Kopátsy Sándor PD 2016 05 06
Néhány gondolat a nyugati
gyermekvállalásról
Az elmúlt napok témái a mennyiségi
mérés idejét múlásáról szólnak. A társadalomtudományok nem veszik tudomásul,
hogy a mennyiségi változásoknál sokkal fontosabbak a minőségiek. Ennek ellenére
a szakma megmaradt a mennyiségi változások mérése mellett.
Ez talán semmiben nem akkora
ostobaság, mint a gyermekvállalásban. Két gyermek várható értékében nemcsak
1:100 szóródás lehet, hanem a gyenge minőség előjele is lehet negatív. Ezt
illusztrálja a sokszor idézett megállapításom.
„Ha Magyarországon a családok felső minőségi harmadában annyi gyermek
születne, mint jelenleg az alsóban, és ott csak annyi, mint jelenleg a
felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb ország lennénk, mint a jelenlegi
gyerekvállalással.” Vagyis
az ország politikai vezetésének a minőségétől alig függ a jövőnk annyira, mint
a gyermekvállalás mögötti struktúra minőségétől. Ennek ellenére a politika
inkább a gyermekvállalás kontraszelekcióját támogatja, és csak a mennyiséget
méri.
Ezért tartom az öregkori ellátásnak a
gyermeknevelés hatékonyságához kötését minden reformnál fontosabbnak. Addig nem lehet a társadalom érekét
szolgáló gyermekvállalás, amíg az öregkori ellátás nem a gyermeknevelés
minőségéhez igazodik.
A társadalomtudósok még azt sem
hangsúlyozzák, hogy a gyermekvállalással a szülők az öregkorukat akarták
biztosítani. Pedig minden osztálytársadalomban a születések száma messze
meghaladta a társadalom igényét. Ebben
természetesen közrejátszott az is, hogy a fogamzásgátlás hiánya következtében a
szülőknek sem volt módjuk a gyermekvállalásukat az igényüknél leállítani.
Az már fiatal koromban zavart, hogy
százszor annyit sopánkodott a nacionalista közvélemény, és alakítói azon, hogy
a református falvakban egykéztek, mint azon, hogy a szülők kívánságánál is
többet szültek.
Most, hogy a tudományos és technikai
forradalom a nagyobb létbiztonságot és a fogamzásgátlás megoldását hozta, még
annyi gyermekszülés sem történik, ami már nem okoz a társadalom érdekét sértő
létszámcsökkenést. A demográfusok sem veszik tudomásul, hogy ma már a
létszámnál százszor fontosabb a minőség. Még nem láttam olyan tudományos
megállapítást, ami bemutatta volna, az állampolgárok társadalmi értékének
szóródását. Pedig vannak, akik százszor annyit érnek, mint az átlag, és egyre
többen olyanok, akiknek a társadalmi értéke negatív.
Előttem egy táblázat a Nyugat
egészségesen fejlődő, protestáns államának termékenységi mutatóival. Nincs
köztük olyan, ahol a létszám tartását biztosító értéket, a 2.1 szülést elérnék.
Még az alulnépesedett Egyesült Államokban és Ausztráliában is 1.8 születés. A
legalacsonyabb azonban az EU sikeres mintaképe Németország, 1.4 születéssel.
Azt azonban még a demográfusok sem vetik fel, hogy a rossz gyermekvállalási
struktúra milyen újratermelési értéket mutat. Vagyis a következő nemzedéknek mekkora lesz a várható éréke,
iskolázottsága. Pedig ez minden létszámváltozásnál sokkal fontosabb. Ennél
is fontosabb volna annak a bemutatása, hogy milyen szülői háttér esetében
milyen felnevelés várható.
Pedig a másik oldalon már közlik,
hogy a legfejlettebb társadalomban, Norvégiában hogyan alakult a szülő anyák
kora. Köztudott, de a hatásának felmérésével még nem találkoztam. Az anyák
szüléskori korát 6 csoportba osztották. A fiatalon, 25 év alatt szülő anyák
részesedése jelentősen csökkent, az ennél öregebbek részaránya pedig gyorsan
növekedett. Még a 40 év felettieké is.
De nyomát sem találtam még annak,
hogy az anyák felnevelési eredménye
hogyan függ a koruktól. Az ilyen felmérés azért lenne számomra nagyon sokat
mondó, mert talán egedül vagyok, aki a Nyugat föllényét a későbbi szüléssel
magyarázom. a nagycsaládos társadalmakban ugyanis a szülés a nemi érettségi
korban kezdődött. Ezzel szemben a Nyugat feudális társadalmaiban jó tíz évvel
később, mert házasságot csak az köthetett, gyermeket csak az vállalhatott,
kinek volt jobbágytelke.
Ennek következtében a Nyugaton a
jobbágyfelszabadítás előtt, az elő 2-3 potenciális szülés kimaradt. Ezért volt
Nyugaton kisebb a túlnépesedési nyomás, humánusabb a társadalom. Azt, hogy a nagyobb
élettapasztalatú szülők jobb gyermekvelők voltak, mint a nagycsaládos
társadalomban a munkába nem volt rokonok.
Számolni csak azzal tudtam, hogy a
kevesebb gyermek esetében egy családtagra nagyobb jövedelem és nevelési idő
jutott. Azért elsősorban a katolikus egyház befolyása a felelős, hogy a sok
gyermek nevelésének hátrányairól szó sem eshetett. Ez fakadt abból az idejét
múlt dogmából, hogy a születés nem a szülők szexuális életének természetes
következménye, hanem az isten áldása. A jelenlegi pápa is csak a több gyermek
vállalására buzdít, a vele járó hátrányokról pedig hallgat.
Ahogyan örültem annak, hogy a Nyugat
középkori, feudális társadalmaiban kevesebb gyermeket és későbben vállalták,
örülök annak is, hogy a nők később szülnek, előbb egyetemre járnak, a
szakmájukban karriert csinálnak.
Ezért kutatok évek óta olyan adat után, ami megmutatná, hogyan függ az
anyák iskolázottságától a gyermekeik iskolázása. Ebből kiderülne, hogy alapos
társadalmi érdek fűződik ahhoz, hogy az anyák minél tanultabbak, értékesebbek
legyenek.
Jelentős társadalmi eredménye volna
annak, ha a gyermekvállalásba nem a papság és a nőgyógyászok véleménye
érvényesülne.
Az első jelenkori örömöm a
demográfiában a finn példa volt, akik bebizonyították, hogy a jó magzati
kihordás életre szóló társadalmi ajándék.
Egy éve pedig annak ürültem, amikor
az Egyesült Államok több milliós felmérés adataival bizonyították, hogy az első
négy évben szerzett szókincs nagysága erősen meghatározza az iskolai
eredményeket. Az örömömet az fokozná, ha bebizonyosodna, hogy a diplomás anyák
gyermekeinek mennyivel nagyobb a szókincsük, az iskolázottságuk és az
életteljesítményük.
A tehetségek öröklése ugyan nem
tervezhető, de a képességek korai felismerése és fejlesztése rajtunk múlik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése