Kopátsy Sándor PG 2015 11 02
Nem a gyermekszám, hanem annak a
minősége a fontos.
Életem alakulására a legnagyobb hatású könyv Németh László
Minőség forradalma címmel megjelenő esszégyűjteménye volt. Pedig akkor a
töredékét sem értettem meg annak, hogy a
jelen és még inkább a jövő társadalma mennyire minőségorientált lesz. Fajunk
múltját még meg lehetett érteni a mennyiségek összevetése alapján. A tudományos
és technikai forradalom azonban olyan fordulatot hozott, amit mennyiségi alapon
szinte semmit, minőségre koncentrálva azonban mindent meg lehet érteni. A társadalom felső ezrede tízszer, a felső
tizede ötször annyit ér, mint az átlag. Az alsó tized értéke pedig negatív.
Ennek ellenére a társadalomtudomány az lakosságot továbbra
is darabra számolja. A legfontosabbat, a
következő generációt kontraszelekció alapján neveli fel. Nem számol azzal,
hogy az a kínai, aki Szingapúrban születik ötször hasznosabb lesz, mint aki
Kínában. A Dél-Koreában született gyerekek pedig 16-szor gazdagabbak lesznek,
mint akik Észak-Koreában születnek. Az EU tagországai között is óriási a
különbség. A dán paraszt fia tízszer gazdagabb jövőt várhat, mint a bulgáré.
Ezek a különbségek az országon belül egyedekre vetítve még
nagyobbak. Mégsem hasznosítjuk.
A közvélemény ugyan
még a reálisnál is nagyobbnak érzi a családi körülményekből fakadó előnyöket és
hátrányokat. Ez Magyarországon különösen a cigányság helyzetének
megítélésében erős. Már középiskolás koromban világosan láttam, hogy mennyire
determináltak a társadalmi helyzetből fakadó feltételek. Akkor középiskolába
járt minden fiú, aki az úri középosztályból és a zsidó polgárságból került ki.
Vagyis a társadalom felső tizedéből. Ezzel szemben a lakosság 90 százalékát
kitevő paraszt- és munkáscsaládok gyerekei a tanulók alig tizedét adták.
Egyetemre pedig akkor tized annyi sem került, a lányok közül, a pedagógusoktól
eltekintve, szinte senki.
A két háború közti miniszterek legjobbja ugyan
belügyminiszterként meghozta a zsidó gyerekek felsőbb szintű tanulását
korlátozó törvényt, de kultuszminiszterként ő tett a legtöbbet a tanyai és
pusztai gyerekek iskoláztatása és az egyetemi oktatás érdekében. Ezt csak a
bolsevik rendszerben oldották meg. A
népi kollégiumok nélkül nagyon másként alakult volna a történelmünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése