolgáltatási ágakban vannak.
Ezeken belül is a pedagógusoké a legerősebb szakszervezet. Ezek szakszervezete sokkal
inkább a fizetésükért harcol, az oktatás korszerűsítéséről hallani sem akar
azon túl, hogy az eleve kis terhelésüket tovább enyhítsék, mozgásszabadságukat
könnyítsék.
Amíg a munkaerő egyre nagyobb hányada kis, 10 fő alatti vállalatokban
dolgozik, ezekben a szakszervezetek teret sem kapnak.
Általában gyorsan csökken a termelő
ágazatokban a tagság.
A szakszervezetek legnagyobb bűne,
hogy nem a foglalkoztatás növelését tekintik feladatuknak. A munkanélküliséggel
nem foglalkoznak, azt követeléseikkel inkább növelik, mint csökkentik.
Azt még a kormányok sem ismerték fel,
hogy a jelenkori fejlett társadalmakban
többet áldoznak a munkanélküliekről való gondoskodásra, mint az elégséges
munkahelyteremtésre.
Ebben
addig nem is várhatunk fordulatot, amíg nem veszik tudomásul, hogy a munkaerő
is áru, amit áruként kell ke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése