Kopátsy Sándor PH 2016 04 29
Közép-Európa újjászületése
E címmel írt Martonyi János
véleményét Közép-Európáról. Mindennel egyetértek, amit írt, arról írok, amit
hiányoltam. Az első sorban említi, hogy viszonylag 1335-ben voltunk viszonylag
közel Nyugat-Európához.
Ha már érdemes ilyen messze
visszamenni a múltba, szerintem még messzebb is.
Az első alkalmat az államalapításkor szalasztottuk el. Nem a pápától, hanem a német-római császártól kellett volna kérni a koronát, ahogyan
csehek tették. Ez kisebb szuverenitást jelentett volna a magyar királyok
számára, de sokkal eredményesebb nyugatosodást. Akkor olyan szerves része
lehetünk volna a Nyugatnak, mint az osztrákok és a csehek. Ez magyar betegség,
nemcsak a királyaink és a mindenkori politikai elit, de a magyar történészek is mindig túlértékelték az állami szuverenitást.
Arról tejesen lemondani soha nem volt indokolt, de eleve úgy kellett volna
politizálni, hogy egyértelmű a szoros beépülésünk a Nyugatba. A szuverenitás
ugyanis nem öncél. Ezer éve az elsődleges feladatunk a nyugat-európai
társadalommá válás. Ebből fakadóan, akkora szuverenitás az optimális számunkra,
ami mellett legjobban hald a társadalom abban az irányban, hogy nyugat-európai
legyen. Ezzel nemcsak Kossuth Lajos, de előtte és utána sokan voltak tisztában.
Magyarországnak mindig akkora szuverenitásra volt és van szüksége, ami
leginkább szolgálja a társadalmi fejlődését. Nekünk nem elég a Nyugat keleti
partján hídpillérnek lenni, hanem a Nyugat szerves részévé kell válni, legalább
annyira, ahogyan azt a csehek és az osztrákok tették.
Be kellene látni, hogy jobb a
Német-Római Császárság egyik legnagyobb keleti választófejedelmének lenni, mint
a Pápasághoz való tartozásunkkal megelégedni. Az államlapításkor mi
Csehországnál súlyosabb fejedelemség lettünk volna. Pedig Csehország is olyan
súlyos volt, hogy a császárok évszázadokon keresztül Prágát tekinteték a
fővárosnak. Nekünk ugyan közel ezer évig nem volt olyan városunk, amelyik
Prágával, de akár Krakkóval versenyezhetett. Elég lett volna a Császárság olyan
választófejedelmének lenni, amelyik területileg a legnagyobb, a legnépesebb, és
a puskapor előtt katonai téren is a legerősebb.
Egyszer már ideje volna kimondani,
hogy elejétől fogva az osztrákokkal és a
csehekkel közös külpolitikát kellett volna folytatni. Közép-Európában csak
ez a két nép társadalma lett nyugat-európai. A legyelek, a szlovákok és mi,
magyarok ezer évre megálltunk ott, ahonnan elindultunk. A Visegrádi Négyek közül csak a csehek jártak jó történelmi úton annak
érdekében, hogy nemcsak nyugatinak érezhetik magukat, de azok is.
Martonyi jó érzékkel állapítja meg,
hogy a 14. században voltunk viszonylag közel. Én inkább azt mondanám, addig volt súlyunk, amíg nem jelent meg a
puskapor. Előtte a jobbágy és még sokkal inkább a lovas pásztor érékes
katonának számított. Ebből fakadóan a Császárság katonai ereje szempontjából katonai
erejét tekintve nagyobb súlya volt a Kárpát Medence egészét uraló
Magyarországnak. A lőfegyverekre átállt
hadviselésben azonban nem a vidék lakossága, hanem a városok polgársága és
ipara vette át a vezető szerepet. Nemcsak a könnyű, de még a nehéz lovasság
is értéktelenné vált.
Mi a Mohácsi Csatát tekintjük
történelműnk legtragikusabb eseményének. Ez jogos, de az ok nem az Oszmán
Birodalomtól elszenvedett vereség, hanem a lovasság, a banderiális hadviselés
értékvesztése volt a lényeg. A
tűzfegyverek megjelenése után az urbanizáció és a nem a lakosság száma
jelentette a reális katonai erőt. Tekintve, hogy ehhez a változáshoz az
Oszmán Birodalom még a nyugat-európai országoknál is következetesebben
igazodott, ráadásul a reformációt támogatóvá vált, nem a csatavesztésnek, hanem
a bebizonyosodott ténynek, a katonai erőnk leértékelődésének volt döntő szerepe
a következő ötszáz év történelmében. Véleményem szerint, mi akkor lettünk volna
jobban nyugat-európai ország, ha nemcsak Mohács és Buda, de Bécs is elesik.
Bécs eleste azt valószínűsítette
volna, hogy megússzuk az ellenreformációt, a lakosság nagy többsége protestáns marad.
Ideje volna az is kimondani, hogy a reformáció során választani kellett a
puritán nyugat-európai, vagy a mediterrán, latin népekhez való csatlakozás
között. Mi még ma is azt szajkózzuk, hogy a kereszténység védőbástyája voltunk,
pedig csak a reformáció során katolikusoknak maradók oldalára álltunk, nem
annyira az oszmán uralom, mint a protestánsok ellen.
Ezt sem szabad kimondani, mert a Habsburg ellenreformáció a magyar katolikus
klérus olyan hatalmát is olyan mértékben restaurálta, ami a realista történelemfelfogásunk
kialakulását eleve elzárta.
Itt csak megjegyzem, hogy Martonyinak
az oszmán uralomról alkotott véleményével sem egészen értek egyet. Többek
között a protestáns vallások megmaradását, és ami még ennél is fontosabb, a magyar parasztság polgárosodását is csak
az oszmán megszállásnak köszönhetjük.
Martonyi véleményének a leggyengébb
pontja a vasút századának kihagyása. Ez a rövid század volt a nyugati
társadalommá válásunk egyetlen diadala. Soha
nem voltunk annyira polgárosult társadalom, mint a kiegyezés és az első
világháború között. Martonyi sem azon méri a nyugatosodásunk mértékét,
milyen erős volt a polgárságunk. Pedig
a Nyugatba való integrációnknak egyetlen
mércéje a polgárság részaránya, illetve társadalmi súlya.
A második világháború utáni fiatal
marxista közgazdászok múlhatatlan érdem annak megmutatása, hogy ezer éven keresztül mindig óriási polgárság
hiányban szenvedtünk. Ez a hiányunk a legkisebb mértékben a kiegyezés és az
első világháború közti évtizedekben volt a legkisebb. Az alföldi városok parasztpolgársága előtt szinte nem volt magyar
polgárságunk. Előtte a kívánatosnál sokkal kevesebb városi polgárunk sem
beszélt az ország nyelvén.
Az Európai keleti felén élő zsidóság, a vasúti hálózatnak köszönhetően,
nálunk, és elsősorban a fővárosunkban, találta meg a felemelkedése számára a
legkedvezőbb helyet.
Aligha tévedhetek nagyot, ha azt mondom, hogy a 20. század elején, Budapesten és bolygóvárosaiban élt a legnagyobb
számú zsidó lakos. Szinte csak ennek a zsidóságnak volt köszönhető, hogy
ekkor Budapest Európa legdinamikusabban fejlődő városa lett nemcsak
lakosságának növekedése, de kulturális és tudományos szere alapján is. Ekkor
már a zsidók nemcsak polgárok voltak, hanem kialakult a felső polgári rétegük
is. Ezek a világ zsidóságának is az elitjét jelentették, akik bárhova kerültek
nagypolgárok, ismert értelmiségiek lettek.
Ezért állítom azt, hogy számukra a félmillió magyar zsidó
elveszítése százszor nagyobb társadalmi veszteséget jelentett, mint bármelyik
csata, illetve háború elvesztése. Ezért nyugatosodásunk elemzése üres marad,
ha nem a zsidóság elvesztését tartjuk a mindennél nagyobb tragédiánknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése